چند ماهی از زمان معرفی نسل جدید بامو سری ۴ مدل ۲۰۲۱ میگذرد و زبان طراحی جدید این خودرو طرفداران و مخالفان زیادی داشته است.
سری ۴ جدید درست در نقطه مقابل سری ۳ قرار داشته و از جلوپنجره بزرگ گرفته شده از کانسپت ۴ استفاده کرده است. با معرفی این خودرو طراحان دنیای خودرو سریعاً دست به کار شده و نمونههای مختلفی از سری ۴ جدید با جلوپنجرههای کوچکتر را طراحی کردند. قبلاً همه درباره طراحی این خودرو نظر دادهاند اما حالا طراح اسبق بامو درباره زبان طراحی جدید این خودروساز اظهارنظر کرده است.
فرانک استفنسون قبلاً در فرایند طراحی X5 حضور داشته و بنابراین اظهارات او درباره طراحی محصولات جدید بامو به ویژه سری ۴ میتواند جالبتوجه باشد.
استفنسون در بحث پروفایل جانبی سری ۴ جدید نظرات گوناگونی دارد. طراح اسبق بامو حس میکند برخی از ویژگیهای طراحی تثبیت شده بامو که هویت باواریایی ها را شکل دادهاند قربانی ظاهر جدید سری ۴ شدهاند.
برای مثال ستون C بامو که با اصطلاح Hofmeister مشهور بوده حالا شکل متفاوتی داشته و خطوط طراحی خودرو نیز نرمتر از خطوط بکار رفته در محصولات مدرن بامو بوده و هماهنگی زیادی با ستون A سری ۴ جدید ندارند. استفنسون البته تناسبات متوازن طراحی این خودرو را تحسین کرده و میگوید بامو میخواهد با زبان طراحی جدید خود هویتی متمایز را به نمایش بگذارد.
البته که او مجبور بوده درباره جلوپنجره سری ۴ جدید نیز نظر دهد. همانند بسیاری از افراد او میگوید جلوپنجره هماهنگی خوبی با طراحی کلی این خودرو ندارد. طراح اسبق بامو معتقد است:
به نظر نمیرسد که دپارتمان گرافیک بامو میدانستند در حال طراحی جلوپنجره کلیوی شکل بامو هستند. این قطعه با تناسبات کلی خودرو هماهنگی ندارد.
البته استفنسون طراحی چراغهای جلو را به خاطر مدرن بودن تحسین میکند. در کل واضح است که او نظراتی گوناگون درباره زبان طراحی بامو دارد.
علیرغم واکنشهای متفاوت، زبان طراحی جدید بامو در نسلهای آتی M3 و M4 بکار خواهد رفت و خب بهتر است به دیدن آن عادت کنیم!
AMG///
۲۰ مرداد ۱۳۹۹بنظرم جلو پنجرش خوب بود
ممد ژانگولر
۲۰ مرداد ۱۳۹۹جلو پنجره جدید بی ام وه یجورایی داره میگه بده بخورمش ?
ولی در کل وقتی بهش زیاد نگاه میکنم عادی میشه و کم کم دوست داشتنی
زیاد نباید بهش سخت بگیریم
تنوع هر چند سال لازمه دیگه خیلی تکراری شده بود
AMG
۲۵ مرداد ۱۳۹۹از نزدیک خوشگل تره
sina
۲۰ مرداد ۱۳۹۹باس قد یه پلاک گذاشتن کوچیکترش میکردن
مشخصه هارمونی نداره
AMIR / ARMI
۲۰ مرداد ۱۳۹۹اگه طرف دار های بی ام و ناراحت نمیشن باید بگم که
نمای کناری این ماشین کاملا تاثیر گرفته از موستانگ هست
کافیه عکس نمای جانبی موستانگ بزارید کنار این ماشین مو نمیزنن
ولی در کل خوبه طراحیش
آرمان
۲۰ مرداد ۱۳۹۹داداش شما هر ماشین کوپه ای رو بقل هم بزاری قیافه نمای بقلش شبیه همه
AMIR / ARMI
۲۰ مرداد ۱۳۹۹خیر این همه ماشین کوپه موتور جلو داریم هیچ کدوم شبیه هم این قدر نیستن ممکن به خاطر ترکیب مشابه یعنی موتور جلو بودن و کوپه بودن اشتراکات طذاحی به اجبار داشته باشن ولی اینقدر شبیه هم نداریم برای مثال نسل قبل سری 4
جگوار اف تایپ استون مارتین ونتیج نیسان سری زد تویوتا جی تی 86 نسل قبل کوروت یا کامارو یا چلنجر
نمای ساید این ماشین کاملا از نظر تناسبات طراحی کپی موستانگ هست کافیه گنار هم بزاریشون
محمدهادی
۲۰ مرداد ۱۳۹۹داداش نمای جانبی یک خودرو دارای چند کاراکتر اساسی برای داشتن هویت اختصاصی یه ماشینه
یکی ازمهمترین پارامترها طراحی ستون سی هستش درمتن این مقاله هم اشاره هایی بهش شد
ستون سی دوخودرویی که درموردش بحث کردی کاملا از عناصر متفاوتی شکل گرفتن
بجز طراحی تعیین کننده ی ستون سی فرم طراحی درب ماشین،ارتفاع کاپوت تا لبه های گلگیر جلو،فرم زیر رکابی ها،قوس جلوی خودرو متمایل به چراغ ها و کلی بحث دیگه تفاوتهای اساسی دارن
شاید قسمتی که بشه مشابهت بین دو خودرو پیدا کرد اونم بصورت تصادفی بخش قوس شیشه عقب و زاویه امتدادش به سمت کاپوت عقب باشه
که هردوسازنده به زیبایی این بخش رو اجرا و تمام کردن
بهنام
۲۰ مرداد ۱۳۹۹من همین نظر رو درباره ی سری هشت کوپه هم داشتم و گفتم تناسبات اون از نمای جانبی شبیه به موستانگ شده و پیش آمدگی بیش از حد سپرها از مرکز چرخ ها باعث ایجاد همچین تشابهی شده. سری چهار جدید در کل حداقل از منظر طراحی ضعیفه.
MAHDI
۲۰ مرداد ۱۳۹۹پدال جان CARWOW درگ ب ام و M2CS و مرسدس A45S و آئودی RS3 تیونینگ شده رو برگزار کرده،چرا این درگ رو نذاشتید!!!
این اولین درگ M2 CS هستش. ?
امیر.عارف
۲۰ مرداد ۱۳۹۹از مدیریت سایت خواهش میکنم که با توجه به فیلتر بودن (you tube) در ایران فیلمها را لطفا از منبع دیگری بارگذاری کنید . اگه ممکنه با ترجمه یا زیر نویس
Sajjad
۲۰ مرداد ۱۳۹۹بدون پلاک خوبه
با پلاک بد میشه
البته بعضی جاها پلاک جلو نیازی نیست مثل بعضی از ایالت های آمریکا و کانادا
رامتین
۲۰ مرداد ۱۳۹۹از نمای بغل و چراغهای جلو کاملا بهتر شده و از نمای عقب نمیشه گفت بهتر یا بدتر شده! من باشم جلو پنجره بزرگ نسل جدید را در میارم و با کامپوزیت و فیبر کربن، یک جلو پنجره جدید ایجاد میکنم. آخه طراحی و ساخت چنین چیزهایی از شرکتهای پیزوری ایرانی هم بر میاد، فقط جنس باکیفیت و خلاقیت لازمه.
" Swedish Arrogant Tiger "
۲۰ مرداد ۱۳۹۹طراحیش افتضاحه به ویژه جلو پنجره ش.
کلاس و شخصیت نسل قبلش با این قابل مقایسه
نیست. خیلی بی هویت میزنه.
ارش
۲۰ مرداد ۱۳۹۹بی ام و با این طراحی قشنگ گند زده به سابقه ۵۰ سال طراحی درخشان افتضاحه.نمی دانم چی تو مغز طراحاش میگذره اینطور پیش بره من دیگه طرفدار بی ام و نیستم.
محمد
۲۰ مرداد ۱۳۹۹طراحیه یه جوریه که بدون پلاک خوشگله و دوستداشتنی
با پلاک اصلا ظاهرش جالب نمیشه… یعنی پلاک از الفارومئو ها و فراری ها هم بیشتر گند میزنه به ظاهرش
سعید سابق
۲۱ مرداد ۱۳۹۹داشتم نظرات رو می خوندم دوستان طوری در مورد جلوپنجره و نمای جانبی نظر میدن که انگار همین الان می تونن یکی اش رو بخرن و یا در آینده می تونن بخرن یا حتی می تونن از نزدیک زیارتش کنن . در حالیکه حتی به هر دلیل همونطور که دوست دیگه ای گفتن حتی فیلم ها و بررسی های تو یوتوب رو هم نمیشه دید چه برسه ….
خلاصه خیلی جالبه