بیش از ۲/۵ میلیون دستگاه خودروی آلمانی به دلیل مشکلات کیسه هوای تاکاتا اخیراً به نمایندگیهای این خودروسازان فراخوانده شدهاند. این فراخوانها پس از گسترش این مسئله در هوندا، فورد و مزدا، و همینطور، پس از گزارش دهمین حادثه منجر به مرگ، صورت گرفته است.
از این تعداد، حدود ۸۴۵ هزار دستگاه خودرو سواری و ون از محصولات مرسدسبنز میشود. در میان خودروهای متأثر از این فراخوان، مدلهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ از کلاس C، کلاس E، کلاس GL، کلاس M و کلاس SLK، مدلهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲ از کلاس R و مدلهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ از SLC AMG دیده میشوند. همچنین مدلهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴ ونهای اسپرینتر، همراه با نشان داج، فرایتلاینر یا مرسدس شامل این فراخوان هستند. البته به گفته مرسدس، هنوز صدمه و آسیب ناشی از کیسههای هوا در محصولات این کمپانی گزارش نشده است. به گزارش وبسایت NHTSA، مدلهای تحتتأثیر فراخوان کیسههای هوا در بین محصولات مرسدسبنز به شرح زیر هستند:
کلاس C
مرسدسبنز C230 کمپرسور مدل ۲۰۰۵، مرسدسبنز C230 مدلهای ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷، مرسدسبنز C300 مدلهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱، مرسدسبنز C300 فورماتیک مدلهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱، مرسدسبنز C320 مدل ۲۰۰۵، مرسدسبنز C350 مدلهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱، مرسدسبنز C63 AMG مدلهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱.
کلاس E
مرسدسبنز E350 مدلهای ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱، مرسدسبنز E350 فورماتیک مدلهای ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱، مرسدسبنز E350 کابریولت مدل ۲۰۱۱، مرسدسبنز E63 AMG مدلهای ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱.
کلاس GL
مرسدسبنز GL320 بلوتک فورماتیک مدلهای ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰، مرسدسبنز GL350 بلوتک فورماتیک مدلهای ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲، مرسدسبنز GL450 فورماتیک مدلهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲، مرسدسبنز GL550 فورماتیک مدلهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲.
کلاس GLK
مرسدسبنز GLK350 مدلهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲، مرسدسبنز GLK350 فورماتیک مدلهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲.
کلاس M
مرسدسبنز ML320 بلوتک فورماتیک مدلهای ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰، مرسدسبنز ML350 مدلهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱، مرسدسبنز ML350 فورماتیک مدلهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱، مرسدسبنز ML450 فورماتیک هیبرید مدل ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱، مرسدسبنز ML550 فورماتیک مدلهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱، مرسدسبنز ML63 AMG مدلهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱.
کلاس SLK
مرسدسبنز SLK280 مدل ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸، مرسدسبنز SLK350 مدل ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸، مرسدسبنز SLK55 AMG مدل ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸.
SLS AMG
مرسدسبنز SLS AMG مدلهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴، مرسدسبنز SLS AMG کابریولت مدل ۲۰۱۲، مرسدسبنز SLS AMG GT مدلهای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴.
کلاس R
مرسدسبنز R320 CDI فورماتیک مدل ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰، مرسدسبنز R350 فورماتیک مدلهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲، مرسدسبنز R350 بلوتک فورماتیک مدلهای ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲.
- آئودی A3 مدلهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳
- آئودی A4 کابریولت مدلهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹
- آئودی Q5 مدلهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲
- آئودی A5 کابریولت مدلهای ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱
- فولکسواگن CC مدلهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴
- فولکسواگن جتا اسپورتواگن مدلهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴
- فولکسواگن گلف مدلهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴
- فولکسواگن ایاس مدلهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴
- فولکسواگن پاسات مدلهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ (تولید ایالات متحده)
- فولکسواگن پاسات سدان و واگن مدلهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ (تولید آلمان)
در نهایت، به بامو میرسیم که تعداد ۸۴۰ هزار دستگاه وسیله نقلیه را بین سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۵ فراخوان کرده است. این مدلها علاوه بر فراخوان قبلی این کمپانی به خاطر کیسههای هوای تاکاتا هستند که حدود ۷۶۵ هزار دستگاه از محصولات بامو را شامل میشد. مدلهای متأثر از فراخوان جدید به شرح زیر هستند:
- بامو سری ۳ سدان و M3 مدلهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱
- بامو سری ۳ واگن مدلهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲
- بامو سری ۳ و M3 کوپه و کانورتیبل مدلهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳
- بامو X3 مدلهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰
- بامو X5 و X5 M مدلهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳
- بامو سری ۱ کوپه و کانورتیبل مدلهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳
- بامو X6 و X6 M مدلهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴
- بامو X1 مدلهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵
ZIPPO
۲۷ بهمن ۱۳۹۴دقت کردیدی هیوندای و کیا با توجه با اینکه از نظر کمی و تیراژ تولید 4 امین و یا پنجمین خودروساز دنیا هستند با وجوداین حجم تولید زیاد کم ترین فراخوان رو نسبت به بقیه داشتند
من فقط به 1 افرین گفتن بسندخ میکنم
احسان(احسان)
۲۷ بهمن ۱۳۹۴فراخوان بیشتر جنبه مشتری مداری و جریمه نشدن های اینده و تا حدودی بازاریابی داره.در ضمن در این مورد خطا از تولید کننده کیسه هوا بوده نه خودروساز.حتما اگر بنز میدونست کیسه هوای خودروها مشکل داره یه تولید کننده دیگه رو در نظر میگرفت
آرمااااان
۲۷ بهمن ۱۳۹۴;کشتیمون با هیوندا گفتنت
arman
۲۷ بهمن ۱۳۹۴@zippo
نمیدونم این حرفت که اونها فراخوان کمتر داشتن درسته یا نه اما اگه درست باشه پس
میشه از این دیدگاه هم نگاه کرد کا تاکاتا از بهترین شرکتهای ایربگ سازی بوده و همه مشتری هاش از خودرو سازهای اصیل و با کیفیت بودن
ولی کیا و هیوندای از شرکتهای کم اعتبار تر و ارزون تر ایربگ میخرن
البته من این 2 شرکت رو دوس دارم خصوصا کیا که بنظرم عالیه
aston martin
۲۷ بهمن ۱۳۹۴اینم از ایربگ
واقعا ایربگ هنوزم ک هنوزه نتونسته به کمال برسه
خودتی
۳ اسفند ۱۳۹۴کامل شدش توی پراید قرار داده میشه به نام ایربنگ !
Erfan
۲۷ بهمن ۱۳۹۴هیوندای خوبه….
باشه شما بی عیب نقص، شما غول، شما لوکس..
من موندم آخه چرا باید یه برند آسیایی درجه 2 رو با بنز مقایسه کنی ؟
دوستان بنز باز یا بهتر بگم آلمانی باز ها لطفا با زیپو و امثال زیپو یکی به دو نکنید…
مثل کوبیدن میخ تو سنگ میمونه…
Benz.. The Best or nothing
سامان اذری
۲۷ بهمن ۱۳۹۴فکنم دیگه باس تاکاتا تعطیل بشه
احتمالا دیکه کسی مشتریش نباشه
من این خبر رو 3 یا 4 روز پیش گفتم بچه ها کلی بهم دیس لایک دادن
دمشون گرم
بنتلی
۲۷ بهمن ۱۳۹۴داش سامان گل،با اینکه خیلی عجیبه ولی چن وقت پیش گفته بودن شرکت تاکاتا ب سوددهی رسیده،راستی تکلیف خودروهای بالا و آکورد و… ک تو ایرانن چی میشه؟فک کنم هرکی اعتراض داشته باشه و بخواد تعویض بشه کیسه هوای خودروش با ی اشاره دست(ترسیدم سانسور شه) جوابشو بدن
سامان اذری
۲۸ بهمن ۱۳۹۴داش الان تو ایران فکنم 4 تا SLS هستش
سه تاش تو تهران یکی تو تبریز صاحب اونا چیکار میکنند
احسان آرسنالی
۲۷ بهمن ۱۳۹۴هه تاکاتا کل دنیا رو بهم ریخت.
آقا یه سوال تو دنیا فقط تاکاتا کیسه هوا میسازه؟
آخه تا حالا نصف مدل های دنیا فراخوان شدند؟
از نمایندگی به اصطلاح رسمی بنز(( ستاره بنز ایران)) چه خبر؟ اونا هم تو فراخوان شرکت میکنند یا همین که سودشون رو برداشتند فرار میکنند.
علي
۲۷ بهمن ۱۳۹۴من شانس اوردم ماشین زیر پام جز هیچکدوم از اینا نیست. میدونین ماشینم چینیه دریغ از ی آپشن. ی گاز داره ی ترمز با فرمون و چهارتا چرخ زیرش . کیسه هواشم بعد از اینکه تصادف کنی میشینه فکر میکنه اگر ازت خوشش بیاد و احساس کنه ماشینو تمیز نگهمیداری و آبو روغنشو به موقع عوض میکنی شاید روشن به، ضمنا دندشم اتوماته. تو این خیابونا با این ترافیک با جیبای خالی بهترین انتخابه.ی چراغشم با فراری که زیرش به همجا گیر میکنه عوض نمیکنم.(البته شاید کل ماشینو با ی چراغ فراری عوض کنم) حالا اجازه بدین فکرامو میکنم.(حرف دل ی ایرانی)
اشکان
۲۷ بهمن ۱۳۹۴اه کی میخواد پاشه بره آلمان……لامصب یکی دو تا هم نیس از همش یکی داریم!!!
سعید
۲۷ بهمن ۱۳۹۴احتمالا یکی از دست اندر کاران شرکت تاکاتا ایرانی باشه
پویان
۲۷ بهمن ۱۳۹۴یه سلامی عرض کنم به اون بنده خدایی که یه روزی بهم گفت ترجیح میدی توی ماشینای آلمانی یا ژاپنی تصادف کنی یا کره ای:))
من فقط فیلم تصادف تویوتا کمری رو در مقایسه با سوناتا میزارم اینجا. قضاوت با خودتون!!
http://www.aparat.com/v/2TqA3 sonata
camry http://www.aparat.com/v/pAqnc
علي
۲۷ بهمن ۱۳۹۴ممنون میشم خودت توضیح بدی از دیدن این فیلم چه نتیجه ای گرفتی؟!!!
پویان
۲۷ بهمن ۱۳۹۴اگه تو تفاوت بین خم شدن ستون و سقف و آسیب شدیدتر شیشه جلو و رکاب و درب راننده و از همه مهمتر! برخورد سر راننده در کمری به داشبورد و بی فایده بودن ایربگ جلو رو نمیبینی بهتره خودتو بجای آدمک بزارن توی ماشینا تا بتونی نتیجه بگیری با این قدرت فهمی که داری!
احسان آرسنالی
۲۷ بهمن ۱۳۹۴برادر فیلم تصادف سوناتا 2016 با کمری 2012 چه ربطی بهم دارند؟؟؟؟؟؟؟
فکر کنم باید تست تصادف کمری 2016 رو پیدا بکنی عظیض
پویان
۲۷ بهمن ۱۳۹۴کمری تا 2014 با همین اتاق تولید شد. سوناتا 2016 هم همون اتاق 2015ست. پس میشه یه سال اختلاف
احمد باقری
۲۷ بهمن ۱۳۹۴این تاکاتا داشته چیکار میکرده. توی این دو سال اخیر اکثر خودروسازها رو گرفتار کرده، مگه توی شرکت تاکاتا کیسه هوای تولیدی رو با دستگاههای پیشرفته تست نمی کنن؟ این سوال خیلی مهمیه که باید بهش جواب بدن، الان هم فراخوان دادن مشخص نکردن که چجوری میخوان مشکل رو حل کنن، آیا میخوان یه کیسه هوای مثلا سالم تولیدی تاکاتا رو به جاش بذارن یا کلا از یه شرکت دیگه قراره بگیرن. از این به بعد فکر کنم شرکتهای خودروساز مجبورن تجهیزات تست کیسه های هوا رو هم خودشون داشته باشن و از قبل تست کنن، دیگه به کی میشه اعتماد کرد، طرف مثلا این همه پول میده که یه ماشین مطمئن سوار شه، خیلی راحت میمیره. باید یه فکر اساسی به حال این مشکل بکنن.
علي رضا
۲۷ بهمن ۱۳۹۴لابد اینکه این کیسه هواهای تاکاتا مشکل داشتن تقصیر پورشه است!..
عباس
۲۷ بهمن ۱۳۹۴دقیق یادم نیست ولی وقتی این مشکل توی خودروهای ژاپنی و کره ایی پیش اومد،بعضی دوستان اشاره داشتن که این همه فراخوان نشانه از ضعف خودروهای ژاپنی و کره ایی هست،ولی حالا نوبت به خودروهای آلمانی شد تقصیر گردن شرکت سازنده کیسه هوا و نشان از مشتری مداری خودروساز آلمانیه که فراخوان داده،جلل الخالق از گردش عقاید
خسته شده
۲۷ بهمن ۱۳۹۴ژاپن که ماشیناش هرچند روز فراخوان میدن
داود
۲۷ بهمن ۱۳۹۴من خودم بخاطر استفاده از دو مدل bmw x3و بنز c200 cgi از خودرو سازهای المانی نفرت پیدا کرده بودم حالا مطمئنتر شدم که آلمان آشغالسازه .یه دوربین عقب میذاره اپشن حساب میکنه یه سنسور میذاره پولشو از مردم میگیره سی هزار کیلومتر میری باید موتورشو یه تعمیر اساسی بکنی حالا هم نوبت رسیده به کیسه هوا . زنده باد خودرو سازای ژاپنی و آمریکایی و سوئدی و کره ای .
خسته شده
۲۷ بهمن ۱۳۹۴یحیی این کاربر شناسایی شدست شما چیزی بهش نگو خیلی از بچه ها میشناسنش
داود
۲۷ بهمن ۱۳۹۴عزیزم شماره تلگرامتو بده فاکتور تعمیر موتور x3 رو بفرستم برات ،میزان کارکرد خوردرو ونام صاحب خودرو روش درج شده ، حالا تو فکر کن من پراید هم سوار نشدم وانت پیکان سوار میشم ولی بازهم میگم آلمان یعنی آشغالساز اون از رسوایی فولگس اینم از بنز و ائودی و bmw
خسته شده
۲۷ بهمن ۱۳۹۴خواهشا کسی جوابه اینو نده بذار بگه آلمانی آشغال سازه ایرادی نداره بعضی ها اینجوری تخلیه میشن همین که این سایت میاد و از هر سه پست یکی حداقل آلمانیه این خودش بهترین جواب براشه! باید درک کرد خیلی سخته از یه کشور نفرت داشته باشی و اینجوری عذاب بکشی
رضا
۲۷ بهمن ۱۳۹۴آخه عزیزم این تاکاتا که خودش ژاپنیه.
moein
۲۷ بهمن ۱۳۹۴بیا بعد آئودی رشد فروشم داشته !!!
داود
۲۷ بهمن ۱۳۹۴بابا خودروهای آلمانی ماهن ، طلان ، لنگه ندارن اصلا خانم مرکل مال شما .ولش کنین دیگه .انشاالله از زندگی فرا خوان نشین حالا چه المانی باز باشین چه ژاپنی باز .
فقط نمیدونم المانی بازا چرا اینقدر عصبین???
یاسین
۲۷ بهمن ۱۳۹۴سلام.خداییش من موندم چی نظر بدم!البته راست میگن کره هنوز زوده بخوایم محصولاتش رو با آلمان و ژاپن مقایسه کنیم!کمه کمش حداقل رده بالاشون با رده پایینای اونا!میگی نه!هیوندای جنسیس کوپه رو سه سوت به غلط کردن انداختن!فیلماشم که زیاده!شرق و غرب همه فراخوان دادن!پس تا اطلاع ثانوی و برطرف شدن این نقوص که البته اگه نظر من رو بخواین!مثه سوزنی از خرابکاری در انبار فن و تجربه آلمانی ها و ژاپنی هاست!لذا همون کادیلاک عشق هست و بس!زنده باد کاتتیلاک!
کیانوش
۱ اسفند ۱۳۹۴در جواب اون دوستانی که المانی رو اشغال خطاب میکنن بگم چند وقت پیش قسمت شد پشت یه c180 1995 نشستم باور نمیکنید این ماشین با این سن به قدری نرم و خوش رکاب بود که اشک تو چشام جمع شد واقعا با اون قدمت تو لذت سواری هنوز هم حرفی برای گفتن داشت ژاپنی ها خوبن ولی بنز یه چیز دیگست به قول یکی از دوستان بنز جنازشم بنزه اقا …