بی ام ودنده عقب

کانسپت‌های فراموش‌شده: ب‌ام‌و 1602e

نام ب‌ام‌و ۱۶۰۲ Elektro Antrieb (Electric Drive)
معرفی مسابقات المپیک ۱۹۷۲
پیشرانه الکتریکی
قدرت ۴۳ اسب بخار
بُرد ۳۰ کیلومتر

bmw_1602_electro-antrieb_1

کانسپت 1602e سنگ بنای استفاده از قوای محرکهٔ الکتریکی در محصولات ب‌ام‌و بود و زمینه را برای تلاشی مستمر در جهت بهبود تکنولوژی EV فراهم کرد. 1602e را می‌توان جد مدل i3 کنونی دانست. این خودرو تنها یک سال قبل از بحران نفتی سال ۱۹۷۳ معرفی شد و تلاش اولیهٔ ب‌ام‌و برای ساخت یک خودروی الکتریکی بود. دو دستگاه از این خودرو در رژهٔ مسابقات المپیک ۱۹۷۲ مونیخ معرفی شدند که در ظاهر کاملاً مشابه ب‌ام‌و ۱۶۰۲ استاندارد بودند اما تغییر بزرگی را در زیر کاپوت خود پنهان کرده بودند.

bmw_1602_electro-antrieb_5

در 1602e پیشرانهٔ درون‌سوز جای خود را به باطری‌های ۱۲ ولت سربی-اسیدی داده بود که توسط شرکت Varta توسعه ‌یافته بودند؛ بنابراین اولین ب‌ام‌و الکتریکی متولد شد. این پکیج باطری‌ها بسیار سنگین بودند و به‌تنهایی ۳۵۰ کیلوگرم وزن داشتند اما یک موتور الکتریکی DC را تغذیه می‌کردند. نیروی تولیدی این موتور به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد اما وزن بسیار زیاد باطری‌ها در قسمت جلوی خودرو تأثیر منفی زیادی بر عملکرد خودرو گذاشته بود به‌گونه‌ای که ب‌ام‌و 1602e در هشت ثانیه از صفر به سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت می‌رسید و حداکثر سرعت آن نیز تنها ۱۰۰ کیلومتر در ساعت بود.

autowp-ru_bmw_1602_electric_drive_1

دو خودروی معرفی شده در المپیک ۱۹۷۲ در شهر با یک‌بار شارژ کامل باطری‌ها بُردی معادل تنها ۳۰ کیلومتر داشتند اما ب‌ام‌و گفته بود که باطری‌های ساخت Verta می‌توانند بُردی تا ۶۰ کیلومتر را هم برای 1602e فراهم کنند اما این در حالی خواهد بود که خودرو با سرعت ثابت ۵۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند. ب‌ام‌و 1602e همچنین از شکل اولیهٔ نیروی ترمز احیا شونده نیز سود می‌برد به‌گونه‌ای که موتور الکتریکی وظیفهٔ یک ژنراتور را هم انجام می‌داد و انرژی تولید شده هنگام ترمز گیری را در باطری‌ها ذخیره می‌کرد.

با چنین بُرد کمی و بدون وجود یک موتور بنزینی مانند آنچه که امروزه در i3 می‌بینیم، تولید 1602e امکان‌پذیر نبود؛ اما بااین‌حال ب‌ام‌و همچنان توسعهٔ خودروهای الکتریکی را ادامه داد و طی سال‌های بعد بازهم خودروهای الکتریکی دیگری را معرفی کرد که نهایتاً به تولید خودروهای فوق‌العاده‌ای چون i8 انجامید.

bmw_1602_electro-antrieb_3

 

منبع: Motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. Viper ACR

    ۲۸ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (11565 ديدگاه)

    .
    از همون اول آینده نگر بودند …
    .
    وقتی ایلان ماسک تو کوجه با رفیقاش داشته جیگیلی جیگیلی میکرده و ساندویچ نون با رُب میخورده !! BMW ماشین الکتریکی میساخته.
    .
    وقتی عنتصر سازنده ی بدن طراح پریوس هنوز جزو کانی های معدنی بود، فردیناند پورشه ماشین هیبریدی ساخت !!!
    .
    این است آلمان 💯💯💯👑👑👑🔝🔝🔝👑👑👑

    1. (پهلوان مک لارن)new great britain

      ۲۸ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (2855 ديدگاه)

      البته اون زمان که آلمان به شکل کنونی نبود و موسسین شرکت ب ام و در حال خوردن لواشک بودن مهندس انگلیسی ((توماس پارکر)) اولین خودروی الکتریکی دنیا رو ساخت تو سال 1884.???????
      این است مهندسی بریتیش??♛ ♛ ☢☢(اینا رو گفتم قلب کسایی که از پریوس و ایلان ماسک بد شنیدن تسکین بدم?)
      با تچکر.?

      1. Viper ACR

        ۲۸ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (11565 ديدگاه)

        الله اکبر !!
        این چه کینه ای از آلمانه که شما ها دارید…
        بحث انگلستان??? اصلا نیست… اینجا صفحه ی BMW است. یک خودروی آلمانی. به انگلستان چه دخلی داره…

        اه…

        1. Viper ACR

          ۲۸ دی ۱۳۹۵
          سوابق: (11565 ديدگاه)

          ببخشید ها.
          ولی خواهش میکنم اینقدر انگلستان انگلستان نکن.
          باور کن من از این کشور خوشم میاد.
          ولی وقتی وقت و بی وقت اسمش رو در جاهایی میاری که اصلا جاش نیست ، خسته کننده میشه.

          علی شوی نوا 5 روزه نیست. قبلش هی به من میگفت تو دشمن ماشین امریکایی هستی !! الان 5 روزه نیست. کسی نه تنها به ماشین امریکایی توهین نکرده بلکه من دارم ازشون دفاع هم میکنم !

          این کارا نتیجه ی عکس میده … باور کن…

        2. (ali (CHEVY NOVA

          ۲۸ دی ۱۳۹۵
          سوابق: (7375 ديدگاه)

          مجید من اینجا هستم خیالت جم درگیر امتحانات بودم یه مدت
          حالا حالا ها کار دارم من اینجا داداش

        3. حمید

          ۲۸ دی ۱۳۹۵
          سوابق: (1 ديدگاه)

          خواهش می‌کنم به کسی برنخوره. ولی این رفتارهای تهی از منطق و متعصبانه که شدیدا هم رو به فزونی گرفته دلیل در جا زدن ما شده. بابا آلمان، انگلستان، ایالات متحده، فرانسه، سوئد، ایتالیا، ژاپن، کره، چین و … همه دارن کار می‌کنن و تلاش برای بهتر شدن. بسه به خدا طرفداری از یکی و کوبیدن یکی دیگه. بیاین ما هم برای بهتر شدن کار خودمون رو درست انجام بدیم و اینقدر نق نرنیم.

        4. Viper ACR

          ۲۸ دی ۱۳۹۵
          سوابق: (11565 ديدگاه)

          باش کسی بهت کاری نداره.
          امیدوارم باشی تا پدال خلوت تر از این چیزی که هست نشه.

          من تو رو به عنوان مثال گفتم…

      2. (پهلوان مک لارن)new great britain

        ۲۸ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (2855 ديدگاه)

        علی نوا خیلی خندیدم وقتی گفتی((مجید من اینجا هستم خیالت جم ))خخخخخخخ
        دمت گرم داداش.??
        مجید عزیز باشه شما درست میگی.
        الان این پست ب ام و هستش.الان چه ربطی داره به ایلان ماسک و تسلا و تویوتا که شما میای مسخره میکنی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        جواب؟؟؟

        1. ELEMENTO

          ۲۸ دی ۱۳۹۵
          سوابق: (11565 ديدگاه)

          .
          خدانگهدار رفیق 😉😉😉👋👋👋

      3. شوخی

        ۲۸ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (65 ديدگاه)

        تبریک میگم. اینجوری که شما میگین ایشون قبل از کارل بنز ماشینو اختراع کرده. پس بچه ها بدونید که از این به بعد باید یه مهندس انگلیسی رو مخترع ماشین بدونیم.

      4. mohsen

        ۲۸ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (1063 ديدگاه)

        هدف؟

    2. علی

      ۲۸ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (63 ديدگاه)

      مجید جان اینایی که گفتی در برابر ساخت سفینه یوفو((( ufo ))) توسط دانشمندان آلمانی هیچه. اونوقت ی سریا میان اینجا حرف از ساخت موتور هواپیما توسط شرکت ورشکسته ((( رولزرولز))) که شرکت (((bmw))) مالک اونه ، شروع میکنن به تبلیغات فلان فلان بسار از این حرفا.جالب اینجاست که خود شرکت ((( bmw))) ی زمانی از ساخت هواپیما شروع کرده. تمام این سفینه ها که تو طول تاریخ بالای سرمون میچرخیدن که نمونش بصورت اسباب بازی دست مردمه همش ساخت خود بشره نه آدم فضایی ها .واقعا باید به بعضیها با تعصبات عجیب قریبشون گفت (((خسته نباشی پهلوون پنبه))).
      با تچکر

      1. (پهلوان مک لارن)new great britain

        ۲۸ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (2855 ديدگاه)

        اولا که ((علی با تچکر)) من اصلا پهلوون نیستم که میگی پلهوون پنبه(کاملا مشخصه منظورت منم).
        دوست عزیز وارد بحثی شدی که تخصص اصلیه منه یعنی موتور جت و هواپیما و از این دست.
        دوست من اصلا شما میدونی ufo چیه؟؟؟؟؟؟
        نکنه با هواپیمایه بدون سرنشین اشتباه گرفتی؟؟
        اگه بری مطالعه کنی میبینی مشاهداتی از وجوده ufo ها در سال 1878 ثبت شده تا همین امروز.اصلا چه ربطی داره به آلمانی ها و سفینه فضایی و ………
        عزیزم همین رولز رویسی که شما مسخره میکنی موتوری رو ساخت برای یه هواپیما که حداقل 20 سال از زمان خودش جلوتر بود.یه موتور توربو جت به نام Power Jets W.2/700 شاهکاره اون زمان بود.تونسته بودن با هواپیمایه miles m52 تو یک تست بینه سال های1942یا 1944(دقیق مشخص نیست) به رکورد خارق العاده 1600 کیلومتر بر ساعت در ارتفاع 11هزار متری برسن!!!!البته پروژه اون هواپیما با اینکه 90 درصد تکمیل شده بود تماما به آمریکا رسید.(فقط مونده بود بره رو خط تولید و یه سری ریزه کاری ها)معلوم نیست برای چی این کار رو کردن؟؟
        البته بخوای کامل و دقیق برات همه چی رو توضیح میدم.لینکشم هست.
        حالا شما به من بگو آلمان ها چه هواپیمایی رو با این سرعت تست کردن؟؟
        من تماما درباره ی موتور جت و رکوردهای سرعت و اختراعات جنگ جهانی و…… اطلاعات کافی دارم.هرچی خواستی بگو بهت بگم.(میتونستم با اینکه به من یا مک لارن گفتی پهلوون پنبه جوابه خیلی تندی بهت بدم.ولی من اینطوری نیستم خیالت راحت)

    3. كوروش

      ۲۸ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (1129 ديدگاه)

      دیروز داشتم تاریخچه پل بروکلین رو می خوندم وقتی فهمیدم طراح و ایده اصلی اش المانی بوده دیگه می خواستم سرمو بکوبونم تو دیوار بندی خدا فقط عمرش به دنیا نبوده وسط ساخت پل تو تصادف با کامیون کشته می شه
      یا توی ایرباس داشتم همین طوری اول منوال رو می خوندم اتفاقی رسیدم به اینکه طراحی اصلی ۳۲۰ واسه شعبه المانه و شبیه سازی رایانه ای هم همینطور و چک فلایت هم توی المان انجام می شه طراحی سیستم اویونیک و برقش هم مال المان هستش یعنی سر انگشتی ۵۰ درصدش المانی ۳۰٪‏ هم موتوراش هست که یا انگلیسیه یا امریکایی بدنه هم ژاپن و بقیه کشورا فرانسه فقط خیلی لطف می کنه ارمش رو می زنه رو هواپیما (البته نه در این حد خدایی)

      1. علي

        ۲۸ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (848 ديدگاه)

        از کوروش عزیز و دوستان کمال همکاری و یاری را تقاضا مند هستم . یک نفر لطفی کنه جواب ((( سفسطه بازی و مغلطه بازی ))) دوستمون پهلوون جوان رو بده ممنون میشم. هر چی فکر میکنم کجای حرفم اشتباه بود به جایی نرسیدم.
        با تچکر

        1. (پهلوان مک لارن)new great britain

          ۲۸ دی ۱۳۹۵
          سوابق: (2855 ديدگاه)

          علی عزیز تقریبا تمام حرفاتون اشتباه بود. جوابی هم نیست که بدن چون من درست گفتم.
          دوما بخش خودروسازیه رولز رویس توسط ب ام و خریداری شده.ربطی به بخش های دیگش نداره.که میگی ورشکسته.
          با تچکر.

    4. مجید عباسی انبوهی

      ۲۹ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (43 ديدگاه)

      اطمینان + کیفیت = تویوتا و هوندا

    5. Mehran

      ۶ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (178 ديدگاه)

      تعصبتون نسبت به ب ام و احساسی بی منطق و بی جاست. ب ام و برتره پیشتازه ولی نه توی همه چیز
      قابل توجه اون اقایی که از ایلان ماسک خوشش نمیاد

  2. ایرانی

    ۲۸ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (640 ديدگاه)

    به این میگن اصالت……………………….

  3. Bavaria

    ۲۸ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (581 ديدگاه)

    ب ام و ، ی کانسپت هیدروژنی داشت فکر کنم اسمش H2R بود(شاید حدود هشت سال پیش) که سیصد کیلومتر بر ساعت سرعت داشت لطفا از اون هم مطلبی تهیه کنید

  4. TSHDN

    ۴ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (68 ديدگاه)

    دوستان! به جای کل کل با هم بچسبید به اصل مطلب ! ببینید اونا 50 سال پیش ماشین با موتور الکتریکی ساختن اونوقت ما تا صد سال دیگه هم هنوز داریم 405 تولید میکنیم و از هر ماشینی یه مدل وانت میزنیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا