کیا، با تولید گونه الکتریکی مدل سول، آخرین خودروسازی است که به جرگه تولیدکنندگان خودروهای کوچک الکتریکی پیوسته است. اما آیا میتواند با پیشتاز فعلی این رده خودرویی یعنی بامو i3 به رقابت بپردازد؟
نمودار فروش خودروهای برقی، بعد از یک شروع کند در هنگام آغاز فروش، هماکنون سیر صعودی را نشان میدهد و بسیاری از خودروسازان استقبال خود از این روند صعودی را با تولید مدلهای الکتریکی نشان میدهند. خودروهای موفقی چون نیسان لیف، تویوتا پریوس و شورولت ولت و البته تسلا در شکلگیری این جریان، نقشی مهم برعهده داشتند. کیا سول با چهره متمایز خودش، از یک موتور قدرتمند الکتریکی ۱۰۹ اسب بخاری و باتری لیتیوم یونی بهره میبرد و مدعی است که با هر بار شارژ قادر به پیمودن مسافت ۱۳۲ مایل (۲۱۲ کیلومتر) میباشد. قیمت کیا سول الکتریکی بعد از تخفیف ۵,۰۰۰ یورویی که از جانب دولت به ماشینهای الکتریکی تعلق میگیرد به ۲۴,۹۹۵ یورو میرسد. همچنین لازم به ذکر است که گونه الکتریکی کیا سول تنها از یک تریم تجهیزاتی بهره میبرد و با یک گارانتی ۷ ساله از جانب کمپانی کیا، پشتیبانی میشود. با پولی به اندازه قیمت کیا سول الکتریکی، میتوان گزینههای دیگری از جمله بامو i3 را هم برگزید. بامو i3، برخلاف بسیاری از رقبا که اساساً بنزین سوز یا حتی دیزلی هستند و بعداً به مدل الکتریکی تبدیل شدهاند، از ابتدا بر اساس یک اتومبیل الکتریکی ساخته شده است. نمای بیرونی بامو کمی عجیب و غریب و نمای داخلی آن آیندهنگرانه طراحی شده است. همچنین ساختار کلی بامو i3 پیشرفته و بسیار سبکوزن میباشد. قیمت بامو فوق بعد از تخفیف ۵.۰۰۰ یورویی به ۲۵.۶۸۰ یورو میرسد. با نگاهی به وزن کم و همچنین قدرت ۱۶۸ اسب بخاری بامو در مقابل ۱۰۹ اسب بخاری که کیا تولید میکند، عجیب نیست که بامو سریعتر باشد. اما مقدار اختلاف در عملکرد فنی واقعاً اعجابانگیز است. در حالی که بامو i3 شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر را در ۷.۱ ثانیه عملی میکند رسیدن به سرعت فوق از حالت سکون برای کیا ۳.۶ ثانیه زمان بیشتری را نسبت به بامو i3 طلب میکند. در عمل و در قیاس با رقیبان، کیا سول الکتریکی چندان هم خودروی کندی نیست و شتاب و سرعت خوبی دارد اما این بامو i3 است که با سرعت زیاد خودش، ذهنیتی از خودروهای گرانتر و قدرتمندتر را در ذهن رانندهاش تداعی میکند. هر دو اتومبیل را میتوان با سوکت های برق معمولی شارژ کرد که زمانی حدود ۷ تا ۸ ساعت را برای پر شدن ۸۰ درصد ظرفیت باتری هر دو خودرو میطلبد. در ضمن امکان سفارش شارژرهای سریعتر هم برای هر دو خودرو وجود دارد. شارژرهای سریع بامو که Wallbox نام دارد و قیمت آن ۳۱۵ یورو است، امکان پر شدن ۸۰ درصد ظرفیت باتری را تنها در ۳ ساعت فراهم میکند و پر شدن کامل باتری مستلزم صرف زمان ۴ ساعتی است. هر دو رقیب این مقایسه از امکانات استاندارد خوبی بهره میبرند. سیستم نویگیشن، بلوتوث برای اتصال تلفن همراه، رادیو ماهواره ای و سیستم کنترل آب و هوا از جمله امکانات استاندارد هر دو خودروست البته کیا در این مورد پیشدستی کرده و صندلی و فرمان گرم شونده را هم در خودرو تعبیه نموده است. به نظر میرسد خریداران بامو بیشتر ترجیح بدهند تا از موتور ۶۵۰ سیسی درونسوز برای حرکت استفاده کنند کمپانی کیا امیدوار است که ارائه گارانتی ۷ ساله برای خریداران قوت قلبی باشد تا نگرانی آنها در مورد هزینههای نسبتاً گران کیا سول الکتریکی کاهش پیدا کند. همچنین وجود سیستم نویگیشن به راننده کیا سول اجازه میدهد تا همواره از محل نزدیکترین ایستگاه شارژ سریع مطلع باشد. با اتصال کابل شارژ به هر یک از دستگاههای شارژ سریع، میتوان امیدوار بود که ۸۰ درصد ظرفیت باتری کیا سول در عرض نیم ساعت پر شود که مسلماً به اندازه سوختگیری خودروهای بنزینی و دیزلی سریع نیست اما در هر حال کارایی اتومبیل را افزایش میدهد.نتیجه مقایسه
رتبه اول: بامو i3
این یک پیروزی دیگر در تستهای جاده ای برای این خودرو نوآور است. اولین ساخته تمام الکتریکی بامو در مبحث فروش از دیگر خودروسازانی که یک موتور الکتریکی و یک پک باتری را در مدلهای موجود خود جایگذاری کرده و با نام مدل تمام الکتریکی به فروش میرسانند، جلوتر است. ترکیب ظاهر اتومبیلهای مفهومی و طراحی داخل کابین آیندهنگرانه شاید کمی نیاز به تجدیدنظر داشته باشد اما موتور الکتریکی قدرتمند و ساختار سبک وزن بدنه عملکرد فنی مطلوب این خودرو را تضمین میکند.
رتبه دوم: کیا سول الکتریکی
کیا سول، اتومبیلی متمایز، کاربردی و کاملاً مناسب خانواده است همچنین ابعاد جمعوجور آن را کاملاً به اتومبیلی مناسب برای رانندگی در مناطق شهری تبدیل میکند و حتی در امکانات داخل کابین نسبت به بامو برتری دارد. اما بههیچوجه در مبحث عملکرد فنی، مهندسی پیشرفته، طراحی بیرونی و اقبال عمومی بهپای بامو نمیرسد.
[jwplayer mediaid=”۱۰۰۶۶۵″] [دانلود ویدئو]
TerraByte
۵ بهمن ۱۳۹۳واقعا با چه رویی اومدن ماشین کره ای رو با BMW مقایسه کردن!!
علی
۵ بهمن ۱۳۹۳در اینکه کیا ماشینی تولید میکنه که کار آدم را راه میندازه و همچنین قیمتهای خوب با کیفیت مناسب ارائه میکنه شکی نیست. اما من هم به شخصه موافقم که این ۲ تارو نباید با هم مقایسه کرد . چون مطمئنا تکنولوژی و کیفیت و آپشنهای به کار رفته در بی ام وه قابل مقایسه با کیا نیست که متاسفانه عمدا یا سهوا در این مطلب به امکانات داخلی بیشتر کیا نسبت به بی ام وه اشاره شده که برای بنده شخصا قابل باور نیست .
TerraByte
۵ بهمن ۱۳۹۳درسته! من هم نگفتم کیا بَده ولی در حد خودش نه در حد BMW!
مثل اینه که بیای ماشینهای کیا رو با سایپا مقایسه کنی
ولی انصافا کیا با این طراحی که کرده، تیبا رو در بخش طراحی بیرونی روسفید کرده:D
VENENO
۵ بهمن ۱۳۹۳باز بدنش خوبه
طراحی داخلیش واقعا داغونه
ALIUnited
۶ بهمن ۱۳۹۳ماشین الکتریکی( بجز تسلا و i8 )=جاروبرقی
فرمون کیا مثله دسته آتاری می مونه
شایان
۵ بهمن ۱۳۹۳ماشین الکتریکی درون شهری رو با هواپیما که نباید مقایسه کرد. تو تعریف کردن هم کمی منطق داشته باشید.
4MATIC
۶ بهمن ۱۳۹۳دقیقا
Ali mtr
۵ بهمن ۱۳۹۳چراغ هاى کیا شبیه چراغ هاى بى ام و سری یک قدیمیه مدل 2012 هستش، این طور نیست از نظر من خیلى شبیه اونه
علی آهنگر
۵ بهمن ۱۳۹۳با همون رویی که مدیر عامل ایران خودرو میگه:
نه کی گفته خودرو سازیه ایران از کره عقبه؟؟
TerraByte
۵ بهمن ۱۳۹۳خوشم میاد که مدیرای ایرانی همشون اعتماد به سقف عجیبی دارن!
چند وقت پیش مدیرعاملGLX هم گفته بود (سامسونگ توان رقابت با ما رو نداره) و یا فرموده بودند که ( سال بعد از نظر فروش از آیفون سبقت میگیریم) :D
علی آهنگر
۵ بهمن ۱۳۹۳بیچاره سامسونگ و اپل
فکر کنم به خاطر کیفیت گوشی های ایرانی یه مدت دیگه ورشکست بشن :(
Mostafa&S
۵ بهمن ۱۳۹۳کیا میخواد با بی ام و رقابت کنه!!!
فرهاد
۵ بهمن ۱۳۹۳بازم دمش گرم که میخواد خودشا به بی ام و برسونه وای به احوال سایپا که با 151 میخواد با وانت پیکان ایرانخودرو رقابت کنه. هدف اون کجا هدف این کجا!!!!
TerraByte
۵ بهمن ۱۳۹۳نه بابا سایپا151 اگه یه خورده بدنسازی کار کنه شک نکن هایلوکس رو میذاره تو جیبش :D
Reza.045
۵ بهمن ۱۳۹۳راستش اوایل از قیافه i3 خیلی خوشم نمیومد(زور که نیست…خوشم نمیومد)
خب خیلی فضاییه
البته اصلا منکر قابلیتاش نبوده و نمیشم
ولی خب خیلی طرحشو نمیپسندیدم و برای کانسپت مناسب بود به نظرم
اما خب وقتی طراحی بدنه کیا سول رو دیدم…اصلا با تمام وجود ب ام و رو بر میدارم و 0.001% از فکرم رو هم به کیا اختصاص نمیدم
کیا سول واقعا هیچ حرفی نداره بزنه
ب ام و از همه لحاظ سر تره
(( اشتوتگارت + باواریا = اوج مهندسی خودرو ))
حسین
۵ بهمن ۱۳۹۳درود آقا رضا. طراحی سری i کمپانی ب ام و شبیه به خودروهای کانسپته. شما خودت استاد ما هستی و میدونی که یک کمپانی باید چه جراتی داشته باشه تا یک همچین طرحی رو وارد بازار کنه و چه حساب و کتاب و مهندسی دقیقی داره که میتونه یک طرح تقریبا کانسپت رو به تولید انبوه برسونه و مطمئن باشه که نتیجه میگیره! یک دلیل این طراحی، نشون دادن قدرت و توانایی کمپانی هستش و دلیل دیگش هم نشون دادن این موضوع که این اتومبیل متعلق به آیندس واز زمان خودش جلوتره. سری i ب ام و، کاری شبیه و یا حتی بزرگتر از تاثیر گذاری ای که BMW 2002 در زمان تولید داشت رو انجام میده و پایه گذار بخشی نسل آینده خودروها خواهند بود…
جی تی ار
۵ بهمن ۱۳۹۳به نظرم بتوان گفت که شاید اراىه این سری اوج شکوفایی بی ام و در طول عمرش بوده وبتوان گفت که شاید درطول تاریخ خودروسازی,یه همچین شکوفایی وترقی به این اندازه ودر این محدوده زمانی برای هیچ یک از برند های بزرگ دنیا اتفاق نیفتاده است…
Reza.045
۵ بهمن ۱۳۹۳درود حسین جان
بله درسته بعضی کمپانی ها کارهایی کردن که واقعا بزرگترین ریسک ها در صنعت خودرو بودن
از جمله i8 و i3 ب ام و
طراحیش هم درسته شاید از نگاه اول غیر معقول به نظر بیاد
ولی خب من میگم با درونش میسازه
اگه به کامنتم دقت کنی تماما از افعال گذشته استفاده کردم ;)
ب ام و روزهای خوبی رو داره سپری میکنه
به هر حال اگه یادت باشه گفتم خودروسازی به طرح های مختلف احتیاج داره و قرار نیست همه عین هم باشن
جای خالی چنین کارهایی حس میشد
(( اشتوتگارت + باواریا = اوج مهندسی خودرو ))
Reza.045
۵ بهمن ۱۳۹۳این نکته رو یادم رفت بگم
که طراحی ب ام و درسته فضایی و کانسپت گونه ست
ولی اصلا زشت نیس
برعکس کیا سول که به قول یکی از گامنتای بالا روی تیبا رو سفید کرده
واقعا بی ریخته … انگار یه مکعب بی احساسه 4 تا چرخ زدن زیرش داره راه میره
البته داخلش بهتره و حتی میتونه از i3 هم بالاتر باشه
ولی خارجش واقعا…
(( اشتوتگارت + باواریا = اوج مهندسی خودرو ))
Pooya
۵ بهمن ۱۳۹۳کیا سول الکتریکی به چه امیدی وارد رقابت با BMW i3 شده، چون از هر لحاظ به این رقابت نگاه کنی برنده ماشین ساخت باواریا است. و کره ای تازه وارد ( ماشین های الکتریکی ) نمی تونه پیروز باشه.
حسین
۵ بهمن ۱۳۹۳درود. یه نکته بگم: ب ام و i3 به عنوان اولین خودروی تمام شبکه ای جهان انتخاب شده. این ماشین، بسیار پیشرفته و مدرن و حتی جلوتر از زمان خودش ساخته و پرداخته شده به طوری که تعجب و تحسین کارشناسان خودرویی رو به همراه داشته. تولید اتومبیلهای سری i در کمپانی ب ام و، بدون تولید دی اکسید کربن انجام میشه!! واقعا از اعجوبه های تاریخی ب ام و هستن. چه ما از ظاهرشون خوشمون بیاد، شروع کننده نسل جدیدی از خودروها خواهند بود.
جی تی ار
۵ بهمن ۱۳۹۳حرف های شما کاملا درسته.اصلا من از ته عقلم!!!به یه چیزی پی بردم:اگه کمپانی بسیاربزرگی مثل بنز با اراىه بی نظیری به نامs500 چهارپنج پله ازرقبا جلو افتاد,بی ام و با تولید این دوخودرو یا بهتر بگم باتولید این سری وخط تولید آن,ده پانزده پله ازرقبا پیش افتاد…
Reza.045
۵ بهمن ۱۳۹۳درود بله درسته
تولید این سری خیلی به نفع ب ام و تمام شد
ولی دنیای امروز اجازه ی تک تازی به یک برندو برای مدت طولانی نمیده
قبلن هم گفتم که امروزه دست بالای دست زیاده
باید منتظر ماند که بقیه برند ها منحصرا برای این دو مدل چیکار میکنن
یقینا بیکار نمیشینن
من که خودم کلا با رقابت حال میکنم حالا از هر نوعی که باشه!!!
(( اشتوتگارت + باواریا = اوج مهندسی خودرو ))
جی تی ار
۵ بهمن ۱۳۹۳وباز هم یک کامنت کاملا درست دیگر.من شک ندارم بنز با اراىه تکنولوژی راننده خودکار تاحدودزیادی پاسخ این همه تکنولوژی بی ام و راخواهد داد.اما شاید بازهم برگ برنده های بی ام و بیشتر باشه.یاشایدم بنز تکنولوژی جدید دیگری راهم اراىه کنه. به زودی کلی بحث های داغ دراین باره راه خواهد افتاد…
حسین
۶ بهمن ۱۳۹۳بد نیست اینجا اضافه کنم که ب ام و در حال کار روی سیستم راننده خودکاریه که توانایی انجام حرکات نمایشی رو هم داشته باشه…!
ماهان گاز
۵ بهمن ۱۳۹۳باز داش پویا این کره ایها اینقدر باینجا رسیدن همین هم تولید میکنند اما ما چی تومونتاژکردن هم مشکل داریم/ولی………….بیخیال هرچی در گوش{…}سوره یاسین بخون/(منظورم مدیرهای خودرو سازمونه)جسارت نکردم ب شمایه موقع بد برداشت نکنید%
سعيد
۵ بهمن ۱۳۹۳فقط تصورکنیدتوترافیک تهران شارژت تموم بشه
GENERAL MOTORS
۵ بهمن ۱۳۹۳بی ام و یه چیز دیگه هست
برادرم x1 داره عالیه خدا یه پولی به ما بده ما هم بخریم
خود من سورنتو دارم دربرابر x1 هیچی نیسته
میخوام بفروشمش به جاش راو 4 بگیرم ماشین ژاپنی داشتم از کره ای ها خیلی بهترن
علی
۵ بهمن ۱۳۹۳فراموش نکنیم اسباب بازیهای کره ای تا 100 سال دیگه هم در براربر آلمانها حرفی برای گفتن ندارند
صادق
۵ بهمن ۱۳۹۳درود
BMW i3 سال 2014 سبز ترین خودروی تولید شد و واقعا هم خودروی پیشرفته و همه چیز تمومی است
جالبه بدونید که بیشتر انرژی مصرفی برای تولید i3 باد هستش (که حسین هم اشاره کرد که در تولیدش دی اکسید کربن تولید نمیشه)
و همینطورم حدود 10 درصد از فیبر کربن استفاده شده توی این ماشین قابل بازیافت هستش
یه خودروی کاملا سازگار با محیط
BMW برای باتری این ماشین سیستمی تعبیه کرده که دمای باتری رو متعادل نگه میداره! یعنی اگه هوا خیلی گرم باشه عمل تهویه هوار رو انجام میده و اگه سرد باشه، میتونه از هدر رفتن گرما جلو گیری کنه و همچنین موقع شارژ سعی میکنه با عمل پیش گرمایش، دمای باتری رو نسبتا متعادل نگه داره، که به گفته ی خود BMW عمر باتری های این ماشین با عمر خودرو برابره!! (واقعا کمتر وسیله ای رو میشه پیدا کرد که باتریهاش چنین عمری رو داشته باشن)
ارادت
فرامرز
۵ بهمن ۱۳۹۳کیا حدود ۵۰ درصد مصرف برقش بالاتره! اما این بی ام و هست که ۵۰ درصد قویتره! از نظر هندلینگ و شتاب هم که مشخصه! از نظر ظاهری هم که قابل مقایسه نیستن. کیفیت هم که کلاْ حرفش رو نزنیم بهتره بعد اون موقع کیا فقط چهار هزار یورو ارزونتره!!! کسی حاضره ۴۰۰۰ یورو صرفه جویی کنه و بی ام و رو با کیا عوض کنه؟
فرامرز
۵ بهمن ۱۳۹۳البته الآن که گوش کردم یه سری برتری کیا رو هم گفت. مثلاْ گفت رانندگی راحت تری داره (در حالی که اصلاْ اسپرت نیست و تعلیق سفتی نیاز نداره بر عکس بی ام و). و البته این خودروها رو تو روز تابستونی تو آلمان با دمای ۲۴ درجه تست کردن که بی ام ۱۷۶ و کیا ۲۱۰ کیلومتر با یک بار شارژ کامل طی کردن. کیا ۷ و بی ام و ۸ سال گارانتی باتری دارن.
sunmartin
۵ بهمن ۱۳۹۳صحبت های کارشناسان داره به حقیقت تبدیل میشه
کیا موتورز در سال 2020 به خواستنی ترین برند جهان تبدیل میشه. این همت والا این طراحی این خلاقیت در ستخت و کیفیت را مدیون دستان هنرمند پیترشریر و گروه ایشان هست کیا درسته که بط ام دبلیو در صدر قرار داره اما همین پیشرفت و بازی با بزرگان نشاندهنده توان رقابت پذیری برای بازار اروپاست
Reza
۵ بهمن ۱۳۹۳باریکلا به کیا انشاالله با این سرعتی که پیش میره بی ام و هم در آینده نزدیک جامیزاره
عطا
۵ بهمن ۱۳۹۳درسته که کیا به بی ام و نمیرسه.ولی خودرویی ساخته که حداقل اسمش در کنار بی ام و اومده و ما همچنان در حسرتیم
احسان(احسان سابق)
۵ بهمن ۱۳۹۳کیا سول اولین دلیل واسه نخریدنش قیافه بشدت زشتش هست.اخه کبا که اپتیما و اسپرتیج و کادنزا با این ظاهر زیبا میسازه چرا باید همچین ماشین بدقیافه ای بسازه؟