بامو، صدمین سالگرد تأسیس خود را جشن میگیرد، سابقهای احساسبرانگیز که بیشک هر خودروسازی خواهان آن است و باید به آن افتخار کند؛ اما تنها گذشت یکصد سال از عمر این کمپانی احساسبرانگیز نیست بلکه مهم این است که در این یک قرن چه بر بامو گذشته و چه تاریخ پرفرازونشیبی داشته است. این کمپانی فروتنانه کار خود را آغاز کرده و سریعاً پس از جنگ جهانی دوم در مضیقه گرفتار شده است و اما حالا… این کمپانی یکی از بزرگترین کمپانیهای پیشروی تاریخ است. هرچند، رقیب اصلی بامو یعنی مرسدس بنز میتواند بیش از اینها هم ادعا داشته باشد.
درحالیکه بامو صدمین سالگرد خود را جشن میگیرد، رقبایی چون پورشه و مرسدس بنز ژستهای خوبی را با تبلیغات خود میگیرند و عموماً میگویند: “این یک رقابت خوب در یکصد سال گذشته بوده است، برای بیش از این هم امیدواریم.” این یک نشانهی بزرگ از احترام و مردانگی است که در میان برندهای آلمانی دیده میشود؛ اما مرسدس بنز تصمیم گرفته تا کمی رقابت ایجاد کند، اما دوستانه! مرسدس در تبلیغات خود گفته:
برای یکصد سال رقابت ممنونیم. ۳۰ سال قبل از آن کمی کلافه کننده بود.
از زمان آغاز کار بامو، این دو برند بزرگ آلمانی رقابتی را برای تعیین بهترینها شروع کردهاند و به خاطر همین رقابتها ما برخی از زیباترین و تکنولوژیک ترین خودروها را دیدهایم.
رقابت جدی این دو برند در دههی ۵۰ میلادی شروع شد، زمانی که مرسدس بنز مدل 300SL گالوینگ خود را توسعه داد، اولین خودروی تولیدی که از سیستم تزریق سوخت بهره میبرد. بامو نیز ۵۰۷ رودستر را ساخت، یکی از زیباترین خودروهایی که تا کنون ساخته شده اما کمپانی را تا مرز فنا پیش برد.
اما بامو بعداً و در دههی ۶۰، سدان کوچک و اسپورت ۲۰۰۲ را ساخت که بعدها بذر اولین خودروی تولیدی مجهز به توربو یعنی ۲۰۰۲ توربو را پاشید.
حالا هر دو کمپانی در زمینه خودروهای الکتریکی و خودروهای خودران رو در روی هم قرار گرفتهاند. رقابت این دو خودروساز باعث حرکت روبهجلوی هر دو و همچنین صنعت خودرو شده و به خلق نوآوریها، تکنولوژیها و مفهومهای جدید کمک کرده است. بنابراین قهرمان واقعی در این صدسال، تنها کارهای انجام شده توسط بامو نیست بلکه نوع رقابت نیز مطرح است.
امير علي
۳۱ خرداد ۱۳۹۵Bmw❤️❤️❤️❤️❤️با این حال اس و دیدید من دیگه صبتی ندارم
Elemento
۳۱ خرداد ۱۳۹۵اینا رقابت میکنن. سایپا و ایران خودرو هم رقابت میکنن.
Elemento
۳۱ خرداد ۱۳۹۵اگه رقابت عادلانه و جوری باشه که شرکت ها بقا و فنای خودشون رو در نتیجه ی رقابت بدونن میتونه بهترین مشوق برای حرکت رو به جلو باشه. کلا آدما وقتی در رقابت قرار میگیرن و عرصه رو بر خودشون تنگ میبینن کارها و نوآوری های حیرت انگیزی ازشون سر میزنه. صنعت و بخصوص صنعت خودرو سازی خیلی به این رقابت ها مدیونه. هر جا رقابت به معنای واقعی وجود داشته شاهد پیشرفت بودیم. اگه در کنار بنز BMW نبود شاید ABS الان به بازار معرفی میشد. اگر در کنار فراری لامبورگینی نبود شاید هایپرکار هایی مثل 918 یا P1 یا laferrari پنجاه سال دیگه به وجود میومدن. هر جا پیشرفت میخوایم باید رقابت بوجود بیاریم. کاش در کشور خودمون هم این رقابت بوجود میومد….
یو اس اس اینترپرایز
۱ تیر ۱۳۹۵هردو در زمینه و تخصص خودشون عالی هستن
aston martin
۱ تیر ۱۳۹۵هیچی بی ام و ،مرسدس،و بعضی وقتا آئودی نمیشه
ali911
۳۱ خرداد ۱۳۹۵البته 40 سال هم از رقابت سایپا و ویران خودرو می گذرد.
خسته شده
۳۱ خرداد ۱۳۹۵نه خوشم اومد نه خوشم اومد نه خوشم اومد
Archi KHAN
۳۱ خرداد ۱۳۹۵واقعا بعضی انسانها پشتِ پشتکار را به خاک می مالند ،
با تلاشهای مستمر و دراز مدتشون …
همه ی امکانات اون ممالک هم نوش جونشون ، حق شونه …
احمد باقری
۳۱ خرداد ۱۳۹۵به هر حال باید قبول کرد که این دو خودروساز نقش تعیین کننده ای در پیشرفت خودرو در دنیا داشته اند.
سجاد
۳۱ خرداد ۱۳۹۵به این رقابت آئودی رو اضافه کنید
hamid3x
۳۱ خرداد ۱۳۹۵چندروز پیش وقتی یه بنز sl500 کوپه تتو اتوبان قزوین رشت دیدم تا یساعت محو بنزه بودم چه طراحی چه کاپوت کشیده ای،چه رینگایی،رو بدنه اش نوشته بود v12،تو رستوران کنار جاده نگه داشت،بازم اونجا ملاقاتش کردم ،جالب بود یه دختر کوچیک 4|5ساله همونجا بود سریع رفت کنار بنز پارک شده بالا پایین میپرید چه ذوقی کرده بود انگار عروسک دیده،بود.اونجا بود که
به شاهکار هنری و تکنولوژیک مهندسای بنز ایمان اوردم،یه ایکس 6هم اونجا بود بیشتر
شبیه یه فانتوم بود ،اونم خیلی خودرو زیباییه،
ali
۱ تیر ۱۳۹۵حاجی احتمالا” تو اون رستوران جلسه سران مافیا بوده
خیلی احتیاط کن می ری اینجور جاها
كوروش
۳۱ خرداد ۱۳۹۵زنده باد عشقم bmw کلا المانی ها عالی هستند اما
BMW شاهکاره
BMW=هندلینگ=کیفیت رانندگی = زیبایی در اوج سادگی
احسان(احسان سابق)
۳۱ خرداد ۱۳۹۵هیولا و اژدها.چشم کل دنیا دنبال این دوتاست
امین
۳۱ خرداد ۱۳۹۵صد سال رقابت درست و صحیح و حمایتهای منطقی و عاقلانه دولت استفاده از تجربه و آینده نگری نداشتن حس خودبرتربینی و احترام کامل به حقوق مصرف کننده به اینجا رسیده که هم این دو شرکت در صدر شرکتهای خودروسازی دنیا باشن هم امنیت راحتی و زیبایی رو برای مصرف کننده به ارمغان بیارن.
مجید
۳۱ خرداد ۱۳۹۵هر کدوم یه نقاط قوت و ضعف خاصی دارن ولی به نظر من هر دو شون خوبن من خودم به شخصه عاشق BMW هستم و اگه هر عیبی داشته باشه انتخابش میکنم ولی Mercedes هم یک برند قابل احترامه و انگار که این اصل که میگن خدا همه چیز رو زوج آفرید واقعیت داره!!!!!!!!!!امیدوارم هرکسی این برند ها رو دوست داره یه مدل مورد علاقه ش رو بخره!!!!!!!!!
AMIN
۳۱ خرداد ۱۳۹۵هر چی نگاه میکنم و با خودم کلنجار میرم بازم نه…
اصالت خیلی بیشترتوی روح مرسدس دمیده شده
ماسل
۳۱ خرداد ۱۳۹۵دوستان اسب بخار ماشین با موتور فرق داره؟منظورم اینه که وزن توی محاسبات لحاظ میشه؟چون یه موتوربا وزن ۲۰۰ کیلو ۱۰۰۰سی سی چهار سیلندر ۲۰۰ اسب بخار قدرت میده ولی تو ماشین این نسبت قدرت به حجم خیلی کمیاب و گرون قیمته.مثلا موتور آئودی رو بزاریم رو لامبورگینی اسب بخارش فرق میکنه؟چرا؟
حسن
۳۱ خرداد ۱۳۹۵بله، اسب بخار موتور با اسب بخاری که به چرخها منتقل میشه کمی فرق داره و اسب بخار موتور به تنهایی بالاتر هست. علتش هم اتلاف انرژی هنگام انتقال نیرو هستش. البته من هم اطلاعات دقیق در مورد میزان تفاوت این دو مورد رو نمی دونم
ماسل
۳۱ خرداد ۱۳۹۵ممنون از کمکتون .منظورم از موتور همون موتورسیکلت هست ببخشید که نتونستم منظورم رو منتقل کنم.به نظرتون اگه انجین یه موتورسیکلت رو بزاریم رو ماشین مقدار اسب بخارش تغییر میکنه؟
حسین
۳۱ خرداد ۱۳۹۵سلام. دوست عزیز درست متوجه سوالتون نشدم اما یه جواب کلی میدم، امیدوارم به دردتون بخوره. اگر جواب سوالتون داده نشد عذر میخوام.
ببینید وزن موتور در تعیین قدرت یا اسب بخار تاثیری نداره. هر موتوری وزنی داره که به خیلی عوامل مربوطه. طبیعتا هرچی موتور بزرگتر و پرحجم تر باشه، وزن بیشتری هم داره. اما اسب بخار به وزن مربوط نیست. و در ضمن، موتوری که 1000 سی سی باشه و 200 اسب قدرت بده توی هر ماشینی باشه همین مقدار قدرت رو ارائه میده اما… اما یه نکته هست. وقتی شما موتور آئودی رو میذاری روی لامبورگینی، یه سری فاکتورها تغییر میکنن. مثلا لامبورگینی به قدرت بیشتری نیاز داره، بنابراین برنامه ریزی ECU رو تغییر میده، سیستم اگزوز رو تغییر میده، سیستم تزریق سوخت رو مثلا تغییر میده و … و اینا باعث میشن که همون موتور قدرت بیشتری تولید کنه، و احتمالا مصرف سوخت بیشتری هم خواهد داشت.
ماسل
۳۱ خرداد ۱۳۹۵ممنون از شما دوست عزیز.منظورم از موتورهمون موتور سیکلت هست.مثلا انجین یه کاوازاکی که ۱۰۰۰ سی سی هست و ۲۰۰ تا اسب بخار قدرت داره.اگه رو ماشینی مثل پراید بزاریم همون ۲۰۰ تا اسب بخار رو میده؟
king 918
۱ تیر ۱۳۹۵دوست عزیز سوالتون کامل نیست چون این دو وسیله ی نقلیه کاملا با هم متفاوتن و یه سری تغییرات عمده و نیاز های خودشون رو دارن ……
بذار یه جور دیگه بهت بگم خودروسازی سایپا با موتور تقریبا 1.4 لیتر 4 سیلندر و پلت فرم پراید تونسته نزدیک به 70 اسب بخار قدرت استخراج کنه حالا شما این موتور و پلتفرم کلی رو به کمپانی مثلا بنتلی میدی میبینی از همون موتور با یه سری تغییرات در سیستم ecu و سیستم اگزوز و مهندسیه پیشرفته تر 120 اسب بخار استخراج میکنه پس عوامل و فاکتور های زیادی موثرن در این قضیه
حالا در موتور سیکلت مهندسیه انجین به این شکله که گشتاور پایین دور موتور بالا
در ماشین به علت وزن بیشتر گشتاور بالا و دور موتور پایین حالا استخراج قدرت دیگه به عهده مهندس انجینه که چه کاری از دستش بر بیاد ممکنه به اندازه موتور برسه ممکنه کمتر چون عرض کردم خیلی فاکتور ها و عوامل خاصی وجود داره همین جوری نمیشه نظر داد ..
علیرضا
۱ تیر ۱۳۹۵بله همون قدرت رو میده اسب بخار یه کمیت فیزیکیه برای سنجش توان مثل متر برای سنجش طول مثلا یه متر تو بزرگراه با یه متر تو کوچه یه اندازست حالا انجین کاواساکی 200 اسب میده چه رو بدنه پراید باشه چه رو بدنه گاری و…
reza
۱ تیر ۱۳۹۵200 اسبی که یه موتورسیکلت تولید می کنه و یک ماشین تولید میکنه روی کاغذ فرقی نداره تفاوت به عملکرد کشیده میشه که اونم به دلیل عامل گشتاوره نه اسب بخار
انجین موتورسیکلت (به دلیل کورس پیستون پایین) به راحتی به rpm های بالا میرسه و این 200 اسب بخار در دور های بالا آزاد میشه که نتیجه ش میشه گشتاور پایینتر که البته برای موتور سبک تر مشکلی پیش نمیاد بلکه سبکی بیش از حد موتور چابکی فراوانی رو برای یک موتورسیکلت به ارمغان میاره
حکایت این دو شبیه مقایسه 700 اسب بخار آزاد شده توسط یک لامبورگینی آونتادور و 700 اسب بخار موتور یک ولوو FH هست…هر دو 700 اسب بخاره ولی تفاوت در دوری که توان آزاد میشه (و ایضا حجم موتور) این تفاوت کاربری رو بوجود میاره
ماسل
۳ تیر ۱۳۹۵ممنون آقا رضا پس در اصل گشتاور ملاکی مهمتر از اسب بخاره
fara2001
۳۱ خرداد ۱۳۹۵بی تردید هر دو برند سزاواره احترام و تقدیرهستند
MohammadreZa
۳۱ خرداد ۱۳۹۵مهندسی آلمانی ها حرف نداره. هم BMW هم بنز
هم Audi و پورشه. من عاشق BMW ام.
BMW شاهکار شاهکار . ولی با این وجود بنز قابل احترامه کسی نمیتونه بنز رو نادیده بگیره..
Monster_ALM
۳۱ خرداد ۱۳۹۵گلچینی از بهترین ها رو آلمان تو صنعت خودرو سازیش داره بی ام دبلیو … بنز….آئودی…فولکس…پورشه. همشون قابل ستایش و دسوت داشتنی ♥
mohammadrr
۳۱ خرداد ۱۳۹۵بنز و ب ام و ….
خیلی مهم نیست کدوم!
مهم اینه که اگه این دو برند و رقابت هاشون نبود شاید الان صنعت خودرو سازی اینجا نبود…
AHMADREZA
۳۱ خرداد ۱۳۹۵پدال جواب ب ام و به اون تبریک بنز هم بگو
ب ام و تو جواب اون تبلیغ بنز گفته درسته که تو سی سال تنها بودی ولی وقتی من اومدم پیر بودی
sina.d
۳۱ خرداد ۱۳۹۵دوست عزیزی که در مورد اسب بخار انجین سوال کرده بود(ماسل)
۱)توان موتور=کار انجام شده در واحد زمان که واحد اندازه گیری اون با وات که هر اسب بخار هم برابر با ۷۵۰ وات
۲)توان مفید موتور از حاصل ضرب کار مفید موتور در تعداد دوران میل لنگ تو مدت یک ثانیه بدست میاد.
۳)توان حجمی موتور توانیه که موتور میتونه به ازای هر لیتر ار حجم مفید خودش تولید کنه
۴)توان وزنی موتور توانی که موتور به ازایهر نیوتن از وزن خودش میتونه تحمل کنه.
پس اینکه چه موتوری رو روی چه ماشینی قرار بدیم هیچ تاثیری روی خروجی اسب بخار اون موتور نداره
ماسل
۱ تیر ۱۳۹۵ممنون سینا ی عزیز
بنتلی
۳۱ خرداد ۱۳۹۵هر دو شرکت عالی هستن و فوق العاده،جواب بی ام و هم خیلی جاب بود،بالای تصویر جلوپنجره خودشو گذاشته بود ک مثه سیبیل ی آدم جوونه ،پایینشم ی سیبیل بزرگ و پیچ خورده ک نشون دهنده سن بالاتر بنزه یا ب قول خود بی ام و پیری بنز،البته فک کنم ی جورایی ب سیبیل مدیر عامل دایملر هم مربوط بشه!. ی چیز دیگه،اگه اشتباه نکنم اولین شاسی بلند لوکس جیپ واگنیر بوده و بعد اون رنجرور.
خسته شده
۱ تیر ۱۳۹۵این است قدرت اتومبیل سازی آلمان تازه این دو شرکت بزرگ تا قسمت از صنعت اتومبیل سازی آلمان هستن که بزرگترین هاشونن گرچه بنز بزرگترین و بهترینه
حمیدرضا
۱ تیر ۱۳۹۵دوست دارم بدونم صد سالگی کمپانی. های خودروسازی ایران چه دستاوردی رو رو میکنه و چه کمپانی هایی بهش تبریک میگن
حمیدرضا
۱ تیر ۱۳۹۵وجدانن یه موقعی ماشینهای به روزی تولید و مونتاژ میکردن وضعشون خیلی خوب بود
مهمان
۱ تیر ۱۳۹۵اوووووووووهه
این خبر خیلی قدیمیه بعد تازه ترجمه کردید گذاشتید؟
لطفا به روز باشید
با این حال مرسی از شما
Germany
۱ تیر ۱۳۹۵چه ماشینای نازی میسازن خدا هر دو قابل وصف نیستن
moein
۱ تیر ۱۳۹۵آلمان رو به انواع باکیفیت ترین و پیشگام خودرو جان می شناسیم
لایک آلمان
pooriya
۱۱ تیر ۱۳۹۵من نمیدونم دوستانی که. ایران خودرو و سایپا رو با بنز و ب ام و مقایسه میکنن فازشون چیه
اصلا آلمان پدر این صنعت هست. درست مقابل آلمان ایتالیا هست روح صنعت خودرو سازی هست ولی در کل ب ام و عشقه
❤👑BMW👑❤