برای بسیاری از مالکان، آنها پوششهای گرد و مشکی هستند که زیر خودرو جا خوش میکنند. لاستیکها اجزایی مهم و گرانبها هستند و تنها زمانی باید با نمونههای جدید جایگزین شوند که دیگر چارهای وجود ندارد!
اما برای مالک بوگاتی شیرون، لاستیکها یکی از معدود دلایلی هستند که باعث دستیابی چنین خودروی جادهای به سرعتهای بسیار بالا میشوند. میپرسید پس آن ۱۴۷۹ اسب بخار چه؟ ریزهکاریهای آئرودینامیکی چه؟ تنظیم دقیق سیستم تعلیق و فرمان و ترمزها چه؟ تمامی اینها بدون لاستیکهایی که قادر باشند خودرو را در سرعت ۴۲۰ کیلومتر در ساعت و بیشتر از آن روی آسفالت نگه دارند به درد نخواهند خورد.
لاستیکهای ساخت میشلین که بهطور مخصوص برای شیرون توسعه یافتهاند دربرگیرندهی رینگهای آلیاژی فورج کاری شده و بزرگ بوده و بیشک یکی از موفقیتهای فنی فوقالعادهی این خودرو به شمار میروند.
تنها همین ۱۵ سال پیش بود که مهندسان بوگاتی از لاستیکسازها پرسیدند که آیا میتوانند لاستیکی برای ویرون بسازند یا خیر و البته با تمسخر آنها روبرو شدند. آنها گفتند این کار غیرممکن است. ویرون بسیار سریع و بسیار سنگین بود. هیچ لاستیکی نمیتوانست با این قوانین فیزیکی هماهنگ شود و در عین حال از دوام کافی برای استفاده در تمامی شرایط آب و هوایی برخوردار باشد. تنها میشلین بود که شجاعت کافی برای امتحان کردن را داشت؛ و حتی پس از آن نیز لاستیک خود را با اخطارهای فراوانی تولید کرد.
ساخت هر لاستیک ویرون با دست یک ساعت طول میکشد و هر مجموعه از آنها بهای ۴۲ هزار دلاری دارد و شاید پس از طی ۶۹۵۰ کیلومتر احتیاج به جایگزینی با نمونههای جدید داشته باشند. تنها ۱۵ دقیقه میتوان با سرعت ۴۰۷ کیلومتر در ساعت حرکت کرد؛ و پس از آن است که نیروهای گریز از مرکز بسیار زیاد، بافت لاستیکها را از هم جدا خواهند کرد.
خوشبختانه، ویرون حداکثر ۱۰ دقیقه میتواند با حداکثر سرعت خود حرکت کند و پس از آن سوخت خودرو ته خواهد کشید. میشلین گفته که تنها دو بار میتوان روی رینگهای خودرو لاستیک انداخت و پس از آن باید رینگها را هم تعویض کرد. یک دست از رینگهای ویرون بهای ۶۹ هزار دلاری دارند!
میشلین چیزهای زیادی را از تجربهی ویرون آموخته است. در زمان برنامهی توسعهی شیرون، مهندسان بوگاتی ۱۸ بار به مرکز تحقیق و توسعهی میشلین در فرانسه سفر کردند. میشلین از تجهیزات تست لاستیک هواپیما در زمان پروسه استفاده کرد زیرا این لوازم تنها تجهیزاتی بودند که میتوانستند لاستیک یک پروتوتایپ را به اندازهای از سرعت برسانند که نیروهای قابلانتظار در حداکثر سرعت را شبیهسازی نمایند.
اندازهی لاستیکهای شیرون در جلو ۲۸۵/30R20 و در عقب ۳۵۵/25R21 بوده و میتوانند تقریباً ۵۰۱۶ نیوتون متر گشتاور را در محلی که لاستیکها جاده را لمس میکنند انتقال دهند و مهمتر آنکه آنها میتوانند در سرعت ۴۲۰ کیلومتر در ساعت ۳۸۰۰ بار نیروی جاذبه را تحمل کرده و نترکند. تمامی این توصیفات در شرایطی است که لاستیکها کیفیت سواری و چسبندگی خوبی را تمامی شرایط آب و هوایی دارند.
همچنین نصب و استفاده از این لاستیکهای جدید نیز سادهتر از لاستیکهای بکار رفته در ویرون است. میشلین سیستم ران فلت پیچیدهای را توسعه داده که نیازمند رینگهای گرانبها و مخصوصی است. بوگاتی هنوز جزئیات این بخشها را اعلام نکرده اما گفته که لاستیکهای جدید باعث میشوند هزینههای عملیاتی کمتری به وجود آید. ظاهراً مولتی میلیاردها نیز از خرید لاستیک متنفرند!
رانندهی اسبق فرمول ۱ و تست درایور بوگاتی پس از شکستن رکورد سرعت با ویرون سوپر اسپورت ۱۲۰۰ اسب بخاری در سال ۲۰۱۰ گفت تنها چیزی که باعث شد ویرون نتواند از سرعت ۴۳۵ کیلومتر در ساعت فراتر رود، تکنولوژی لاستیک آن بود. مدیرعامل بوگاتی قول داده که شیرون قدرتمندتر به آسانی بتواند از این سرعت عبور کند و تبدیل به سریعترین خودروی تولیدی تاریخ شود.
آیا این سخنان به معنی دستیابی به سرعت ۴۳۵ کیلومتر در ساعت است؟ ۴۵۰ کیلومتر در ساعت؟ ۴۶۵ کیلومتر در ساعت؟ تابستان سال جاری خواهیم دید. عدد نهایی هرچه که باشد، بوگاتی هماکنون لاستیکهایی برای ثبت رکورد را دارد.
خسرو
۲۴ فروردین ۱۳۹۶درود به این مهندسی/ یعنی اگه یکی بگه اقا اتیش کن بریم شمال صاحب بوگاتی زل میزنه تو چشماش و هیچی نداره بگه؟ اونی خوبه که همه جوره خوب باشه/ یه SLR لدفا ..
Noble
۲۴ فروردین ۱۳۹۶.
کاملا موافقم ، چندین بار در مستند های معروف خودرویی دیدم لاستیک ماشین های اسپورت بالای 1700 کیلوگرم مثل بنتلی کانتیننتال سوپراسپرت ، مدل های رولزرویس و … بعد از مدت کوتاهی رانندگی خشن از طول قاچ میخورن و پاره میشن.
اما هیچوقت همچین چیزی رو در مورد ویرون ندیدم. این ماشین مثل کوه خاطرجمع و محکمه.
کلاً میشلین با نام کامل Compagnie Générale des Établissements Michelin بهترین لاستیک ساز دنیاست و 130 سال قدمت داره.
پورشه هم برای پانامرا از تایر میشلین استفاده میکنه.
به نظرم یک مدل خاص از شیرون مثلا Chiron Supersport در ظرف 8 سال آینده رکورد سرعت 500 کیلومتر بر ساعت رو خواهد شکست.
.
سوار شدن ماشین هایی با قیمت 200 هزار دلار و بالاتر هیچوقت ارزون نبوده ، در مورد ویرون هر 14/000 کیلومتر باید 120/000 دلار ، به اندازه ی قیمت نیسان GT-R Track ،هزینه ی تعویض رینگ و لاستیک پرداخت کنی.
مالکیت سوپرکار و هایپرکار ها عالم دیگه ای داره که ما اصلا باهاش آشنا نیستیم و بعضی کاربران سایت فکر می کنن هر گردی گردوست.
کسی که 1 میلیون دلار واسه ماشین پول میده باید هر ماه سال حداقل 200/000 دلار براش خرج کنه.
.
برای همین میگم یک سرویس اساسی در مورد موتور هایپرکار آینده ی مرسدس بنز در هر 50/000 کیلومتر اصلا چیز عجیب و غیرعادی نیست. در حالی که کاربران این سایت از این موضوع تعجب کردند و انتظار دارند هایپرکار مرسدس بنز به کم خرجی پراید و پژو 206 باشه.
Noble
۲۴ فروردین ۱۳۹۶.
عظمت کاری که بوگاتی و میشلین انحام دادند رو میشه در این جملات تا حدودی حس کرد:::
« مهندسان بوگاتی از لاستیکسازها پرسیدند که آیا میتوانند لاستیکی برای ویرون بسازند یا خیر و البته با تمسخر آنها روبرو شدند. آنها گفتند این کار غیرممکن است. ویرون بسیار سریع و بسیار سنگین بود. هیچ لاستیکی نمیتوانست با این قوانین فیزیکی هماهنگ شود و در عین حال از دوام کافی برای استفاده در تمامی شرایط آب و هوایی برخوردار باشد. تنها میشلین بود که شجاعت کافی برای امتحان کردن را داشت؛ و حتی پس از آن نیز لاستیک خود را با اخطارهای فراوانی تولید کرد.»
آریا
۲۴ فروردین ۱۳۹۶راستش نمیدونم چی بگم
نفسم بند اومده…
سعید(تهران)
۲۴ فروردین ۱۳۹۶وجود افراد ثروتمند هم خود بخود باعث پیشرفت علم و فناوری میشه، ینی اگه کسی نبود ویرون یا شیرون بخره میشلین هم هرگز به فکر شکستن مرزای تایر سازی نمیافتاد! و این بطور کلی خوبه چون فناوری که امروز توی ویرون استفاده میشه ده سال دیگه توی خودروهای عادی دیده میشه.
Ahmad
۲۴ فروردین ۱۳۹۶تمام لذتی که من میتونم از بوگاتی ببرم اینه که ویدیو شکستن رکورد سرعتش رو دانلود کنم.دقیقا مثل ویرون سوپر اسپرت .راستش در مقایسه با لذتی که مالکان بوگاتی میبرن چیزی نیست ولی خب خرجی هم نداره.
شاهین
۲۴ فروردین ۱۳۹۶تا چند سال پیش لاستیک های میشلین و پیرلی روی 206 و سمند هم نصب می شدن…
OMID-LAMBO
۲۴ فروردین ۱۳۹۶ماشین ما آردی سال 84 بود که روش تایرهای میشلن سوار شده بود و زاپاسش هم هست
و همون موقع هم از روغن موتورهای کاسترول و شل استفاده میکردیم .
الآن هم کویر تایر و امثال ایرانیش رو روی ماشینا میزارن که اگه یکم شرایط سخت بشه یا ترک میخورن یا زود ساییده میشن .
روغن موتورامون که بماند
vsh
۲۴ فروردین ۱۳۹۶تشکر زیاد از نگارش نویسنده محترم…
یک سوال از دوستان. در متن گفته شده نیروی گریز از مرکز(Centrifugal force) باعث از بین رفتن لاستیک شده، طبق مطالبی که یادم هست این نیرو، وجود خارجی نداره و صرفا برای جسم مورد نظر از نیروی مرکزگرا(Centripetal force) صحبت میکنن. مثلا هنگامی که در ماشینی هستیم و با سرعتی به پیچی وارد میشیم این نیروی مرکزگرا(اصطکاک) هست که مارو در پیچ نگه میداره در واقع بر اساس قانون سوم نیوتن نیروی وارد شده از طرف زمین برما مرکزگرا و نیرویی که ما برزمین وارد میکنیم اصطلاحا و مجازا میگوییم گریز از مرکز. حال سوال بنده از دوستان اینه که بکار بردن نیروی فرضی گریز از مرکز، برای از بین رفتن لاستیک صحیح است؟
محمدحسن
۲۵ فروردین ۱۳۹۶ببخشید ولی شما اشتباه میکنی
وقتی وارد پیچ میشی نیروی گریز از مرکز شمارو از پیچ میندازه بیرون ولی نیروی اصطکاک بین چرخ و جاده شما رو تو پیچ نگه میداره
وقتی ی جسم میچرخه نیروی به اندازه مجذور سرعت تقسیم بر شعاع چرخش به جسم وارد میشه و اون نیرو میخواد جسم رو از هم جدا کنه شما اگه بتونی ی سنگ رو با سرعت بسیار زیادی بچرخونی اون سنگ از هم باز میشه واسه لاستیک هم همینه که همون نیروی گریز از مرکزه
محمد
۲۵ فروردین ۱۳۹۶دوست عزیز، اینجا منظور از نیروی گریز از مرکز نیروییِ که ناشی از چرخش لاستیک به سطح لاستیک ایجاد میشه و در صورت بالارفتن این فشار باعث متلاشی شدن لاستیک میشه.
اون نیروی گریز از مرکزی که توی پیچ ها به کل ماشین وارد میشه بحثش جداست.
رامتین
۲۴ فروردین ۱۳۹۶خودروی سال دنیا جگوار f-pace شد که یک کراس اور بینظیر 380 اسبی هست که قیمت پایه اش از 43000 دلار شروع میشه. توجه کنید کل قیمت این جگوار میشه قیمت لاستیکهای بوگاتی. طرف باید جگوار f-pace خودشو بفروشه و مثلا خودروی همسرش که بالفرض جگوار xe هست را هم بفروشه که بتونه رینگ بوگاتی را بخره!!! این هست قدرت فولکس واگن، برترین خودروساز تاریخ. به امید ورود فولکس جتا که برنامه خریدشو دارم.
Abbas us.c
۲۴ فروردین ۱۳۹۶بی صبرانه منتظرم بیاد ببینم چه میکنه
Mr.baba
۲۴ فروردین ۱۳۹۶شیرون چند ماه پیش در سکوت کامل خبری رکورد سرعت رو زده،خود میشلین با تیزری که چند ماه پیش انتشار داد این خبرو داد ولی عنوان نکرده با چه سرعتی رکورد قبلی ویرون سوپراسپرت رو شکسته،طبق معمول باز رکورد در برنامه مجریان سابق تاپ گیر(ولی اینبار در غالب برنامه گرندتور )زده شده که پخش فصل جدید گرندتور به زودی آغاز میشه،قطعا با سرعت بیش از 450 کیلومتر این رکورد زده شده، coming soon
حسین
۲۴ فروردین ۱۳۹۶به نظر من وقتی میشه گفت خودرو ی خوب که بتونی باخیال راحت کلی رانندگی کنی و باک بنزینت هم زود خالی نشه و توی اتوبان های آلمان یا توی پیست هرچی دلت میخواد گاز بدی.نه این که آچار چرخ با دوجین رینگ و لاستیک تو انباریت بزاری و هی عوض کنی.اون موقع ارزش داره که کلی پول بدی. نه این که بااین همه پول آخرش هم محدود باشی. نمیخوام مهندسی شونو دست کم بگیرم ولی به نظر من هنوز خیلی مونده. به نظر من اگه ماشینی تولید بشه با این سرعت که بتونی چندین ساعت رو طی کنی و بعدش رینگ و لاستیک عوض کنی اونوقت ارزش داره که هرچی هم که هست پول واسه خودرو ورینگ ولاستیکش بدی.
اگه جسارتی کردم ببخشید.
GT
۲۵ فروردین ۱۳۹۶هیچکس با این ماشین حتی تو اتوبانای آلمانم 400 تا نمیتونه بره پس لاستیکش مشکلی پیدا نمیکنه به این راحتیا باک بنزینشم خیلی بزرگه هیچ مشکلی ازین بابتم نیس پس. اینکه باکو تو ده دوازده دقیقه خالی میکنه ام مال وقتیه که داره 450 تا میره نه حتی 100 تا که خیلی وقتا سرعت کمتر از 100 تاس
حسین ر
۲۴ فروردین ۱۳۹۶به نظر من وقتی میشه گفت خودرو ی خوب که بتونی باخیال راحت کلی رانندگی کنی و باک بنزینت هم زود خالی نشه و توی اتوبان های آلمان یا توی پیست هرچی دلت میخواد گاز بدی.نه این که آچار چرخ با دوجین رینگ و لاستیک تو انباریت بزاری و هی عوض کنی.اون موقع ارزش داره که کلی پول بدی. نه این که بااین همه پول آخرش هم محدود باشی. نمیخوام مهندسی شونو دست کم بگیرم ولی به نظر من هنوز خیلی مونده. به نظر من اگه ماشینی تولید بشه با این سرعت که بتونی چندین ساعت رو طی کنی و بعدش رینگ و لاستیک عوض کنی اونوقت ارزش داره که هرچی هم که هست پول واسه خودرو ورینگ ولاستیکش بدی.
اگه جسارتی کردم ببخشید.
Saied
۲۵ فروردین ۱۳۹۶کاش که بتونه در مقابله رقبا خودی نشون بده. وگرنه فقط رو کاغذ قشنگه.
علي طهران
۲۵ فروردین ۱۳۹۶قطعا بوگاتی ماشین خوبیه. ولی اینجا بوگاتی به طرز زیرکانه ای تبلیغ میکنه تا ذهن مشتریان رو به سمت خریدش بکشونه و مشتری حس کنه از متور ماشین گرفته تا لاستیک چیزه خاصی رو خریده!! این کار هوشمندانه اش هم قابل تقدیره چون کمتر کسی پی به این مساله میبره من خودم سابقه کار تبلیغتی دارم و بهتر و زودتر منظور این متن های تبلیغاتی میشم. بوگاتی غیرمستقیم میخواد بگه ما خوبیم!!
گونیخ زگ پاگانی لافراری 918 مکلارنp1 مگه دوام لاستیک اینهاهم زیاد نیست؟!.
Ace
۲۵ فروردین ۱۳۹۶نه نیست . وگرنه ۴۰۰ تا رو رد میکردن :-):-):-)
مهدی
۲۵ فروردین ۱۳۹۶اینها همش رو کاغذ قشنگه در عمل چیزی که واسه خریدار مهم میشه اینه که رانندگی با این خودرو بهش لذت بده!
تو این بحث ایراد شیرون وزن دو تنی این ماشین هست که بدون شک رو کیفیت سواری تاثیر میذاره