ما تاکنون در پدال مسابقات درگ زیادی دیدهایم که برخی از آنها بسیار عجیب بودهاند. بهعنوانمثال، یکبار شاهد مسابقهٔ درگ بین یک مرسدس AMG GT R بهصورت دندهعقب با یک رنو توئیزی بودیم و یکبار هم رقابت یک دوچرخه با ارزانترین خودروی آفریقای جنوبی را تماشا کردیم. حتی چندی پیش مسابقهٔ درگی بین تاکسیهای هندی یعنی هندوستان آمباسادو و فیات ۱۱۰۰ را منتشر کردیم. همهٔ این مسابقات به خاطر اینکه بسیار کُند پیش میرفتند عجیب بودند اما حالا شاهد مسابقهٔ درگی هستیم که هرچند بسیار عجیب است اما هرگز کُند و کسلکننده نخواهد بود.
این مسابقه بین دو خودروی بسیار قدرتمند برگزار شده که یکی جادهای بوده و دیگری متعلق به مسابقات فرمول یک است. منظور، هایپرکار بوگاتی شیرون است که به مصاف یک خودروی مسابقهای فرمول یک قهرمان جهان ردبول رفته است؛ اما قبل از اینکه سراغ تماشای این نبرد جذاب برویم، بهتر است به اعداد و ارقام نگاهی داشته باشیم تا بیشتر نسبت به این دو خودرو آگاهی پیدا کنیم. البته شیرون نیازی به معرفی ندارد زیرا همه میدانیم که این هایپرکار فرانسوی به پیشرانهٔ ۸ لیتری W16 چهار توربو مجهز است که ۱۵۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند و آنرا از طریق یک گیربکس دوکلاچه به هر چهارچرخ میرساند.
خودروی فرمول یکی که در اینجا حضور دارد اما ردبول RB7 متعلق به فصل ۲۰۱۱ مسابقات فرمول یک است. این خودرو به یک پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری V8 تنفس طبیعی مجهز است که روی ۱۸ هزار rpm محدود شده و تا ۷۵۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. در مسابقات فرمول یک فصل ۲۰۱۱، سباستین فتل و مارک وبر با این خودرو رانندگی میکردند اما در اینجا رانندهٔ سابق فرمول یک «دیوید کولتارد» پشت آن مینشیند که پیروزی در سیزده گرند پری را در کارنامۀ خود دارد.
بوگاتی شیرون با برخورداری از دو برابر قدرت بیشتر در نگاه اول برنده به نظر میرسد اما هرگز نباید فراموش کرد که RB7 با احتساب راننده تنها ۶۵۰ کیلوگرم وزن دارد درحالیکه بوگاتی نزدیک به ۲ تن وزن دارد و این برتری بزرگی برای خودروی فرمول یک خواهد بود؛ اما این اعداد اهمیتی ندارند زیرا این مسابقه منطقی نیست و فقط برای سرگرمی تدارک دیده شده است. پس بیش از این شما را منتظر نمیگذاریم. ویدئوی زیر را ببینید و از نبرد این دو اعجوبه لذت ببرید.
تماشا در یوتیوب:
Mad.z.Max
۶ تیر ۱۴۰۰خلاصه کنم، توی درگ رولینگ مایل بوگاتی میگیرتش، باقی رو میبازه :)
امین
۶ تیر ۱۴۰۰نه خیر تو مایل هم نمیتونه بگیره با توجه به شتاب و سقف سرعت بالای ۱ مایل ممکنه
Mad.z.Max
۶ تیر ۱۴۰۰تو ویدیو اینطور شد.. توی مایل رسید بهش بوگاتی، چون ماشین فرمول بخاطر دَون فورس بالاش از یه سرعتی نتونست بیشتر بره
فورد
۷ تیر ۱۴۰۰راننده شیروون به نظر ترسید گاز بده اینجور بنظر میاد بیشتر عدا ی سرعت در میاوورد
پارسا
۲۱ آبان ۱۴۰۰جک با حالی بود
ممد ژانگولر
۶ تیر ۱۴۰۰این پسره مت واتسون خیلی خاکی و خودمونیه
داره کم کم ازش خوشم میاد بچه باحالیه
فقط خدا کنه هر جا آرایشگاه میره دیگه نره بیاد تهران خودمون یجا بهش معرفی کنم چنان براش بزنه به شرط اضافه شدن ۱۰ میلیون فالوور
یکمی هم کرم پودر و اینا هم بماله به صورت دیگه میشه همه چی تمام 😁😉
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۶ تیر ۱۴۰۰دو روز پیش یه خبر auto evolution گذاشت میگفت محدود افرادی با دوج دیمون میتونن لانچ کنن،این مرد هم اصلا بلد نبود لانچ کنه و واقعاً موندم چجور گزاشتنش پشت دیمون!😑این آدم زیاد راننده جالبی نیست…
شاهین
۶ تیر ۱۴۰۰بچه عرب حاضر نبود ماشینشو بده دور بزنن
فرمول جدیدا که موتوراشون شده 1.6 و البته سبکترم شدن
akrh78
۶ تیر ۱۴۰۰نه وزنشون بیشتره
حدود 750 هست
Reza
۶ تیر ۱۴۰۰اصلأ جذاب نبود
Ninja
۶ تیر ۱۴۰۰بچه ها یه چیز جالب بهتون بگم اینه که اگه به چرخ فرمول یک دقت کنید چرخ هاشون به راست کج شدن یعنی کمبر دارن که باعث میشه تو پیچ بهتر بپیچن ولی تو خط مستقیم سرعت کم تر میشه برا همین بعضی ها بیشتر کمبر دارن بعضی ها کمتر بعضی ها هم ندارن اسپیلر هم همینه برا همین بالا پایین میان بعضی ها البته اول تو همین ویرون دیده شد چون هم چسبندگی مناسب داشته باشه هم تاپ اسپید کم نشه
یا مثلا همین شیرون پور اسپرت چون برا پیست هست کمبر هم داره و سرعتی کم تر از شیرون عادی داره یعنی ۳۵۰ کیلیومتر برساعت محدود شده که دلیلش اسپیلر های اضافی و …. هست و بخش خیلی کمی از سرعت برای همین کمبر هست
Mad.z.Max
۶ تیر ۱۴۰۰بله زاویه کمبر دنیایی داره واسه خودش، مجموعه ای از اثرات مثبت و منفی رو رو ماشین به همراه داره که تیمای فرمول بسته به پیستی که توش میرن مسابقه، ست آپ ماشین رو تنظیم میکنن که زاویه کمبر هم بخشی از همین تنظیمات هست. یکی از بدترین اثراتش نابود کردنه هرچه سریعتره لاستیک ها هست که برای تیم ها واقا ناخوشآینده چون میتونه تعداد پیت استاپ هاشون رو بیشتر کنه و تایم از دست بدن! کلا قائده ی کلی اینه که در ازای یچیزی که میگیری، یچیزی باید از دست بدی! حالا هنرمند اونیه که بهترین توازن رو بین این گرفتن و دادنا برقرار کنه
Ninja
۶ تیر ۱۴۰۰بله مثلا تو ماشین ها رالی کمبر مثبت هست یعنی رو به داخل که باعث میشه هندلینگ بهتر شه اگه کمبر بیشتر بشه لاستیک ساییده میشه اگه کم باشه یا نباشه هم فرمون چسبندگی مثل ماشین های کمبر مثبت نداره ماشین معمولا رو ماشین های دف جلو اینکارو میکنن تا با فشار اضافی و وزن ماشین لاستیک به زاویه کمبر صفر میرسه و چسبندگی بیشتر میشه حتی پهنا انداز لاستیک و رینگ هم مهمه و رو هندلینگ و سرعت تاثیر میزاره مثلا رینگ بزرگ سرعت تو خط مستقیم کم میکنه ولی هندلینگ رو بهتر میکنه همه چی تو ماشین تاثیر گذاره و با مهندسی تمام ماشین ساخته میشه و تیون این مهندسی رو نابود میکنه اگه اشتباه انجام بشه یا بیش از حد
🇩🇪👑MERCEDES BENZ 👑🇩🇪
۶ تیر ۱۴۰۰باحال بود .
- A M I R -
۶ تیر ۱۴۰۰درگ قابل پیشبینی اما در عین حال جذابی بود. اما جذاب تر از خود درگ مشخصات موتور RB7 بود. ۱۸ هزار rpm، قدرت ۷۵۰ اسب از یک موتور ۲.۴ تنفس طبیعی!
و صدای مبهوت کننده ای که سال به سال ساکت تر شد.
محمد امین
۶ تیر ۱۴۰۰این تازه دوران افول فورمول یک از نظر ماشینی بود ، در سال ۲۰۰۴ ، رنو فرناندو الونسو و فرلری مایکل شوماخر و … پشراتهدی ۱۰ سیلندر ۳ لیتر تنفس طبیعی داشتن که ۹۵۰ اسب قدرت تولید میکرد و تازه ماشین ها هم سبکتر بودن و صداشون وقتی دور موتور به ۱۹ میرسید فیل رو از پا در میاورد
امین
۶ تیر ۱۴۰۰دقیقا محمد امین این توی مونزا هم ثابت شدس که با وجود گذشت سالها هنوز هم رکورد پیست سرعتی مونزا مربوط به سال ۲۰۰۴ هست الان بیشتر داون فورسی شدن
مهدی موتور
۶ تیر ۱۴۰۰62 میلیون؟
محمد امین
۶ تیر ۱۴۰۰خب کلا هزینه ی ساخت یک ماشین فورمول یک بسیار زیادهست ،از این هم که بگزرین بخش اعظم این پول به خاطر این هست که مربوط به دوران طلایی طراحی و صدای ماشین فورمول یکم بود و قهرمان جهان هم شده ، ۶۲ ملیون پوند ولی واقعا رقم وحشتناک هست
فکر میکنم فراری مایکل شوماخر از این هم گرون تر باشه ، f2004 و مخصوصا f2002
امیرحسین
۶ تیر ۱۴۰۰سلام
چقدر عجیبه با ۲.۴ اتمسفر یک ۷۵۰ hp!و ۱۸ هزار rpm،ولی خب فکر کنم دوام و عمرش کم باشه از اون ور استهلاکش زیاد.
چرا اکسل پورتال بدرد رانگلر نمیخوره؟(یکی از دوستان در مقاله مربوط به رانگلر فرمودند)
ببخشید سوالم ربطی به این پست نداره😅
یانکی
۶ تیر ۱۴۰۰نگفتم محور پورتال به درد رانگلر نمیخوره حتی گفتم موپار اکسلهای پورتال دانا رو به صورت استاندارد عرضه میکنه.محور پورتال از جابه جایی اکسلها تو فضا جلو گیری میکنه محدودیت میاره.
امیرحسین
۶ تیر ۱۴۰۰سلام،
۷۵۰ hp از اتمسفر یک و ۲.۴ لیتری!گمونم دوام و عمر انجین کم باشه و از اون طرف باز استهلاکش بالا.
دوستان میدونم سوالم ربطی به این پست نداره ولی چرا اکسل پورتال بدرد رانگلر نمیخوره؟(اینو یکی از دوستان در پست پکیج جیپ فرمودند)
akrh78
۶ تیر ۱۴۰۰اگه ما جنتی داریم، انگلیسی ها هم DC رو دارن
لامصب ول کن سه قرنه داری هر کاری به عقل جن هم نمیرسه با ماشین ردبول میکنی
نکته ویدیو هم این بود که هیچ اسمی از رنو نبردن، بیچاره رنو حداقل یه تبلیغی میشد براش. اسمشو که از رو ماشین کندین هوندا زدین جاش
ارشیاSVJ
۶ تیر ۱۴۰۰خودمونیم کسی به تایم زیر ۱۰ بوگاتی دقت کرد یا همه حواسا به صدای ماشین ردبول بود؟!
آریا ماشین
۶ تیر ۱۴۰۰تازه با یک راننده غیر حرفه ای و اضافه وزن به خاطر یه سرنشین
اگه خود مت واتسون راننده بود و سرنشینی هم در کار نبود شاید زمان کمتر از ۹.۵ ثبت میشد
R
۹ تیر ۱۴۰۰برای شیرون معمولی تایم ۹.۴ ثبت شده مجله کارانددرایور تست کرده
چنتودیجی ۹.۳
سوپراسپرت ۹.۱
مهدی
۶ تیر ۱۴۰۰درسته ادم میدونست کدوم میبره اما باز هم برای ادم جذاب بود
من قیمت 62 میلیونی RB7 رو که دیدم مغزم یه 360 درجه چرخید
درسته بوگاتی قدرتش بیشتره ولی بیشتر از 3 برابر وزنش بیشتر از RB7
ایرودینامیک بودن RB7 خیلی بیشتر از شیرون هستش
صدای RB7 هم خیلی وحشتناکه و صدای جیغ مانندی داره
اگه شما باشید کدوم رو میخرید البته به قیمت RB7 فکر نکنید
محمد امین
۶ تیر ۱۴۰۰Rb7 برای عشق بازآ هست ، من اگر پولش رو داشتم و یکمی هم ارزون تر بود میخریدم ،البته با شماره ی سباستین هست که خیلی گرون شده فکر میکنم با شماره ی وبر تقریبا یه ۴۵ تا ۵۰ گیرت بیاد 😅😅
امیرحسین
۶ تیر ۱۴۰۰ممنون جناب یانکی بابت پاسختون🌹
SF90 STRADALE
۶ تیر ۱۴۰۰خیلی هیجان انگیز بود
اگه قرار باشه بهترین ماشین F1 رو انتخاب کنم قطعاً فراری F2004 هست با اون انجین و صدای معرکه ای که داره
خدایا من فراری اون روزها رو میخوام
اسطوره فراری کجایی اوضاع تیمت رو ببینی ؟؟؟؟
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۶ تیر ۱۴۰۰انزو فراری این اوضاع رو ببینه سکته دوبل میزنه!😂😂
SF90 STRADALE
۶ تیر ۱۴۰۰خدا رحمتش کنه ولی روحش در عذابه
حدس میزنم اگه زنده بود بخش خودروهای جاده ای رو جمع میکرد و تمام هزینه ها رو خرج مسابقات میکرد
انزو مرد مسابقه بود و بی رحمانه برای قهرمان شدن قربانی میگرفت و این کارش دردناک بود 😔😔
راننده های فراری رو علیه همدیگه تحریک میکرد تا مقام اول رو به هر شکلی که شده بدست بیاره
دوم شدن برای انزو یعنی باخت و این مرد با این کارش چند راننده فراری رو به کام مرگ کشاند
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۶ تیر ۱۴۰۰از تنها وسیله نقلیهای که بدم میاد ماشین فرمول یکه،لامصب عین سوسک میمونه همه چیز زده بیرون هیچی نداره، باز ماشین های لمانز یه جزییات بهتری دارن….
Nima
۷ تیر ۱۴۰۰لمانز!!!!
جزئیات بیشتر!!!
اصلا برا همین جزئیاته قیمت ماشینای فرمول 1 به 100 میلیون میرسه (مدلای جدید)
R
۹ تیر ۱۴۰۰لمانز و جزئیات؟ لمانز که فقط یه اتاق خالیه با فرمون
محمد مختاری آذر
۷ تیر ۱۴۰۰درگ ریس باحال و جذابی کارواو با مت واتسون واقعا عالی هستش