نام و نشان شرکت خودروسازی بوگاتی برای همنسلهای ما با محصول افسانهای بوگاتی ویرون گره خورده است چراکه با تولد ویرون بهعنوان تک محصول این کارخانه فرانسوی، معیارهای تازهای از سرعت و قدرت در دنیای خودرو شکل گرفت. با این وجود، در دفتر تاریخ شرکت خودروسازی بوگاتی برگهای درخشان فراوانی دیده میشود که بیشتر آنها به سالهای میانی دو جنگ اول و دوم جهانی بازمیگردد.
شرکت خودروسازی بوگاتی هیچگاه نتوانست بعد از جنگ جهانی دوم به سالهای درخشان خود در قبل از این دوران باز گردد و چند سال بعد از آن این شرکت بهطور کامل تعطیل شد. اما این پایان کار شرکت بوگاتی نبود، چراکه یاد پیروزیهای شیرین بوگاتی در مسابقات اتومبیلسواری و خاطرات لذتبخش سواری این محصول همچنان در ذهن و خاطره مردم اروپا و جهان و زنده بود. به همین دلیل، وسوسه احیای دوباره نام و نشان بوگاتی محرکی شد تا این نام بعد از ۳۰ سال دوباره جان گرفته و بر پیشانی محصولات سوپر اسپرت تازهای بدرخشد. با این حال، تولید خودروی سوپر اسپرت و با عملکردهای خاص چیزی نیست که از عهده هر کسی برآید.
شرکت جدید بوگاتی نیز نتوانست بر مشکلات مالی تولید محصول سوپر اسپرت غلبه کند و در آخر نام و نشان بوگاتی افسانهای در دستان گروه فولکسواگن آرام گرفت. فردیناند پیچ، مدیرعامل وقت گروه فولکسواگن در راستای توسعه سبد محصولات این گروه، سه شرکت خودروسازی لامبورگینی، بنتلی و بوگاتی را در سال ۱۹۹۸ خریداری کرد و به زیرمجموعه گروه فولکسواگن افزود. با این کار، فولکسواگن خود را وارد عرصه طراحی و تولید خودروهای سوپراسپرت، لوکس و خاص کرد که دیگر از قواعد و توانمندی ویژه گروه فولکسواگن در تولید انبوه تبعیت نمیکردند.
با این حال، گروه فولکسواگن به خوبی از پس مدیریت طراحی، تولید و فروش این شرکتها برآمد و توانست دوران جدیدی برای هر سه شرکت، ایتالیایی، انگلیسی و فرانسوی رقم بزند. دوران جدیدی که میتواند بهراحتی و بعد از گذشت چند دهه تمام تاریخ یک شرکت خودروسازی را تحتالشعاع خود قرار دهد. در این بین، شرکت خودروسازی بوگاتی از جایگاه ویژهتری نسبت به دو شرکت دیگر برخوردار است، چراکه نگاه گروه فولکسواگن به این زیرشاخه خود اقتصادی نبوده و از شیره جان خود آن را تغذیه میکند.
دوران پر افتخار شرکت خودروسازی بوگاتی
شهر مولشیم فرانسه در سال ۱۹۰۹ شاهد راهاندازی کارخانه ساخت خودرویی بود که به دست اتوره بوگاتی پایهگذاری شده بود. خانواده اتوره در هنر و طراحی صنعتی ید طولایی داشت و اتوره نیز از ارثیه خانوادگی بیبهره نبود و خود در طراحی و تولید متخصص بود. بنابراین بوگاتی کار خود را با ساخت خودروهای سفارشی شروع کرد و محصولات آن بهزودی در طراحی و عملکرد شهرت پیدا کردند. بوگاتی در سال ۱۹۱۰ اولین محصول خود، تیپ ۱۰، با یک موتور چهار سیلندر ۱.۳ لیتر را به دنیا معرفی کرد و موفق به کسب مقام دوم مسابقات جایزه بزرگ فرانسه در سال ۱۹۱۱ شد. محصول بعدی بوگاتی نیز یک خودروی چهار سیلندر با حجم موتور ۵ لیتر و توان ۱۰۰ اسب بخار بود که در ۱۹۱۲ وارد بازار شد. بعد از آن و در سال ۱۹۱۳ بوگاتی خودروی دیگری تولید کرد که بیشتر از هر محصول دیگری بوگاتی فروش داشت. پژو بهبه یک خودروی کوچک با موتور ۸۵۰ سیسی بود که بوگاتی در ابتدا آن را برای بازار آلمان و تولید توسط شرکت آلمانی واندرر طراحی کرده بود اما پژو مجوز تولید آن را از بوگاتی گرفت و چند هزار دستگاه از آن را تا ۱۹۱۶ روانه بازار کرد.
در سال ۱۹۱۴، بوگاتی موتور چهار سیلندر خود را به یک موتور شانزده سوپاپ ارتقا داد و نوع خاصی از محصول تیپ ۱۳ خود را معرفی کرد. این خودرو در قبل از جنگ جهانی اولی موفقیتهای زیادی به دست آورد و بعدها تا سال ۱۹۲۶، مدلهای دیگر بوگاتی، تیپ ۱۵، ۱۷، ۲۲ و ۲۳، بر اساس تغییر بر روی همین محصول وارد بازار شدند. در خلال جنگ جهانی اول، اتوره بوگاتی به تولید موتورهای هواپیما برای ارتش فرانسه و آمریکا روی آورد و توانست با سرمایهای که از این راه به دست آورده بود کارخانه مولشیم خود را بعد از جنگ توسعه دهد.
اتوره بوگاتی از سال ۱۹۱۴ رؤیای ساخت مجللترین و بزرگترین خودروی لوکس جهان را در سر میپروراند و بالاخره در سال ۱۹۲۶ توانست با بوگاتی تیپ ۴۱ رویال به رؤیای خود جامه عمل بپوشاند. تیپ ۴۱ خودرویی هشت سیلندر با حجم موتور ۱۲.۷ لیتر و توان خروجی ۳۰۰ اسب بخار بود. با این حال، عرضه این محصول افسانه با بحران اقتصادی اوایل دهه ۱۹۳۰ همزمان شد و شرکت بوگاتی نتوانست بیشتر از ۶ دستگاه از این خودروی گرانقیمت را روانه بازار کند.
سی سال بعد از تعطیلی شرکت بوگاتی، رومانو آرتیولی، کارآفرین و فروشنده خودرو ایتالیایی نام تجاری بوگاتی را خریداری کرد و شرکت جدیدی با نام بوگاتی اسپیای را در سال ۱۹۸۷ پایهگذاری کرد. کارخانه جدید دیگر در فرانسه قرار نداشت و آرتیولی کارخانه خودروسازی بوگاتی را در کمپوگالیانو ایتالیا راهاندازی کرد. بوگاتی ایبی ۱۱۰ اولین و تنها محصول شرکت جدید بوگاتی بود که به یاد صد و دهمین سالگرد تولد اتوره بوگاتی با این عنوان نامگذاری شد. محصول جدید بوگاتی، سوپر اسپرتی دوازده سیلندر با ۵۶۰ اسب بخار بود که توسط پائولو استانزانی و مارچلو گاندینی در سال ۱۹۹۱ طراحی و ساخته شد. طراحانی ایتالیایی که پیش از این سابقه طراحی لامبورگینی میورا را در کارنامه خود داشتند. با این وجود، شرکت آرتیولی نیز نتوانست بیشتر از چند سال به فعالیت خود ادامه دهد و در نهایت در سال ۱۹۹۵ اعلام ورشکستگی کرد. با اعلام ورشکستگی شرکت بوگاتی اسپیای، این شرکت توسط یک شرکت تولیدکننده خودروهای اسپرت آلمانی تازه تأسیس خریداری شد و تا سه سال تولید بوگاتی ایبی ۱۱۰ ادامه داشت. با این حال، تنها سه سال بعد و در سال ۱۹۹۸ حق تولید خودرو تحت نام بوگاتی، توسط گروه فولکسواگن خریداری شد و در پی آن، نام شرکت به بوگاتی اتومبیلز تغییر پیدا کرد. شرکت فولکسواگن، خانه قدیمی اتوره بوگاتی در نزدیکی مولشیم را خریداری کرد و پس از بازسازی آن، دفتر مرکزی کارخانه بوگاتی را در آن خانه قرار داد. همچنین به دلیل اینکه کارخانه قدیمی در اختیار یک شرکت هواپیماسازی به نام سنکما قرار داشت، گروه فولکسواگن کارخانه جدیدی در مولشیم راهاندازی کرد.
علاوه بر این، گروه فولکسواگن سه مدل مفهومی ایبی ۱۱۸، ایبی ۲۱۸ و بوگاتی ۳/۱۸ شیرون را تحت نام تجاری بوگاتی در سالهای ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ به بازار عرضه کرد که تمامی مدلها به موتور ۱۸ سیلندر مجهز بودند. مدل مفهومی بعدی که بوگاتی در سال ۱۹۹۹ به بازار عرضه کرد، ابرخودروی بوگاتی ویرون ۴/۱۸ بود که به افتخار پیر ویرون قهرمان تیم بوگاتی در مسابقات اتومبیلرانی لومان فرانسه در سال ۱۹۳۹ به این اسم نامگذاری شد. یک سال بعد، این محصول دستخوش اصلاحاتی شد و با جایگزینی یک موتور ۱۶ سیلندر ۶۳۰ اسب بخار بهجای موتور ۱۸ سیلندر فولکسواگن، بهعنوان بوگاتی ویرون ۴/۱۶ معرفی شد. سال بعد از آن، گروه فولکسواگن تصمیم گرفت که همین محصول را تقویت کرده و بهعنوان اولین محصول تجاری شرکت بوگاتی خود به بازار عرضه کند. ابرخودروی بوگاتی ویرون با یک موتور ۱۶ سیلندر فروش خود را از سال ۲۰۰۵ آغاز کرد و ۴۵۰ دستگاه از آن تا سال ۲۰۱۵ فروخته شد. بعد از پایان یافتن کار بوگاتی ویرون، این کارخانه فرانسوی مدل جدید خود، بوگاتی شیرون با موتوری قدرتمندتر را در سال ۲۰۱۵ به جهان معرفی کرد. محصولی با یک موتور ۱۶ سیلندر ۸ لیتری که توان تولید ۱۵۰۰ اسب بخار قدرت را دارد. شرکت خودروسازی بوگاتی با معرفی شیرون وارد دوران جدیدی شده است که از آن با عنوان عصر شیرون یاد میشود.
از جرمی کلارکسون، مجری شهیر برنامه تاپ گیر نقل است که تولید هر دستگاه از محصول ویرون شرکت خودروسازی بوگاتی هزینهای معادل ۵ میلیون پوند انگلستان بر گروه فولکسواگن تحمیل میکند، درصورتیکه قیمت پایه این محصول فقط در حدود ۱ میلیون پوند است. در جواب علت این امر، کلارکسون به شوخی اعلام میکند که دلیل آن این است که شرکت فولکسواگن با طراحی آن تمرین فنی میکند. درواقع تولید محصولات سوپر اسپرت چنان هزینهبر است که هر شرکتی را از پا در میآورد، بنابراین بسیاری از شرکتهای تولیدکننده این دسته از خودروها در گذر زمان در شرکتهای بزرگتر و تولیدکننده خودروهای معمولی یا برتر ادغام شده و یا به کلی از چرخه رقابت بیرون میافتند. با این حال، فردیناند پیچ در دوران مدیریت خود دست به خطر بزرگی زد و سه کارخانه و نام و نشان تولیدکننده خودروهای سوپر اسپرت و لوکس را خریداری و سعی در احیای آنها کرد. درواقع جهت حرکت فولکسواگن برخلاف بسیاری دیگر از شرکتهای معروف تولیدکننده خودروهای اسپرت بود و پس از تثبیت جایگاه خود در عرصه تولید انبوه محصولات معمولی بازار، پا به دنیای خودروهای خاص گذاشت. با این وجود، گروه فولکسواگن به خوبی از پس شرکتهایی که به تصاحب خود در آورده بود بر آمد و توانست با ادغام مدیریت موفق خود در دو شرکت لامبورگینی و بنتلی، نهتنها احیا آنها را کرده بلکه به سودآوری در آورد. اما ماجرای شرکت خودروسازی بوگاتی قدری تفاوت داشت و فولکسواگن برای این شرکت فرانسوی برنامههای دیگری داشت. گروه فولکسواگن از سرمایه خود در بوگاتی هزینه میکند تا چرخ این خودروسازی افسانهای به حرکت ادامه دهد، در عوض گروه فولکسواگن نیز علاوه بر بهرهمندی از سرریز فنآوری محصولات بوگاتی، اعتبار درخوری نیز از محصولات ویژه این شرکت کسب میکند.
ونوم
۱۵ مهر ۱۳۹۵سوپر کار بوگاتی / سوپر دو چرخ دوکاتی …… ای خدا من هر دو رو / میخوام برا سوغاتی …..
uss zumwalt DDG-1000
۱۶ مهر ۱۳۹۵درود به این تاریخچه موفق
king 918
۱۵ مهر ۱۳۹۵واقعا رویاست رسیدن به این سرعت درود بر بوگاتی و فولکسواگن …………….
ولی کاری ندارم هنوز تو کف برد 918 هستم king 918
صدا دستا نمیاد ها بیا اه اه اه …………..
بیا وسط اه ماشالا …………………….
علي
۱۵ مهر ۱۳۹۵کینگ عزیز از اول خوش صلیغه بودی و ی جورای حرفات درست از آب در امد و من به شخصه بهت تبریک میگم بابت برد شیرین ٩١٨ تو پیست با اون همه رقیبی که تازه معرفی شده بودن اسم نمیارم که دو سه تا هوادارش ناراحت نشن ولی قبول کنید این هیولا بیاد تو پیست همشونو فارت پیچ خواهد کرد.
با تچکر
king 918
۱۵ مهر ۱۳۹۵فداتم
:-) خودتو عشقه …………..
uss zumwalt DDG-1000
۱۶ مهر ۱۳۹۵عشق خوب ماشینی هستی
عالیه
XmanSHP9
۱۵ مهر ۱۳۹۵بوگاتی تا حالا خیلی سختی کشیده.
کمپانی هایی مثل لامبو و پورشه یا بنتلی میتونن از پس مخارج خودشون بر بیان.
ولی بوگاتی با هر ماشینی که میده کلی ضرر میکنه!(چون تکنولوژی هایی که توش به کار رفته خیلی بالاس .گرونه)
بوگاتی ویترینه فولکسه و فولکس نباید از این شرکت توقع سود دهی داشته باشه.
من خودم از بچگی دوتا ماشین رو دوس داشتم :1) لامبو رونتون 2) بوگاتی ویرون
uss zumwalt DDG-1000
۱۶ مهر ۱۳۹۵منم ی برنامه دیدم که میگفت بوگاتی در اینده نزدیک شاید دیگه تولید نشه
ضرر خیلی میده
Ferrari Zonda SV
۱۶ مهر ۱۳۹۵یه سوال!!!؟؟؟
شما چندسالته که ماشین رویایی دوران بچگیت ریونتون بوده؟؟؟؟؟؟؟
Elemento
۱۵ مهر ۱۳۹۵.
بعد دوستان میان بوگاتی رو با کوئینزگ و هنسی و شرکت های تازه به دوران رسیده که میان روی یک موتور V8 تا جایی که زور داره توربو و سوپرشارژ میذارن. اسمشم میذارن هایپکار و رقیب یوگانی. ماشینی که بعد از 1 سال باید اوراقش کنی. مگر اینکه همیشه گوشه ی پارکینگ باشه و استفاده نکنی.
ولی بوگاتی های تولید 2005 هنوز مثل ساعت کار میکنن.
خواهشا به بوگاتی توهین نکنید و اسمش رو کنار هیچ شرکتی نیارید.
اسم بوگاتی خودش یک دنیا از افتخاره. یک نگاه به تاریخچش بندازین.
واقعا احیای بوگاتی زیباترین کاری بود که یک شرکت میتونست انجام بده و فولکس این افتخار رو نصیب خودش کرد.
بوگاتی با هیچ شرکتی قابل مقایسه نیست. فقط خودشه و خودش…
mehran911
۱۵ مهر ۱۳۹۵این حرفتو خیلی قبول دارم مجید جان
Elemento
۱۵ مهر ۱۳۹۵عزیزی مهران خان گل.
Parvaz
۱۵ مهر ۱۳۹۵با اسم کوینخ زگ هم نباید شوخی کرد، تکنولوژی این شرکت واقعا مال حتی چند دهه بعد هستش، تولید ماشینی بدون گیربکس مگه کار هر کسی هستش؟ حذف گیربکس باعث ازبین رفتن اتلاف انرژی در راه موتور به گیربکس و سپس به چرخ ها میشود، در ثانی تاخیر تعویض دنده دیگر معنی نخواهد داشت
mojtabaaston
۱۵ مهر ۱۳۹۵حرفت درست و سنجیده است اما
نه در مورد کوئینزگ
Monster_alm
۱۵ مهر ۱۳۹۵یعنی واقعا با توهین به بزرگی مثل کوئینگ زگ کلا دنیای تکنولوژی و خودرو بردی زیر سوال.
سوال من اینه هنر اینه که از یک موتور 16 سیلندری و 60 تا توربو شارژر به اون سرعت برسی یا با موتور 8 سیلندر؟؟؟ اونم توی یک کارگاه کوچیک.
فکر نمیکنم شما کوئینگ زگ سوار شده باشی و بعد یک سوال انداخته باشیش توی پارکینگ که با این اطمینان همچین اثر هنری رو انکار کنی.!!!
اتفاقا من شق القمری توی بوگاتی نمیبینم اگر به بشکه هم همچین موتوری وصل کنی 400 تا که هیچی دیوار صوت هم میشکنه واست.
خودرویی که توی پیست هم رکوردش ضعیف تر از خودرو هایی هست که یک دهمش قیمت دارن…
به هرحال بوگاتی شرکت بزرگی هست زیر مجوعه فولکس و آلمانیاست ولی واقعا در حد بوگاتی ویرون در حد کوئینگ زگ وان نبود.
مطمئنا باز هم نخواهد بود حتی با شیرون
Elemento
۱۵ مهر ۱۳۹۵دوست گرامی من فکر میکنم کوئینگرگ در حد ادعاهایی که داره نیست. تنها بردی که از کوئینگزگ در ذهنم مونده فیلم نید فور اسپید هستش.
تا حالا نه رکورد نوربرگ رینگی داشته نه به سرعت بالای 400 کیلومتر رسیده نه در درگ معروفی برنده شده. در حالی که ادعای شتاب و سرعت بوگاتی چندین بار تا الان ثابت شده. خودرویی که 10 سال در اوج بود. حتی همین الان هم میتونه پی وان و لافراری ( اگر درگ rolling start نباشه یعنی از 0 شروع کنن) و پورشه 918 ( اگر مسافت بیشتر از 500 متر باشه ) رو شکست بده.
خودرویی که موتورش پلمپ شده. چون خراب نمیشه.
علت کواد توربو و حجم زیاد موتورش فشار کم بر پیشرانه و کیفیت بالا و ماندگاری و دوام عالی هست.
خودرویی که بهترین چرم و سیستم صوتی دنیا در حد رولزرویس و مایباخ رو داره.
.
.
من کوئینزخ رو دوستش دارم. به عنوان یک غول هایپرکار ساز … اما نه رقیبی برای بوگاتی.
.
به نطرت یک بشکه میتونه اینطوری باشه ؟؟
uss zumwalt DDG-1000
۱۶ مهر ۱۳۹۵ولی رکورد شتاب 0 تا 300 زده
احمد باقری
۱۵ مهر ۱۳۹۵واقعا این شرکت معرکه هست.
Archi KHAN
۱۶ مهر ۱۳۹۵واقعا فولکس واگن کیمیاگری کرده
تبدیل یه ورشکسته به بوگاتیِ امروزی …
GOD BLESS AMERICA
۱۶ مهر ۱۳۹۵تک محصول بودن بوگاتی اشتباهی بزرگ است ، زیرا هزینه ها انقدر بالا خواهد رفت که حتی برای فولکس واگن نیز حفظ این برند منطقی بنظر نخواهد رسید.
مثلا تولید محصولی در رده سوپر اسپرت در کنار هایپر کار فعلی میتواند آینده این برند را تضمین کند.
میتی
۱۸ مهر ۱۳۹۵واقعا مقاله ی کاملی بود، چه عکسایی!!!
آقای سرانجام دمت گرم!