شگفتی بوگاتی برای نمایشگاه ژنو امسال، نسخهٔ جدیدی از هایپرکار شیرون بنام شیرون اسپرت است. این مدل همانطور که از نامش مشخص است، نسخهای اسپرتتر از شیرون استاندارد است که هرچند قدرت آن بدون تغییر باقیمانده ولی به لطف ارتقاءها و پیشرفتهایی، به گفتهٔ بوگاتی هندلینگ آن بهطور قابلملاحظهای بهتر شده و چابکی آن افزایش یافته است بهنحویکه حالا بهطور قابلتوجهی پیچها را سریعتر طی میکند.
در تعلیق شیرون اسپرت تجدیدنظر شده و با استفاده از استراتژی کنترل جدید برای کمکفنرها، حالا تعلیق خودرو بهطور میانگین ۱۰ درصد سفتتر از شیرون استاندارد شده است. البته این تغییر صرفاً در حالت رانندگی «هندلینگ» ایجاد میشود. علاوه بر این، سیستم فرمان شیرون نیز اصلاح شده و ماشین به سیستم کنترل گشتاور پویا هم مجهز شده که گشتاور را بهصورت مجزا بین هریک از چرخها توزیع میکند. این سیستم منجر به بهبود فرمان پذیری خودرو میشود. این تغییرات اما در تمامی حالات رانندگی اعمال میشود.
علاوه بر این تغییرات، بوگاتی در شیرون اسپرت به دنبال کاهش وزن خودرو نیز بوده است که این کار با استفادهٔ گسترده از فیبر کربن در قسمتهای بیشتری از خودرو مانند رینگها و پوشش اینترکولر صورت گرفته است. حتی برفپاککن شیرون اسپرت نیز از فیبر کربن ساخته شده که ۷۷ درصد سبکتر از یک برفپاککن معمولی است؛ بنابراین بوگاتی اولین سازندهٔ برفپاککن فیبر کربنی در دنیا محسوب میشود. علاوه بر این، شیرون اسپرت به شیشههای سبکتر پنجرهٔ عقب و همینطور رفلکتور اگزوز سبکتری هم مجهز شده است. مجموعهٔ این اقدامات موجب کاهش ۱۸ کیلوگرمی وزن شیرون اسپرت نسبت به نسخهٔ معمولی شده است.
بر روی کاغذ، شیرون اسپرت چندان متفاوت با نسخهٔ معمولی آن به نظر نمیرسد اما به ادعای بوگاتی، تمامی این تغییرات موجب شده که شیرون اسپرت در پیست آزمایشی ناردوی بوگاتی، پنج ثانیه سریعتر از نسخهٔ معمولی عمل کند. همچنین بوگاتی افزوده است که این هیولا حتی در سرعتهای بالاتر از ۲۰۰ کیلومتر در ساعت هم میتواند حداکثر پتانسیل هندلینگ خود را در پیچها ارائه کند.
رئیس بوگاتی آقای استفان وینکلمن در مورد شیرون اسپرت گفته است:
«ما شیرون اسپرت را با بهبود پویایی و هندلینگ در جادههای پرپیچوخم، برای خریدارانی که خواهان تجربهٔ رانندگی حتی اسپرتتر با شیرون خود هستند توسعه دادهایم. ولی بااینحال برای ما مهم بود که شخصیت منحصربهفرد شیرون که ترکیبی است از عملکرد بینهایت، شتاب خارقالعاده و ارائهٔ حداکثر سرعت با راحتی، لوکس گرایی و قابلیت استفادهٔ روزمره، بدون تغییر باقی بماند».
در بیرون، قطعات فیبر کربنی و رینگهای ویژه، شیرون اسپرت را از نسخهٔ معمولی متمایز کرده است. در داخل نیز کنسول مرکزی با نشان Chiron Sport تزئین شده و روی بخش داخلی رکابها نیز نشان Sport نقش بسته است. علاوه بر این، دکمهٔ استارت، انتخابگر حالات رانندگی و بخش میانی داشبورد نیز به رنگ مشکی درآمده است.
نمونهای از شیرون اسپرت که در نمایشگاه ژنو به نمایش درآمده است در بیرون به رنگ قرمز ایتالیایی با ترکیب فیبر کربن خاکستری است درحالیکه تریم داخلی آن نیز ترکیبی از رنگ مشکی با دوخت قرمز است؛ اما غیر از این رنگ، بوگاتی ترکیب رنگهای داخلی و خارجی جدیدی را هم برای شیرون اسپرت ارائه کرده است. نمونهٔ حاضر در نمایشگاه ژنو اما به تمامی آپشنهای قابل سفارش برای شیرون مجهز شده و حدود ۳.۶۷ میلیون دلار قیمت دارد که بهاحتمالزیاد گرانترین خودروی نمایشگاه ژنو امسال محسوب میشود.
قیمت پایهٔ شیرون اسپرت اما در اروپا از ۲.۶۵ میلیون یورو در ایالاتمتحده از ۳.۲۶ میلیون دلار آغاز میشود که این مبلغ در ایالاتمتحده شامل مالیات، هزینهٔ حمل و سایز هزینهها نیز میشود. تحویل این هایپرکار رؤیایی به خریداران از پایان سال جاری آغاز خواهد شد.
فرزاد
۱۶ اسفند ۱۳۹۶کاش مدل گرند اسپورت از ی جفت موتور الکتریکی استفاده کنه
mohamad
۱۷ اسفند ۱۳۹۶همچین گفت سبک شده واز فیبر کربن به طور وسیع استفاده شده گفتیم 150-160 تا سبک شده پیش یه ماشین 2 تنی 18 کیلو فکر نکم زیاد باشه
PaRHaM
۱۶ اسفند ۱۳۹۶ب نظرتون ب مقادیر زیادی
اگزوزش شبیه کوروت نشده؟
ن شوخیه ن تیکه ن مسخره کردن
فقط دارم سوال میکنم!
چون ب نظر خودم کاملا عین ماله کوروته
لطفا ن حمله کنید ن بزنید منو?
F۲۲RAPTOR
۱۶ اسفند ۱۳۹۶پرهام،
بالاخره تو دنیای خودرو شباهت خواسته و نخواسته هست ،
泉 さん
۱۶ اسفند ۱۳۹۶f22
چغوک
عکسو
F۲۲RAPTOR
۱۶ اسفند ۱۳۹۶برار ای چوقوک نیست
مرغ عشقه
泉 さん
۱۶ اسفند ۱۳۹۶دقیقا
حمید
۱۶ اسفند ۱۳۹۶وای چقد این خودرو زیباست
یکی از زیباترین هایپرکارهایی هست دیدم
یه کلکسیون ناب??
طراحی متمایزی از هر خودروی دیگری داره و طراحی داخلیش فوق العادس ?
آفرین به بوگاتی همیشه در اوج…
Kamran
۱۶ اسفند ۱۳۹۶انسان هیچ وقت این شاهـکار رو با هنسی مقایسه نمیکنه
–
من از خـودروساز هایی کـه از هـمه چیـز ماشین
از جـمله راحـتی کـابین و طـراحی ظاهـری ماشین
میگذرن تا فقط سریـع باشن حالم به هم میخوره
–
حد نهایی قدرت سرعت اشرافیت یعنی شیرون
NAVID۰۰۹۸
۱۶ اسفند ۱۳۹۶این ماشینو باید بزاری وسط پذیرایی خونت ، یه تنگ شیشه ای هم بزاری روش ، با نور اَفکن هم بهش نور بتابونی و بشینی رو کاناپه لذتشو ببری.
به امید اون روز که میرسم بهش ولی نه در ایران .
اینجا حجم مورش یکم زیادتر از ۲۵۰۰
فقط یکم
حمید
۱۶ اسفند ۱۳۹۶پدال جان بی ام و ام 8 گرن کوپه رو هم که دیروز تو ژنو رونمایی شد رو مطالبشو رو بذار
فوق العاده زیباست این مدل و بنظرم طرفدارای بی ام و رو خیلی خوشحال میکنه و منتظر نسخه ی اصلیش هستیم.
خیلی ممنون
shirko
۱۶ اسفند ۱۳۹۶واقعا تمام نگاهها رو به خودش جلب کرده بود ام ۸
ساسان
۱۶ اسفند ۱۳۹۶فوقلاده زیباست…وینکلمن همون تفکراتی که تولامبورگینی داشتو داره اینجا هم پیاده میکنه..مدیرفوقلاده ایه
Amirferrari
۱۶ اسفند ۱۳۹۶اینم پاسخ دندان شکن بوگاتی به کسانی که میگفتن شیرون به درد پیست نمیخوره،فعلا با عکساش حال کنید تا به وقتش رکورد سرعتم بزنه و پرونده تاپ اسپید رو ببنده بزار گوشه طاقچه
Saeed
۱۸ تیر ۱۳۹۸داداش اینو بدون بوگاتی نمیتونه رکورد سرعت بزنه چون وزنش خیلی زیاده.ً..خیلی زور بزنه شاید ۴۴۰ تا پر کنه
سورنا
۱۶ اسفند ۱۳۹۶نمیدونم چرا هیچوقت از بوگاتی خوشم نیومد :)
حسین دهمرد
۱۶ اسفند ۱۳۹۶چقدر تو خاصی
سورنا
۱۶ اسفند ۱۳۹۶از چه نظر ؟
ahmad
۱۶ اسفند ۱۳۹۶مثل همیشه پرچم فرانسه بالاست فقط بوگاتی ، فقط فرانسه
Saied
۱۷ اسفند ۱۳۹۶خیلی نیاز بود. چون داشتم از هندلینگ مدل معمولی اذیت میشدم ???
Rezalp
۵ فروردین ۱۳۹۷این همه تعریف واسه چیه
خو بگید همون شیرونه فقط رنگش عوض شده