بوگاتی

حراج پروتوتایپ بسیار نادر بوگاتی EB110 SS

امروز عمدتاً بوگاتی با هایپرکارهای خارق‌العادهٔ ویرون و شیرون شناخته می‌شود که هردو در دوان مالکیت فولکس‌واگن توسعه پیدا کرده و توانسته‌اند رکورد سرعت را جابجا کنند؛ اما بوگاتی پیش‌ازاین، یعنی قبل از دوران فولکس‌واگن هم سوپراسپرتی افراطی را تولید کرده است که EB110 نام دارد. سپس در سال ۱۹۹۳ این شرکت نسخهٔ ویژه‌ای از این سوپراسپرت را با نام EB110 SS معرفی کرد که قدرت آن به ۶۱۰ اسب بخار رسیده بود و در زمان خود عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت.

البته احتمالاً فکر می‌کنید که در حال حاضر شیرون یا حتی قبل از آن ویرون بسیار قدرتمندتر از EB110 SS هستند که البته این گفتهٔ درستی است اما این نکته را باید در نظر داشت که EB110 وزن کمتری دارد. درواقع بیش از ۴۵۰ کیلوگرم سبک‌تر است. برای مقایسه، درحالی‌که شیرون حدود ۲ تن (تقریباً به‌اندازهٔ یک آئودی Q7) و ویرون بیش از ۱۸۰۰ کیلوگرم وزن دارند، وزن EB110 SS کمتر از ۱۵۰۰ کیلوگرم است که این یعنی تنها کمی بیشتر از یک آئودی TT.

البته وزن پایین EB110 تعجبی ندارد چراکه این خودرو در دوران مالکیت رومانو آرتیولی ساخته شده یعنی همان کسی که لوتوس الیزه، یکی از سبک‌ترین خودروهای اسپرت دنیا را ساخته است. علاوه بر این، EB110 SS از پیشرانهٔ نسبتاً کوچک ۳.۵ لیتری V12 چهار توربو استفاده می‌کند که نسبت حجم به قدرت آن برابر با ۱۷۲ اسب بخار به هر لیتر است که حتی از ویرون سوپراسپرت هم بهتر است و تنها کمی پایین‌تر از شیرونی قرار می‌گیرد که با قدرت عظیم ۱۵۰۰ اسب بخار، نزدیک ربع قرن بعد ساخته شده است.

اما متأسفانه بوگاتی تا پیش از آنکه به خاطر جاه‌طلبی‌های آرتیولی ورشکست شود، تنها ۱۳۹ دستگاه از EB110 را تولید کرد که فقط ۳۶ دستگاه از آن‌ها از نوع SS بودند؛ اما بااین‌وجود قرار است به‌زودی یک دستگاه از این سوپراسپرت بسیار کمیاب به حراج گذاشته شود؛ اما این نمونه یک ویژگی خاص هم دارد. این EB110 SS یک نمونهٔ پروتوتایپ است که ارزش آن‌را بیشتر می‌کند. این ماشین قرار است در حراجی RM Sotheby’s در هفتم فوریه در پاریس به حراج گذاشته شود و انتظار می‌رود با قیمتی بین ۸۵۰ هزار تا ۱.۱ میلیون یورو به فروش برسد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. Sina

    ۱۱ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (831 ديدگاه)

    همش یک میلیون…!
    یعنی از یه ویرون نو امروزی هم کمتر

  2. F۲۲RAPTOR

    ۱۱ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (2622 ديدگاه)

    جلو پنجره ی مرسوم بوگاتی تو این مدل چقدر کوچیکه.

  3. سعید(تهران)

    ۱۱ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (496 ديدگاه)

    قیمت یکم عجیب پائین نیست؟!!!

  4. فقط آمریکا فقط ماسل

    ۱۱ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (218 ديدگاه)

    شیشه هاش دستیه شیفتر پشت فرمونی هم نداره ولی درکل میشه نادیده گرفت اما اون شیفتر هارو داشت عالی بودایربگ شاگرد باز شده اما اگه دقت کنی زیر پاو بقیه قسمت های ماشین رو فوم پوشونده این بوگاتیا چرا عین فرای گرون نمی شن اینم ماشالا دسکمی از کمیابی نداره ها

    1. navigation

      ۱۱ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (4 ديدگاه)

      با چه منطقی گفتی ایربگ شاگرد باز شده؟ یه نگاه به فرمون بندازی متوجه میشی که کلا این ماشین ایربگ نداره اون طراحی داشبوردشه که بازه

  5. بیژن

    ۱۲ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (6 ديدگاه)

    سلام پدال. ببخشید حرفم در اینجا بی ربطه ! ولی حدود دو ماه هست که دیگه هیچ دیدگاهی نمیتونم با گوشیم ثبت کنم. الان با pc دارم دیدگاه مینویسم. در ضمن من حدودا چهار ساله مهمان سایتتون ام وبیش از 250 دیدگاه دارم ولی الان به تعداد انگشتان دست برام زدین…! حدودا 1 ماه پیش عضو سایت شدم ولی هیچ ایمیلی برام نزدین که فعال شه اکانتم.
    چجوری هاست…؟!

  6. یاس ی

    ۱۲ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (1044 ديدگاه)

    ایربگ ماشین باز شده !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    شوخی کردی یا جدی گفتی ؟
    نه تنها زمان خودش بلکه الان هم ماشین باحالیه. البته پایه قیمتش پایینه.

  7. یاس ی

    ۱۲ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (1044 ديدگاه)

    اون زمان شیفتر نبوده فکر کنم.

  8. اریا ماشین

    ۴ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (37 ديدگاه)

    این بوگاتی فوق العاده بد شانسی اورد که تو زمان F1 بود
    F1 لعنتی کاری کرد که اسم این ماشین هم فراموش بشه وگرنه یه ماشین فوق العادست.اون زمان ۶۱۰ اسب بخار میدونی یعنی چی؟
    اونم با تکنولوژی سال ۱۹۹۲
    لامبورگینی اوراکان استاندارد با تکنولوژی سال ۲۰۱۵ تونست به این قدرت برسه
    ۱ میلیون دلار برا این ماشین واقعا کمه
    حداقل ۲ و نیم میلیون دلار میارزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا