نگاهی به روند ساخت یک خودروی شگفتانگیز: بوگاتی ویرون
۹ فروردین ۱۳۹۴
۲۴ خواندن این مطلب 1 دقیقه زمان میبرد
بوگاتی با تولید آخرین دستگاه از ۴۵۰ دستگاه برنامهریزیشده از مدل رکوردشکن ویرون با عنوان خاص گرند اسپرت لافینال، پرونده ده ساله و طولانیمدت این خودروی شگفتانگیز را مختومه نمود.
قرار گرفتن در اوج، آن هم طی ده سال و با وجود رقبای قدر، کار آسانی نبوده است. آخرین نسخه ویرون، از موتور ۱۶ سیلندر W شکل با حجم ۸.۰ لیتر و چهار توربوشارژر سود میبرد که نیروی خروجیان به ۱۲۰۰ اسب بخار و گشتاوران به ۱۵۰۰ نیوتن متر میرسد. چنین قوایی، به این خودرو شتاب صفر تا صد ۲.۶ ثانیه ای و بیشینه سرعتی نزدیک به ۴۱۰ کیلومتر بر ساعت اهدا میکند.
تولید بوگاتی ویرون در کارخانه Molsheim فرانسه به پایان رسیده است. اما بهزودی مقدمات لازم برای تولید جانشین این خودرو که مطابق گزارشها، شیرون نامیده میشود، آغاز خواهد شد. انتظار میرود بوگاتی شیرون دارای یک موتور ۱۵۰۰ اسبی هیبریدی باشد که شتاب صفر تا صدان را به کمتر از ۲.۵ ثانیه کاهش خواهد داد و بیشینه سرعتان نیز بیش از ۴۶۳ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. بیش از ۹۲ درصد از اجزای این خودرو، جدید میباشند و یا از نو طراحی شدهاند. از جمله سرعت سنجی که تا عدد جادویی ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت، مدرج شده است. بوگاتی شیرون تا قبل از پایان امسال رونمایی خواهد شد و تولید آن تا سال ۲۰۱۶ آغاز میگردد.
بوگاتی به مناسبت پایان عمر ویرون، ویدئویی از مراحل تولید و مونتاژ آخرین دستگاه از این خودرو منتشر کرده که شما را به تماشای آن دعوت میکنیم.
تنها مشکل بوگاتی این بود که بر خلاف فراری این خودرو به جای یک تا دو سال در ده سال تولید کرد برای همین نمونه کارکرده ان کاهش قیمت زیاد داره بر عکس فراریهای تولید محدود
خیلی ماشین خوبیه و یه حس خاص هنری داره کمپانی که در اول هیچ قدرتی نداشت ولی با تولید ویرون به اوج رسید البته با کمک فولکس واگن امیدوارم شیرون هم بیاد و یه رکورد سرعتی بزنه بقیه هم بیان و خودشونو هی اینور و اونور بزنن تا رکوردشو بشکونن !! :D
فکر میکنم رقیب نزدیک شیرون , کوئنیخ زگ و هنسی ونوم F5 باشه که قراره بزودی رونمایی بشه رکورد فعلی سرعت دست هنسی ونوم جی تی هست با سرعت 435 KPH باز منتظر جدالشون هستم …
از اون 450 بوگاتی تولید شده 2 دستگاش برای آقای مانی خوشبین(سوپر میلیاردر ایرانی ساکن آمریکا).و یک دستگاهش هم برای مرحوم بیژن پاکزاد طراح لباس صاحب برند معروف و فوقه لوکس بیژن است.خوشحالم که ایرانیاهم سهمی از خرید بوگاتی داشتن
اسم اصلیش منوچهرخوشبینه مانی اسم مستعارشه شاید بخاطر اینکه این اسم (منوچهر) در آمریکا اسم عجیبی بنظر بیاد یا سخت تلفظ بشه !! تازگی ها هم یه P1 سفارش داده
بوگاتی عقبی در تصویر دوم که اولین ویرون تولیدی از 450 دستگاه اون هست متعلق به آقای بیژن پاکزاد بود که پس از فوتش فروخته شد. البته ایشان پس از این ماشین ویرون دیگری نیز به رنگ زرد خریداری کرد.
درمورد بیژن پاکزاد یه نکته رو هم اظافه کنم که رولز رویس هم یه نسخه ی خاص از رولز رویس فانتوم رو با طراحی آقای پاکزاد تولید کرد که به رولز رویس بیژن معروفه
یک ایرانی ساکن دوبی هم به اسم سید محی الدین صادقی ماشین فیسکر کارما 2012 و مک لارن P1 داره اگه از خواننده های مجله ماشین هستید در شماره ی آخر (فروردین 94) ماشین فیسکر ایشون تست شد و مطالبی ازش در مجله ماشین چاپ شد و آقای مسیح فرزانه (ازنویسنده های مجله ماشین) قول تست و بررسی مک لارن رو هم برای شماره های آینده گرفت .
بوگاتی بخاطر طراحی خاصی که داره و از لحاظ آیرودینامیک بعد از جگوار حرف دومو میزنه.پس سرعت 500با 4توربوشارژ چیز غیر محالی نیست نا گفته نمونه ماشینی 64سوپاپ داره سوخت زیادی میخواد اما 0تا 100در 2.5ثانیه زیاد محال نیست
درود دوست عزیز حروف لاتین که در نامگذاری سیلندر های ماشین استفاده میشه در واقع شکل آرایش سیلندر ها در موتور هست موتور V یعنی سیلندرها در موتور به شکل V قرار گرفته اند . اصطلاحا به این نوع سیلندرها خورجینی هم گفته میشه . موتور W هم که طبق سایر حروف یعنی به شکل دوتا V کنار هم در موتور قرار گرفته اند که در بوگاتی ویرون مورد استفاده قرار گرفته و چون تعداد سیلندرها زیاده آرایش این تعداد به شکل V سخته و … ضمنا موتور بوگاتی ویرون در اول 18 سیلندر در نظر گرفته شده بود که بعلت ایراد و اشکال در کارکرد به 16 عدد تغییر یافت
بچه ها در برخی مطالب خوندم قدرت واقعی ویرون بیش از 3000 اسب بخاره . و بیش از 2000hp این موتور بصورت گرما و … هدر میره . میخواستم بدونم چقدر این حرف واقعیه ؟ و مهتر از همه اینکه چرا مهندسان vw این پیشرانه را با همون قدرت سه هزار اسبی تولید نکردن ؟ بوست این engine به حدودا 50 پی اس آی میرسه .
سلام دوست عزیز : همون طور که فرمودید این ماشین 3000 اسب بخار قدرت داره و این مورد در فیلم مستند بررسی ویرون هم ذکر شده ولی طبق قانون فیزیکی قدرت تولیدی همیشه صرف قدرت نمیشه و بازدهیش کمی هم صرف گرما میشه. در این خودرو 3000 اسب بخار تولید می شود که 1001 اسب بخار آن فقط صرف قدرت واقعی ماشین و انرژی مکانیکی میشود و 2000 اسب آن به گرما تبدیل می شود.
البته تا جایی که از برنامه جرمی کلارکسون یادمه ، بخشی از اون 2000 اسب بخار هم صرف انواع سیستم های خنک کننده ماشین میشه ، و در واقع اتلاف حرارتی کمتر از 2000 اسب بوده.
جواد
۹ فروردین ۱۳۹۴تنها مشکل بوگاتی این بود که بر خلاف فراری این خودرو به جای یک تا دو سال در ده سال تولید کرد برای همین نمونه کارکرده ان کاهش قیمت زیاد داره بر عکس فراریهای تولید محدود
سجاد
۹ فروردین ۱۳۹۴ببینم ده سال دیگه هم همین رو میگی!
Mostafa&S
۹ فروردین ۱۳۹۴من طرفدار سرسخت فراریم ولی این ماشین هر عشق خودرویی رو تحت تاثیر قرار میده تاریخ ساز شده…
SAEED
۹ فروردین ۱۳۹۴خیلی ماشین خوبیه و یه حس خاص هنری داره
کمپانی که در اول هیچ قدرتی نداشت ولی با تولید ویرون به اوج رسید البته با کمک فولکس واگن
امیدوارم شیرون هم بیاد و یه رکورد سرعتی بزنه بقیه هم بیان و خودشونو هی اینور و اونور بزنن تا رکوردشو بشکونن !! :D
فکر میکنم رقیب نزدیک شیرون , کوئنیخ زگ و هنسی ونوم F5 باشه که قراره بزودی رونمایی بشه
رکورد فعلی سرعت دست هنسی ونوم جی تی هست با سرعت 435 KPH
باز منتظر جدالشون هستم …
سجاد
۹ فروردین ۱۳۹۴در واقع بوگاتی با ویرون دوباره به اوج برگشت . . .
k-sh
۹ فروردین ۱۳۹۴از اون 450 بوگاتی تولید شده 2 دستگاش برای آقای مانی خوشبین(سوپر میلیاردر ایرانی ساکن آمریکا).و یک دستگاهش هم برای مرحوم بیژن پاکزاد طراح لباس صاحب برند معروف و فوقه لوکس بیژن است.خوشحالم که ایرانیاهم سهمی از خرید بوگاتی داشتن
SAEED
۹ فروردین ۱۳۹۴اسم اصلیش منوچهرخوشبینه
مانی اسم مستعارشه
شاید بخاطر اینکه این اسم (منوچهر) در آمریکا اسم عجیبی بنظر بیاد یا سخت تلفظ بشه !!
تازگی ها هم یه P1 سفارش داده
ایمان
۱۰ فروردین ۱۳۹۴بوگاتی عقبی در تصویر دوم که اولین ویرون تولیدی از 450 دستگاه اون هست متعلق به آقای بیژن پاکزاد بود که پس از فوتش فروخته شد. البته ایشان پس از این ماشین ویرون دیگری نیز به رنگ زرد خریداری کرد.
صادق
۱۰ فروردین ۱۳۹۴درمورد بیژن پاکزاد یه نکته رو هم اظافه کنم که رولز رویس هم یه نسخه ی خاص از رولز رویس فانتوم رو با طراحی آقای پاکزاد تولید کرد که به رولز رویس بیژن معروفه
ارادت
SAEED
۹ فروردین ۱۳۹۴یک ایرانی ساکن دوبی هم به اسم سید محی الدین صادقی ماشین فیسکر کارما 2012 و مک لارن P1 داره
اگه از خواننده های مجله ماشین هستید در شماره ی آخر (فروردین 94) ماشین فیسکر ایشون تست شد و مطالبی ازش در مجله ماشین چاپ شد و آقای مسیح فرزانه (ازنویسنده های مجله ماشین) قول تست و بررسی مک لارن رو هم برای شماره های آینده گرفت .
09166654068
۹ فروردین ۱۳۹۴بوگاتی بخاطر طراحی خاصی که داره و از لحاظ آیرودینامیک بعد از جگوار حرف دومو میزنه.پس سرعت 500با 4توربوشارژ چیز غیر محالی نیست نا گفته نمونه ماشینی 64سوپاپ داره سوخت زیادی میخواد اما 0تا 100در 2.5ثانیه زیاد محال نیست
احمدرضا
۹ فروردین ۱۳۹۴ببخشید دوستان موتور vباw چه فرقی داره
SAEED
۹ فروردین ۱۳۹۴درود
دوست عزیز حروف لاتین که در نامگذاری سیلندر های ماشین استفاده میشه در واقع
شکل آرایش سیلندر ها در موتور هست
موتور V یعنی سیلندرها در موتور به شکل V قرار گرفته اند . اصطلاحا به این نوع سیلندرها خورجینی هم گفته میشه .
موتور W هم که طبق سایر حروف یعنی به شکل دوتا V کنار هم در موتور قرار گرفته اند که
در بوگاتی ویرون مورد استفاده قرار گرفته و چون تعداد سیلندرها زیاده آرایش این تعداد به شکل V سخته و …
ضمنا موتور بوگاتی ویرون در اول 18 سیلندر در نظر گرفته شده بود که بعلت ایراد و اشکال در کارکرد به 16 عدد تغییر یافت
ارادت
احمدرضا
۱۰ فروردین ۱۳۹۴بسیار ممنونم سعید جان
سعید
۱۰ فروردین ۱۳۹۴این موتور V شکل:
http://car.upload.ir/Articels/6-Type-Of-Engine-Cylinder/5.jpg
اینم W شکل:
http://car.upload.ir/Articels/6-Type-Of-Engine-Cylinder/11.jpg
http://car.upload.ir/Articels/6-Type-Of-Engine-Cylinder/12.jpg
انواع قرارگیری سیلندر موتور رو از اینجا میتونی ببینی:
http://www.car.ir/articles/مقالات-آموزشی-فنی/Type-Of-Engine-Cylinder
احمدرضا
۱۰ فروردین ۱۳۹۴باتشکر
سعید
۱۰ فروردین ۱۳۹۴من این رنگشو خیلی دوست دارم
CBR400
۱۰ فروردین ۱۳۹۴بچه ها در برخی مطالب خوندم قدرت واقعی ویرون بیش از 3000 اسب بخاره . و بیش از 2000hp این موتور بصورت گرما و … هدر میره . میخواستم بدونم چقدر این حرف واقعیه ؟ و مهتر از همه اینکه چرا مهندسان vw این پیشرانه را با همون قدرت سه هزار اسبی تولید نکردن ؟ بوست این engine به حدودا 50 پی اس آی میرسه .
امیررضا سابق
۱۰ فروردین ۱۳۹۴سلام دوست عزیز :
همون طور که فرمودید این ماشین 3000 اسب بخار قدرت داره و این مورد در فیلم مستند بررسی ویرون هم ذکر شده ولی طبق قانون فیزیکی قدرت تولیدی همیشه صرف قدرت نمیشه و بازدهیش کمی هم صرف گرما میشه.
در این خودرو 3000 اسب بخار تولید می شود که 1001 اسب بخار آن فقط صرف قدرت واقعی ماشین و انرژی مکانیکی میشود و 2000 اسب آن به گرما تبدیل می شود.
honda nsx rr mugen { سی بی آر 400 سابق }
۱۰ فروردین ۱۳۹۴ممنون آقا امیررضا . دستت درد نکنه .
محمد حسین
۱۰ فروردین ۱۳۹۴البته تا جایی که از برنامه جرمی کلارکسون یادمه ، بخشی از اون 2000 اسب بخار هم صرف انواع سیستم های خنک کننده ماشین میشه ، و در واقع اتلاف حرارتی کمتر از 2000 اسب بوده.
honda nsx rr mugen { سی بی آر 400 سابق }
۱۰ فروردین ۱۳۹۴آقا محمد حسین خیلی ممنون .
hozhabr
۱۰ فروردین ۱۳۹۴درود بر کسی ک به فکر ساختش افتاد
M5
۱۱ فروردین ۱۳۹۴ای جون !
از این شرکتهای غول مطلب بدین این ایران خودرو و اینا ک خودمونم میدونیم چه خبره!