گفته میشود از زمان مطرح شدن ایدهی پیشرانهی ۱۶ سیلندر توسط گستون میجوت فرانسوی بیش از ۱۰۰ سال میگذرد. در سال ۱۹۹۵ خودروی ویژهی خیمنز نوویا با پیشرانهی ۱۶ سیلندر ۴.۱ لیتری تنفس طبیعی رونمایی شد. پیشرانهی این خودرو از اتصال چهار پیشرانهی موتورسیکلت یاماها به همدیگر به وجود آمده بود و قدرت ترکیبی ۵۶۰ اسب بخاری داشت.
حدود ۱۰ سال بعد بوگاتی از مدل آمادهی تولید ویرون با پیشرانهی ۱۶ سیلندر ۸ لیتری کواد توربوی ۹۸۷ اسب بخاری رونمایی کرد. در اواخر عمر این هایپرکار شاهد خروجی عظیم ۱۱۸۴ پیشرانه ی یاد شده در خودروی ویرون سوپر اسپورت بودیم. همین اواخر و در سال ۲۰۱۶ بوگاتی شیرون با قدرت خارقالعادهی ۱۴۷۹ اسب بخاری رونمایی شد. همین داستان دربارهی مدل پیست دیوو نیز صادق است.
اما آیندهی این پیشرانهها چه خواهد بود؟ خب بیایید با اخبار بد کار را شروع کنیم. مدیرعامل بوگاتی آقای استفان وینکلمن در مصاحبه با نشریهی Car Advice اذعان کرده بود پیشرانه ی ۱۶ سیلندر آخرین مدل از نوع خود بوده و اضافه کرده نسل جدید این قوای محرکه وجود نخواهد داشت.
وینکلمن اظهار داشته است:
طرفداران زیادی خواهان پیشرانه ۱۶ سیلندر هستند، همهی میخواهند این پیشرانه تا ابد توسعه یابد اما اگر شما خواهان پیشروی بیشتر در تکنولوژیهای پیشرفته هستید ایجاد تغییر بسیار مهم است.
اما خبر خوب اینکه پیشرانه ی ۱۶ سیلندر بوگاتی بدون اسبهای بیشتر بازنشسته نخواهد شد زیرا نفر شماره اول بوگاتی گفته مسابقهی قدرت بیشتر هنوز به پایان نرسیده و این برند میخواهد خروجی بیشتری را از قلب تپندهی مورد بحث به دست آورد.
بوگاتی در درازمدت راه دیگری نداشته و از الکتریکی سازی برای هماهنگی با استانداردهای آلایندگی سختگیرانهتر بهره خواهد برد. اینها را وینکلن گفته و اضافه کرده هیبریدی سازی هماکنون روش خوبی بوده و وزن باتریها نیز در حال کاهش است. البته تکنولوژی یاد شده باید حداقل همان میزان پرفورمنس پیشرانه ی ۱۶ سیلندر را ارائه کند تا ارزش نام بوگاتی را داشته باشد.
ما امیدواریم این پیشرانه پیش از بازنشستگی در خودرویی سوپر سدان همچون کانسپت 16C Galibier 2009 بکار رود…
s.h
۲۰ شهریور ۱۳۹۷دیدید بلاخره گنده الکی هم فهمید دوره این موتور به سر داره میاد و حتما هم میتونه تا 1600 -1700 راحت از این موتور 8000 بکشه بیرون
اگر کونیک زگ یه همچین موتوری دستش بود فکر کنم 3000 اسب رو از این موتور میگرفت
حالا کسایی که هی میگند تکنو لوژی و اینده و …. ببینند که سال 2013 رگرا هیبریدی بود و اولین باتریهایی نظیر فرمول یک که اولین پک 800 ولتی هم بود داشت
حالا هی بیایید سر تعصب تحقیرش کنید
mahdy
۲۰ شهریور ۱۳۹۷8000 اسب بخار؟؟؟ به راحتی
شاید اگه همچین موتوری رو بدی دست جان هنسی بتونه 6000 تا دیگه ته تیونینگ دنیا و آخرت رو در بیاره 7000 اسب ازش بیرون بکشه ولی یادت نره بوگاتی اول به پرستیژ و استهلاک پائین موتور دقت میکنه و بعد از کلی فاکتور دیگه میرسه به اسب بخار
اگه بوگاتی دنبال اسب بخار و سرعت بود که خودشو از رقابت تاپ اسپید با کونیگزگ و هنسی بیرون نمیکشید که
موتور دوازده سیلندر فانتوم رو ببین درسته که با استهلاک های در حد استاندارد های جهانی میشه از این موتور لا اقل 800 اسب بیرون کشید ولی اون موقع دیگه سر و صدا و لرزشش چند پله بالاتر از استاندارد جهانی نیست بوگاتی شخصیتش بینهایت خاصه کارایی ک میکنه بینهایت خاصه بنا بر این یه عده خیلی دوس دارن (مثل من) یه عده ازشمتنفرن (مثل شما که هم نظرت و هم خودت برای من خیلی محترمین)کمتر کسی پیدا میشه نسبت به بوگاتی بی تفاوت باشه
s.h
۲۱ شهریور ۱۳۹۷منظورم حجم موتور بود
نه قدرت هنوز نمیدونی حجم گنده الکی 8000 سی سی هست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
mahdy
۲۱ شهریور ۱۳۹۷چرا بابا میدونم 8 لیتری 16 سیلندره با سیستم کواد توربو(چهار توربو شارژره )
من (از این موتور 8000 بکشه بیرون) رو دیدم فکر کردم یه ویرگول بین 8000 و موتور هست که میشه 8000 سی سی
s.h
۲۱ شهریور ۱۳۹۷نظر شما هم محترمه اقا مهدی و بلاخره هر کسی یه سری فاکتور مد نظر و سلیقه و علاقه ای داره
محمد مهدی
۲۰ شهریور ۱۳۹۷خیلی ناراحتم از این که 16 سیلندر باید بازنشسته باشه
واقلً از صمیم قلبم ناراحتم
mahdy
۲۰ شهریور ۱۳۹۷موتور 16 سیلندر یه جوریه نه اصالت 12 سیلندر نه محبوبیت V8 نه…
کلا هیچ ویژگی خاصی جز گنده بودن نداره
GOD BLESS AMERICA
۲۱ شهریور ۱۳۹۷دوستان کمی خوددار باشید.
تعصب تو کامنتها موج میزنه.
همین که تو پدال کامنت میگذارید یعنی عاشق هستید ، و عاشقان خودرو هم همگی احساساتی هستند.
فقط آرامش خودتون و جو فرهنگی سایت رو حفظ کنید، امیدوارم همه میلیونر شیم آرزو به دل از دنیا نریم.
؛)