سیستم تهویه مطبوع یا همان کولر یک خودرو شاید چیز سادهای به نظر برسد. با تاریخچهای که به سال ۱۹۳۳ بازمیگردد ما انتظار داریم یک خودرو در عصر مدرن کنونی بهصورت استاندارد با کولر عرضه شود.
اما همانند هر قطعه دیگری سیستم تهویه مطبوع نیز باید با عملکرد و مشخصات خودرو هماهنگی داشته باشد. این موضوع در بوگاتی کاملاً دیده میشود و جولی لمکه به عنوان طراح سیستمهای تهویه مطبوع به دنبال ارائه جزئیات بیشتر در این زمینه بوده است.
لمکه از سال ۲۰۱۳ تاکنون در صنعت خودرو مشغول به فعالیت بوده و چهار سال است که در بوگاتی حضور دارد.
لمکه میگوید یکی از چالشهای نصب سیستم تهویه مطبوع در محصولات بوگاتی این است که هر فردی دمای بهینه خودش را دارد. از این نظر او مطمئن میشود که سیستم تهویه مطبوع کاملاً سریع و بدون سر و صدا کار میکند. مهم است که سیستم تهویه مطبوع در پسزمینه با قدرت هرچهتمامتر کار کرده و سرنشینان تنها حس راحتی را تجربه کنند.
دیگر نکته مهم به سرعت مربوط میشود. از آنجایی که محصولات بوگاتی به ویژه شیرون، دیوو و شیرون پور اسپورت به سرعتهای فوقالعاده بالایی دست پیدا میکنند بنابراین سیستم تهویه مطبوع این خودروها با نمونههای معمولی فرق میکند. این سیستم با سرعت تغییر کرده و کابین تنها در سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت و بالاتر هوای بیرون را دریافت میکند.
موضوع مهمتر اینکه شیشههای جلوی بوگاتی تقریباً تخت بوده و تنها ۲۱.۵ درجه خم شدهاند که در مقابل میزان خمشدگی یک خودروی کامپکت استاندارد (۳۰ درجه) بسیار کم میباشد. این امر باعث میشود نور و گرمای بیشتری وارد کابین شده و البته دید جذابی را برای راننده و سرنشین بوگاتی ایجاد کند.
لمکه میگوید برای حل این موضوع از کمپرسورهایی استفاده شده که حداکثر ظرفیت خنککنندگی ۱۳ اسب بخاری دارند. این قدرت برای سرمایش کل یک آپارتمان ۸۰ مترمربعی در اروپا کافی است!
محمد
۲۳ تیر ۱۳۹۹فرق بوگاتی با سایر هایپر کار ها اینه که آسایشی در حد یه سدان لوکس رو با پرفورمنس بی بی نضیر ترکیب کرده کاری کههنوز از هیچ هاپر کاری برنیومده
Soli
۲۳ تیر ۱۳۹۹آسایش و راحتی در حد سدان لوکسی نیست واقعا
اگر باشه که دیگه ماشین هایپر کار نمیشه
زیزیگولو
۲۳ تیر ۱۳۹۹بچه ها هممون همیشه شنیدیم باید کولر ماشینو موقعی روشن کنیم که دور موتور پایین باشه و هیچوقت نباید تو سرعتای بالا و دورای بالای موتور کولرو روشن کنیم تا کلاچ کمپرسور آسیب نبینه ….. ولی من متوجه نمیشم چون کولر چه تو ماشین گیربوکس اتومات و چه تو ماشین گیربوکس دستی بصورت خودکار پی در پی کمپرسور رو قطعو وصل میکنه که یعنی به هر حال حتی اگه موقع روشن کردن کولر ماشین دور موتورو بیاری پایین و حتی دنده رو هم خلاص کنی بازم تو دفعات بعد موقع off و on شدن خودکار کمپرسور کولر کلاچ کمپرسور بارها و بارها تو دور موتور بالا درگیر میشه و به نظر من شاید این یه باور اشتباه باشه که موقع روشن کردن کولر حتماً باید دور موتور پایین باشه یا دنده خلاص باشه
حسین دهمرد
۲۳ تیر ۱۳۹۹بستگی به مدل ماشین داره ماشینای جدید اکثرا نیاز به کلاچ هم ندارن چون ظرفیت کمپرسور کم و زیاد میشه. یه کمپرسور پیستونی axial که معمولا هفت تا یا نه تا پیستون داره و با تغییر زاویه ی صفحه ای که پایه ی پیستونها روش قرار داره ظرفیتش از صفر تا ماکزیمم تغییر میکنه نیازی به کلاچ نداره چون میتونه مطابق دستور تو هر محدوده ای از ظرفیت کار کنه، طبیعتا عتیقه ای مثه پراید چنین مکانیزمی نداره و زاویه ی صفحه ی کمپرسورش ثابته و فقط قطع و وصل میشه و البته قدرت کمپرسور در حدی نیست که بخواد هی قطع و وصل بشه. همینجوری هم که داره با تمام قدرت کار میکنه کم میاره.کمپرسور قوی تر هم اگه بزارن موتور کشش نداره.
زیزیگولو
۲۳ تیر ۱۳۹۹حسین منظور من بیشتر ماشینای داخلی خودمونه که نود درصد مردم دارن ازشون استفاده میکنن وگرنه معلومه که این مشکل تو ماشینای مدل بالای خارجی حل شده و وجود نداره … من فقط دارم میگم اینکه میگن موقع روشن کردن کولر ماشینای وطنی حتماً باید دنده خلاص باشه یا حداقل دور موتور پایین باشه کاملاً بی مفهومه
مانی
۲۴ تیر ۱۳۹۹شما اینو جایی خوندی یا از خودت میگی؟
آخه به نظرم خیلی غیر منطقی اومد که ۷-۹ تا پیستون و این همه پیچیدگی
وزن و سر و صدا رو بکار بگیرن برای تهویه
خوب از کمپرسورهای اسکرول استفاده میکنن که سبک و ساکته
حسین دهمرد
۲۴ تیر ۱۳۹۹بالاخره مراعات کردن بهتره .چون ماشینای داخلی هم محصولات سی سال پیشه و همچنین قدرت کمپرسور کمه زیاد قطع و وصل نمیشه. بعدم یهویی که کلاچ نمیترکه بخاطر فشار چند برابری عمرش کم میشه بعد از چن سال استفاده بوش درمیاد.
رضا
۲۴ تیر ۱۳۹۹الان چند ساله دیگه کولر برقی استفاده میکنن و تکنولوژی قدیمی کمتر استفاده میشه
داراب
۲۵ تیر ۱۳۹۹برا ماشینای وطنیه. چون زورش نمیکشه . خیلی خوب سنکرونیزه نیستن و غیره .
یه زمانی شیراز زندگی میکردم. یه تابستون تویوتا کمری ۲۰ سال پیشو سوار شدیم رفتیم مسافرت. مال پدر دوستم بودش داده بود بهش. یعنی سند زده بودا. نه اینکه قرض بده. پدرش rav4 گرفت. اینو داد به پسرش. (بعضیا چه کادوهایی که نمیدن). باهاش رفتیم شمال. اونم نه از تهران. بلکه از مسیر همدان و تبریز. اونم نه مستقیم. بلکه اول یزد بعد نایین بعد اصفهان و بعدم همدان. کولر از اول تا اخر روشن. اصلا کم نیاورد. تو ۲۰ سال ۲ بار گاز پر کرده. تو این مسافرت هیچوقت کم نیاورد.
یه خیمه برده بودیم از این خیمه ارتشیا. نصف صندوقو پر کرده بود. جاتون خالی خیلی خوش گذشت. چند روز بدونه دوش گذشت. تو رودخونه نزدیکای همدان زدیم به اب. گریبکسشو نگو. حال کردم باهاش. میفهمی حال ها. یه موضوع دیگه این بودش چون اکثرا تو رستورانای روستا و شهرای کوچیک غذا میخوریم هزینه هامون خیلی خیلی کم شد. جالب بود خیلیاشون گوسفند میخرین همونجا سلاخیش میکردن میاوردن کباب میکردن. یعنی گربه بهمون قالب نشد اما قیمتش واقعا مناسب بود. یه نقشه کشور رو داشتیم شبیه دفتر صد برگ از رو این میرفتیم روستاهای نزدیک. اگه مسافرت میرین سعی کنین اینطوری مسافرت برین.
" Swedish Arrogant Tiger"
۱۳ مرداد ۱۳۹۹تابحال چنین چیزی نشنیدم!
امیر علی
۶ فروردین ۱۴۰۲برای استارت کولر تمام گاز توی کمپرسور جمع شده و توی دور یالا یهو میخواد خارج شه آسیب میزنه به کلاچ بعد استارت اولیه گاز در حال گردشه و مشکلی نداره دوست عزیز
NAVID۰۰۹۸
۲۳ تیر ۱۳۹۹اون خانم در عکس آخر اگر بخواهد بوگاتی هم بخرد و بِراند ، باز هم نمیتواند ، چون اصلاً دیدی به بیرون نداره (( البته که این خانم تکنسین هستن )) .
این یعنی به جز داشتن پول برای خرید بوگاتی ، هیکل و تیپ مناسب برای داشتن این خودرو هم باید داشته باشین .
نعمت سیستم تهویه را فقط آدمهایی درک میکنند که در تابستان و برق آفتاب در شهرهای جنوبی ایران زندگی میکنند یا حتی شهری همچون دوبی در امارات ، آدم نفسش بالا نمیاد ، ولی وقتی میشینی داخل خودرو هایس ، هایلوکس یا کمری بیست سال کارکرده ، بعد میفهمی سیستم تهویه و مکانیزمش یعنی چی یا کیفیت یعنی چی .
داخل سراتو سایپا یا هیوندای i20 صفر کیلومتر هم که بشینی ، حالت به هم میخوره از کولرش که با پنکه هیچ تفاوتی نداره و پژو ۴۰۵ ایرانخودرو بهتر خنک میکنه تا این خودروهای منتاژی .
Soli
۲۳ تیر ۱۳۹۹چقد حرف هات حکیمانه و با ربط بود
واقعا ازت متشکرم مرد
مسیر زندگیمو عوض کردی?
Dayan5775
۲۳ تیر ۱۳۹۹تو هر مطلبی یه بهانه بی معنی پیدا میکنه که تهش ماشین کره ای رو بکوبه! اخه مطلب بوگاتی چه ربطی به سراتو داشت؟! سراتو بد شما نخر! اره کمری ۵۰ سال کار کرده کولرش از بوگاتی هم بهتره!!
AMIR-REZA
۲۳ تیر ۱۳۹۹این یه چیزیه که از هر مکانیک کار بلد (یا حتی کار نا بلد) بپرسی میدونه کولر های خودرو های ژاپنی بهترین هست برای شرایط آب و هوایی ایران و کولر های فرانسوی مثل پژو برای آب و هوای مرطوب و خنک اروپا مناسب است ولی برای ایران نه…..
کلا خودرو دوستان میدونن که کولر های خودرو های ژاپنی کیفیت خیلی خوبی داره …..
این حرفی که من زدم ربطی به ژاپن دوستی نداره و یه این موضوع رو اکثر مکانیک ها و خودرو دوستان میدونن…
یاسر حقی
۲۳ تیر ۱۳۹۹یعنی چی این آقا هر مطلبی رو میاره وصل میکنه به کره و توهین به ماشین های کره ای واقعا که سایت پدال هواداراشو از دست میده خواهشا تذکر جدی بدید یا کلا کامنت هاشو تایید نکنید.
Abbas.Lambo
۲۳ تیر ۱۳۹۹آق نوید خدایی خیلی با حالی/:
وجداااااانا این کره ای های بدبخت کجا حقتو خوردن؟بهمون بگو تا با بر و بچه های پدال دسته جمعی بریم کره و یقه ی رییسشو بگیریم تا حقتو بده،این وسط تو هم شبا راحت و بدون حرص و عذاب بخوابی???
ولی اونجایی که گفتی تو جنوب بی کولر نمیشه،به عنوان یه جنوبی کاملا حرفتو قبول دارم،فقط کافیه ۳۰ ثانیه کولر رو خاموش کنی تا حس کنی تو عذاب قبری
مانی
۲۴ تیر ۱۳۹۹این خانم قدش ازت بلند تره اینجا تو صندلی فرو رفته
خرید بوگاتی هم نه تیپ میخواد،نه فهم،نه هیکل نه … فقط پول میخواد
ADAK
۲۴ تیر ۱۳۹۹کاش برای خریدن بوگاتی و کلا ماشین خوب بغیر از پول داشتن حداقل شعور هم لازم بود
رضا
۲۳ تیر ۱۳۹۹از کولر خونه ما قوی تره?
داراب
۲۵ تیر ۱۳۹۹خوشبحالت. ما که کولر نداریم فعلا. یه دستگاه تهویه هوا هستش سرد نمیکنه. منتها نمیدونم چی داره بادش یکم سرده. نه گاز داره نه اب میخوره. مثل پنکس اما شبیه کمد ساختن. دست دوم گرفتیم. اگه سر در میارین چطور کار میکنه بگین. مارکش رنگش رفته و نمیدونیم اصلا چیه. یه سیم داره و دوتا دکمه. یکیش روشن میکنه یکیش سرعت رو کم و زیاد میکنه. یه سیم داره میزنی به برق و تموم. نه لامپی داره نه نوشته ایی نه کنترلی هیچی. اندازه نصف یخچاله. حدسم اینه ۳۰ سال پیشا درست شده.
در اتاقا رو باز میزاریم بعدم روشنش میکنیم. تو ۵ دقیقه کل خونه هواش یکم سرد میشه. اما نه سرده نه گرم.
ارشیاsvj
۲۳ تیر ۱۳۹۹?????
?????
حسین دهمرد
۲۳ تیر ۱۳۹۹حالا بری بازش کنی میبینی کمپرسورش همونیه که رو بقیه ی ماشینهای رده بالای فولکس هم نصبه ولی واسش یه مقاله جداگانه دادن اینا هم از انگلیسیا یاد گرفتن چجوری همیشه تو اخبار باشن. درباره ی سیستم تهویه نوشتن دریغ از یه عکس کمپرسور
امین قلی پور
۲۳ تیر ۱۳۹۹مطلب سبکی بود دقیقا خواستن تبلیغ کنن که چی مثلا الان؟ ؟؟؟!??????(میزان باد تایر های بی ام و در آلپ در دمای ۳۰ درجه فوق العاده است)?????