بوگاتی

بــوگاتی ویــرون16.4

کمپانی فولکس‌واگن اوایل سال ۲۰۰۲ میلادی اعلام کرد که زیرمجموعه این شرکت بزودی خودرویی را معرفی می‌کند که به احتمال فراوان برای همیشه در تاریخ بشریت ماندگار خواهد ماند! خودرویی که همه چیزش ناب و هیجان‌انگیز و انقلابی بود؛ خودرویی که مشخصات فنی آن به افسانه‌ها شباهت بیشتری داشت تا به واقعیت . . . .

Bugatti Veyron16.4

سال ۲۰۰۵ سرانجام وعده و وعیدهای بوگاتی محقق شد. کوپه دونفره افسانه‌ای این شرکت تحت برند بوگاتی با نام ویرون۱۶.۴ راهی بازارهای جهانی شد. نام ویرون به افتخار راننده فرانسوی‌الاصل بوگاتی یعنی پیر ویرون (Pierre Veyron) انتخاب شده که توانست در سال ۱۹۳۹ میلادی فاتح مسابقات ۲۴ ساعته لمانز شود. عدد ۱۶.۴ نیز بیانگر ۱۶ سیلندر و ۴ توربوشارژر است.

Bugatti Veyron16.4

بوگاتی ویرون دارای پیشرانه‌ای با مهندسی منحصر به فرد است. در بلوک آلومینیوی این خودرو ۱۶ سیلندر با ساختار W16 جاسازی شده؛ ساختاری که در حقیقت از ترکیب دو پیشرانه V8 ساخته شده اما زاویه مرکزی آن متفاوت است بگونه‌ای که به ادعای کمپانی هنوز پیشرانه‌ دیگری با این ترکیب در روی زمین وجود ندارد!

حجم دقیق پیشرانه ویرون معادل ۷,993cc است که در آن هم قطر سیلندر و هم کورس پیستون‌ها یکسان و برابر ۸۶ میلی‌متر است. این پیشرانه همچنین مجهز به چهار توربوشارژر بوده تا حداکثر توان تولیدی موتور حاصل شود.

جالب است بدانید که این خودرو مجهز به ۱۰ رادیاتور است که بازهم در این موضوع نمونه مشابه دیگری برای آن نیست؛ ۳ رادیاتور برای اینترکولر، ۳ رادیاتور برای موتور، یکی برای سیستم تهویه مطبوع، یکی برای خنک‌کاری گیربکس، یکی برای خنک‌کاری دیفرانسیل و نهایتا یکی برای خنک‌کاری روغن موتور.

Bugatti Veyron16.4

بوگاتی ویرون دارای یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه بوده که هم قابلیت تعویض دستی و هم تعویض اتومات را دارد. از آنجایی که زمان هر تعویض این گیربکس کمتر از ۱۵۰ میلی ثانیه است، در حالت تعویض دستی نیز عکس‌العمل‌های گیربکس کاملا توسط سیستم کامپیوتری مرکزی آن کنترل می‌شود.

گیربکس بوگاتی ویرون بصورت اختصاصی توسط مهندسین بریتانیایی کمپانی معتبر Recardo ساخته شده و به تنهایی مبلغی در حدود ۱۲۰,۰۰۰ دلار دارد. تعویض دستی نیز از طریق پدال‌های منیزیومی پشت فرمان امکان‌پذیر است.

Bugatti Veyron16.4

بوگاتی ویرون از سیستم چهارچرخ محرک (4WD) بهره می‌برد که ساخت کمپانی Haldex Traction، یکی از زیرمجموعه‌های کمپانی سوئدی Haldex AB است. همچنین بر روی رینگ‌های آلومینیومی فورچ‌کاری شده این خودرو که در جلو ۲۵۵×۵۰۰ میلی‌متر و در عقب ۳۵۵×۵۴۰ میلی‌متر هستند، تایرهای میشلین از نوع پایلوت اسپرت PS2 PAX سوار شده است؛ این تایرها در جلو از نوع ۲۶۵ میلی‌متری و در عقب ۳۶۵ میلی‌متری هستند.

اگر به هر دلیلی مجبور به تعویض تایرها شدید، هیچ‌راهی به جز انتقال خودرو به فرانسه ندارید! هزینه هر کدام از آنها نیز در حدود ۲۵,۰۰۰ دلار و سرویس نهایی نیز حدودا ۷۰,۰۰۰ دلار برای شما خرج خواهد داشت.

Bugatti Veyron16.4 

طول، عرض و ارتفاع بوگاتی ویرون به ترتیب عبارتند از: 4463mm و 1999mm و 1212mm؛ فاصله کفی خودرو تا سطح زمین نیز از ۶.۶ سانتی‌متر تا ۱۲.۴ سانتی‌متر متغیر است. فاصله محوری نیز ۲۷۱۰ میلی‌متر خواهد بود. فرمان خودرو که در ۲.۵ دور قفل می‌شود، دایره‌ی چرخشی در حدود ۱۲ متر را فراهم می‌کند.

وزن خالص خودرو ۱,۸۸۸ کیلوگرم است درحالیکه وزن ناخالص آن که با افزوده‌شدن محتوی مایعات پیشرانه و سیستم‌های هیدرولیکی و پرشدن باک بنزین و … حاصل می‌شود تا حدود ۲,۰۴۱ کیلوگرم نیز افزایش می‌یابد. همچنین ۴۴% وزن خودرو بر محور جلویی و مابقی آن بر محور عقب توزیع شده است.

Bugatti Veyron16.4 

طبق اعلام کمپانی فولکس‌واگن قدرت خروجی پیشرانه هشت لیتری ویرون ۹۸۷ اسب‌بخار در حالت استاندارد و حداکثر آن نیز ۱۰۰۱ اسب‌بخار است. اما با این حال خود بوگاتی حداکثر قدرت خروجی را معادل ۱۰۰۶ اسب‌بخار ثبت کرده؛ حداکثر گشتاور تولیدی نیز که از دور موتور ۳۰۰۰ در دسترس بوده، ۱۲۵۰ نیوتن‌متر است. محدوده ردلاین موتور نیز از دور ۶۶۰۰ آغاز می‌شود.

ویرون علی‌رغم ضریب درگ نچندان مناسب خود که ۰.۳۹ اعلام شده، در ۲.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰، در ۵.۳ ثانیه به سرعت ۱۶۰، در ۸.۵ ثانیه به سرعت ۲۱۰، در ۱۶.۷ ثانیه به سرعت ۳۰۰، در ۲۵.۵ ثانیه نیز به سرعت ۳۲۰ و در ۵۵ ثانیه نیز به سرعت ۴۰۰ کیلومتر برساعت می‌رسد.

Bugatti Veyron16.4

بوگاتی ویرون یک‌چهارم مایل را نیز در ۹.۸ ثانیه و با سرعت ۲۲۸ کیلومتر برساعت طی می‌کند. حداکثر سرعت ویرون نیز که بصورت رسمی در تاریخ ۱۹ آوریل سال ۲۰۰۵ میلادی به ثبت رسیده، ۴۰۸.۴۷ کیلومتر برساعت است.

بوگاتی ویرون از سرعت ۷۰ مایل بر ساعت (معادل تقریبی ۱۱۲ کیلومتر برساعت) با طی کردن مسافتی معادل ۴۸.۱۵ متر به حالت سکون می‌رسد. این عدد بسیار خوب به لطف دیسک‌های کربنی استاندارد ویرون حاصل شده که در جلو ۴۰۱ میلی‌متری با کالیبرهای ۸ پیستونه و در عقب ۳۸۱ میلی‌متری با کالیبرهای ۶ پیستونه هستند. دیسک‌های ترمز ویرون توسط کمپانی آلمانی SGL Carbon و کالیبرهای آن نیز بدست مهندسین شرکت AP Racing (از زیرمجموعه‌های کمپانی برمبو) ساخته شده است.

Bugatti Veyron16.4

ویرون دارای باکی با گنجایش ۱۰۰ لیتر است که ظاهرا مناسب اشتهای بی‌نظیر این خودرو نیست! چرا که در سیکل شهری ۲۹.۴ لیتر و در سیکل جاده‌ای ۱۸ لیتر می‌سوزاند. البته اگر با حداکثر سرعت حرکت کنید، مصرف آن به طرز وحشتناکی به عدد ۷۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد!

Bugatti Veyron16.4 

نگاه‌کردن به آمار فروش بوگاتی ویرون۱۶.۴ از سال ۲۰۰۵ که وارد بازار شد تا سال ۲۰۱۱ که آخرین نسخه تولیدی آن به فروش رسید نیز جالب توجه است. در سال ۲۰۰۵ تنها ۵ دستگاه، سال ۲۰۰۶ میلادی ۴۴ دستگاه، سال ۲۰۰۷ میلادی ۸۱ دستگاه، سال ۲۰۰۸ میلادی ۷۱ دستگاه، سال ۲۰۰۹ میلادی ۵۰ دستگاه، سال ۲۰۱۰ میلادی ۴۰ دستگاه و در نهایت سال ۲۰۱۱ میلادی نیز ۹ دستگاه ویرون۱۶.۴ به فروش رسیده است.

اگر این اعداد را با هم جمع کنیم، می‌بینیم که از این سوپراسپرت افسانه‌ای تنها ۳۰۰ دستگاه در جهان وجود دارد. آخرین نسخه تولیدی آن نیز در سپتامبر ۲۰۱۱ درحالی به مالک ناشناس اروپایی آن تحویل داده شد که قیمت پایه‌ای مدل‌های ۲۰۱۱ آن دقیقا ۱,۶۵۷,۷۰۰ دلار بوده است.

فراموش نکنید که این اطلاعات، تنها بخش کوچکی از جزییات مهندسی حیرت‌آور این خودروست که تاکنون منتشر شده‌ وگرنه بوگاتی ویرون خودرویی نیست که بتوان در این مقاله کوچک آن‌را توضیح و تفسیر نمود!

بوگاتی ویرون حاصل تلاش مردانی است که نهایتی برای آرزوهای خود نمی‌بینند؛ قدرت، سرعت و شتاب مانعی برای رسیدن به اهداف آنها نیست. ویرون نشان داد که آرزوی داشتن یک هواپیمای شخصی در پارکینگ، چندان هم دور از انتظار نخواهد بود!

ویرون، افسانه‌ای است که متاسفانه تنها برای ۳۰۰ نفر در جهان هستی به واقعیت تبدیل شد! اما به هرحال همین ۳۰۰ دستگاه هم برای ما کافیست تا هرجا صحبت از قدرت و سرعت و قیمت نجومی شد نام او را ناخودآگاه به زبان بیاوریم، به دیدن پوسترهای زیبایش بر دیوار‌ه‌های بی‌روح اکتفا کنیم یا حداقل با دیدن کلیپ‌هایش اندکی احساسات خودمان را تسکین دهیم! او را فراموش نکنید چرا که تاریخ نیز او را فراموش نخواهد کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۴۹ دیدگاه‌ها

  1. رضا

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    مصرفش بالاست. نمیدونم بگیرم یا نه؟

  2. امیر حسین

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (8 ديدگاه)

    باسلام
    به نظر من که بوگاتی هر چه قدرم سریع باشه بازم ماشین مسابقه نیست!
    شاید بپرسید چرا؟
    چون ضریب درگش اصلا تو کلاس قیمتیش خوب نیست تو سرعتای بالا فقط میتونی باهاش مستقیم بری.
    یه مثال میزنم ضریب درگ cayman s 0.29cd-0.30cd
    که باقیمت 62000 دلاریش خیلی از بوگاتی بهتره.

  3. رامتین

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (3258 ديدگاه)

    شکی نیست که بوگاتی یک خودروی بینظیر است ولی باز هم روح ایتالیایی در آن وجود داره. بوگاتی در ابتدا برای یه شرکت ایتالیایی بوده و بهدها متعلق به فولکس گردید. در دنیای امروزی رقابت باید در شرایط برابر باشه و به این دلیل بنظرم لامبو آونتادور میتونه از هر نظر برتری داشته باشه نسبت به بوگاتی ویرون.

  4. reza

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    نمیدونم بین سمند و ویرون کدومو انتخاب کنم . ؟
    رقابت سختیه . :D

    1. amir

      ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۱
      سوابق: (89 ديدگاه)

      به نظر من فقط تندر
      1-کم مصرف 2- ضد ضربه گلوله تانک 3-شتاب صفر تا 100 0.0000000000000000000000000000001 هزارم ثانیه هیچی نمی خاد نه لاستیک و چیزی

      1. ای ول

        ۲۶ خرداد ۱۳۹۱
        سوابق: (32 ديدگاه)

        پس باید یکی بخرم

  5. آرش

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (20 ديدگاه)

    اگه بتونه با پراید رقابت کنه یکی شرایطی بر می دارم.

  6. مصطفی

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اگه بتونه پیکان رو جلو بزنه.خریدارم یا باپیکان سر به سر معاوضه میکنم.

  7. mehdi

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (9 ديدگاه)

    ان شاءالله خدا عمر بده یکی از ماشین را از نزدیک ببینیم .

  8. سید صادق

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من یه دونه پسندیدم بابام هم میخواست بگیره واسم فقط یه مشکل کوچولو داشتیم اونم این بود که پولمون کفاف نداد حدودا 4تا صفرمون کم بود

  9. hamid

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    هر کی گرفت خدایش به ما که رسید یه بوق بزنه ….

  10. احسان

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (256 ديدگاه)

    با سلام
    بنده همیشه برام سوال بوده که بوگاتی بالاخره ایتالیایی هست یا فرانسوی با وجودیکه مدلهای قدیمیش ایتالیای بوده مدیر محترم یا دوستان گرامی لطفا راهنمایی کنید
    ؟

    1. گروه خبری پدال

      ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۱
      سوابق: (61 ديدگاه)

      هنگامی که دفتر و مرکز اصلی هر کمپانی خودروساز در کشور ثانویه‌ای قرار گیرد، آن خودروساز را عموما با نام آن کشور می‌شناسند؛ اگرچه ذاتا برای آن کشور نباشد! داستان بوگاتی نیز تقریبا به همین صورت است و این شرکت را دیگر یک برند صددرصد فرانسوی می‌شناسند.

  11. علی

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    احسان جان بوگاتی اصلش زیر مجموعه سایپا و ایران خودرو هست که با مشارکت هم وبا تجربه بالاشون در طراحی و ساخت خودرو تاسیس شده و مدل وایرون ساده ترین و ابتدایی ترین خودروشون هست که نامش هم از کلمه ویرا(خراب)هست به معنی خرابترین و الکی ترین و پیش پا افتاده ترین طرح وساختشون
    واقعا باید به این دو شرکت افتخار کرد

  12. پارسا

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (18 ديدگاه)

    ماشینه خوبیه ولی مثل لامبورگینی هیجان انگیز و زیبا نیست این ماشین به درد ایران نمیخوره حتی بهترین جاده ایران هم نمیتونی از 250 بیشتر بری موتورش واقعا بی نظیره ولی اگه طرف بخواد شتاب اولیش زیاد باشه فاتحه تایرا خونده میشه این ماشین اینقدر خوبه که کسی دلش نمیاد سوارش بشه

  13. reza

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    خدابیامرز بیژن پاکزاد یکی از همین سیصد تا رو اونم سفارشیش را داشت. 

  14. احسان

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (256 ديدگاه)

    با تشکر از توضیحات مدیر محترم سایت

  15. رحیم

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (24 ديدگاه)

    همه چی گفته شد ولی هیچ صحبتی از ایمنی این خودرو نشد!!! به نظر شما اگه این ماشین با سرعت 300کیلومتر تصادف یا چپ کنه کسی ازش زنده بیرون میاد؟

  16. سعيد

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    چرا فرانسوی …… !!! بابا این ماشین آلمانیه آلمانی ……

  17. amir ahmad

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    be nazare man bakhsh nazar dehiro bardarid .chon ke kesi hata in mashino az nazdikham ziad nadide ke dg kesi harfe alaki nazane az araeshe in mashin miad pain

  18. شاهین

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (113 ديدگاه)

    یک میلیون سال دیگه خودروسازهای ایرانی میان این خودرو را مونتاژ می کند و با قیمتی نجومی به مردم قالب می کنن ( آخه خودروسازهای ایرانی کارشون مونتا ژ ماشین های از رده خارج است )

  19. محمد

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    اگه بنزین و گرون کنن بیچاره میشیم که.اگه با سرعت 400 تا صدی 75 لیتر بسوزونه از تهران تا مشهد باید 750000 تومان فقط بنزین بزنیم تازه امام رضا هم راضی نیست.

  20. محمد

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    من یه دونه از این ماشینارو تو تهران دیدم. تازه صاحبش میگفت 3000000000 تومان براش آب خورده بعدش هم گفته راضیه نصف قیمت ماشینش رو بده تا پلاکش کنن.به نظر شما این بابا از کجا یه همچین پولی اورده؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  21. محمد

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    اونوقت ما میریم پراید میسازیم درب صندوق عقبش باز نمیشه تازه یه هفته هم نمایندگی سرکارت میزاره.

  22. محمد

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    این ماشین اگه تو خیابانهای تهران بیاد بره رو یکی از دست اندازهای مشااله مشااله کوچولومون مثل یه الاکلنگ میشه دیگه پایین نمیاد.

  23. سعید

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (173 ديدگاه)

    30 لیتر!! بیا منم بخور!
    راستی اکثر ماشین های سوپر اسپرت موجود در کشور رو دیده باشید پلاک موقت هستند. چرا نمیان مثلا خودروهای بالای 200هزار دلار رو کمرکیش رو کمتر منن

  24. دانیال

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (606 ديدگاه)

    با این مشخصات ماشین خوبیه. قیافه هیبتی هم داره. ولی خوشم میاد توی درگ با نیسان جی تی آر عین آب خوردن سوسک میشه قیمتش هم که خدا می دونه چند برابر جی تی آر. عشق است جی تی آر ( سوسک کننده ی ادعا دارهاش )

  25. محمدعلی

    ۲ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (173 ديدگاه)

    من خواستم بگیرم ولی دیدم تو ایران زیرش میخوره رفتم پراید گرفتم مابه التفاوتش دادم سیستم بستم روش . صفر تا صد اون 3 ثانیه ست ماله من هم صفر تا دهش 3 ثانیه است

  26. محمد

    ۲ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    در بیشتر ماشین ها بعد از اینکه نشانگر، اتمام سوخت را نشان می دهد. می توان بیش از ۶۰ مایل رانندگی کرد. به این مسافت «منطقه محافظت شده» می گویند. و این مقدار در ماشین های امریکایی بیشتر است. این مقدار در هر ماشینی متفاوت است، پس آن را تست نکنید. ولی به حرف ما اعتماد کنید.

  27. yashar

    ۲ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (294 ديدگاه)

    خداییش تو ایران اصلا بدرد نمی خوره!
    مثلا به یه دختر خانوم بگی بابای ما بوگاتی داره!! میگه بوگاتی دیگه چیه؟ نشونش بدی میگه حتما از این پراید جدیداست !
    یه 206 بیشتراز اینا تو ایران کارایی داره!!!

  28. یاسین

    ۸ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    والا میخوام بخرم دو میلیاردو نهصدو نودو پنج کم دارم پنج تومن دارم حالا بذ یارانه بدن..

  29. اشکان

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام.
    میشه ضریب درگ 10تا از محصولات ایران خودرو رو بهم بگید…ممنون

  30. یوسف

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پس فردا چینیش تو بازار میاد غصه نخورین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا