دقیقاً پانزده سال پیش، بوگاتی به اولین خودروسازی تبدیل شد که توانست با یک خودروی تولیدی از مرز سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت عبور کند. خودرویی که این رکورد تاریخی را به ثبت رساند، شاهکاری بنام ویرون بود که اولین هایپرکار هزار اسب بخاری دنیا هم محسوب میشد. در سینهٔ این هیولا یک نیروگاه ۸ لیتری W16 چهار توربو قرار داشت که ۱۰۰۱ اسب بخار قدرت و ۱۲۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. این نیروی عظیم از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه به هر چهارچرخ منتقل میشد.
ویرون به لطف این قلب توانمند، برای اینکه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد به تنها ۲.۵ ثانیه زمان نیاز داشت درحالیکه ظرف فقط ۷.۳ ثانیه به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسید. رسیدن از صفر به سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت نیز ۱۳.۷ ثانیه طول میکشید. بااینحال هدف از ساخت ویرون شکستن مرز سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت و بهطور خاص شکستن رکورد ۴۰۶ کیلومتر بر ساعتی بود که توسط پورشهٔ مسابقهای افسانهای ۹۱۷ به ثبت رسیده بود.
رئیس بوگاتی «استفان وینکلمن» در رابطه با ویرون میگوید:
بوگاتی بیش از ۱۱۰ سال در اوج مهندسی خودرو بوده است. بوگاتی با ویرون نهتنها آنچه میتوان اولین هایپراسپرت دنیا دانست را در سال ۲۰۰۵ رونمایی کرد بلکه رکورد سرعت باورنکردنی را هم به ثبت رساند. ویرون حتی پانزده سال پس از رکورد زنی، هنوز هم خودرویی با قدرت، سرعت، ظرافت و طراحی بدون زمان است. این نمادی از تاریخ خودرو است. من بیشترین احترام را برای موفقیت، شجاعت و ارادهٔ تیم بوگاتی قائل هستم. آنها واقعاً خودروی خارقالعادهای را ساختند
رانندهٔ آزمایشی بوگاتی «Uwe Novacki» که در سال ۲۰۰۵ با ویرون رکورد زنی کرد نیز میگوید:
من قبل از رانندگی با ویرون عصبی نبودم و ترسی نداشتم اما احساس احترام میکردم. هرچند من عادت داشتم مرتب با سرعتهای زیاد رانندگی کنم اما این محدودهٔ سرعت کاملاً جدید بود و هیچکس تجربهٔ این کار را نداشت
نواکی در ابتدا برای آشنایی با ویرون، در پیستی در فرانسه در نزدیکی دفتر مرکزی شرکت در مولشایم اقدام به رانندگی کرده و در اولین آزمایش به سرعت ۳۸۰ کیلومتر بر ساعت رسید. وی در مورد دومین تجربهٔ رانندگی با ویرون میگوید:
خودرو بسیار آرام و کاملاً تنظیم بود و من بلافاصله احساس کردم که پیشرانه قدرت واقعاً زیادی را ارائه میکند. بااحتیاط به محدودهٔ سرعت موردنظر نزدیک شدم. در دور اول، پیچ شیبدار را با سرعت ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت طی کردم که سرعت خیلی بالایی بود و ماشین ناپایدار شد؛ اما پیچ بعدی را با سرعت ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت طی کردم و خودرو احساس پایداری بیشتری داشت. قبل از آنکه از پیچ بیرون بیایم، هرچه توان داشتم شتاب گرفتم تا بتوانم تمام ۱۰۰۱ اسب بخار قدرت را از موتور ویرون خارج کنم. من از اینکه ماشین در سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت اینقدر پایدار، بدون مشکل و ایمن احساس میشود تحت تأثیر قرار گرفتم
بدین ترتیب در پایان مسیر مستقیمی پیست، ویرون به سرعت شگفتانگیز ۴۱۱ کیلومتر بر ساعت رسید هرچند که رکورد در دو جهت اندازهگیری شد و نهایتاً سرعت ۴۰۷ کیلومتر بر ساعت در کتاب گینس ثبت شد تا ویرون سریعترین خودروی تولیدی دنیا تا آن زمان لقب بگیرد؛ اما این پایان جاهطلبیهای بوگاتی نبود زیرا در ژوئن سال ۲۰۱۰، نسخهٔ قویتر ویرون سوپراسپرت با ۱۲۰۰ اسب بخار قدرت با رانندگی رانندهٔ مسابقهٔ فرانسوی «پیر هنری رافانل» به سرعت ۴۳۱ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کرد. سپس در آوریل سال ۲۰۱۳ نیز نسخهٔ روباز گرند اسپرت ویتس ویرون با رسیدن به سرعت ۴۰۸ کیلومتر بر ساعت، به سریعترین رودستر جادهای و تولیدی دنیا تبدیل شد.
امین
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹کسی هس بوگاتی رو دوس نداشته باشه؟؟؟
Alex
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹فکر نکنم!
سورنا
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹بله خیلیا نمونش خود من هیچوقت خوشم نیومد ازش نمیدونم چرا ولی از همون اولش علاقه ای بهش نداشتم
عوضش لامبو و فراری و مک لارن و استون و پورش و … رو به قدری خوشم میاد که از هرکدوم پوستر زیاد داشتم
ولی خودم هم نمیدونم چرا از بوگاتی هیچوقت خوشم نیومد حتی وقتی تو دبی از نزدیک دیدم حسی بهش نداشتم
مثلا لامبو یا فراری هم زیبایی و خاص بودن دارن هم قدرت و توان و …
ولی بوگاتی گیر داده رو سرعت !!! سرعتی که هیچوقت تو هیچ کجا نمیتونی حتی تستش کنی
نمیدونم شاید مشکل از منه ولی تا دلت بخواد دیدم که از بوگاتی خوششون نمیاد : )
Car lover
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹پورشو دوست داری بوگاتیو نه؟
به حق که اینجا ایرانه
یاحق
سورنا
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹car lover عزیز میشه بگی چه ارتباطی داره ؟
حرفت خیلی جالبه عین این میمونه بگی چون تو ایرانو دوس داری پس باید ایران خودرو هم دوس داشته باشی !!!!
NAVID۰۰۹۸
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹سورنا عزیز
بوگاتی فقط سرعت نیست
داخل مقاله هم اومده ظرافت ، کیفیت ، مهندسی ناب ، طراحی خاص و ….. همه دست به دست هم داده تا یه اَبَر خودرو کم نظیر ساخته بشه .
من هم بشخصه اگر ثروتمند بودم ، بوگاتی را برای دکور و پذیرایی در خانه میخریدم و برای رانندگی با محصولات کوئنگزگ یا پاگانی بیشتر حال میکنم .
آخه به جزء پیست اختصاصی فولکس واگن ، کجای دنیا میشه به سرعت ۴۰۰ و فراتر رسید .
بوگاتی برای خود ثروتمندان هم خدای استهلاک و هزینست و تو هر زمان و کیلومتری باید یه هزینه چند ده یا چند صد هزار دلاری بکنید که در سالش خیلی در میاد اما در مدل شیرون خیلی توانستند جلوی استهلاک بالاش را بگیرند و به کنترل گرفتندش ، بخصوص رینگ و لاستیکهای گران ویرون .
خودم نظر شخصیم اینه که پاگانی بهترین کار را انجام میده که از موتور و گیربکس AMG در محصولاتش استفاده میکنه که بسیار میتونه هزینههای سرباز هیولاها را بشکونه و هر جای دنیا هم که باشه ، راحت تر میشه بهش خدمات رسانی کرد .
سورنا
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹والا طرفدارای بوگاتی چپو راست میگن مهندسی ناب و طراحی و …
خب فدات شم مگه لامبورگینی یا مک لارن یا استون و فراری و … مهندسی و طراحی نداره ؟
حالا چون مثلا ۱۰۰ تا سرعت بیشتر داره که در عمل به هیچ عنوان حتی یه بارم نمیتونی برسی بهش باید این همه گندش کنی ؟
من یه تار موی لامبو یا فراری و استون رو به هزارتا بوگاتی نمیدم و این کاملا شخصی هست و سلیقه ای و کسی نمیتونه بگه چرا این طوری هستی
مثل من هم خیلی زیاده
ولی متاسفانه خیلیا فقط یه بت ساختن از بوگاتی …
JOJO
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹من از g.f ام هم بیشتر دوستش دارم .
Farzad
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹یس ، تو بوگاتی ها فقط همین ویرون رو خوشم میاد ، بقیشون رو اصلا …!
Joker
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ویرون باعث شد قوانین جاده ای رو هم از نو بنویسن،اینقدر این ماشین شاهکاره که حتی پسرش شیرون هم نتونسته موفقیت هاشو کاملا تکرار کنه،خودرویی که از دید جرمی کلارکسون بهترین خودرو قرنه…خودرویی که باعث شد واسه رقابت باهاش چه شاهکارهایی نظیر ۹۱۸ و لافراری تولید بشن،خودرویی که باید تا ابد به احترام سازندگانش کلاه از سر برداشت…
Saeed
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ویرون واسه سرعت ساخته شد
اون سه گانه افسانه ای واسه پیست ساخته شدن:/
بوگاتی هارو نریز تو مکی و پورشه و فراری خواهشا
مرسی اه……..
Joker
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹توقع داشتی از کونیگ زگ به عنوان رقیب اسم ببرم؟! زهی خیال باطل،به همین خیال باش،منظور من تو شتاب و پرفورمنس بود که بعد از سالها ۹۱۸ و لافراری به عنوان یه خودرو استاندارد تونستن باهاش رقابت کنن،تا جایی که پورشه و فراری باشن توهین به بوگاتیه اگه بخوایم از کونیگ زگ به عنوان رقیبش اسم ببریم،امثال کونیگ زگ تا دویست سال دیگم نمیتونه به جایگاهی که بوگاتی و فراری و پورشه در حال حاظر دارن برسه،در آخر هم من اسمی از مکلارن نبردم که تو حرف از سه گانه فلان فلان میکنی،واسه مکلارن هم هنوز خیلی خیلی زوده بخواد با این سه بزرگوار تو یه قاب قرار بگیره…
Saeed
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹فهمیدی چی گفتی؟
کونیگ زگ رقیب بوگاتی نیست؟؟؟هه!
برو رقابت کونیگ زگ آگراR و بوگاتی ویرونSS عزیزت رو توی پیست Ehra lessien توسط مجله GT Board نگاه کن
ببین که بوگاتی رو تو پیست خود فولکس چیکارش کرد:)))))))))
بعدشم برو درگ پورشه 918 با آگراR بازم تو پیست فولکس نگاه کن
بعدش برو شتاب رگرا رو نگاه کن که با نصف سیلندر و نصف توربو شتاب کلی 0_400_0 کیلومترش 30 ثانیه س درحالی که شیرون 42 ثانیه !
Farzad
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹خندم میگیره از حرفات همیشه ???
Hamidreza
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹بعضی موقع ها ادم یه جوری خندش میگیره که خنده واقعی نیس
اونقدر مسخرست که آدم بجای گریه به حالت خندش میگیره
والا
زگ همین الانشم از بوگاتی بهتر میفروشه ! حداقل شگفت انگیز تره ! و طرفدار ها رو به وجد میاره
مک لارنم که در حد بوگاتی نیس … فقط مشکلش اینه که ده پونزده سال قبل از شیرون رکورد دار سرعت بوده …
اینجاست که میگن یه فن فیک اسم یه شرکت رو بین برخی طرفدار ها بد نام میکنه
البته بوگاتی بزرگ تر از اونیه که تو گند بزنی توش …
راستی بوگاتی زد آتیشه؟
Khosrow
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹زیباتر و محکم تر از شیرون / انگار جزیی از جاده ست / چهره ی بی حوصله شو دوست دارم ..
ایمان
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹دنیای خودرو با ظهور این ماشین یک تکان اساسی خورد
?? افسانه ای ماندگار ؛ بوگاتی ویرون ??
SRT
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ویرون هیچوقت تکرار نمیشه،هیچوقت!
شاهین
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹سال 2007 کمپانی ssc با ماشین aero تونست به سرعت 412 برسه و رکوردشو تا سال 2010 نگهداره
دو تا نکته هست:
اول اینکه تو بزرگراه عمومی این رکودو زدن نه توی پیست!
دوم اینکه قیمتش نصف قیمت بوگاتی ویرون بود!
اینو مخصوصا واسه تو گفتم که زیادی جوش میزنی واسه ماشین امریکایی با اون ایموجی های خنده که میزاری معلومه مثل جوکر نمایشیه و از درون آتشسوزیه
Saeed
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹جوری حرف میزنی که انگار نه انگاررررررررر که جناب امیر دهقان بهت هشدار داده
اولا این که نسی توی فرودگاه جان اف کندی زده که متعلق به شرکت ناساست
رفتن اونجا ناسا بهشون گفت فقط یک بار حق دارید از فرودگاه استفاده کنید(یعنی فقط رفت)
واسه همین رکوردش مورد قبول گینس قرار نگرفت
اما!
درعوض هنسی تونست سریعترین خودروی تولیدی سقف باز دنیا بشه که نوزم رکورد دستشه!
شمایی که هی فورد فستیوا میکنی باید بگم متاسفانه مخ شما اندازه حجم موتور فستیوا هم نیست:)
حالا بشین و بسوز……..
Saeed
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹شما فعلا پشت این استیکر های خنده محو شو
فعلاجناب فورد فستیوا:))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
Hadi
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹یادش بخیر…
R
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹مستندشو ببینین چقد شاهکار و مهندسی داره علاوه بر اینا تو چند تا چیزم اولین بوده مثل 0_100_0 زیر پنج ثانیه و…
آریا ماشین
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹در هر نسل خودرو هایی تحول ایجاد کردن…
دهه ۶۰ : میورا ، اولین سوپر اسپرت جهان
دهه ۸۰ : فراری f40
دهه ۹۰ : سه گانه بوگاتی eb110 و جگوار xj220 و مخصوصا مک لارن f1 که از بهترین مهندسی های تاریخه
دهه ۲۰۰۰ هم ویرون و دهه ۲۰۱۰ سه گانه لافراری ، ۹۱۸ و p1 و در دهه ۲۰۲۰ که تازه آغاز شده ماشینایی با تکنولوژی فرمول ۱ ( والکری و ای ام جی وان ) و تکنولوژی تمام برقی ( اویجا و ریماک و باتیستا ) انقلاب ایجاد خواهند کرد و این روند هیچوقت متوقف نمیشه
اما در بین همه اینا به نظرم موثر ترین خودروی تاریخ همین ویرون هست…
یه شاهکار به تمام عیار… اولین هایپر اسپرت ، اولین خودروی بالای ۱۰۰۰ اسب ، اولین خودروی بالای ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت و کلی رکورد دیگه و جوایز بهترین خودروی دهه و غیره
این ماشین یه انقلاب بزرگ ایجاد کرد که هیچ ماشینی تا الان نکرده…
تمام مجلات تحت تاثیر مهندسی فوق العاده این خودرو قرار گرفتن ، حتی شیرون هم نتونست عین ویرون تاثیر گذار باشه
تاریخ همیشه ویرون رو به خاطر خواهد داشت…
❤BUGATTI VEYRON 16.4❤