بوگاتیهفته نامه

کانسپت‌های فراموش‌شده: بوگاتی سری EB

نگاهی به چند پروژهٔ نسبتاً مبهم بوگاتی

بوگاتی ID90 کانسپت

نام بوگاتی ID90
معرفی نمایشگاه تورین ۱۹۹۰
ترکیب موتور وسط
پیشرانه ۳.۵ لیتری V12 چهار توربو
طول/عرض ۴.۱۰/۱.۸۴ متر
محور محرک چهارچرخ
حداکثر سرعت ۲۸۰ کیلومتر در ساعت

چرا باید آن‌را به یاد داشته باشم؟

این کانسپت علاوه بر اینکه اولین بوگاتی طراحی‌شده توسط جیوجیارو محسوب می‌شد، از برخی ویژگی‌های طراحی آن در مدل EB110 نیز استفاده شد.

کانسپت بوگاتی ID90 یک سال قبل از معرفی مدل EB110 رونمایی شد. این کانسپت در موارد زیادی با EB110 اشتراک داشت و بر اساس نقشه‌های فنی بوگاتی ساخته شده بود که در مارس سال ۱۹۸۹ منتشر شدند. در این سوپراسپرت دونفرهٔ کانسپت از رینگ‌های رترو استفاده شده بود که یادآور مدل رویال سال ۱۹۲۶ بودند. همچنین یک سقف شیشه‌ای گنبدی شکل بزرگ نیز برای آن طراحی شده بود که در قسمت عقبی آن ورودی هوایی جهت خنک کردن پیشرانهٔ V12 تعبیه شده بود. مشابه طرح این سقف در سال ۱۹۸۴ در لوتوس Etna بکار رفته بود که توسط ایتال‌دیزاین طراحی شده بود.

بوگاتی EB112 کانسپت

نام بوگاتی EB112
معرفی نمایشگاه ژنو ۱۹۹۳
پیشرانه ۶ لیتری V12 چهار توربو
قدرت ۴۵۵ اسب بخار
محور محرک چهارچرخ

چرا باید آن‌را به یاد داشته باشم؟

هر وقت به یک سدان مدرن از بوگاتی فکر می‌کنیم، معمولاً کانسپت گالیبیر به ذهن متبادر می‌شود اما این کانسپت درواقع جد گالیبیر محسوب می‌شود.

کانسپت EB112 نیز توسط جیوجیارو طراحی شده بود و همانند ID90 طراحی آن از نوع رترو بوده و تحت تأثیر مدل‌های مشهور گذشتهٔ بوگاتی شکل گرفته بود. طراحی EB112 از مدل‌های دهه‌های ۲۰ و ۳۰ بوگاتی مانند آتلانتیک و 57G الهام گرفته بود و نشانه‌هایی از این خودروها را می‌شد در سراسر بدنهٔ آن دید. البته ممکن است هم‌اکنون استایل این خودرو باب میل همه نباشد اما باید در نظر داشت که EB112 تقریباً ربع قرن پیش طراحی شده است.

این ماشین از کابین لوکسی هم بهره‌مند بود که در آن ترکیبی زیبا از چرم و چوب گردو به همراه تجهیزات مدرنی مانند سیستم فیلم‌برداری و مانیتور کوچکی بکار رفته بود که این مانیتور در روی داشبورد سمت شاگرد قرار داشت. این کانسپت از پیشرانهٔ V12 مدل EB110 استفاده می‌کرد که پشت محور جلو نصب شده بود و بهبود فرمان پذیری ماشین را به همراه داشت تا جایی که رئیس سابق بوگاتی آقای «رومئو آرتیولی» در مصاحبه‌ای گفته بود که رانندگی و فرمان پذیری EB112 مانند یک خودروی کارتینگ است؛ اما این کانسپت هیچ‌گاه به تولید نرسید چراکه بوگاتی در آن زمان سرمایهٔ لازم جهت تولید آن‌را در اختیار نداشت.

بوگاتی EB118 کانسپت

نام بوگاتی EB118
معرفی نمایشگاه پاریس ۱۹۹۸
پیشرانه ۶.۳ لیتری W18
قدرت ۵۵۵ اسب بخار
گشتاور ۶۵۰ نیوتن متر
محور محرک چهارچرخ
حداکثر سرعت ۳۲۰ کیلومتر/ساعت

چرا باید آن‌را به یاد داشته باشم؟

همه‌چیز به مشخصات فنی این خودرو بازمی‌گردد. واقعاً کانسپت بوگاتی EB118 اولین خودروی سواری تاریخ دنیا بود که از پیشرانهٔ هجده سیلندر استفاده می‌کرد.

EB118 که ۱۹ سال پیش در نمایشگاه خودروی پاریس رونمایی شد، اولین کانسپت بوگاتی بود که پس از قرار گرفتن این شرکت در زیر چتر گروه فولکس‌واگن ساخته شد. در زیر کاپوت این خودرو یک پیشرانهٔ عظیم هجده سیلندر تنفس طبیعی قرار گرفته بود که از سه ردیف سیلندر شش‌تایی با آرایش W شکل تشکیل شده بود. کانسپت EB118 توسط ایتال‌دیزاین طراحی شده بود و از کابین لوکس و بسیار ساده‌ای برخوردار بود که در آن تنها چند دکمه و دستگیره وجود داشت.

بوگاتی EB218 کانسپت

نام بوگاتی EB118
معرفی نمایشگاه ژنو ۱۹۹۹
پیشرانه ۶.۳ لیتری W18
قدرت ۵۵۵ اسب بخار
گشتاور ۶۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۴.۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر/ساعت

چرا باید آن‌را به یاد داشته باشم؟

این کانسپت در اصل نسخهٔ تکامل‌یافته و همین‌طور چهاردر از کانسپت EB118 بود که یک سال قبل معرفی شده بود. EB218 نیز مانند گالیبیر سال ۲۰۰۹، ایدهٔ یک بوگاتی سدان فوق‌العاده را مطرح کرد اما از همان مشکل همیشگی یعنی عدم تولید رنج می‌برد.

EB218 با ۵.۳۷ متر طول و ۲ متر عرض، بزرگ‌تر از EB118 بود که درنتیجه از فضای داخلی بیشتری هم برخوردار بود. این کانسپت هم از همان نیروگاه ۶.۳ لیتری W12 تنفس طبیعی استفاده می‌کرد اما سیستم چهارچرخ محرک آن از لامبورگینی دیابلو VT قرض گرفته شده بود تا اطمینان حاصل شود که انتقال نیروی عظیم این موتور به سطح جاده تا حد امکان کارآمد باشد. همچنین حداکثر سرعت EB218 نیز به‌صورت الکترونیکی روی ۲۵۰ کیلومتر در ساعت محدود شده بود.

بااین‌حال هرچند کانسپت EB218 یک خودروی نزدیک به تولید بود و کاملاً قابلیت تولید را داشت اما مانند دیگر کانسپت‌های قبلی بوگاتی هرگز به تولید نرسید. بدین ترتیب ایدهٔ یک بوگاتی چهاردر در تمام این سال‌ها همواره از خط تولید دور و مسکوت باقی‌مانده است اما امیدواریم در آیندهٔ بتوانیم نسخهٔ چهاردر شیرون یا لااقل سدانی که بر اساس این هایپرکار تولید شده است را در نمایندگی‌های فروش بوگاتی ببینیم.

منبع: Motor1

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. Carbonado Aventador

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (4514 ديدگاه)

    18 سیلندر…..
    اولا واقعا مهندسی خیلی پیشرفته ای میخواد که بتونه لرزش اون موتور رو کنترل کنه جوری که از جاش نپره بیرون…

    دوما الان آدم وقتی صدای یه موتور 12 سیلند رو گوش میده مو به تنش سیخ میشه خیلی دوست دارم بدونم یه موتور 18 سیلند چه صدایی تولید میکنه!!!!!!!!

    1. MAHDI . TUNING

      ۱۷ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1478 ديدگاه)

      من قبلا کنجکاو شده بودم ولی به نتیجه نرسیدم
      الان دوباره رفتم گشتم اما بازم هیچی
      دوستان اگه کسی پیدا کرد به ما هم خبر بده

      1. Amir Schumacher

        ۱۷ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        .
        سازنده با سازنده فرق میکنه ،
        اکثر W18 ها مال بوگاتی هستند و بوگاتی هم که W16 هاش صدایی ندارن
        V18 هم که به دلیل طول زیادش نداریم.
        کاش لامبورگینی یک W18 میساخت و غرش های ۶۵ میلیون سال پیش رو دوباره در زمین پخش میکرد،

    2. morteza

      ۲۳ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (2 ديدگاه)

      صدا خرناس یه ببر گرسنه که سه هفتست گوشت نخورده.خیلی وحشیه.نمیشه توصیفش کرد.خودم الان ترسیدم.

  2. MOBIN POURMAND

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (78 ديدگاه)

    سلام دوستان.بلاخره به کمک یه سایت، نرم افزار پدال رو ساختم.90درصد فارسیه.دقیقا انگار یه مرورگر ک خیلی شبیه کرومه رو فقط برای سایت پدال محدود کردن.از مسئولین پدال خواهش میکنم کامنت رو قبول کنن.
    دانلود کنید و با دیس لایک و لایک و کامنت به من بگید چطور بود.

    لینک دانلود:
    http://bit.ly/2ulSbwz

    1. MAHDI . TUNING

      ۱۷ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1478 ديدگاه)

      تلاش شما قابل تقدیره اما انتظار بیشتری داشتم
      یه عیب بزرگش سرعتشه که مثل کروم نیست و مورد مهم تر اینه که دسترسی به مخاطبین و موقعیت مکانی رو میخواد که نمیدونم مخاطبین رو برای چی میخواد

      1. MOBIN POURMAND

        ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (78 ديدگاه)

        ممنون دوست عزیزم.من با اینترنت 4G ایرانسل تست کردم تفاوتی نبود.والا من خودم توسط یه سایت ساختم.خبری ندارم.اخه با این برنامه کارای زیادی مث دانلود و… انجام داد.شاید برا همین بعضی از دسترسی هارو میخواد.عاقا خدایی نیایید بگید هکریا!!
        مهدی جان خیلی خوشم اومد از این کارت ک دسترسی هارو بررسی میکنی.حتس تو گوگل پلی هم تروجان وجود داره ک بخاطر همین سرخوشیا بعضیا هک میشن.

        1. MAHDI . TUNING

          ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (1478 ديدگاه)

          نه منظورم این نبود که هکری
          فقط گفتم شاید تجربه کمی داری و اینجوری شده
          البته طرح خوبیه و واقعا دستت درد نکنه و اگه رو ایکون نرم افزار یا یکم بیشتر روی منو و امکانات کار کنی واقعا میتونه نرم افزار مفیدی باشه و برات ارزوی موفقیت دارم
          برای مثال چند پیشنهاد دارم:
          افزودن قابلیت نمایش سایت با نمای رایانه و نمای تلفن همراه
          یا ذخیره شدن یه پست
          یا افزودن به بخش نشان شده
          این جور امکانات خوبه وگرنه با ورود معمولی به سایت فرقی نداره

          اینم بگم که من حتی دسترسی نرم افزارهای اصلی گوشی رو هم چک میکنم و اگه لازم باشه محدودشون میکنم
          اینم اضاف کنم که برخی برنامه ها هستن که کلا دسترسی غیر مرتبط میخوان حتی مال خود گوشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا