بوگاتی یکی از قدیمیترین خودروسازان دنیا است که محصولات خود را با بدنهی دو رنگ عرضه کرد. این برند اصیل و محبوب، همچنان توجه خاصی به ترکیب سیاه و زرد دارد.
بسیاری از علاقهمندان تصور میکنند، رنگ آبی با همراهی مشکی، مهمترین و قدیمیترین ترکیب برای خودروهای بوگاتی است؛ درحالیکه ترکیب زرد و سیاه با سابقهای نزدیک به یک قرن، ارزش کلکسیونی بیشتری دارد.
براساس شنیدههای متعدد، اتوره بوگاتی بنیانگذار و طراح خودروهای بوگاتی در سالهای ابتدایی تولید، توجه ویژهای به رنگهای متفاوت (دارای تضاد و کنتراست) نشان میداد. ابتدا او تصمیم گرفته بود رنگ آبی ( French racing blue) را برای مدلهای مسابقهای استفاده کند و خودروهای جادهای مناسب اشراف، فقط به رنگ سیاه باشند.
مورخان معتقدند ترکیب رنگ سیاه و زرد، توسط اتوره بوگاتی از زنبورهای داخل محوطهی بیرونی منزلش در مولشایم (Molsheim) الهام گرفته شد. به همین دلیل، ترکیب امروزی با نام ژون مولشایم (Jaune Molsheim) شهرت دارد. در زبان فرانسه Jaune به معنی زرد است.
موزهی ملی خودرو فرانسه، فضایی به مساحت ۲۵ هزار متر مربع دارد. این محل میزبان ۴۰۰ خودرو ساخت فرانسه با قدمت بیش از یک قرن است. جالبتر اینکه تعداد ۱۳۵ دستگاه بوگاتی در موزه ملی خودرو فرانسه نگهداری میشوند که تعدادی از آنها، زرد و مشکی (Jaune Molsheim) هستند. همچنین، موزهی لومان (Louwman) در شهر لاهه کشور هلند نیز مالک تعدادی بوگاتی کلاسیک از این نوع است.
بهتازگی چند نمونهی ارزشمند از تولیدات بوگاتی که در اختیار موزههای مختلف و کلکسیون شرکت سازنده بودند؛ به مولشایم آورده شدند تا یادآور ترکیب رنگ ژون مولشایم برای علاقهمندان باشند.
بوگاتی تایپ ۴۱ رویال تولید ۱۹۲۷ تا ۱۹۳۳
یکی از گرانترین خودروهای جهان در اواخر دههی ۲۰ میلادی، بوگاتی تایپ ۴۱ رویال بود. این مدل یا ۶/۵ متر طول و فاصله محوری ۴/۳ متر تولید شد تا بزرگ و چشمگیر باشد.
تایپ ۴۱ حدود ۳۲۰۰ کیلوگرم وزن داشت و از پیشرانهی ۸ سیلندر خطی با حجم ۱۲/۸ لیتر استفاده میکرد تا ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۲۰۰ نیوتنمتر (۸۷۵ پوند بر فوت) گشتاور داشته باشد. برای این خودرو، ترکیب رنگهای متنوع سیاه و نقرهای، سیاه و آبی، سیاه و قرمز وجود دارد؛ اما شاسی شمارهی ۴۱۱۵۰ ساخت ۱۹۲۹ دارای ترکیب رنگ زرد و سیاه است. این مدل خاص، یکی از نخستین خودروهای بوگاتی صادر شده به خارج اروپا و امریکا محسوب میشود. تایپ ۴۱ شاسی ۴۱۱۵۰، اوایل دههی ۹۰ میلادی به قیمت ۸ میلیون دلار توسط موزهی بلکهاک امریکا خریداری شد و در معرض دید عموم بود؛ اما سالها بعد، طی یک معاملهی مخفی به کلکسیونر (یا سرمایهگذار) ناشناس رسید.
طی ۶ سال تنها ۷ دستگاه بوگاتی تایپ ۴۱ رویال تولید شد و ۶ نمونه تا امروز باقی ماند. ارزش کلکسیونی هر نسخه از این خودروها، ۱۵ تا ۲۰ میلیون دلار برآورد میشود.
بوگاتی تایپ ۵۵ رویال تولید ۱۹۳۱ تا ۱۹۳۵
هدف از تولید تایپ ۵۵، عرضهی خودرویی اسپرت و سبک وزن برای دو سرنشین بود. طراحی این مدل توسط ژان بوگاتی، فرزند اتوره انجام شد و سال ۱۹۳۱ به نمایشگاه پاریس رسید. تا سال ۱۹۳۵، تعداد ۳۸ بوگاتی تایپ ۵۵ تولید شد که ۱۶ نمونه سقف پارچهای و ۲۲ دستگاه سقف فلزی (کوپه) بودند.
تایپ ۵۵ بعد از تایپ ۵۱ تولید شد و پیشرانهای مشابه آن داشت. موتور ۸ سیلندر خطی ۲/۳ لیتر سوپرشارژ برای تایپ ۵۵، قدرت ۱۳۰ اسب بخار ارائه میکرد. براساس اطلاعات غیررسمی، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت تایپ ۵۵، حدود ۱۳ ثانیه و نهایت سرعت، ۱۸۰ کیلومتر برساعت است.
بسیاری از نمونههای تولیدی بوگاتی تایپ ۵۵، بدنهی دو رنگ دارند. ارزش کلکسیونی این خودروها، متفاوت است. در سال ۲۰۲۰، نسخهی سوپراسپرت رودستر تایپ ۵۵ در حراج بنهامز به قیمت ۷/۱ میلیون دلار فروخته شد.
بوگاتی تایپ ۵۷ رویال و رودستر تولید ۱۹۳۴ تا ۱۹۴۰
پرفروشترین خودروی تاریخ بوگاتی به تعداد ۷۱۰ دستگاه تولید داشت. تایپ ۵۷ هم توسط ژان بوگاتی طراحی شد و مورد قبول افراد متمول سراسر جهان قرار گرفت. حتی شاه ایران نیز مدتی با بوگاتی تایپ ۵۷ هدیه گرفته از سفارت فرانسه، رانندگی میکرد. این خودرو پیش از انقلاب به یک کلکسیونر ایرانی فروخته و از کشور خارج شد تا هماکنون در اختیار موزهی پترسون امریکا باشد.
ترکیب رنگ زرد و سیاه برای تایپ ۵۷ نیز استفاده شد. نسخههای مختلف این خودرو با ابعاد متفاوت تولید شدند اما همگی موتور ۳/۳ لیتر ۱۳۵ اسب بخار داشتند. باتوجه به وزن بالای خودرو و ناکافی بودن قدرت برای بسیاری از مالکان تایپ ۵۷، سورپرشارژ نیز به صورت سفارشی توسط شرکت بوگاتی نصب شد تا قدرت ۱۷۵و ۲۰۰ اسب بخار فراهم شود.
قیمتگذاری برای هر نمونه بوگاتی تایپ ۵۷، میلیونها دلار تفاوت دارد. در سال ۲۰۱۰، یک نمونهی ویژه با کد شاسی ۵۷۳۷۴ به قیمت ۳۰ میلیون دلار معامله شد.
بوگاتی ویرون تولید ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵
مهمترین ابرخودروی ساخته شده در قرن ۲۱، مجموعهای کمنظیر از رنگهای متنوع داشت. در مجموع، ۴۵۰ بوگاتی ویرون ساخته شد که البته تعدادی از آنها، سیاه و زرد بودند.
در سال ۲۰۱۴، یک مدل ویژه از بوگاتی ویرون ۱۶.۴ گرند اسپرت ویتس با ترکیب خاص سیاه و زرد تولید شد. این نمونه برخلاف بسیاری دیگر تولیدات بوگاتی، از رنگ سیاه یکدست برای طرفین بدنه استفاده میکرد؛ اما ستونهای جلو، پیرامون چراغها، حاشیهی چرخها و تمام سقف تا انتهای کاپوت عقب، زرد رنگ بود.
بوگاتی شیرون تولید ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲
شیرون با تیراژ ۵۰۰ دستگاه به آخرین روزهای تولید نزدیک میشود. این مدل به عنوان جایگزین ویرون، محبوب و پرفروش باقی ماندغ درحالیکه سنت بوگاتی در تولید ابرخودرو با بدنهی دو رنگ را ادامه داد.
نسخهی Jaune Molsheim (زرد و مشکی) بوگاتی شیرون، ترکیب مشابه خودروهای کلاسیک شرکت سازنده دارد. بخش بزرگی از نمای جلو، شامل درهای ورودی، زرد رنگ هستند؛ اما سقف و نیمه عقب که نیمدایرهی پشت درهای ورودی را شامل میشوند، سیاه رنگآمیزی شدند.
Alan.r
۲۵ مرداد ۱۴۰۱۱۲۰۰ نیوتون متر گشتاور برای ۱۰۰ سال پیش!!!!!!
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۵ مرداد ۱۴۰۱چون خودم دچار ریزش برگ شدم نوشتم: ۱۲۰۰ نیوتنمتر (۸۷۵ پوند بر فوت)
Humer
۲۶ مرداد ۱۴۰۱عالی بود ریزش برگ 🤣👍👍👍👍🍂🍃🍂🍃🍃
Payfast
۲۶ مرداد ۱۴۰۱من که دچار ریزش خودم شدم برگ های پاییزیم موند
Joker
۲۵ مرداد ۱۴۰۱اینایی که اسم چارتا کمپانی چلغوز رو در کنار بوگاتی میارن خجالت نمیکشن؟! این کمپانی ها اعداد و ارقام صدسال پیش بوگاتی رو تو سال ۲۰۲۲ ارائه میدن اونم با سوخت هسته ای 🤣🤣🤣 هنوز که هنوزه به شتاب ۲/۵ ثانیه میگن سریع اونم شتابی که ویرون بیست سال پیش خز کرده!!!هنوز به ۱۰۰۰ اسب میگن قوی اونم ۱۰۰۰ اسبی که ویرون بیست ساله خز کرده،هنوز اگه خودرویی به سرعت ۴۰۰ کیلومتر برسه(که نمیرسه) رو میگن فوق سریع اونم ۴۰۰ کیلومتری که ویرون از بیست سال پیش خز کرده،هنوز نمیتونن به گذشته بوگاتی برسن ادعا رقابت تو زمان حال رو دارن،فکر کن اینا هنوز بعد بیست سال به ویرون نرسیدن اگه بخوان به بولاید برسن معلوم نیست چند میلیارد سال دیگه طول بکشه؟!!! 🤣😍😍
aboalfazlchallenger
۲۵ مرداد ۱۴۰۱خخخخخخخخخخخخخخ
بسه دیگه برو
مازیار
۲۵ مرداد ۱۴۰۱همینطوره
تازه اعداد و ارقام فقط یه بخش قضیه هست اونم بخشی نه چندان مشکل
وقتی به شکل و شمایل دیوو یا لاویتور نگاه میکنی معنی “خاص” رو بخوبی متوجه میشی
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۵ مرداد ۱۴۰۱عمکلرد فنی ویرون هنوز برای من عجیبه
خصوصا طراحی بدنه ویرون با حالت مدرن، حس قدیمی و کلاسیک داره
برای من همچنان ویرون جذابترین ابرخودروی تاریخ هست، حتی تولیدات جدید کونیگزگ به نظرم قشنگ نیستن
تصاویر بوگاتی ویرون ۱۶.۴ گرند اسپرت ویتس که در این مطلب گذاشتم، زیبایی خاصی دارن
KSH
۲۵ مرداد ۱۴۰۱جمیرا جالب بود ولی جسکو نه
Reza Waffen SS
۲۶ مرداد ۱۴۰۱شما جذابیت رو تو چی معنی میکنین؟؟؟
Si
۲۵ مرداد ۱۴۰۱حداقل از خودت خجالت نمیکشی از اون افسانه پروفایلت خجالت بکش
رضا
۲۶ مرداد ۱۴۰۱چی عمو،خز کرده؟!؟!؟!؟!باشه
Elemento
۲۵ مرداد ۱۴۰۱این تایپ ۵۷ عجب رخی داره همین امروز اگر تولید بشه باز هم زیباترین ماشین دنیاس
فقط باید بذاریش وسط هال پذیرایی خونه دورش میل بچینی که مهمون ها تماشاش کنن
GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی
۲۵ مرداد ۱۴۰۱من کونیخزگ و هنسی رو دوست دارم ولی هیچوقت نمیتونن اسامی شون رو کنار بوگاتی بزرگ بذارن
Si
۲۵ مرداد ۱۴۰۱تا 10 20 سال آینده کونیگ زگ با فراری در زمینه ارزش گذاری رقابت میکنه. کمپانی که هنوز به 30 سال نرسیده داره با کمپانی که بیش از 100 سال تجربه داره رقابت میکنه
هرچند دم آلمان گرم چون وقتی مستند بوگاتی رو دیدم فهمید فقط مونتاژ در فرانسه هست وگرنه حتی موتور هم در آلمان ساخته میشه
KSH
۲۵ مرداد ۱۴۰۱کلا از بوگاتی خوشم نمیاد تنها بوگاتی جذاب بنظرم دیوو بود چون بیشتر پیست محو بود تا شیرون
و البته طراحی فوق العاده چراغاش
Payfast
۲۷ مرداد ۱۴۰۱والا اون پیست محورها تا جایی که من میدونم پور اسپورت و بولید بودن
Si
۲۵ مرداد ۱۴۰۱هیچوقت بوگاتی نمیخرم چون به نظرم فقط زمانی ارزش داره که بخوای الکی پول خرج بکنی
و افرادی که میگن اصالت اصالت باید بگم فراری از بوگاتی کمتر اصالت داره ولی کل خودرو های تولیدی بوگاتی اندازه دوتا فراری کلاسیک ارزش ندارن
کونیگ زگ میاد با هر مدل که همه کارهاش با خودش هست چیز های جدیدی به خودرو سازی میاره
بعد بوگاتی یه 8 لیتر آورده با 4 تا توربو که اگر ایران هم بخواد میتونه بسازه شاخ بازی واسه کونیگ زگ در میاره
کمپانی که حتی پیچ و مهره ها هم در آلمان ساخته و طراحی بشه رو نمیشه فرانسوی دانست اینو توی مستند بوگاتی هست
بوگاتی فعلا با وجود اینکه بنز و پورشه و فراری و..
مثل قبل هایپر نمیسازن شاخ شده وگرنه تکنولوژی یعنی موتور والکری یا amg One یا 918 یا لافراری یا جمرا یا جسکو نه این
ولی بوگاتی یه چیزی رو میدونه که این کمپانی ها تا آخر دنیا بهش نمی رسن اینکه چجوری شیرون و ویرون رو با 10 برابر فقط با یه تعویض چراغ بدی
ویرون خوب بود ولی بوگاتی هنوز داره همون ویرون رو تولید میکنه
حسین
۲۵ مرداد ۱۴۰۱زمان پهلوی سال ۱۳۴۰ یکی از اینا برای شاه بود که سر از آمریکا درمیاره.
بی وطن
۲۶ مرداد ۱۴۰۱چقدر دوست دارم ضریب ایرو دینامیک اون تایپ ۵۷ رو بدونم…
واقعا سالها جلوتر از تاریخش ساخته شده…مهندسی بی نقص بوگاتی در تمام دوران…
مهدی
۲۶ مرداد ۱۴۰۱البته یک نکته رو بگم که باید شناخت نسبی نسبت به کارکرد موتور پیستونی داشته باشید تا اعداد و ارقام براتون قابل درک باشه چون اساسا کمیت گشتاور آنچنان ارتباطی با تکنولوژی ساخت نداره و رابطه مستقیمی با حجم و کورس پیستون و مقدار کمی هم لیفت میل سوپاپ داره. به عبارتی خود من از یه موتور ۱۳ لیتری اونم وقتی فقط ۶ سیلندر داره ( یعنی کورس شاتون و میل لنگ بیشتره نسبت به موتور ۸ سیلندر) انتظار گشتاور کمتر از این هم نداشتم . به عنوان مثال انجین ۴۲۵ الدزمبیل مدل دهه ۶۰ همون قدر گشتاور تولید میکنه که انجین ۴۲۷ کامارو Z28 مدل ۲۰۱۵ تولید میکنه (حدود ۶۵۰ نیوتون) یا یه مثال قشنگتر اینکه موتور ۶ سیلندر ۱۱.۵ لیتری بنز مایلر مربوط به هزاران سال پیش هم حدود ۱۱۰۰ نیوتون گشتاور تولید میکنه ….و البته احتمالا راننده خیلی هم از گشتاور ۱۲۰۰ نیوتونی اون بوگاتی لذت نمیبرده چون حتما تو دور موتور حدود ۱۵۰۰ این مقدار گشتاور رو میداده
رضا
۲۶ مرداد ۱۴۰۱بله،در واقع موتورش مناسب یه کشنده هست تا یک سواری
مهردادکمال
۲۶ مرداد ۱۴۰۱نکته عجیب اینه بوگاتی ویرون تاریخ ساز نتونست با گذر زمان گرانتر شه!!! کاری که لکسوس lfaتونسته انجام. بده بوگاتی ویرون نتونست از پسش بربیاد مثلا شاید بشه با ۸۰۰-۹۰۰هزارتا یکیشو گرفت
مرسدس slrهم مورد عجیب دیگه ایه که میشه نمونه سالمشو با ۲۰۰تا تهیه کرد!!!
genius
۲۶ مرداد ۱۴۰۱رنگ خاص فقط و فقط کوئیک کلاه قرمزی بقیه مسخره بازیه!
Kamy
۲۶ مرداد ۱۴۰۱۸ سیلندر خطی ..
واسه همینه کاپوتاشون اینقد کشیده بوده..
فک کن الان میخاستن روی ویرون یا شیرون موتور ۱۶ سیلندر خطی بزارن ..عقب ماشین اندازه یه اوتوبوس باید اضافه میکردن :))))))
akrh78
۲۶ مرداد ۱۴۰۱دوستان کسی اطلاع داره چرا ماشین های قدیمی که چرخ باز هستن مثل همین تایپ 55 یا فورد تی یا بقیه ماشینای مشابه اون سال ها کمبر مثبت دارن؟
Mr Naftalin az roghan abad
۲۹ مرداد ۱۴۰۱به به بوگاتی محمد رضا شاه هم در تصویر خودنمایی میکند
farhan123456
۲۹ مرداد ۱۴۰۱ترکیب رنگ زیبایی رو داره ولی رو ویرون جذاب در اومده
مجید
۳۰ مرداد ۱۴۰۱سری ویرون خیلی طراحی زیبا و اصیلی داره ولی هایپرکار بودن به EB110 و Centodieci بیشتر میاد.