بوگاتی

بوگاتی 16C گالیبیه؛ سدان 16 سیلندر خانوادگی با 950 اسب بخار قدرت!

در ادامه بررسی خودروهای خاطره‌انگیز سال‌های گذشته می‌خواهیم از بوگاتی 16C گالیبیه به عنوان یکی از خاص‌ترین محصولات این کمپانی یاد کنیم.
بوگاتی 16C گالیبیه

یک‌صد سال پس از تأسیس کمپانی بوگاتی توسط اتوره بوگاتی ایتالیایی، کانسپت فست بک بوگاتی 16C گالیبیه برای اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۰۹ پدیدار شد. مدیریت بوگاتی در ابتدا اعلام کرد این خودرو تا سال ۲۰۱۳ روی خط تولید خواهد رفت اما به زودی نظر خود را تغییر داد و گفت که خودروی موردبحث قطعاً در حد یک طرح مطالعاتی باقی خواهد ماند تا بازخورد عموم مردم درباره آن دریافت شده و سپس درباره جهت‌گیری‌های آتی بوگاتی تصمیم‌گیری شود. قوای محرکه ۱۶ سیلندر ۸ لیتری توئین سوپرشارژ این کانسپت قدرت تخمینی ۹۵۰ اسب بخاری داشت تا 16C گالیبیه به یکی از سریع‌ترین و خاص‌ترین خودروهای چهار در دنیا بدل شود.

البته باید دانست بوگاتی 16C گالیبیه اولین تلاش این برند برای تولید یک سدان خانوادگی چهار در و مدرن نبوده و این افتخار به خودروی EB112 رونمایی شده در نمایشگاه ژنو ۱۹۹۳ تعلق دارد. خودروی EB112 توسط ایتال دیزاین طراحی شد و از پیشرانه ۱۲ سیلندر ۶ لیتری ۴۵۰ اسب بخاری استفاده کرد. پیشرانه این خودرو در پشت چرخ‌های جلو نصب شد تا طرح پیشرانه جلو متمایل به وسط داشته باشد و توزیع وزن بهینه‌ای صورت گیرد. سدان بزرگ بوگاتی از سیستم چهار چرخ محرک استفاده می‌کرد و صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۴.۳ ثانیه‌ای داشت. EB112 بازخوردهای متفاوتی دریافت کرد و اکثر کارشناسان طراحی آن را رد کردند هرچند برخی نشریات نیز از آن به عنوان زیباترین خودروی دنیا نام بردند.

بوگاتی در سال ۱۹۹۵ ورشکست شد و EB112 هرگز راهی خط تولید نشد. جالب اینکه با خرید بخشی از دارایی‌های بوگاتی توسط گیلدو پاستور مالک برند خودرویی ونتوری، قطعات یدکی EB112 و سه دستگاه سدان ناقص موردبحث نیز به او تحویل داده شدند. پاستور سه خودروی یاد شده را در تأسیسات تیم موناکو کامل کرد. یکی از این خودروها در اختیار ایتال دیزاین است درحالی‌که دو خودروی دیگر به کلکسیونرها فروخته شده‌اند. جدای از طراحی زشت یا زیبا، EB112 هم‌اکنون ارزش بالایی دارد.

در سال ۱۹۹۸ بود که گروه فولکس‌واگن بوگاتی را خرید و با تزریق سرمایه‌ای هنگفت، ژرمن‌ها به ایتال دیزاین سفارش طراحی کانسپت های دو و چهار در را دادند. EB118 چند ماه بعد طراحی شد و یک کوپه لوکس و برجسته بود که از پیشرانه ۱۸ سیلندر فولکس‌واگن استفاده می‌کرد. این نیروگاه تنفس طبیعی ۵۵۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و همکارش هم سیستم چهار چرخ محرک لامبورگینی دیابلو بود. یک سال بعد هم EB218 چهار در با همان قوای محرکه ۵۵۵ اسبی رونمایی شد و گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک نیز نیرو را راهی تمامی چرخ‌ها می‌کرد. اکثر کارشناسان معتقد بودند طراحی EB218 بهتر از EB112 است هرچند برخی نیز معتقد بودند این خودرو بین هویت یک سدان و فست بک سرگردان بوده است.

در سال ۲۰۰۸ آکیم آنشایت به عنوان مدیر طراحی بوگاتی انتخاب شد. او و تیمش در حال کار روی آرزوی قدیمی بوگاتی بودند تا نهایتاً یک سدان چهار در را تولید نمایند. این تیم از بوگاتی تایپ ۵۷ آتلانتیک و ویرون جدید به عنوان منبع الهام خود استفاده کردند. بوگاتی تایپ 57C آتلانتیک داستان جالبی دارد. فردیناند پژ رئیس فولکس‌واگن در آن زمان با خانواده خود در تعطیلات به سر می‌برد که پسرش گریگور ماکتی از این بوگاتی را دیده و از پدرش می‌خواهد ماکت را بخرد. پژو هم نه یک ماکت بلکه دو ماکت از آن را خریداری می‌کند و یکی را به پسرش داده و دیگری را به اعضای هیئت‌مدیره نشان می‌دهد.

پژو یکی از کمیاب‌ترین و ارزشمندترین خودروهای تاریخ را به اعضای هیئت‌مدیره نشان داده و از آن‌ها می‌خواهد به دنبال خرید برند بوگاتی باشند. نهایتاً فرایند خرید بوگاتی کامل شده و در سال ۲۰۰۵ بود که بوگاتی ویرون ۱۶ سیلندر به عنوان سریع‌ترین خودروی تولیدی تاریخ معرفی شد. از طرفی تولید خودروی الهام گرفته از تایپ 57C نیز در دستور کار بود و تیم بوگاتی مامور تولید یک سدان چهار در خانوادگی شد. زمانی که آنشایت و تیمش طرح‌های خود را به هیئت‌مدیره فولکس‌واگن نشان دادند چراغ سبز تولید آن دریافت شد و این کانسپت نهایتاً در سال ۲۰۰۹ معرفی گردید. گالیبیه آماده معرفی به گروهی خاص از مهمانان در مولشایم بود. در دل این خودرو پیشرانه ۱۶ سیلندر ۸ لیتری جدید قرار گرفته بود اما درحالی‌که ویرون از همین پیشرانه با ۴ توربو استفاده می‌کرد، گالیبیه دارای طرح توئین سوپرشارژ بود. با اینکه بوگاتی هرگز قدرت رسمی این کانسپت را اعلام نکرده اما گفته می‌شود خروجی آن حدود ۹۵۰ اسب بخار است.

با این تفاسیر بوگاتی 16C گالیبیه توانایی دستیابی به سرعت ۳۷۸ کیلومتر در ساعت را داشت و در صورت تولید می‌توانست سریع‌ترین خودروی خانوادگی چهار در جهان باشد. کابین این خودرو فوق‌العاده لوکس و مینیمالیستی بود. داشبورد فقط از دو عقربه شمار اصلی سود می‌برد و این عقربه‌ها به گونه‌ای جاگذاری شده بودند که حتی سرنشینان عقب کابین نیز می‌توانستند آن‌ها را دنبال کنند. جنبه دیگر کابین ساعتی بود که روی داشبورد دیده می‌شد. این ساعت توسط پارمیجیانی ساعت‌ساز سوئیسی طراحی و ساخته شده بود و ریورسو توربیون نام داشت. مالک خودرو می‌توانست ساعت را از داشبورد جدا کرده و به دست خود ببندد.

پس از بازخوردهای دریافتی از مشتریان و تحقیقات بازار، مدیران بوگاتی به تیم طراحی دستور دادند نسخه‌ای کاربردی‌تر از این کانسپت تولید شود و بنابراین طول و ارتفاع خودرو افزایش یافت و بخش عقب جذاب خودرو جای خود را به صندوقی کوچک‌تر داد؛ اما با تمامی علاقه‌ای که پژ به 57C داشت، استایل گالیبیه را عجیب دانست و به همین خاطر پروژه را لغو کرد و بجای آن بوگاتی روی توسعه ابر خودروی شیرون تمرکز کرد. شیرون در سال ۲۰۱۷ معرفی شد و سرعتی فراتر از ۴۸۰ کیلومتر در ساعت را به جهانیان نشان داد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۸ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. Titanium

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (343 ديدگاه)

    بنظرم سدان به بوگاتی میاد

    موافقم 61
    مخالفم 4
  2. ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (6045 ديدگاه)

    داخلش شبیه سمند هست

    موافقم 29
    مخالفم 33
    1. Hadi

      ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (609 ديدگاه)

      حق 😂👍🏼

      موافقم 15
      مخالفم 7
      1. ۱۹ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (6045 ديدگاه)

        😁♥️

        موافقم 2
        مخالفم 2
    2. کسرا

      ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (213 ديدگاه)

      دقیقا
      من به شخصه طراحی داخلی سمندارو خیلی می‌پسندم
      به خصوص سینه‌ی ماشین و طرحش

      موافقم 14
      مخالفم 11
      1. ۱۹ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (6045 ديدگاه)

        اره خیلی زیباست

        موافقم 3
        مخالفم 2
    3. A.R.A.S.H

      ۱۹ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (423 ديدگاه)

      :/

      الان واقعا کجاش شبیه ب سمنده؟

      موافقم 13
      مخالفم 2
      1. ۱۹ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (6045 ديدگاه)

        طرح چوبش

        موافقم 4
        مخالفم 3
        1. A.R.A.S.H

          ۱۹ اسفند ۱۴۰۳
          سوابق: (423 ديدگاه)

          اره راست میگی
          به این دقت نکرده بودم

          موافقم 1
          مخالفم 3
  3. حسین

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (229 ديدگاه)

    بوگاتی کلا طراحی هاش کمال گراست
    انگار تو سطح درجه یک اشرافیه

    موافقم 35
    مخالفم 3
  4. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1734 ديدگاه)

    ولی اگه تولید میشد خیلی خوب میشد

    موافقم 21
    1. هما

      ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (21 ديدگاه)

      اره.دوتا میخریدی ،یکی برا خودت یکیم برا من

      موافقم 6
      مخالفم 5
  5. حسین

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (229 ديدگاه)

    آقای اشتری، بررسی متنی یا دوبله و زیر نویس ویدیو اخیر مجله تاپ گیر که بوگاتی بولاید رو داخل خود پیست بوگاتی تست می‌کنند رو میتونم درخواست کنم کار کنید ؟
    به عنوان افراطی ترین ماشین حال حاضر همه دنبال دیدن عملکرد واقعی این ماشین هستند
    من ویدیو رو داخل یوتیوب نگاه کردم واقعا جذاب بود مخصوصا آخر ویدیو که بیشترین فشار رو آوردند

    موافقم 15
    مخالفم 2
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (3264 ديدگاه)

      بله به صورت متنی حتما ولی دوبله و زیرنویس فعلا نداریم
      ان شاالله سال آینده

      موافقم 15
      مخالفم 1
      1. سلمان اسدالله

        ۲۶ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (2 ديدگاه)

        برای زیرنویس و حتی دوبله هوش مصنوعی هستش می تونید استفاده کنید
        من خودم اگه خواستید می تونم با استفاده از هوش مصنوعی هم براتون دوبله انجام بدهم هم زیرنویس فارسی (با لوگوموشن پدال)

        1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۲۶ اسفند ۱۴۰۳
          سوابق: (3264 ديدگاه)

          متاسفانه برای کلیپ خودرو بسیار بد عمل می کنه
          شما لطف کنید این کلیپ دوبله کنید در آپارات بگذارید ما خوشحال می شیم اگر نتیجه مناسب باشه
          https://www.youtube.com/watch?v=LM-WXVqjzbQ
          همینجا لطفا به من اطلاع بدید وقتی انجام شد

      2. SNAH16

        ۲۶ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (2 ديدگاه)

        سلام
        با هوش مصنوعی می تونید هم زیرنویس فارسی بذارید و حتی دوبله کنید
        من خودم هم می تونم انجامش بدهم (با لوگوموشن پدال)

  6. Hadi

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (609 ديدگاه)

    ولی یه سدان به بوگاتی میاد

  7. nima.jdm

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1108 ديدگاه)

    بهترین سدان وجود ند…

    موافقم 12
    مخالفم 2
  8. فرشید

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    آخه آدم نمیدونه برای این ماشین چی بگه هر چقدر میگی زیبا بازم کمه باید مغز طراح این ماشین رو طلا بگیری

  9. امیر

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (39 ديدگاه)

    زیبا ترین سدان که تو عمرم دیدم(دنا پلاسم خوشگل تره🤣)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا