در سال ۱۹۲۲ و اندکی پس از پایان جنگ جهانی اول دوباره مسابقات تپه نوردی لا توربی برگزار شد. مسیر ۶.۳ کیلومتری این مسابقه پوشش شنی و سنگی داشت و حتی دستاندازهای زیادی نیز در آن به چشم میخورد. بخش سربالایی این مسابقه نیز حدود ۴۵۰ متر طول داشت. ژان مابیل به دنبال پیروزی در لا توربی بود و دقیقاً میدانست که با کدام خودرو به این مهم دست یابد: بوگاتی تایپ ۱۳. این رویداد اولین بار در هفته سرعت ۱۸۹۷ برگزار شد یعنی زمانی که لا توربی به اولین رویداد تپه نوردی دنیا تبدیل شد. تنها پس از هشت دور برگزاری مسابقه از زمان تأسیس، همه به دنبال پایانی باشکوه بودند.
خودرویی که مابیل انتخاب کرده بود تایپ ۱۳ بود که اولین بار در سال ۱۹۱۱ روانه جاده شد و بدنه سبکوزن و مهندسی قابلاعتماد را ترکیب کرده بود. این خودرو در گرندپری فرانسه آن سال به رتبه دوم دست یافت. پس از جنگ جهانی اول تولید این خودرو دوباره کلید خورد و بوگاتی در سال ۱۹۱۹ پیشرانه ۱.۳ لیتری و سرسیلندر ۴ سوپاپه را روی این خودرو نصب کرد. به این ترتیب تایپ ۱۳ اولین خودرویی بود که از چنین تکنولوژیای سود برده بود. تایپ ۱۳ همچنین اولین خودرویی شد که از فلز سفید برای بخشهای داخلی پیشرانه استفاده کرد و دارای پمپ ویژه برای اسپری کردن روغن به قطعات داخلی بود.
از سال ۱۹۲۰ به بعد بود که تایپ ۱۳ بازهم بهبود یافت و از یاتاقانهای توپی در میللنگ و جرقه دوگانه استفاده کرد تا نرمتر عمل کند. حجم پیشرانه نیز به ۱.۵ لیتر رسید تا قدرت تولیدی به ۴۹ اسب بخار افزایش یابد. با وزن ۴۹۰ کیلوگرمی، تایپ ۱۳ قادر به ثبت سرعت ۱۵۰ کیلومتر در ساعت بود. به خاطر تکنولوژی پیشرفتهای که داشت، تایپ ۱۳ سریعاً حرف اول را در موتور اسپرت را زد و توانست گرند پری فرانسه را پیروز شود و ۲۰ دقیقه زودتر از رقبا در لمانز به خط پایان برسد. ژان مابیل با این خودرو در لا توربی ۱۹۲۲ توانست مسیر را تنها در ۶ دقیقه و ۲۴ ثانیه طی کند و پیروز لقب گیرد. این پیروزی بسیار به اتوره بوگاتی چسبید و به حدی مهم بود که بوگاتی با شیرون پور اسپرت مدرن سری به همان جادهها زده است تا این پیروزی را ۱۰۰ سال بعدتر جشن بگیرد.
کریستف پیوچون رئیس بوگاتی گفته است:
با پیروزی در مسابقه تپه نوردی مشهور لا توربی در ۱۰۰ سال پیش، بوگاتی نشان داد محصولاتی اعلا از نظر پرفورمنس، کیفیت و… تولید میکند. ما این سنت را امروز نیز حفظ کردهایم و در آینده نیز نشان خواهیم داد. به همین خاطر شیرون پور اسپرت همخوانی بسیار خوبی با این رویداد دارد
پور اسپرت که چابکترین عضو خانواده شیرون است از رنگ نقرهای و سبز مشابه مدل حاضر در لا توربی استفاده کرده است.
مازیار
۱۶ فروردین ۱۴۰۱کلا این “گرامیداشت”ها در غرب بیشتر اهمیت داره و
برگزار میشه در همه موارد از جمله کهنه سربازها
و این خوبه
ساسان
۱۸ فروردین ۱۴۰۱تو ایران هم این گرامیداشتها هست منتها با قرعه کشی.چندمین سالگرد تاسیس ایران خودرو.سالروز به دنیا اومدن سایپا.قرعه کشی برنج محسن.قرعه کشی خرید سان استار.
Regra loaded
۱۶ فروردین ۱۴۰۱زیبا
قوی
با ارزش
ساسان
۱۸ فروردین ۱۴۰۱هزینه هر بار تعویض روغن ۱۰۰ میلیون تومان
ولی بازم ارزش داره
محمد امین
۱۶ فروردین ۱۴۰۱رنگ فرمان واقعا زیباست
دکتر
۱۶ فروردین ۱۴۰۱پادشاه برازندشه،واقعا زیباست،کیفیت داد میزنه
M@M@DRZ911
۱۶ فروردین ۱۴۰۱چقدر ورودی ها و خروجی های هوای زیبایی داره .
رنگشم که بی نقص .
Jdm باز
۱۶ فروردین ۱۴۰۱بوگاتی= بی نظیر و بدون جایگزین
بابک
۱۸ فروردین ۱۴۰۱اونی که دیسلایک کرده لابد طرفدار کوئنیگزگ بوده
Mad.z.Max
۱۶ فروردین ۱۴۰۱شیره ی شیرون رو گرفتن تقریبا
OMID
۱۶ فروردین ۱۴۰۱درسته ورژن های مختلف داره ولی کلا ۵۰۰ تا ازش میسازن طبیعیه که هر کدوم متفاوت باشه
هالک
۱۸ فروردین ۱۴۰۱پرسرعت ترین ورژنش کدومه؟
MOHAMMAD.Z06
۱۶ فروردین ۱۴۰۱باورم نشد اولش ولی تو نظر سنجی حذف شد نه ؟
جناب ایکس
۱۶ فروردین ۱۴۰۱داخلش حرف نداره
نمردیم از ناخوشی
۱۶ فروردین ۱۴۰۱شیرون قبلی ظاهر بهتری از بیرون داشت
حسین
۱۷ فروردین ۱۴۰۱بوگاتی از همون اول هم رو آخرین درجه کیفیت و شاهنشاهی بود
واقعا تایپ ۵۷ تک ساخت برازنده شاهی و شاهنشاه بود
البته که این سطح از مهندسی و کیفیت و سلطنت لوکس رو با اسپرت بودن هم ترکیب کرده که ادر اصل برندی هس که برای کسایی ساخته شده که همه چیزو تا بالاترین حدش میخوان
وقتی بتونی در کنار این پرستیژ
هر لحظه دلت بخواد هر خودرویی تو خیابونو تو غبارت محو کنی و نگاه ها مبهوتت بشن
…King of Cars
❤
Amir
۱۸ فروردین ۱۴۰۱موتور ۱۶سیلند و۶۴سوپاپی ک داره اونو ب یک هیولای واقعی تبدیل کرده