ابعاد دیسکهای ترمز بوگاتی بولاید برابر رینگ یک خودروی خانوادگی عادی است.
اخیرا شرکت بوگاتی ابرخودروی تازه خود، بولاید، را در پیست ایتالیایی ایمولا مورد آزمایش قرار داد و ۲۱ تصویر از آن را منتشر کرد. این ابرخودرو مخصوص به موتوری با توان تولید ۱,۸۲۶ اسب بخار قدرت مجهز شده است که نوید سرعتهای بالایی را به رانندهاش میدهد؛ بنابراین نگه داشتن چنین وسیلهای هم نیازمند تجهیزات مخصوصی است که هم بتواند از پس سرعت بالای آن برآید و هم بیشترین سطح ایمنی را برای راننده تامین کند.
نیروی توقف بولاید توسط ترمزهای تازه شرکت برمبو تامین میشود که بهویژه با تنظیم کربن-کربن تهیه شدهاند. کالیپرهای مونوبلوک این ترمزها در جلو و عقب بهترتیب هشت و شش پیستونی و هر یک از جنس آلومینیوم با روکش نیکل ساخته شدهاند. دیسک ترمز کربنی برمبو برای هر چهار چرخ بولاید ۱۵.۳ اینچی است؛ البته چرخهای جلو به پد و روتور ضخیمتری مجهز میشود. هر چرخ به چهار پد مجهز میشود؛ بنابراین وقتی همه این تجهیزات را کنار هم قرار دهید، به بزرگترین سیستم ترمز کربنی ساخت برمبو میرسید.
بولاید برای توقف خود تنها به ترمزهای برمبو اکتفا نکرده و از فناوری موجود در ابرخودروهای مسابقات WEC و فرمول ۱ استفاده میکند. «ماریو آلموندو»، مدیر ارشد اجرا در برمبو، میگوید:
توسعه سیستم ترمز برای بوگاتی بولاید برای واحد عملکرد فنی برمبو یک چالش بسیار خاص و هیجانانگیز به شمار میرفت و ما مفتخریم که سرانجام به هدف خود رسیدیم. باید تمام سیستم را برای همراهی با شخصیت و قدرت خودرو بازطراحی و بازمهندسی میکردیم.
بوگاتی در آخرین تلاش خود برای تکمیل ابرخودرو تازهاش، آن را به پیست ایمولا (با نام رسمی «اتودرومو اینترنازیوناله انزو ای دینو فراری») برد تا آزمایش عملکرد در هوای مرطوب و زمین خیس را انجام دهد. رانندگی یک ابرخودرو با بیش از ۱۸۰۰ اسب بخار قدرت و ۱,۴۵۱ گیلوگرم وزن در پیست مرطوب آن هم با حداکثر توان شبیه به جنون میماند اما بوگاتی به آمادهکردن خودروهایش برای تمام شرایط دینامیکی و رانندگی شهرت دارد.
بولاید برای بار نخست در سال ۲۰۲۰ رونمایی شد و در رویدادهای خودرویی گوناگون چون گودوود خودنمایی کرد. سازنده فرانسوی این خودرو که هماکنون بهصورت رسمی با برند ریمک ادغام شده است، امید دارد با آمادهسازی بولاید، دستیابی به سرعت ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت را راحتتر کند؛ همانگونه که ویرون و شیرون بهراحتی به بالاترین سرعتهای ممکن در خودروهای جادهای دست پیدا کردند. ایمنی هم در بولاید حرف اول را میزند؛ برای نمونه ستون A این خودرو در تست مقاومت در برابر چرخش در برابر فشار ۷.۵ تنی دوام آورد. نظر شما درباره بولاید چیست؟ آیا کونیگزگ میتواند با یسکو ابسولوت به رقابت با بوگاتی بپردازد؟
امین
۷ اسفند ۱۴۰۲یک زمانی نسبت قدرت به وزن یک ب یک خیلی دستاورد بزرگی بود که کونیگزگ One بهش رسید ، حالا ۱۴۵۱ کیلو در برابر ۱۸۲۶ !
چابک با قدرت وحشتناک ، همون فرمولی که در فرمول یک وجود داره.
new reventon
۷ اسفند ۱۴۰۲فقط amg با 1750 کیلو وزن
LAMBORGHINI
۷ اسفند ۱۴۰۲اسمش ترسناک 💀🔥
Siyavash
۷ اسفند ۱۴۰۲هیولا در پیست……💯💯💯
Dark Knight
۷ اسفند ۱۴۰۲این هیچی تا چند هفته دیگه جانشین شیرون رونمایی میشه که میگن خروجیش بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ اسبه 😱🔥
خاص
۷ اسفند ۱۴۰۲امیدوارم V8 باشه تا قدرتش قابل مقایسه باشه با رقیبهای V8 خودش.
یسکو ابسلوت: V8
ونوم اف۵: V8
تواتارا: V8
جانشین شیرون: V8 ؟؟
Shirko
۷ اسفند ۱۴۰۲ببخشید تاریخ دقیق معرفی شیرون رو می دونید ؟؟
Mercedes
۸ اسفند ۱۴۰۲۲۰۰۰ کمه
الان تسلا ۱۰۰۰ تا میده
خیلی از ماشین های الکتریکی جدید مخصوصا چینی ها و آمریکایی ها راحت ۱۰۰۰ تا رو میدن
باید بره رو ۲۲۰۰ حداقل
بهزاد
۱۱ اسفند ۱۴۰۲کو کی گفته؟؟ ۱۸۰۰ زدن تو مطلب پدال
ARIAN
۷ اسفند ۱۴۰۲یسکو رقیب این؟ 😂😂😂 مرد حسابی به خداوندی خدا قسم این راحت میتونه جنگنده رو توی مسیر رفت و برگشت کوتاه بزنه این ماشین دوتا بال داشت پرواز هم میکرد نهااایت تکنولوژی و مهندسی و قدرت و سبک سازی و آیرودینامیک رو توی این ماشین داریم میبینیم. تا سال ها رکورد هاش رو کسی نخواهد زد وقتی اومد حالا میبنید. شعار معروف بوگاتی( اگر قابل مقایسه باشد دیگر بوگاتی نیست)
خاص
۷ اسفند ۱۴۰۲۹۱۹ هایبرید evo:
۸۴۹kg وزن
۱۱۶۰ps قدرت
بولاید:
۱۴۵۰kg وزن (در مدلِ ۲۰۲۴ نه کانسپتِ ۲۰۲۰)
۱۶۰۰ps قدرت (در مدل ۲۰۲۴ نه کانسپتِ ۲۰۲۰)
۱۶۰۰
رقیب بولایدِ پیستمحور، پورشه ۹۱۹ هایبرید evo هست نه یسکو.
فرسنگها با شکستنِ رکوردِ ۹۱۹ فاصله داره.
چرا؟
چون با ۱۴۵۰kg وزن ، ۶۰۱kg از پورشهی ۸۴۹ کیلویی سنگینتره.
و چون باوجودِ ۱۶۰۰ps قدرت، فقط ۴۴۰ اسب بیشتر از پورشهی ۱۱۶۰ اسبی داره.
تجربه ثابتکرده دو خودرو با نسبتِ وزن به قدرتِ برابر، همیشه عملکردِ یکسانی رو در پیست ندارند. مهم اینه که کدوم ماشین، اون نسبت رو در اعدادِ پایینتر بدست آورده.
مثلا اگه نسبت قدرت به وزن یک خودرو، ۱ به ۱ باشه (یعنی ۲۰۰۰ اسب و ۲۰۰۰ کیلو داشته باشه) و در طرفِ دیگه، خودرویی رو داشته باشیم با ۱۰۰۰ اسب و ۱۰۰۰ کیلو، اون خودروی اول، اگر چه نسبت قدرت به وزنِ برابری با خودروی دوم داره ولی بههیچ عنولن نمیتونه چابکی و مانورپذیریِ خودروی دوم رو از خودش نشون بده.
این درحالیه که بولاید نسبت به ۹۱۹، علاوه بر اینکه در اعدادِ بالاتری، نسبتِ قدرت به وزنش رو بدست آورده (مثل خودروی اول توی مثالی که زدم) نقطه ضعفِ دیگهش اینه که اصلاٰ نتونسته به نسبتِ قدرت به وزنِ ۹۱۹ برسه.
فعلاً، مهمترین حریفِ ۹۱۹، ردبول RB17 هست با این مشخصات:
۹۰۰kg وزن
۱۲۰۰ps قدرت
R@min
۷ اسفند ۱۴۰۲وزن و قدرت فقط دو فاکتور هستن البته که مهم و اساسی هستن اما تایپ گیربکس، تیون موتور، آیرودینامیک بدنه و ادوات آیرودینامیکی، تعلیق، شاسی و …. هم عوامل بسیار مهمی هستن که هر کدوم ساعت ها مقاله و هزاران ساعت دانش و آزمون و خطا پشتشه. یکی از ضعف های اصلی این ماشین وزن 400 کیلویی موتورش هست که تاثیر بسیار منفی رو دینامیک شاسی و جرم ماشین میزاره هر چقدرم موتور سبک کنن که قطعا نمی تونن بازم زیر 300 کیلو نمیره.
919 یه محصول مسابقه ای بدون محدودیت های قوانین مسابقات هست که در سطحی ورای تمام محصولات جاده ای قرار داره که فقط دو نمونه مشابه تویوتا GR010 و فراری 499P در سطحش هستن، اصلا تصور قیاس این محصولات با بولاید و امثالهم که صرفا سبک سازی و آیرودینامیک بهبود یافته دارن از ذهنت خارج کن. بولاید که هیچی والکری که نزدیک ترین قرابت با محصولات مسابقه ای هم داره فرسنگ ها با محصولات مسابقه ای فاصله داره.
دو تا مثال ساده تو همین چند روز اخیر رکورد گیری کار اند درایو دیدین کامارو گاراژ 56 تقریبا 11 ثانیه از GT3RS بود ! فقط ب خاطر وزن و قدرت موتور بود ؟ یا حتی پورشه 956 نزدیک 40 سال رکورد نوربرگرینگ نگه داشت ! هنوز هم هیچ سوپراسپرت امروزی و حتی ده ها سال بعد هم نزدیک رکورد یه ماشین مسابقه ای 40 ساله و هیچ ماشین مسابقه ای دیگه نمیشه.
هیچ وقت یه ماشین مسابقه رو با هیچ محصول جاده ای حتی بالاترین سطحش قیاس نکنین. محصولات جاده ای پرفورمنس صرفا قطره ای از یه دریا هستن که فقط رفتاری شبیه اونم بسیار اندک به یه ماشین مسابقه ای دارن. صرفا روی سطح آب شناور موندی باید خیلی بری پایین تر.
Mohammad
۸ اسفند ۱۴۰۲کوئنیگزگ جمرا صفر تا سیصد رو ۴ثانیه سریع تر شیرون پر میکرد 😏
فندق
۸ اسفند ۱۴۰۲جمرا جاده
قدرتش بالای ۲۰۰۰ بود یادم نیست دقیقا چقدر
Mercedes
۸ اسفند ۱۴۰۲من خودم عاشق بوگاتیم
ولی از من کوچک به شما نصیحت هیچوقت از یه چیز بت نسازید تو زندگیتون
تعصب حتی دنیارو میتونه نابود کنه
خاص
۷ اسفند ۱۴۰۲پدال
درسته بولاید مدل کانسپتش (۲۰۲۰) که اعدادش قابل صحتسنجی نبودند، رو با قدرتِ اسمیِ ۱۸۵۰ps و وزنِ اسمیِ ۱۲۴۰kg معرفی کرد👇
https://www.wsupercars.com/wallpapers/bugatti/2020-bugatti-bolide-concept/
ولی در مدلِ تولیدیش (۲۰۲۴) معلوم شد که پیشرانه و قدرتش همونی هست که در شیرونss دیدیم یعنی ۱۶۰۰ps و وزنش هم با ۲۱۰kg افزایش نسبت به مدلِ کانسپت، ۱۴۵۰kg هست👇
https://newsroom.bugatti.com/press-releases/bugatti-bolide-engineered-to-the-highest-safety-standards
معتقدم این کاهش قدرت و افزایش وزن در مدلِ تولیدی، ناشی از شکست در مراحلِ توسعهی ماشین نیست.
بلکه خودشون از همون اول میدونستند که اون اعدادِ ادعایی در مدل کاتسپت، در سال ۲۰۲۰ قابل عملیاتی شدن نیست براشون.
صرفاً ادعایی رو منتشر کردند که ثمرهش، به اشتباه افتادنِ مردم و بینظیر پنداشتنِ بولاید شد.
کمااینکه پدال هم مثل خیلی از سایتها و کاربران، در این تله قرار گرفت و بازی خورد ناخواسته
JaMsHiD
۷ اسفند ۱۴۰۲بوگاتی ، برای فولکس واگن ضرر داره . فقط ضرر .
چون هزینه توسعه این ماشین خیلی بیشتر از فروشش هست ! تویوتا کمری نیست که میلیونی فروش داشته باشه .
سوال اصلی اینجاست که ، آیا فولکس واگن برای نام و نشون و برندینگ و نشون دادن و به رخ کشیدن تکنولوژیست بوگاتی رو نگه داشته ، یا چیز دیگه .
میشه توضیح بدید؟
فندق
۸ اسفند ۱۴۰۲احتمالا تیراژ تولید نسخه های جدید رو بالاتر ببرن که سود دهیش بیشتر بشه
چون شیرون از همون موتور ویرون استفاده میکرد و هزینه آنچنانی واسه تحقیق و توسعه نیاز نداشت
ولی جانشین شیرون هزینه تحقیق و توسعه بیشتری نیاز داره چون موتورش متفاوت و هیبرید هست
پس باید هم قیمت هم تیراژ تولیدش بیشتر بشه (بین ۵۰۰-۱۰۰۰) که جبران کنه هزینه توسعه رو
+ اینکه فولکس یه مجموعه هست که اعضاش هم رو ساپورت میکنن
مثلا سودی که ائودی در یک سال بدست میاره بخشی برای خود گروه ائودی و بخشی برای خود فولکسه چون سهامدار اصلیش هست ، فولکس از همون سود هوایی که از برند های انبوه سازش بدست میاره میاد روی تولید محدود ها مثل بوگاتی سرمایه گذاری میکنه
مثل یه خانواده میمونه که همو ساپورت میکنن
Arya
۷ اسفند ۱۴۰۲لقب شیطان جهنم نوربرگ رینگ برازندشه
حسین
۸ اسفند ۱۴۰۲نوربرگ رینگ
یکدست فرش میشه تا ایشون گرد و خاک بپا کنند
Golden cup
۷ اسفند ۱۴۰۲من نفهمیدم چی شد
مگه نگفتن که قدرتش پایین اومده به ۱۶۰۰ رسیده دوباره مثل شیرون
اول گفتن ۱۸۰۰ و خورده ای
بعد گفتن اون کانسپت بود کم شد رسید ۱۶۰۰ دوباره
الان باز ۱۸۰۰؟ آخر چند شد اینم شده مثل اخبار ایران
خاص
۸ اسفند ۱۴۰۲شما این دوتا متن رو جستجو کن: نتایج به دستت میاد:
2020 bugatti bolid concept specs
2024 bugatti bolid specs
Golden cup
۸ اسفند ۱۴۰۲ممنون سرچ کردم همون ۱۶۰۰ بود
نسخه نهایی
واقعا ماشین خفنیه
ولی اون آش دهن سوزی که ۲۰۲۰ اعلام کردن نیست
خاص
۹ اسفند ۱۴۰۲تازه وزنش هم ۲۱۰ کلیو هم بیشتر از اون چیزی هست که در سال ۲۰۲۰ ادعا کرده بودند.
در کل ماشین خوب و قوی ای هست.
ولی نباید در سال ۲۰۲۰ الکی ادعای قدرتِ ۱۸۵۰ps و وزن ۱۲۴۰kg رو توی ذهنها جا مینداختند.
۷ اسفند ۱۴۰۲هنوز به اون لندکروز دیروزه نمیرسه
Siyavash
۷ اسفند ۱۴۰۲هرچی نگاش میکنم سیر نمیشم..ولی ای کاش وزنش حداقل ۱۰۰ کیلو کمتر میشد،تا برایه پیست چابکتر میشد قدرتش به نظرم خیلی زیاده ،ولی با وزن ۱۴۵۰کیلو یکم اضافه وزن داره کاشکی هر جور شده یه راهی برایم کم کردن حداقل ۱۰۰ کیلو پیدا کنن در اون صورت به جرعت میگم تویه پیست هیچ حریفی توان رقابت رو باهاش ندار،،مگر این که پورشه ۹۱۹ بتونه باهاش سر شاخ بشه…💯💯💯💯💯💯💯💯💯
جاهل
۸ اسفند ۱۴۰۲خو داشی چی به این خوبی حتما دوگانه سی ان جی فابریکیه, خریدار میتونه تحویل گرفت کفسول سی ان جی رو از روش واز کنه بندازه کنار ۱۰۰ کیلو سبک میشه داش
amirboss
۸ اسفند ۱۴۰۲من با بولید و دیسک ترمز غول پیکر و شرکت برمبو کاری ندارم ولی فکرشو بکنید خودرویی با این همه تکنولوژی و قدرت چقدر باید نیرو تولید کنه تا به سرعت بالایی برسه و این همه نیرو آخرش توسط دیسک و لنت تبدیل به گرما و حرارت بشه.خیلی احمقانه ست. میتونست باسیستمی مانند”کرس”لااقل از ترمز گرفتن برق تولید بشه نه گرما.
کی از دست موتورها و خودروهای احتراق داخلی خلاص میشیم خدا میدونه
حسین
۸ اسفند ۱۴۰۲درست مانند
چرخه ی گوارش انسان
(ولی خب جدای همه ی این حرف ها
در صورت استفاده از انرژی های تجدید پذیر
مسیر مناسبی ایجاد و هارمونی خوبی شکل میگیره)
Scuderia Ferrari
۸ اسفند ۱۴۰۲بوگاتی همیشه خاص بوده و بیشتر به خاطر سریع بودن در خط مستقیم می شناسیمش و این مدل پیست محور میتونه خیلی هیجان انگیز باشه ولی به نظرم بتونه در نهایت تایم هایی در حد هایپر کارهای لمانز بزنه و در پس ماشین هایی مثل پورشه 919EVO و فراری 499P Modificata قرار می گیره
حسین
۸ اسفند ۱۴۰۲و
سلام بدید !
به،،،، مادر اول تا آخر چهار چرخ داران زمین
حسین
۸ اسفند ۱۴۰۲نظر من اینه
کنیگزگ
زیر خاک کف چرخ های همین ماشین به مسیر خودش ادامه بده و مواظبت کنه از خودش
Moro
۸ اسفند ۱۴۰۲از نظر من این جذاب ترین خودروی تاریخ هست، حداقل برای سلیقه هایی مثل سلیقه ی من
ناشناس
۸ اسفند ۱۴۰۲چرا به جای اینکه کلی هزینه برای ترمز های کربنی بکنن یه ترمز موتوری و یا گیبرکسی برای ماشینشون طراحی نمیکنن مزیت هاش هم بیشتر از ترمز های کربنیه