بوگاتی

بوگاتی بولاید 1826 اسب بخاری به بزرگ‌ترین دیسک ترمز برمبو مجهز می‌شود

ابعاد دیسک‌های ترمز بوگاتی بولاید برابر رینگ یک خودروی خانوادگی عادی است.

اخیرا شرکت بوگاتی ابرخودروی تازه خود، بولاید، را در پیست ایتالیایی ایمولا مورد آزمایش قرار داد و ۲۱ تصویر از آن را منتشر کرد. این ابرخودرو مخصوص به موتوری با توان تولید ۱,۸۲۶ اسب بخار قدرت مجهز شده است که نوید سرعت‌های بالایی را به راننده‌اش می‌دهد؛ بنابراین نگه داشتن چنین وسیله‌ای هم نیازمند تجهیزات مخصوصی است که هم بتواند از پس سرعت بالای آن برآید و هم بیشترین سطح ایمنی را برای راننده تامین کند.

نیروی توقف بولاید توسط ترمزهای تازه شرکت برمبو تامین می‌شود که به‌ویژه با تنظیم کربن-کربن تهیه شده‌اند. کالیپرهای مونوبلوک این ترمزها در جلو و عقب به‌ترتیب هشت و شش پیستونی و هر یک از جنس آلومینیوم با روکش نیکل ساخته شده‌اند. دیسک ترمز کربنی برمبو برای هر چهار چرخ بولاید ۱۵.۳ اینچی است؛ البته چرخ‌های جلو به پد و روتور ضخیم‌تری مجهز می‌شود. هر چرخ به چهار پد مجهز می‌شود؛ بنابراین وقتی همه این تجهیزات را کنار هم قرار دهید، به بزرگ‌ترین سیستم ترمز کربنی ساخت برمبو می‌رسید.

بولاید برای توقف خود تنها به ترمزهای برمبو اکتفا نکرده و از فناوری موجود در ابرخودروهای مسابقات WEC و فرمول ۱ استفاده می‌کند. «ماریو آلموندو»، مدیر ارشد اجرا در برمبو، می‌گوید:

توسعه سیستم ترمز برای بوگاتی بولاید برای واحد عملکرد فنی برمبو یک چالش بسیار خاص و هیجان‌انگیز به شمار می‌رفت و ما مفتخریم که سرانجام به هدف خود رسیدیم. باید تمام سیستم را برای همراهی با شخصیت و قدرت خودرو بازطراحی و بازمهندسی می‌کردیم.

بوگاتی در آخرین تلاش خود برای تکمیل ابرخودرو تازه‌اش، آن را به پیست ایمولا (با نام رسمی «اتودرومو اینترنازیوناله انزو ای دینو فراری») برد تا آزمایش عملکرد در هوای مرطوب و زمین خیس را انجام دهد. رانندگی یک ابرخودرو با بیش از ۱۸۰۰ اسب بخار قدرت و ۱,۴۵۱ گیلوگرم وزن در پیست مرطوب آن هم با حداکثر توان شبیه به جنون می‌ماند اما بوگاتی به آماده‌کردن خودروهایش برای تمام شرایط دینامیکی و رانندگی شهرت دارد.

بولاید برای بار نخست در سال ۲۰۲۰ رونمایی شد و در رویدادهای خودرویی گوناگون چون گودوود خودنمایی کرد. سازنده فرانسوی این خودرو که هم‌اکنون به‌صورت رسمی با برند ریمک ادغام شده است، امید دارد با آماده‌سازی بولاید، دستیابی به سرعت ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت را راحت‌تر کند؛ همان‌گونه که ویرون و شیرون به‌راحتی به بالاترین سرعت‌های ممکن در خودروهای جاده‌ای دست پیدا کردند. ایمنی هم در بولاید حرف اول را می‌زند؛ برای نمونه ستون A این خودرو در تست مقاومت در برابر چرخش در برابر فشار ۷.۵ تنی دوام آورد. نظر شما درباره بولاید چیست؟ آیا کونیگ‌زگ می‌تواند با یسکو ابسولوت به رقابت با بوگاتی بپردازد؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۹۷ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۳۴ دیدگاه‌ها

  1. امین

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (657 ديدگاه)

    یک زمانی نسبت قدرت به وزن یک ب یک خیلی دستاورد بزرگی بود که کونیگزگ One بهش رسید ، حالا ۱۴۵۱ کیلو در برابر ۱۸۲۶ !
    چابک با قدرت وحشتناک ، همون فرمولی که در فرمول یک وجود داره.

    موافقم 80
    مخالفم 3
    1. new reventon

      ۷ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (452 ديدگاه)

      فقط amg با 1750 کیلو وزن

      موافقم 10
      مخالفم 19
  2. LAMBORGHINI

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (194 ديدگاه)

    اسمش ترسناک 💀🔥

    موافقم 47
    مخالفم 5
  3. Siyavash

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (801 ديدگاه)

    هیولا در پیست……💯💯💯

    موافقم 30
    مخالفم 2
  4. Dark Knight

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (580 ديدگاه)

    این هیچی تا چند هفته دیگه جانشین شیرون رونمایی میشه که میگن خروجیش بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ اسبه 😱🔥

    موافقم 39
    مخالفم 4
    1. خاص

      ۷ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (239 ديدگاه)

      امیدوارم V8 باشه تا قدرتش قابل مقایسه باشه با رقیب‌های V8 خودش.

      یسکو ابسلوت: V8
      ونوم اف‌۵: V8
      تواتارا: V8
      جانشین شیرون: V8 ؟؟

      موافقم 8
      مخالفم 28
    2. Shirko

      ۷ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (271 ديدگاه)

      ببخشید تاریخ دقیق معرفی شیرون رو می دونید ؟؟

      موافقم 17
    3. Mercedes

      ۸ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (958 ديدگاه)

      ۲۰۰۰ کمه
      الان تسلا ۱۰۰۰ تا میده
      خیلی از ماشین های الکتریکی جدید مخصوصا چینی ها و آمریکایی ها راحت ۱۰۰۰ تا رو میدن
      باید بره رو ۲۲۰۰ حداقل

      موافقم 7
      مخالفم 1
    4. بهزاد

      ۱۱ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      کو کی گفته؟؟ ۱۸۰۰ زدن تو مطلب پدال

  5. ARIAN

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (346 ديدگاه)

    یسکو رقیب این؟ 😂😂😂 مرد حسابی به خداوندی خدا قسم این راحت میتونه جنگنده رو توی مسیر رفت و برگشت کوتاه بزنه این ماشین دوتا بال داشت پرواز هم میکرد نهااایت تکنولوژی و مهندسی و قدرت و سبک سازی و آیرودینامیک رو توی این ماشین داریم میبینیم. تا سال ها رکورد هاش رو کسی نخواهد زد وقتی اومد حالا میبنید. شعار معروف بوگاتی( اگر قابل مقایسه باشد دیگر بوگاتی نیست)

    موافقم 56
    مخالفم 9
    1. خاص

      ۷ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (239 ديدگاه)

      ۹۱۹ هایبرید evo:
      ۸۴۹kg وزن
      ۱۱۶۰ps قدرت

      بولاید:
      ۱۴۵۰kg وزن (در مدلِ ۲۰۲۴ نه کانسپتِ ۲۰۲۰)
      ۱۶۰۰ps قدرت (در مدل ۲۰۲۴ نه کانسپتِ ۲۰۲۰)
      ۱۶۰۰

      رقیب بولایدِ پیست‌محور، پورشه ۹۱۹ هایبرید evo هست نه یسکو.

      فرسنگ‌ها با شکستنِ رکوردِ ۹۱۹ فاصله داره.

      چرا؟

      چون با ۱۴۵۰kg وزن ، ۶۰۱kg از پورشه‌ی ۸۴۹ کیلویی سنگین‌تره.

      و چون باوجودِ ۱۶۰۰ps قدرت، فقط ۴۴۰ اسب بیشتر از پورشه‌ی ۱۱۶۰ اسبی داره.

      تجربه ثابت‌کرده دو خودرو با نسبتِ وزن به قدرتِ برابر، همیشه عملکردِ یکسانی رو در پیست ندارند. مهم اینه که کدوم ماشین، اون نسبت رو در اعدادِ پایین‌تر بدست آورده.

      مثلا اگه نسبت قدرت به وزن یک خودرو، ۱ به ۱ باشه (یعنی ۲۰۰۰ اسب و ۲۰۰۰ کیلو داشته باشه) و در طرفِ دیگه، خودرویی رو داشته باشیم با ۱۰۰۰ اسب و ۱۰۰۰ کیلو، اون خودروی اول، اگر چه نسبت قدرت به وزنِ برابری با خودروی دوم داره ولی به‌هیچ عنولن نمیتونه چابکی و مانورپذیریِ خودروی دوم رو از خودش نشون بده.

      این درحالیه که بولاید نسبت به ۹۱۹، علاوه بر اینکه در اعدادِ بالاتری، نسبتِ قدرت به وزنش رو بدست آورده (مثل خودروی اول توی مثالی که زدم) نقطه ضعفِ دیگه‌ش اینه که اصلاٰ نتونسته به نسبتِ قدرت به وزنِ ۹۱۹ برسه.

      فعلاً، مهمترین حریفِ ۹۱۹، ردبول RB17 هست با این مشخصات:
      ۹۰۰kg وزن
      ۱۲۰۰ps قدرت

      موافقم 37
      مخالفم 3
      1. R@min

        ۷ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (2051 ديدگاه)

        وزن و قدرت فقط دو فاکتور هستن البته که مهم و اساسی هستن اما تایپ گیربکس، تیون موتور، آیرودینامیک بدنه و ادوات آیرودینامیکی، تعلیق، شاسی و …. هم عوامل بسیار مهمی هستن که هر کدوم ساعت ها مقاله و هزاران ساعت دانش و آزمون و خطا پشتشه. یکی از ضعف های اصلی این ماشین وزن 400 کیلویی موتورش هست که تاثیر بسیار منفی رو دینامیک شاسی و جرم ماشین میزاره هر چقدرم موتور سبک کنن که قطعا نمی تونن بازم زیر 300 کیلو نمیره.

        919 یه محصول مسابقه ای بدون محدودیت های قوانین مسابقات هست که در سطحی ورای تمام محصولات جاده ای قرار داره که فقط دو نمونه مشابه تویوتا GR010 و فراری 499P در سطحش هستن، اصلا تصور قیاس این محصولات با بولاید و امثالهم که صرفا سبک سازی و آیرودینامیک بهبود یافته دارن از ذهنت خارج کن. بولاید که هیچی والکری که نزدیک ترین قرابت با محصولات مسابقه ای هم داره فرسنگ ها با محصولات مسابقه ای فاصله داره.

        دو تا مثال ساده تو همین چند روز اخیر رکورد گیری کار اند درایو دیدین کامارو گاراژ 56 تقریبا 11 ثانیه از GT3RS بود ! فقط ب خاطر وزن و قدرت موتور بود ؟ یا حتی پورشه 956 نزدیک 40 سال رکورد نوربرگرینگ نگه داشت ! هنوز هم هیچ سوپراسپرت امروزی و حتی ده ها سال بعد هم نزدیک رکورد یه ماشین مسابقه ای 40 ساله و هیچ ماشین مسابقه ای دیگه نمیشه.

        هیچ وقت یه ماشین مسابقه رو با هیچ محصول جاده ای حتی بالاترین سطحش قیاس نکنین. محصولات جاده ای پرفورمنس صرفا قطره ای از یه دریا هستن که فقط رفتاری شبیه اونم بسیار اندک به یه ماشین مسابقه ای دارن. صرفا روی سطح آب شناور موندی باید خیلی بری پایین تر.

        موافقم 26
    2. Mohammad

      ۸ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (333 ديدگاه)

      کوئنیگزگ جمرا صفر تا سیصد رو ۴ثانیه سریع تر شیرون پر میکرد 😏

      موافقم 13
      مخالفم 2
      1. فندق

        ۸ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (722 ديدگاه)

        جمرا جاده
        قدرتش بالای ۲۰۰۰ بود یادم نیست دقیقا چقدر

    3. Mercedes

      ۸ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (958 ديدگاه)

      من خودم عاشق بوگاتیم
      ولی از من کوچک به شما نصیحت هیچوقت از یه چیز بت نسازید تو زندگیتون
      تعصب حتی دنیارو می‌تونه نابود کنه

  6. خاص

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (239 ديدگاه)

    پدال

    درسته بولاید مدل کانسپتش (۲۰۲۰) که اعدادش قابل صحت‌سنجی نبودند، رو با قدرتِ اسمیِ ۱۸۵۰ps و وزنِ اسمیِ ۱۲۴۰kg معرفی کرد👇
    https://www.wsupercars.com/wallpapers/bugatti/2020-bugatti-bolide-concept/

    ولی در مدلِ تولیدیش (۲۰۲۴) معلوم شد که پیشرانه و قدرتش همونی هست که در شیرونss دیدیم یعنی ۱۶۰۰ps و وزنش هم با ۲۱۰kg افزایش نسبت به مدلِ کانسپت، ۱۴۵۰kg هست👇
    https://newsroom.bugatti.com/press-releases/bugatti-bolide-engineered-to-the-highest-safety-standards

    معتقدم این کاهش قدرت و افزایش وزن در مدلِ تولیدی، ناشی از شکست در مراحلِ توسعه‌ی ماشین نیست.
    بلکه خودشون از همون اول میدونستند که اون اعدادِ ادعایی در مدل کاتسپت، در سال ۲۰۲۰ قابل عملیاتی شدن نیست براشون.
    صرفاً ادعایی رو منتشر کردند که ثمره‌ش، به اشتباه افتادنِ مردم و بی‌نظیر پنداشتنِ بولاید شد.

    کمااینکه پدال هم مثل خیلی از سایت‌ها و کاربران، در این تله قرار گرفت و بازی خورد ناخواسته

    موافقم 16
    مخالفم 4
    1. JaMsHiD

      ۷ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (2767 ديدگاه)

      بوگاتی ، برای فولکس واگن ضرر داره . فقط ضرر .
      چون هزینه توسعه این ماشین خیلی بیشتر از فروشش هست ! تویوتا کمری نیست که میلیونی فروش داشته باشه .
      سوال اصلی اینجاست که ، آیا فولکس واگن برای نام و نشون و برندینگ و نشون دادن و به رخ کشیدن تکنولوژیست بوگاتی رو نگه داشته ، یا چیز دیگه .
      میشه توضیح بدید؟

      موافقم 9
      مخالفم 13
      1. فندق

        ۸ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (722 ديدگاه)

        احتمالا تیراژ تولید نسخه های جدید رو بالاتر ببرن که سود دهیش بیشتر بشه
        چون شیرون از همون موتور ویرون استفاده میکرد و هزینه آنچنانی واسه تحقیق و توسعه نیاز نداشت
        ولی جانشین شیرون هزینه تحقیق و توسعه بیشتری نیاز داره چون موتورش متفاوت و هیبرید هست
        پس باید هم قیمت هم تیراژ تولیدش بیشتر بشه (بین ۵۰۰-۱۰۰۰) که جبران کنه هزینه توسعه رو
        + اینکه فولکس یه مجموعه هست که اعضاش هم رو ساپورت میکنن
        مثلا سودی که ائودی در یک سال بدست میاره بخشی برای خود گروه ائودی و بخشی برای خود فولکسه چون سهامدار اصلیش هست ، فولکس از همون سود هوایی که از برند های انبوه سازش بدست میاره میاد روی تولید محدود ها مثل بوگاتی سرمایه گذاری می‌کنه
        مثل یه خانواده میمونه که همو ساپورت میکنن

  7. Arya

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (62 ديدگاه)

    لقب شیطان جهنم نوربرگ رینگ برازندشه

    موافقم 14
    مخالفم 6
    1. حسین

      ۸ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (785 ديدگاه)

      نوربرگ رینگ
      یکدست فرش میشه تا ایشون گرد و خاک بپا کنند

      موافقم 5
      مخالفم 3
  8. Golden cup

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (958 ديدگاه)

    من نفهمیدم چی شد
    مگه نگفتن که قدرتش پایین اومده به ۱۶۰۰ رسیده دوباره مثل شیرون
    اول گفتن ۱۸۰۰ و خورده ای
    بعد گفتن اون کانسپت بود کم شد رسید ۱۶۰۰ دوباره
    الان باز ۱۸۰۰؟ آخر چند شد اینم شده مثل اخبار ایران

    موافقم 15
    مخالفم 1
    1. خاص

      ۸ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (239 ديدگاه)

      شما این دوتا متن رو جستجو کن: نتایج به دستت میاد:

      2020 bugatti bolid concept specs

      2024 bugatti bolid specs

      موافقم 4
      مخالفم 1
      1. Golden cup

        ۸ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (958 ديدگاه)

        ممنون سرچ کردم همون ۱۶۰۰ بود
        نسخه نهایی
        واقعا ماشین خفنیه
        ولی اون آش دهن سوزی که ۲۰۲۰ اعلام کردن نیست

        موافقم 4
        مخالفم 1
        1. خاص

          ۹ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (239 ديدگاه)

          تازه وزنش هم ۲۱۰ کلیو هم بیشتر از اون چیزی هست که در سال ۲۰۲۰ ادعا کرده بودند.

          در کل ماشین خوب و قوی ای هست.

          ولی نباید در سال ۲۰۲۰ الکی ادعای قدرتِ ۱۸۵۰ps و وزن ۱۲۴۰kg رو توی ذهن‌ها جا مینداختند.

  9. ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (4898 ديدگاه)

    هنوز به اون لندکروز دیروزه نمی‌رسه

    موافقم 7
    مخالفم 3
  10. Siyavash

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (801 ديدگاه)

    هرچی نگاش میکنم سیر نمیشم..ولی ای کاش وزنش حداقل ۱۰۰ کیلو کمتر میشد،تا برایه پیست چابکتر میشد قدرتش به نظرم خیلی زیاده ،ولی با وزن ۱۴۵۰کیلو یکم اضافه وزن داره کاشکی هر جور شده یه راهی برایم کم کردن حداقل ۱۰۰ کیلو پیدا کنن در اون صورت به جرعت میگم تویه پیست هیچ حریفی توان رقابت رو باهاش ندار،،مگر این که پورشه ۹۱۹ بتونه باهاش سر شاخ بشه…💯💯💯💯💯💯💯💯💯

    1. جاهل

      ۸ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      خو داشی چی به این خوبی حتما دوگانه سی ان جی فابریکیه, خریدار میتونه تحویل گرفت کفسول سی ان جی رو از روش واز کنه بندازه کنار ۱۰۰ کیلو سبک میشه داش

  11. amirboss

    ۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (730 ديدگاه)

    من با بولید و دیسک ترمز غول پیکر و شرکت برمبو کاری ندارم ولی فکرشو بکنید خودرویی با این همه تکنولوژی و قدرت چقدر باید نیرو تولید کنه تا به سرعت بالایی برسه و این همه نیرو آخرش توسط دیسک و لنت تبدیل به گرما و حرارت بشه.خیلی احمقانه ست. میتونست باسیستمی مانند”کرس”لااقل از ترمز گرفتن برق تولید بشه نه گرما.
    کی از دست موتورها و خودروهای احتراق داخلی خلاص میشیم خدا میدونه

    موافقم 3
    مخالفم 18
    1. حسین

      ۸ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (785 ديدگاه)

      درست مانند
      چرخه ی گوارش انسان

      (ولی خب جدای همه ی این حرف ها
      در صورت استفاده از انرژی های تجدید پذیر
      مسیر مناسبی ایجاد و هارمونی خوبی شکل میگیره)

      موافقم 2
      مخالفم 1
  12. Scuderia Ferrari

    ۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (4062 ديدگاه)

    بوگاتی همیشه خاص بوده و بیشتر به خاطر سریع بودن در خط مستقیم می شناسیمش و این مدل پیست محور میتونه خیلی هیجان انگیز باشه ولی به نظرم بتونه در نهایت تایم هایی در حد هایپر کارهای لمانز بزنه و در پس ماشین هایی مثل پورشه 919EVO و فراری 499P Modificata قرار می گیره

  13. حسین

    ۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (785 ديدگاه)

    و

    سلام بدید !

    به،،،، مادر اول تا آخر چهار چرخ داران زمین

    موافقم 7
    مخالفم 4
  14. حسین

    ۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (785 ديدگاه)

    نظر من اینه
    کنیگزگ
    زیر خاک کف چرخ های همین ماشین به مسیر خودش ادامه بده و مواظبت کنه از خودش

    موافقم 9
    مخالفم 6
  15. Moro

    ۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (72 ديدگاه)

    از نظر من این جذاب ترین خودروی تاریخ هست، حداقل برای سلیقه هایی مثل سلیقه ی من

    موافقم 5
    مخالفم 1
  16. ناشناس

    ۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چرا به جای اینکه کلی هزینه برای ترمز های کربنی بکنن یه ترمز موتوری و یا گیبرکسی برای ماشین‌شون طراحی نمیکنن مزیت هاش هم بیشتر از ترمز های کربنیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا