در این مطلب خواهیم فهمید که چرا لاستیکهای گرانقیمت میشلین هایپرکار ۱۶۰۰ اسب بخاری بوگاتی بولاید اینقدر زود فرسوده میشوند.
ویدیویی که اخیراً توسط مانی خوشبین در یوتیوب منتشر شده، نشان میدهد لاستیکهای بوگاتی بولاید که صرفاً برای پیست طراحی شدهاند، تنها ۶۰ کیلومتر عمر مفید دارند و قیمت هر دست آنها حدود ۸ هزار دلار است. اگر شما از دسته ثروتمندانی باشید که توانایی خرید بولاید را دارند، احتمالاً هزینه لاستیکها برایتان ناچیز است اما چنین هزینهای فقط برای ۶۰ کیلومتر همچنان شگفتانگیز است. البته قیمت بالای لاستیکهای موردبحث تعجبی ندارد زیرا بولاید از لاستیکهای مسابقهای میشلین استفاده میکند یعنی لاستیکهایی که در عقب مشابه لاستیکهای خودروهای LMDh در مسابقات قهرمانی استقامت جهانی FIA هستند؛ اما این لاستیکهای مسابقهای که برای رقابتهای سطح بالا طراحی شدهاند چرا تنها ۶۰ کیلومتر دوام میآورند؟
چرا بوگاتی بولاید لاستیکها را میبلعد؟
برخلاف خودروهای LMDh که تحت محدودیت قوانین مسابقات ساخته میشوند، بوگاتی بولاید هیچ محدودیتی ندارد. این خودرو صرفاً برای تبدیل شدن به سریعترین ماشین روی پیست طراحی شده است. طبق شبیهسازیهای کامپیوتری، بولاید میتواند پیست نوربرگرینگ را در ۵ دقیقه و ۲۳.۱ ثانیه طی کند یعنی تنها ۴ ثانیه کندتر از رکورد پورشه ۹۱۹ هیبرید اوو. بوگاتی ادعا میکند که بولاید در پیچها تا ۲.۵ جی فشار جانبی را تحمل و داونفورسی معادل ۲۶۳۰ کیلوگرم تولید میکند. در مقایسه، حداکثر قدرت خودروهای LMDh روی ۷۰۰ اسب بخار محدود شده است درحالیکه بولاید ۱۶۰۰ اسب بخار قدرت دارد.
به همین دلیل، لاستیکهای مسابقهای بولاید که در عقب ۴۰۰ میلیمتر عرض دارند، پس از تنها چند کیلومتر ذوب میشوند. عمر ۶۰ کیلومتری این لاستیکها یعنی در نوربرگرینگ فقط میتوانید یک دور گرم کردن و دو دور با سرعت کامل بزنید. اگر به پیست سیلورستون بریتانیا بروید که هر دور ۵.۸۹ کیلومتر است، میتوانید تنها ۱۰ دور بزنید و در پیست ۶.۹۲ کیلومتری اسپا بلژیک فقط امکان زدن ۸ دور را خواهید داشت. علاوه بر این، تعویض لاستیکها هم بهسادگی ممکن نیست و نیاز به تیم تخصصی دارد.
فرایند خاص آمادهسازی لاستیکهای بولاید
بوگاتی بولاید با دو نوع لاستیک عرضه میشود که شامل یک دست برای جابهجایی خودرو از محل نگهداری به پیست و بالعکس و یک دست لاستیکهای اسلیک برای پیست میشود. مانی خوشبین توضیح میدهد که لاستیکهای مخصوص پیست باید سه بار نصب و جدا شوند تا از چسبندگی متعادل در تمام سطوح لاستیکها اطمینان حاصل شود. سپس، لاستیکها باید تا دمای ۸۰ درجه سانتیگراد گرم شوند زیرا این لاستیکهای مسابقهای فقط در دمای بهینه عملکرد مناسبی دارند. رفتن به پیست با لاستیکهای سرد یا رانندگی با سرعت بیش از ۳۸۰ کیلومتر بر ساعت میتواند فاجعهبار باشد. البته اکثر ۴۰ دستگاهی که از بولاید ساخته شده احتمالاً همیشه در پارکینگها باقی خواهند ماند و هیچگاه راهی پیست نمیشوند ولی بااینوجود، بوگاتی رویدادهای اختصاصی پیست برای مالکان بولاید برگزار میکند که با حداقل تبلیغات و بهصورت کاملاً خصوصی انجام میشود تا مشتریان فوق ثروتمندش در خفا بمانند.
فريد
۱ اردیبهشت ۱۴۰۴من پولشم داشته باشم وقتم رو سر این چیزا تلف نمیکنم. خیلی حوصله دارن بخدا.
بیشتر از این که به درد بخورن این ماشینا، هزینه واسه مالکن و دلیلی برای دیده شدن ( البته نه برای مسابقه و شرکت ).
342
۱ اردیبهشت ۱۴۰۴این ماشینا سرمایه گذاریه دوست من:)) نه برای سواری
USA
۱ اردیبهشت ۱۴۰۴خوبه تو پول نداری ذهن فقیر تو برای پراید خوبه هههههه
خودروباز
۱ اردیبهشت ۱۴۰۴مانی خوشبین اگه ایران مونده بود با توجه به علاقه ای که به ماشینها داره الان تو بهترین حالت راننده اسنپ بود و روزی 2 نوبت هم برق خونشون میرفت
علی
۱ اردیبهشت ۱۴۰۴یعنی هر شصت کیلومتر یک 207 قربانی میکنند براش
ashkanyp
۱ اردیبهشت ۱۴۰۴مانی خوشبین اگه ایران بود فامیلیش بدبین میشد
gholii
۱ اردیبهشت ۱۴۰۴مانی خوشبین اگه ایران بود مستربین میشد
علی
۱ اردیبهشت ۱۴۰۴هیچ وقت از بوگاتی خوشم نیومده دوست دارم کنار 911 عکس بگیرم نه کنار بوگاتی ،همه چیزش نمایشیه انگاری مالکینش هم دارن متوجه میشن که فقط بدرد فخر فروشی میخوره.
مهیار
۱ اردیبهشت ۱۴۰۴باز خوبه هیچ وقت حتی از نزدیک نمیبینیش . اسمشو نبر مچکرم
R
۱ اردیبهشت ۱۴۰۴چون تو خوشت نمیاد این فکرو میکنی؟ خوشت نمیاد نگاش نکن
SepehrV10
۱ اردیبهشت ۱۴۰۴۶۰ کیلومتر=یه دنا پلاس
😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐
USA
۱ اردیبهشت ۱۴۰۴دمتش گرم مانی خوشبین از ثروتش استفاده میکنه منم اگر ثروت میلیارد دلاری داشتم پر پارکینگ خونم ماشین میلیون دلاری و موتور سنگین بود انسان یک بار میاد به دنیا نباید آرزو به دل بمونی پول الکی توی حساب بمونه که چی بشه ؟ باید ملک و ماشین خرید حال دنیا رو کرد ههههههه