بوگاتی

یادی از بوگاتی شیرون کانسپت، پدر ویرون با پیشرانه 18 سیلندر

کانسپت شیرون که در سال ۱۹۹۹ با پیشرانهٔ W18 تنفس طبیعی معرفی شد، پیش‌نمایشی از ویرون محسوب می‌شد که شش سال بعد به بازار آمد.

بوگاتی داستان پرفرازونشیبی دارد. این شرکت در سال ۱۹۶۳ ورشکست شد و در دههٔ ۹۰ برای مدت کوتاهی احیا شد و دوباره سقوط کرد. سپس گروه فولکس‌واگن در سال ۱۹۹۸ این برند را خرید و تصمیم گرفت برای دومین بار به شکلی باشکوه بوگاتی را احیا کند. هرچند اولین بوگاتی تولیدی زیر چتر فولکس‌واگن در سال ۲۰۰۵ به بازار آمد اما پیش‌نمایش ویرون شش سال قبل با کانسپتی بنام شیرون ۱۸.۳ ارائه شده بود. این کانسپت که در نمایشگاه فرانکفورت ۱۹۹۹ رونمایی شد، مسیر جدیدی را برای بوگاتی ایجاد کرد.

البته جهان ظاهری نهایی هایپرکار تولیدی بوگاتی را در کانسپت ۱۸.۴ ویرون دید که چند ماه بعد معرفی شد اما شیرون ۱۸.۳ پایه و اساس این هایپرکار را بنیان نهاد. دماغهٔ مشابه پاکت نامه، چراغ‌های چندضلعی کشیده و جلوپنجرهٔ نعل اسبی نمادین عناصری بودند که در ویرون به تولید رسیدند. بااین‌حال، طراحان از شیشهٔ جلو به بعد، همه‌چیز کانسپت شیرون را به سطل آشغال ریختند و ویرون تولیدی در عقب هیچ شباهتی به این کانسپت نداشت. ایتال‌دیزاین که شیرون ۱۸.۳ را طراحی کرده بود، در قسمت‌های مختلف از گذشتهٔ درخشان بوگاتی الهام گرفت.

بخش عقبی شیرون با گلگیرهای پهن یادآور بوگاتی تایپ ۵۷ بود و رینگ‌ها از خودروی مسابقه‌ای تایپ ۳۵ گرفته شده بودند. ویژگی‌هایی از داخل کانسپت شیرون هم به ویرون راه پیدا کردند. به‌عنوان‌مثال، چرم باکیفیت در سراسر کابین و تریم آلومینیومی در اطراف صفحه آمپر و دسته‌دنده عناصری بودند که بعداً در ویرون دیدیم. برجسته‌ترین ویژگی این کانسپت اما پیشرانهٔ آن بود. پشت صندلی‌های شیون یک موتور ۶.۳ لیتری W18 تنفس طبیعی قرار گرفته بود که از سه ردیف شش سیلندر تشکیل شده و ۵۵۵ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. این همان پیشرانه‌های بود که قبل از شیرون در کانسپت‌های EB118 و EB218 ارائه شده بود.

این پیشرانه اما در ویرون کاملاً متحول شد. بوگاتی این موتور را از W18 به W16 تبدیل کرد که شامل چهار ردیف چهارتایی می‌شد. علاوه بر این، با استفاده از چهار توربوشارژر و رساندن حجم موتور به ۸ لیتر، خروجی پیشرانه با افزایش چشمگیری به ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۲۵۰ نیوتن متر گشتاور رسید. دوران این نیروگاه جذاب اما رو به پایان است زیرا سه سال پیش بوگاتی به ریمک پیوست و قرار است ۲۰ ژوئن برابر با ۳۱ خرداد جانشین شیرون را پیشرانهٔ V16 هیبریدی معرفی شود. گفته می‌شود این هایپرکار جدید از بوگاتی تایپ ۵۴ آتلانتیک و تایپ ۴۱ رویال الهام خواهد گرفت یعنی دقیقاً همان کاری که با کانسپت شیرون در ربع قرن پیش انجام شد؛ بنابراین، دورهٔ جدید بوگاتی باید احساس آشنایی داشته باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱۶ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. Taha Ayoobi

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4319 ديدگاه)

    چقدر زشت بوده.

    موافقم 13
    مخالفم 9
    1. amir

      ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3601 ديدگاه)

      آقای دهقان رکوردزنی اسپارک اول هم بزارید که رکورد ریماک رو زده انگار

      موافقم 18
      مخالفم 3
      1. امیر دهقان

        ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (743 ديدگاه)

        بله همینطوره
        دوستان در حال نوشتن مطلبش هستن

        موافقم 16
        مخالفم 1
        1. car lover

          ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (1409 ديدگاه)

          اقای دهقان از دوئل ها خبری هست؟ یا تموم شد واسه همیشه

          موافقم 11
          مخالفم 1
    2. پیرمرد قدیمی

      ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (195 ديدگاه)

      باز هم برمیگرده به بحث سلیقه ، بنظر من که گلگیر های کشیده با اون چراغ های عمودی زیبا بوده ، اون گلگیر های جلو هم که از جلو پنجره جلوتر بودند کارو خوش رخ تر کرده بودن ، آخر مقاله حقیقت تلخی وجود داره به اسم پایان کار این مدل بوگاتی با پیشرانه درون‌سوز…

      موافقم 12
      مخالفم 3
    3. A

      ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      مثل خودت

      موافقم 7
      مخالفم 4
      1. ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4897 ديدگاه)

        خودتو میگی دیگه؟ اره؟

        موافقم 4
        مخالفم 1
    4. مهدی عبدالله پور

      ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3 ديدگاه)

      زمان خودش که میومدیم میگفتیم واای عجب قشنگه وایی اون خط کروم کاری وسط جلو پنجرشو وااای و …

      الان این حرف

      موافقم 6
      مخالفم 3
  2. Drifter

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (32 ديدگاه)

    به جرئت میشه گفت که طراحی ویرون و شیرون منحصر به فردترین طراحی بین همه ماشین های دنیاس
    چه پوسترهایی که ازشون رو دیوار اتاقم چسبوندم

    موافقم 15
    مخالفم 3
  3. بنده خدا

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (520 ديدگاه)

    ساده و زیبا ترین طراحی تاریخ
    ویرون ss قرمز مشکی

    موافقم 10
    مخالفم 4
  4. corvette

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (370 ديدگاه)

    یکی از روانی ترین کانسپت های تاریخ خودرو
    انجین ۱۸ سیلندر

    موافقم 16
    مخالفم 1
  5. Cert

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (173 ديدگاه)

    این پیشرانه چندان
    کارآمد نبود ومشکلات فنی داشت برای همین آنرا کنار گذاشتند.

    موافقم 3
    مخالفم 6
  6. AMIN (M.A.S)

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (849 ديدگاه)

    موتور W این ماشین با موتوری که توی ویرون و شیرون استفاده شده از بیخ متفاوته
    موتور این ماشین سه تا بلوک شیش سیلندر با زاویه ۶۰ درجه بین بلوکا هست و فک کنم هر بلوکم واسه خودش یه سرسیلندر داره قیافه موتورای شبیهشو ببینید انگاری یه موتور v شکله که وسطش یه موتور خطی زده بیرون!!
    موتور ویرون در اصل چهار تا بلوک چهار سیلندره اما دوتا سرسیلندر داره درست مثل موتورای VR که بلوکشون خورجینیه اما برخلاف خورجینی به جای دوتا سرسیلندر یه سرسیلندر دارن
    اصلا انگار دوتا موتور VR8 رو به هم چسبونده باشن و موتور ویرونو ساخته باشن

    فک کنم توی طرح اولیه ویرون هم اول موتور W18 بود و بعدا موتور ۱۶ سیلندر چهارتوربو جایگزینش شد

    موافقم 12
    1. Roham

      ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (757 ديدگاه)

      داشتم مطلب رو می خوندم دقیقا همین شکل پیشرانه واسم جلب توجه کرد
      به نظرم طراحی جالبیه
      ولی ضعفش چی بود که رو نمونه تولیدی نیومد؟

      موافقم 4
      مخالفم 1
  7. Amirsh

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (179 ديدگاه)

    یه سوال که واقن ذهنمو درگیر کرده
    کسی میدونه چرا کانسپتای دهه ۹۰ ، ۲۰۰۰ ، بک گراند عکسای رسمیشون یه تپه ی شنی خاکستریه؟ مث معدن شنو ماسه ؟
    من پس زمینه ی خیلی از کانسپتای اون زمان این تپه ماسه رو دیدم ، تو همه برندا

    موافقم 8
    مخالفم 1
    1. Roham

      ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (757 ديدگاه)

      کارشناس نیستم فقط برداشت شخصی…
      ولی شاید واسه رنگ خنثی یی که دارن، ناخداگاه چشم دنبال سوژه رنگی، که تو این موارد محصول مورد نظر هست، باشه

    2. زیزیگولو

      ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (6035 ديدگاه)

      شاید بخاطر این هستش که هر دهه‌ ، مُد و طراحی و شیوه عکاسی مخصوص به خودشو داره

  8. BMW

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1496 ديدگاه)

    18 سیلندر🔥🔥

  9. Aradkhodaverdi

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (126 ديدگاه)

    از نظر من واقعا بی نظیره یکی این یکی میباخ اکسلرو چراغ عقب زیبایی دارن

    موافقم 3
    مخالفم 2
  10. ALI.S

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (260 ديدگاه)

    برای الان واقعاً زشته😂

  11. سیاوش

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تو سبک و سیاق ایتال دیزلین شیگرا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا