کانسپت شیرون که در سال ۱۹۹۹ با پیشرانهٔ W18 تنفس طبیعی معرفی شد، پیشنمایشی از ویرون محسوب میشد که شش سال بعد به بازار آمد.
بوگاتی داستان پرفرازونشیبی دارد. این شرکت در سال ۱۹۶۳ ورشکست شد و در دههٔ ۹۰ برای مدت کوتاهی احیا شد و دوباره سقوط کرد. سپس گروه فولکسواگن در سال ۱۹۹۸ این برند را خرید و تصمیم گرفت برای دومین بار به شکلی باشکوه بوگاتی را احیا کند. هرچند اولین بوگاتی تولیدی زیر چتر فولکسواگن در سال ۲۰۰۵ به بازار آمد اما پیشنمایش ویرون شش سال قبل با کانسپتی بنام شیرون ۱۸.۳ ارائه شده بود. این کانسپت که در نمایشگاه فرانکفورت ۱۹۹۹ رونمایی شد، مسیر جدیدی را برای بوگاتی ایجاد کرد.
البته جهان ظاهری نهایی هایپرکار تولیدی بوگاتی را در کانسپت ۱۸.۴ ویرون دید که چند ماه بعد معرفی شد اما شیرون ۱۸.۳ پایه و اساس این هایپرکار را بنیان نهاد. دماغهٔ مشابه پاکت نامه، چراغهای چندضلعی کشیده و جلوپنجرهٔ نعل اسبی نمادین عناصری بودند که در ویرون به تولید رسیدند. بااینحال، طراحان از شیشهٔ جلو به بعد، همهچیز کانسپت شیرون را به سطل آشغال ریختند و ویرون تولیدی در عقب هیچ شباهتی به این کانسپت نداشت. ایتالدیزاین که شیرون ۱۸.۳ را طراحی کرده بود، در قسمتهای مختلف از گذشتهٔ درخشان بوگاتی الهام گرفت.
بخش عقبی شیرون با گلگیرهای پهن یادآور بوگاتی تایپ ۵۷ بود و رینگها از خودروی مسابقهای تایپ ۳۵ گرفته شده بودند. ویژگیهایی از داخل کانسپت شیرون هم به ویرون راه پیدا کردند. بهعنوانمثال، چرم باکیفیت در سراسر کابین و تریم آلومینیومی در اطراف صفحه آمپر و دستهدنده عناصری بودند که بعداً در ویرون دیدیم. برجستهترین ویژگی این کانسپت اما پیشرانهٔ آن بود. پشت صندلیهای شیون یک موتور ۶.۳ لیتری W18 تنفس طبیعی قرار گرفته بود که از سه ردیف شش سیلندر تشکیل شده و ۵۵۵ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. این همان پیشرانههای بود که قبل از شیرون در کانسپتهای EB118 و EB218 ارائه شده بود.
این پیشرانه اما در ویرون کاملاً متحول شد. بوگاتی این موتور را از W18 به W16 تبدیل کرد که شامل چهار ردیف چهارتایی میشد. علاوه بر این، با استفاده از چهار توربوشارژر و رساندن حجم موتور به ۸ لیتر، خروجی پیشرانه با افزایش چشمگیری به ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۲۵۰ نیوتن متر گشتاور رسید. دوران این نیروگاه جذاب اما رو به پایان است زیرا سه سال پیش بوگاتی به ریمک پیوست و قرار است ۲۰ ژوئن برابر با ۳۱ خرداد جانشین شیرون را پیشرانهٔ V16 هیبریدی معرفی شود. گفته میشود این هایپرکار جدید از بوگاتی تایپ ۵۴ آتلانتیک و تایپ ۴۱ رویال الهام خواهد گرفت یعنی دقیقاً همان کاری که با کانسپت شیرون در ربع قرن پیش انجام شد؛ بنابراین، دورهٔ جدید بوگاتی باید احساس آشنایی داشته باشد.
Taha Ayoobi
۲۴ خرداد ۱۴۰۳چقدر زشت بوده.
amir
۲۴ خرداد ۱۴۰۳آقای دهقان رکوردزنی اسپارک اول هم بزارید که رکورد ریماک رو زده انگار
امیر دهقان
۲۴ خرداد ۱۴۰۳بله همینطوره
دوستان در حال نوشتن مطلبش هستن
car lover
۲۴ خرداد ۱۴۰۳اقای دهقان از دوئل ها خبری هست؟ یا تموم شد واسه همیشه
پیرمرد قدیمی
۲۴ خرداد ۱۴۰۳باز هم برمیگرده به بحث سلیقه ، بنظر من که گلگیر های کشیده با اون چراغ های عمودی زیبا بوده ، اون گلگیر های جلو هم که از جلو پنجره جلوتر بودند کارو خوش رخ تر کرده بودن ، آخر مقاله حقیقت تلخی وجود داره به اسم پایان کار این مدل بوگاتی با پیشرانه درونسوز…
A
۲۴ خرداد ۱۴۰۳مثل خودت
۲۴ خرداد ۱۴۰۳خودتو میگی دیگه؟ اره؟
مهدی عبدالله پور
۲۴ خرداد ۱۴۰۳زمان خودش که میومدیم میگفتیم واای عجب قشنگه وایی اون خط کروم کاری وسط جلو پنجرشو وااای و …
الان این حرف
Drifter
۲۴ خرداد ۱۴۰۳به جرئت میشه گفت که طراحی ویرون و شیرون منحصر به فردترین طراحی بین همه ماشین های دنیاس
چه پوسترهایی که ازشون رو دیوار اتاقم چسبوندم
بنده خدا
۲۴ خرداد ۱۴۰۳ساده و زیبا ترین طراحی تاریخ
ویرون ss قرمز مشکی
corvette
۲۴ خرداد ۱۴۰۳یکی از روانی ترین کانسپت های تاریخ خودرو
انجین ۱۸ سیلندر
Cert
۲۴ خرداد ۱۴۰۳این پیشرانه چندان
کارآمد نبود ومشکلات فنی داشت برای همین آنرا کنار گذاشتند.
AMIN (M.A.S)
۲۴ خرداد ۱۴۰۳موتور W این ماشین با موتوری که توی ویرون و شیرون استفاده شده از بیخ متفاوته
موتور این ماشین سه تا بلوک شیش سیلندر با زاویه ۶۰ درجه بین بلوکا هست و فک کنم هر بلوکم واسه خودش یه سرسیلندر داره قیافه موتورای شبیهشو ببینید انگاری یه موتور v شکله که وسطش یه موتور خطی زده بیرون!!
موتور ویرون در اصل چهار تا بلوک چهار سیلندره اما دوتا سرسیلندر داره درست مثل موتورای VR که بلوکشون خورجینیه اما برخلاف خورجینی به جای دوتا سرسیلندر یه سرسیلندر دارن
اصلا انگار دوتا موتور VR8 رو به هم چسبونده باشن و موتور ویرونو ساخته باشن
فک کنم توی طرح اولیه ویرون هم اول موتور W18 بود و بعدا موتور ۱۶ سیلندر چهارتوربو جایگزینش شد
Roham
۲۴ خرداد ۱۴۰۳داشتم مطلب رو می خوندم دقیقا همین شکل پیشرانه واسم جلب توجه کرد
به نظرم طراحی جالبیه
ولی ضعفش چی بود که رو نمونه تولیدی نیومد؟
Amirsh
۲۴ خرداد ۱۴۰۳یه سوال که واقن ذهنمو درگیر کرده
کسی میدونه چرا کانسپتای دهه ۹۰ ، ۲۰۰۰ ، بک گراند عکسای رسمیشون یه تپه ی شنی خاکستریه؟ مث معدن شنو ماسه ؟
من پس زمینه ی خیلی از کانسپتای اون زمان این تپه ماسه رو دیدم ، تو همه برندا
Roham
۲۴ خرداد ۱۴۰۳کارشناس نیستم فقط برداشت شخصی…
ولی شاید واسه رنگ خنثی یی که دارن، ناخداگاه چشم دنبال سوژه رنگی، که تو این موارد محصول مورد نظر هست، باشه
زیزیگولو
۲۴ خرداد ۱۴۰۳شاید بخاطر این هستش که هر دهه ، مُد و طراحی و شیوه عکاسی مخصوص به خودشو داره
BMW
۲۴ خرداد ۱۴۰۳18 سیلندر🔥🔥
Aradkhodaverdi
۲۴ خرداد ۱۴۰۳از نظر من واقعا بی نظیره یکی این یکی میباخ اکسلرو چراغ عقب زیبایی دارن
ALI.S
۲۵ خرداد ۱۴۰۳برای الان واقعاً زشته😂
سیاوش
۲۵ خرداد ۱۴۰۳تو سبک و سیاق ایتال دیزلین شیگرا