تولید بوگاتی شیرون برای رسیدن به سرعت ۴۸۹.۲ کیلومتر در ساعت کار راحتی نبوده است. واضح است که شیرون استاندارد یکی از تواناترین خودروهای دنیاست اما بوگاتی هنوز هم مجبور به بازمهندسی بسیاری از قطعات مدل استوک شده تا بتواند رکورد سرعت را بشکند. این خودروساز مشهور برای توضیح اینکه تبدیل طراحی نرمال شیرون به شیرون سوپر اسپورت ۳۰۰ پلاس منحصربهفرد چقدر کار داشته فهرستی کامل از قطعات تغییر یافته را منتشر ساخته است. میزان تغییرات رخ داده نشان میدهد که خودروسازان مشهور نیازمند تلاشهای بسیار زیادی برای رسیدن به رکوردهای سرعت جدید هستند.
رسیدن از شیرون پایه به شیرون سوپر اسپورت ۳۰۰ پلاس به اندازهی فاصله بین ویرون تا شیرون چالشبرانگیز و مهم بوده است. بوگاتی زمان زیادی را صرف بهینهسازی آئرودینامیکی شیرون سوپر اسپورت ۳۰۰ پلاس کرده است. فرانک هیل مدیر طراحی بوگاتی میگوید:
“تنها جریان هوای عالی در بخش جلو خواهد توانست توربولانس مضر را در حالت مناسب نگه داشته و اطمینان دهد که جریان هوای اطراف خودرو خوب باقی میماند.”
با تغییر بخش آئرودینامیکی جلو برای عملکردی عالی در سرعتهای بالای ۴۸۲.۸ کیلومتر در ساعت (۳۰۰ مایل بر ساعت) بوگاتی توجه خود را معطوف بخش عقب شیرون کرده است. نمای عقب شیرون سوپر اسپورت ۳۰۰ پلاس ۲۵ سانتی طویلتر از نسخه عادی این هایپرکار بوده و این امر به کنترل داون فورس و لیفت عقب خودرو کمک شایانی نموده است.
پیشرانه نیز از اگزوز تیتانیومی با تکنولوژی پرینت سهبعدی سود برده و از توربوهای بزرگتر و کاراتر در آن استفاده شده است. نتیجه نهایی این تغییرات دستیابی به قدرت ۱۵۸۷ اسب بخاری و گشتاور ۱۶۰۰ نیوتون متری بوده است. بوگاتی میگوید:
“هر چهار توربوی پیشرانه از کمپرسوری استفاده میکنند که ابعادش از ۷۴ به ۷۷ میلیمتر رسیده و این امر منجر به خروجی بهتر میشود. قطر پره توربین نیز از ۶۴.۴ به ۶۷.۲ میلیمتر رسیده تا قدرت کمپرسور بیشتری تولید کند که این موضوع برای بهبود فشار بوست ضروری است.”
شیرون سوپر اسپورت ۳۰۰ پلاس یک شاهکار مهندسی بوده است…
Mad.z.Max
۷ آذر ۱۴۰۰جواب سوال تیتر بصورت خلاصه:
«به سختی»
محمدرضا
۷ آذر ۱۴۰۰این تنها خودروی جهانه که هیبرید نیست و این رکورد رو میزنه.ویک بنزینیه اصیل وخالصه.
قطعا بعدی ها هیبریدن.
برقی ها هم که از پس ۳۰۰مایل هم بر نمیان.
قطعا کلکسیونی ترین و گران ترین خودروی جهان خواهد شد.
شاید هم لاویواویتو گران ترین بشه.
M.Kazem.K
۷ آذر ۱۴۰۰((این تنها خودروی جهانه که هیبرید نیست و این رکورد رو میزنه)) پس بفرمایید جسکو و ونوم F5 و SSC و …. کشک بودن دیگه 😐😂
M.Kazem.K
۷ آذر ۱۴۰۰تو شیرون 300+ واقعا به نحو احسن شیرَشو تا سر حد مرگ کشیدن 😅
ولی خوب شد همینجا بوگاتی دست از سر پلتفرم شیرون برداشت دیگه داشت داد همه در میومد ( علارقم تمام شایستگی ها و…. اش )
منتظر محصول مشترکش با ریماک هستیم ✌️ نمیدونم چرا با وجود اینکه از خیلی از الکتریکی ها خوشم نماید اما واقعا ریماک دوست دارم ! وصد البته وصلت با بوگاتی رو …!!
م
۱۷ آذر ۱۴۰۰داداش به جا اینکه نظر بدی یکم رو دیکتت کار کن
علیرقم نیست علیرغمه
Zakaria
۷ آذر ۱۴۰۰در واقع طویل شدن بخش عقب بیشترین تاثیر رو در کاهش نیروی درگ داره نه لیفت و داون فورس. با طویل شدن این بخش (tail) و دیفیوزر، سطح جدایش جریان کمتر شده و جریان های گردابی کمتری پشت ماشین ایجاد میشه.(تصاویر شماره 15و18 منبع که پایین مقاله آورده شده کاملا منظورم رو نشون میده)
*برای دوستانی که نمیدونن منظورم چیه، به طور کلی وقتی ماشین در حال حرکت هستش، هوا به بخش جلوی ماشین برخورد میکنه و باعث افزایش فشار توی اون ناحیه میشه. سیالی هم که از روی ماشین یا از اطراف اون رد میشه وقتی که به انتهای بخش عقب برسه ناگهان تغییر جهت میده و به پشت خودرو حرکت میکنه، در نتیجه جریانهای گردابه ای رو ایجاد میکنه که فشار کمتری نسبت به بخش جلو خواهد داشت. فرض کنید انگشتتون رو روی خاک میکشید، خاک جلوی انگشت شما جمع میشه (فشار زیاد میشه) و پشت انگشت شما خالی میمونه(فشار کم میشه). فشار هوای زیاد جلوی ماشین مثل یک مانع عمل میکنه و جلوی حرکت رو میگیره و فشار کم پشت هم مثل جارو برقی ماشین رو میکشه سمت خودش و نمیزاره ماشین به سمت جلو حرکت کنه.
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۷ آذر ۱۴۰۰بوگاتی یه سدان 5.7 متری باید بزنه با همین موتور ولی 1000 اسب.البته نه مثل اون کانسپت قدیمیه یه چیزی با الگو گرفتن از مدلهای قدیمیش.
Amizing
۲۶ مرداد ۱۴۰۱خیلی خفنه
Reza
۱۷ مرداد ۱۴۰۳هر موقعه این بوگاتی رو میبینم یاد جت جنگی میفتم ههههههههه