پیشرانه ۱۶ سیلندر نصب شده در بوگاتی شیرون پور اسپورت به نوعی گل سرسبد پیشرانههای درونسوز بوده و به این هایپرکار اجازه میدهد تنها در عرض ۲.۳ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد. هیولای ۱۵۰۰ اسب بخاری مولشایم یکی از پرشتابترین خودروهای دنیا بوده هرچند وزن آن به اندازه شاسیبلندی میان سایز است. حتی در زمانی که این خودرو نتوانسته به هدف شتاب گیری مدنظر بوگاتی برسد هم شیرون پور اسپورت از نظر شتاب گیری فوقالعاده عمل میکند. مت واتسون فرصت تست این خودرو را داشته و توانسته شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۲.۸۶ ثانیهای را بر جای بگذارد. او میگوید انتقال قدرت در اولین تستها خیلی بهینه نبوده زیرا سیستم پایداری وارد مدار شده و شما میتوانید متوجه اندکی هرزگردی در چرخ ها شوید.
واتسون لانچ کنترل را در دومین تلاش خود نیز نگه میدارد اما تنظیمات پیشرانه ۸ لیتری کواد توربو را در اسپورت ترین حالت قرار میدهد. البته نتیجه کار کم و بیش مشابه قبل بوده و او شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۲.۸۵ ثانیهای را ثبت میکند. اما سومین تلاش او بسیار بهتر بوده و زمان ۲.۵۹ ثانیهای را نشان میدهد که هنوز هم با مشخصات رسمی اعلامی توسط بوگاتی فاصله دارد. در بسیاری از موارد، سوپرکارها و هایپرکارها اندکی سریعتر از ادعاهای سازندگان هستند اما این موضوع درباره شیرون پور اسپورت صدق نمیکند. شاید لاستیکها سرد بوده و اجازه ندادهاند هایپرکار مشهور بوگاتی شتاب رسمی اعلامی را تکرار کند.
پور اسپورت یکی از چندین نسخه خاص شیرون بوده و در مقایسه با نسخه استاندارد این هیولا مدلی کندتر است. اگرچه حداکثر سرعت این خودرو کمتر از برادران خود بوده اما شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت آن دو هم ثانیه بهتر از شیرون استاندارد است. این خودرو برای رسیدن از سکون به سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت به ۵.۹ ثانیه زمان نیاز دارد که ششدهم ثانیه بهتر از شیرون استاندارد بوده و شتاب صفر تا ۳۰۰ کیلومتر در ساعت آن نیز طی ۱۲.۴ ثانیه ثبت میشود که ۱.۲ ثانیه بهتر است. این شتاب بهتر به لطف کاهش وزن، کوتاه کردن ۱۸ درصدی نسبتهای دنده و تغییراتی در پیشرانه به منظور ارائه زودتر گشتاور حاصل شده است. همچنین شیرون پور اسپورت داون فورس بیشتری را تولید میکند.
در نهایت باید گفت شتاب ۲.۵۹ ثانیهای برای چنین خودرویی اصلاً کند نخواهد بود و خودروهای درونسوز معدودی هستند که میتوانند چنین رکوردی را ثبت کنند.
ممد هلکت سوار
۱۲ دی ۱۴۰۰بد نیست ولی هیچ وقت به دول 16 نمیرسه دول خدای سرعته
OMID
۱۲ دی ۱۴۰۰دول یه ماکت بود هیچ وقت تولید نشده و قرار هم نیست بشه
ممد هلکت سوار
۱۲ دی ۱۴۰۰نه داداش برو یوتیوب ببین که تست شده و موتورش هم کاملن واقعیه و روشن میشه این حرفا چیه
شده من بهار یه بلیط دبی میگیرم برم ببینمش
OMID
۱۳ دی ۱۴۰۰اون تست موتور مال چند سال پیشه اون ماشینی که هم حرکت میکنه سوپر کار بلوندی بررسیش کرده و اصلا بهش گاز نداده معلوم نیست چه موتوری روش باشه حتی کابین درست حسابی هم نداشت
هیچ تست و فورمنسی نداره چند سال پیش هم موعد تحویل بوده که هیچ کدوم رو تحویل ندادن
پول خریدارا رو زدن به جیب و رفتن
viper
۱۲ دی ۱۴۰۰برام خیلی جالب بود که موتورش پوش رود هست
بعد بعضی از دوستان میگن پوش رود قدیمیه
AMIN (M.A.S)
۱۲ دی ۱۴۰۰راستش واقعاً نمیدونم اون موتور پوشراده یا نه حتی نمیدونم اصلا وجود داره یا نه!!
ولی علت استفاده نکردن از ساختار پوشراد قدیمی بودنش نیست
به خاطر استفاده کردن از میل تایپیت ( میل تایپیت همون پوشراده یه میله که توی این ساختار رابط بین سوپاپ و میل سوپاپه) این موتور ها در رسیدن به دور بالا عاجزن و برای همین توی سوپرکارهای اروپایی دوربالا کاربرد ندارن
مثلا انجین هلکت که بهترین مثال انجین پوشراده ردلاینش 6000RPM هست
و بالاترین ردلاین بین تمام انجین های پوشراد رو هم انجین LT4 داره که حدود7000RPM هست (کادیلاک CT5 بلک وینگ)
این موتور ها مقداری هم در دورگیری تنبل تر از OHC ها هستن و امکان استفاده از فقط دو سوپاپ رو دارن و نمیتونن مثل OHC ها چهار یا پنج سوپاپ رو پشتیبانی کنن که بازده کلی موتور بیشتر باشه و موتور ها خیلی برای دور بالا ساخته نمیشن
و با وجود اینکه طی این سالها بازم خیلی بهتر شدن ولی به طور کلی پرسروصدا هم هستن
مثلا پیکان زمانی که استارت میخوره چه صدایی میده
206چه صدایی میده
کاری به بد یا خوب بودن صداش ندارم اما صدای موتور های پوشراد خیلی بلنده که توی یه ماشین شهری که میخواد صب به صب روشن شه حتی اگه خوش صدا هم باشه برای مردم و همسایه ها خیلی خوشایند نیست
حالا کنار عیباشون مزیتایی هم دارن
اصلی ترین مزیتشون دوام بالاتر و پیچیدگی بسیار پایینتر موتوره و چون سرسیلندر کوچیکتری دارن حجم کلی موتورشون کمتر میشه و زیر کاپوت های کوچیک تر راحت جا میشن
یکی دیگه از مزیت های چنین طرحی اینه که وقتی سرسیلندرو باز میکنی تایمینگ موتور بهم نمیخوره چون میل سوپاپ توی بلاک انجین هست و این کارو راحت تر میکنه
من به شخصه عاشق این موتور ها مخصوصاً همی ها هستم ولی خب همه جا کاربرد ندارن
MC20
۱۲ دی ۱۴۰۰ماشاالاه حاج امین . . . مثل همیشه بی نقص و آموزنده و کاربردی . . . لذت بردم . . . ارادت . . .
viper
۱۲ دی ۱۴۰۰3سلام به به اقا امین
باز هم مطالب عالی مثل قبل
واقعا خیلی اطلاعات قوی ای دارید
ممنونم
درسته که نمیتونن دور بالا بگیرن ولی خب توی کتاب تقویت موتور خونده بودم که میشه با تقویت ادوات موتور رد لاین رو حتی به ۱۱۰۰۰ هم افزایش داد و در این کتاب منظورش پوشرود بوده چون کلا این کتاب کارش با موتور های امریکایی قدیمی هست
اون موتور هم که گفتم
Steve morris engine 16v که ۵۰۰۰ اسب داره البته با توربو
توی عکس که دیدم پوشرود هست
ولی خب الان کتاب در دسترسم نیست ولی بعدا میرم نگاه میکنم
راستی اقا امین شما شغلتون با ماشین امریکایی هست؟
البته اینم بگم طبق ازمایش هایی که خودم به شخصه در برنامه داینو ۲۰۰۰ که پیشبینی ای برای تقویت موتور هست روی موتور ۴۴۰ مگنوم استروکر به ۵۱۲ اینچ مکعب و سوپاپ های پهن تر و هدرز و کاربراتور با سی اف ام بالا انجام دادم و طبق ویدیو هایی که در یوتیوب دیدم این موتور های پوشراد بیشتر اسب بخارشون رو تو دور ۵۲۵۲ (فرمول داره) تا ۶۰۰۰ و خورده میدن و خب بیشتر هم برن خم گشتاور کمتر میشه هم اسب بخار تازه به موتور ضرر هم میرسه (البته گشتاورشون تو دور ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ بیشترینش هست)
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۱۲ دی ۱۴۰۰توصیه میکنم بری انجینهای نسکار رو ببینی که به راحتی به 10000 دور در دقیقه میرسن.انجین پوشراد اتفاقا کم صدا هست به خاطر مطعلقات کمتر و میتونی رو اسکالید ببینی که چقدر بی صدایت.بسته به کاربردش ازش صدا میگیرن وقتی بره رو کوروت غرشهاش دیوانه کنندس وقتی بره رو اسکالید بی صداست.قابلیت پشتیبانی از 4 سوپاپ دارن برو انجینهای دورامکس دیزل رو ببین ولی تو دور بالا به مشکل میخوره چونکه به جای یه سوپاپ باید دو سوپاپ رو هدایت کنه ولی رو دیزل محشره.هر تکنولوژی که بخوای روشون هست.و تنها انجینهای دنیا هستند که مرزی برا استخراج قدرت ندارن.
AMIN (M.A.S)
۱۲ دی ۱۴۰۰اقای MC20(فک کنم اسمتون اقا مهدیار بود)
خواهش میکنم امیدوارم مورد پسند بوده باشه
وایپر جان
موتور هلکت هم برای یک سری تست های استقامتی تا 13000RPM مورد ازمایش قرار گرفته
ولی در بلند مدت ممکنه تحت فشار زیاد میل تایپیت اسیب ببینه یا بشکنه و موتور شدیدا اسیب ببینه
و خب اگه میل تایپیت مستحکم تر باشه میشه به دور بالا رسوندش ولی کماکان ریسک اسیب به موتور وجود داره حالا تقویت کردن یه کم ریسکش بیشتره ولی شایدم بشه به همچون دوری رسید ولی احتمالا خیلی خرج بخواد
یعنی شما عملا از یه موتور پوشراد جاده ای موتوری مثل پوشراد نسکار ها بسازی که قضیه موتورهای مسابقه ای با جاده ای متفاوته اونجوری موتور های فرمول یک تا 18000RPM هم گاز میخورن
اکثر موتور های قدیمی و پوشراد حداکثر دورشون حدود همین 5200 تا 5400RPM یا کمتر هست و حتی موتور 392 اپاچی (اسکات پک چلنجر و چارجر و…) ردلاین 5400RPMداره
viper
۱۲ دی ۱۴۰۰باز هم ممنون اقا امین متوجه شدم
ممد هلکت سوار
۱۲ دی ۱۴۰۰نه هنوزم توی نسکار استفاده میشه
Clean energy (بر باعث بانیش...)
۱۲ دی ۱۴۰۰دول😐😂
خداااا
اسم این لامصب چرا انقد سمه😂
ولی دول یه نسخه ازش ساختن و خداحافظ
Philipp
۱۲ دی ۱۴۰۰دول ۱۶ که به تسلا رودستر پیوست
الان تنها چیزی که بهش امیده ازین هیولای قدرتیا اون یونانیس که اونم بهش شک دارم
Mf1
۱۲ دی ۱۴۰۰داخل فیلم اینقدر زیباست از نزدیک چه زیبای وحشییه
Regra loaded
۱۲ دی ۱۴۰۰آنچه همه خوبان دارند تو یکجا داری۱😍😘😍😘😍😘😍
Philipp
۱۲ دی ۱۴۰۰اولا که چلنجر دیمن با حدودا نصف قدرتش توی خط مستقیم قورتش میده شتابشم ۲.۳
ولی الان توربو اس و M5 cs شتابشون ازین بیشتر شد😂 با پول شیرون میتونی یکی ده تا از هردوشون بخری
.....
۱۳ دی ۱۴۰۰سلام با تشکر از پدال
از ویدیو های کارواو بیشتر بزارید و زیرنویس کنید البته دوبله های آقای اشتری هم خوبه اما زیرنویس بزارید
مهدی
۱۳ دی ۱۴۰۰چقدر وحشیه۱۲،۴ثانیه۳۰۰تا😑ولی چقدر باحاله صفر۲۰۰از صفر تا ۱۰۰۹۹درصد ناشینا تو ایران سریع تره
Nima
۱۹ دی ۱۴۰۰در شان یک بوگاتی نیست که سریعترین خودروی جهان نباشه.
❤bugatti
۲۲ اسفند ۱۴۰۱همه شتاب هارو گفت نهایت سرعت رو نگفت