در مسابقهٔ درگ خانوادگی بین دو نسخهٔ بوگاتی شیرون، نسخه سبکتر و چابکتر پور اسپرت پیروز میشود یا سوپر اسپرت با حداکثر سرعت ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت؟
دیدن دو نمونه از قدرتمندترین بوگاتیهای تاریخ در یک پیست درگ محلی اتفاقی نادر است ولی به لطف کارواو این اتفاق رخ داده و شیرون پور اسپرت و شیرون سوپر اسپرت در یک مسابقه درگ هیجانانگیز مقابل یکدیگر قرار گرفتهاند تا سریعترین عضو خانوادهٔ شیرون مشخص شود.
دو بوگاتی با مأموریتهای متفاوت
هر دو مدل شیرون پور اسپرت و سوپر اسپرت از موتور ۸ لیتری W16 چهار توربو و سیستم انتقال قدرت چهارچرخ محرک بهره میبرند، اما این خودروها برای اهداف کاملاً متفاوتی طراحی شدهاند. شیرون پور اسپرت برای چابکی و عملکرد در پیست بهینه شده است. بازنگری ضرایب دندهها برای شتابگیری سریعتر در سرعتهای پایین، سیستم تعلیق سفتتر برای پیچیدن بهتر و کاهش وزن حدود ۴۵ کیلوگرم نسبت به شیرون استاندارد (به لطف اگزوز سبکتر و رینگهای منیزیمی فورجکاری شده) از ویژگیهای این مدل هستند. بال عقب ثابت نیز پایداری در سرعتهای بالا را افزایش میدهد.
از سوی دیگر، شیرون سوپر اسپرت با قدرت بیشتر، ضریب درایو نهایی بلندتر و بدنه آیرودینامیکتر، برای سرعتهای بالا ساخته شده است. این مدل ۱۶۰۰ اسب بخار قدرت دارد که ۱۰۰ اسب بخار از پور اسپرت بیشتر است. درنتیجه، با وجود ضریب دندههای کوتاهتر و وزن سبکتر پور اسپرت، قدرت بیشتر سوپر اسپرت میتواند در مسافتهای طولانیتر، بهویژه فراتر از ۴۰۰ متر، برتری ایجاد کند.
در اولین مسابقه، سوپر اسپرت در حالت جاده و پور اسپرت در حالت پیست قرار داشتند. سوپر اسپرت از خط شروع با شتاب بهتری حرکت کرد و در تمام مسیر ۴۰۰ متر با اختلاف قابلتوجهی پیشتاز بود. در دور دوم، هر دو خودرو در حالت جاده قرار گرفتند. این بار، پور اسپرت با شتاب اولیه بهتر از خط شروع جهش کرد و تا پایان مسیر ۴۰۰ برتری خود را حفظ کرد و سوپر اسپرت نتوانست آن را پشت سر بگذارد. در مسابقه رولینگ از سرعت ۱۶ کیلومتر بر ساعت، هر دو خودرو تا اواخر مسیر شانهبهشانه پیش رفتند اما در نزدیکی پایان ۴۰۰ متر، سوپر اسپرت بهتدریج جلو افتاد و تا پایان ۸۰۰ متر خود را حفظ کرد. همانطور که انتظار میرفت، پور اسپرت در شتاب اولیه بهتر عمل کرد اما سوپر اسپرت در سرعتهای بالا دست برتر را داشت.
مشخصات فنی
بوگاتی شیرون پور اسپرت | بوگاتی شیرون سوپر اسپرت | |
پیشرانه | ۸.۰ لیتری W16 چهار توربو | ۸.۰ لیتری W16 چهار توربو |
قدرت | ۱۵۰۰ اسب بخار | ۱۶۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱۶۰۰ نیوتن متر | ۱۶۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | ۱۹۴۵ کیلوگرم | ۱۹۹۵ کیلوگرم |
برای تماشای ویدئو همراه با زیرنویس فارسی، در تنظیمات ویدئو، زیرنویس را روشن نمایید.
R
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴فقط سوپر اسپرت
Puriya
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴این شیرون مشکی چند وقت پیش یسکو ابسولوت رو شکست داد،ماشینی که خیلیا می گفتن می تونه جلو شیرون قد علم کنه
شیرون تو سال 2016 معرفی شد همون اوایل تولیدش می دونستم یه شاهکار تکرار نشدنیه و درست هم بود چون با سطح تجمل بسیار بالاش رکورد های عجیب و غریبی رو جا به جا کرد
در همه ابعادش یه شاهکاره
J
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴بوگاتی از حمایت غول صنعتی بنام فولکس واگن برخورداره. انبوهی سرمایه و دانش مهندسی در اختیارشه. خیلی فرق داره با کونیگزگ
احمدرضا
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴دوست عزیز
اول اینکه اون ابسلوت نبود و اتک بود
دوم اینکه با بنزین معمولی بود یعنی بجای ۱۶۰۰ اسب با ۱۲۸۰ اسب شرکت کرده بود
بعد شما توقع داشتی یه ماشین دیفرانسیل عقب جلوی بوگاتی دو دیفرانسیل چیکار کنه؟!
Puriya
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴اول اینکه اگه اون بنزین معمولی بود شیرون هم بنزبن معمولی بود
دوم اینکه دیگه به ما ربطی نداره که کونیگزگ از ساختار تک دفرانسیل استفاده کرده
پول ماشین میلیونی هست کابینش که چیزی واسه ارائه نداره بیرونم تک دف کردن
بعدم اگه بوگاتی دو دف بود کونیگزگ هم حدود 600 کیلو سبک تر بود تازه با همین اختلاف وزنی عجیب کونیگزگ نتونست تست ترمز رو از بوگاتی ببره
احمدرضا
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴میزان اطلاعاتت اجازه ادامه بحث بهم نمیده
موفق باشی
علی
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴بوگاتی هم مثل سایپا فیس لیفت کوچیک میده میکنه تو پاچه مشتری 😂
Siyavash
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴خیلی دوس دارن شیرون با ویرون سوپراسپرت درگ بذار تا ببینیم چقدر باهم تفاوت دارن…اگه اشتباه نکنم ویرون سوپراسپرت ۱۲۰۰ اسب قدرت داشت.