بوگاتی قبل از اینکه توسط گروه فولکسواگن خریداری شود، در دههٔ ۹۰ فعالیت کوتاهی تحت مالکیت کارآفرین ایتالیایی «رومانو آرتیولی» داشت. در دوران وی، هایپرکار افسانهای EB110 ساخته شد که سروصدای زیادی به راه انداخت اما آرتیولی قصد ساخت یک سوپر سدان را هم برای بوگاتی داشت که EB112 نام گرفته بود و ازآنجاییکه هیچگاه روی خط تولید نرفت، کمتر شناخته شده است.
مدت کوتاهی پس از توسعهٔ EB112، بوگاتی ورشکست شد و به همین دلیل این خودرو رنگ خط تولید را ندید و فقط سه پروتوتایپ از آن ساخته شد. این خودرو که برای اولین بار در نمایشگاه ژنو ۱۹۹۳ به نمایش درآمد، توسط جورجتو جوجارو طراحی شده بود. آرتیولی از جوجارو خواسته بود عناصری از تاریخچهٔ بوگاتی را در طراحی EB112 بگنجاند و به همین دلیل وی ویژگیهایی را از مدلهای تایپ ۵۵ و تایپ ۳۲ وام گرفته بود. همچنین برای این سدان جدید ستون فقراتی به سبک تایپ ۵۷ آتلانتیک طراحی شده و حتی رینگهای آنهم مستقیماً از بوگاتی رویال الهام گرفته بودند.
یکی دیگر از ویژگیهای جذاب EB112 زیر کاپوت آن پنهان شده بود زیرا در اینجا یک نیروگاه ۶ لیتری V12 پیشرفته با پنج سوپاپ در هر سیلندر قرار گرفته بود. این موتور که بهمنظور ایجاد توزیع وزن بهینه در موقعیت مناسبی نصب شده بود، قدرت شگفتانگیزی برابر با ۴۵۰ اسب بخار تولید میکرد. به لطف این نیرو، سوپر سدان بوگاتی ظرف تنها ۴.۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسید و به حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا میکرد.
به گفتهٔ آرتیولی، این خودرو هندلینگی مشابه خودروهای کارتینگ داشت و رانندگی آن حتی از سوپرکار موتور وسط EB110 هم جذابتر بود. متأسفانه اما وی نتوانست این سدان جذاب را به تولید برساند همانطور که گفته شد فقط سه پروتوتایپ از آن ساخته شد. حال یکی از این سه پروتوتایپ که دومین نمونه محسوب میشود، در آلمان برای فروش گذاشته شده است. این خودرو با شماره شاسی ۳۹۰۰۱ توسط ایتالدیزاین ساخته شده درحالیکه دو نمونهٔ دیگر قرار بود توسط خود بوگاتی ساخته شوند اما این شرکت توانست فقط یکی از آنها را تکمیل کند. پس از فروش بوگاتی اما تیم موناکو ریسینگ ساخت نمونهٔ سوم را تکمیل کرد و آنرا به یک واردکنندهٔ سوئیسی تحویل داد.
نمونهای که برای فروش گذاشته شده اما تنها ۳۹۰۰ کیلومتر کار کرده و کاملاً در شرایط استفاده قرار دارد. همچنین به نظر میرسد این EB112 تاکنون فقط یک مالک داشته است. فعلاً هیچ قیمتی برای این بوگاتی کمیاب اعلام نشده اما چنین خودروی خاصی مطمئناً ارزان نخواهد بود.
ارش
۱۱ آذر ۱۴۰۰عالیه خوش به حال صاحبش.
امین
۱۱ آذر ۱۴۰۰چقدررررر بی ریخته این ماشین چقدر شبیه آشغاله واقعا اسم و لوگو چرا باعث میشه به هر چیزی بگین وااای ..
GT
۱۱ آذر ۱۴۰۰بهبه چقدر از نظر های علمی و منطقی شما لذت میبریم🙂
پرهام رهام
۱۱ آذر ۱۴۰۰اشغال رو زیادی اومدی
فقط پشتش به ذره نامتعارف است وگرنه هه چیش عالیه
Navid_A.J
۱۲ آذر ۱۴۰۰انصافا ماشین زشتیه.
Parham
۱۲ آذر ۱۴۰۰ای بابا آنقدر پراید دیدی به این میگی زشت بابا کجاش زشته از ماشین های که تو کوچه خیابان میبینی خوشگل تره بعد تو باید بگی زشت کی به نظر تو اهمیت میده
SENNA
۲۲ مهر ۱۴۰۱شما که نمیدونی این ماشین چه اثر هنری هستش
نظر نده لطفا
شاهرخ
۱۱ آذر ۱۴۰۰حالا اگه همین ماشین از یه برند ناشناخته بود همه میگفتن عجب آشغالیه ولی همین که مال بوگاتیه شده عزیز دل ها
بیاین منطقی باشیم تمام طراحیش یه اشغال محظه
مازیار
۱۱ آذر ۱۴۰۰(بیاین منطقی باشیم)
منطقی بودن اینه که از روی عکس به یکی از اثرهای مشهورترین طراح خودرو تاریخ که برای کمپانی های سیکو و نیکون و پارکر هم ساعت و دوربین و خودنویس طراحی کرده بگیم آشغال محض؟
نه گمونم
اگه چنین چیزی بود قطعا بازخوردش در رسانه ها دیده میشد توسط اونهایی که از نزدیک دیدنش
شاهرخ
۱۱ آذر ۱۴۰۰ساعت و دوربین و خودنویس چه ربطی به ماشین دارن
تازه چه ربطی به طراح داره پیکاسو هم آخر عمری نقاشیای بی معنی میکشید
بعدشم مگه باز خوردشو نمیبینی حتی توی همین پدال
واقعا ماشین مزخرفیه
Aran+Milan
۱۱ آذر ۱۴۰۰دوستان فبول کنیم که زشته
سید جواد روحانی . طرفدار بنز
۱۱ آذر ۱۴۰۰بوگاتی یل زمانی خیلی برای ساخت سدان تلاش میکرد ، eb112 , eb218 که دوتاشون طرح های شکست خورده ای بودن اما یکی از تلاش های بوگاتی واقعا جواب داد ، ماشینی بینهایت زیبا و با کابین بینهایت اشرافی به نام گالیبیر با موتور ۱۲۰۰ اسب بخاری که در واقع ارتقا یافته ویرون بود ، صفر تا صد ۳ ثانیه ای اونم حدود ۱۰ سال پیش اونم برای یه سدان فوق لوکس و سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعتی ، در کل من عاشق این خودرو بودم ولی حیف که اینم نتونست به شهرت برادرای کوپش برسه و هیچوقت تولید نهایی نشد و پروتوتایپ موند ، امیدوارم بوگاتی زیر دست ریماک ، دیگه تصمیم نهاییشو برای ساخت سدان قدرتمند ابر لوکس بگیره
امیرعباس
۱۳ آذر ۱۴۰۰بله اون هم از روی همین پرتوتایپ ساخته شده
HR3
۱۱ آذر ۱۴۰۰فولکس واگن از طراحی همین مدل پروتوتایپ بوگاتی برای توسعه ی نسل اول پورشه پانامرا استفاده کرد کاملاً هم شباهتاشون در طراحی خارجی مشهوده
Yasin
۱۱ آذر ۱۴۰۰چقدر شبیه این ماشینای گنگستریه
" Swedish Arrogant Tiger "
۱۲ آذر ۱۴۰۰شاید از نظر طراحی یکم نامتعارف باشه
ولی واقعا خاصه.
حسین دهمرد
۱۳ آذر ۱۴۰۰چراغاش ارزون قیمته یا حس ارزون قیمت بودن داره.با کمترین زحمت چندتا لامپ رو گذاشتن کنار هم.بدون اینکه حس خاصی رو منتقل کنه. این چراغا رو روی تویوتاهای اون زمان هم بزاری بازم فرقی نمیکنه. همین تو ذوق میزنه
ولی بقیه ش خوبه.
علی
۱۶ آذر ۱۴۰۰پشتش شبیه رولز رویسه نمیدونم کدوم رولز رویس ولی شبیه به یکی از ماشیناشه
SENNA
۲۲ مهر ۱۴۰۱زیبایی خالص👌
طراحش جیوجیارو بود؟
خوش بحال دارندش