بوگاتیفراری

درگ دیدنی بوگاتی EB110 و فراری F40، اسطوره‌های دهه 90

در این درگ شاهد رقابتی هیجان‌انگیز بین فراری F40 و بوگاتی EB110 اوایل دههٔ ۹۰ هستیم و در ادامه یکی از اولین نمونه‌های دوج وایپر در برابر فراری قرار خواهد گرفت.

تاکنون درگ‌های زیادی بین خودروهای اسپرت امروزی مثل پورشه، کوروت و لامبورگینی دیده‌ایم که جذابیت خودشان را دارند اما سفر به چند دهه پیش و تماشای رقابت سوپراسپرت‌های افسانه‌ای دههٔ ۹۰ چیزی است که زیاد اتفاق نمی‌افتد و لذتی دوچندان دارد. اصلاً از کجا شروع کنیم؟ با EB110 که از خاکستر بوگاتی برخاست یا فراری F40 به‌عنوان آخرین خودرویی که در زمان حیات انزو فراری ساخته شد؟ ازآنجایی‌که نمی‌توانیم از بین این دو انتخاب کنیم، بیایید بر اساس حروف الفبا پیش برویم.

بوگاتی EB110 یک شگفتی تکنولوژیک است که در سال ۱۹۹۱ به لطف «رومانو آرتیولی» متولد شد. این ماشین به دلیل صد و دهمین سالگرد تولد اتوره بوگاتی، EB110 نام گرفت. این سوپرکار با استفاده از تکنولوژی‌های فیبر کربن پیشرفته ساخته شد و توسط یک سازندهٔ فرانسوی هلیکوپتر مونتاژ شد. یکی از ویژگی‌های برجستهٔ EB110 قابلیت‌های آیرودینامیکی بود که ورودی‌های هوا و بال عقب را باز و بسته می‌کرد. در سینهٔ این ماشین یک نیروگاه ۳.۵ لیتری V12 چهار توربو قرار گرفته که ۵۶۰ اسب بخار قدرت و ۶۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. نیروی موتور از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به هر چهارچرخ منتقل می‌شود. این بوگاتی ظرف ۳.۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و به حداکثر سرعت ۳۴۳ کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کند. خودرویی که در این درگ حضور دارد مدل ۱۹۹۴ است و در آن زمان حدود ۳۵۵ هزار دلار قیمت داشته اما حالا نزدیک به ۱.۹ میلیون دلار ارزش دارد.

فراری F40 هرچند در سال ۱۹۸۷ معرفی شد و خودروی قدیمی‌تری است ولی هنوز هم تهدیدی جدی برای EB110 محسوب می‌شود. این اولین خودروی تولیدی جهان بود که از سد سرعت ۲۰۰ مایل بر ساعت معادل ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت عبور کرد. F40 به یک پیشرانهٔ ۲.۹ لیتری V8 توئین توربو با ۴۸۰ اسب بخار قدرت و ۵۸۰ نیوتن متر گشتاور مجهز است که این نیرو برخلاف بوگاتی توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی فقط به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. این فراری افسانه‌ای ظرف ۴.۱ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. F40 با قیمت ۲۰۵ هزار دلار در زمان تولید، بسیار ارزان‌تر از بوگاتی بود اما حالا با قیمت ۲.۵ میلیون دلاری ارزش بیشتری دارد.

با آغاز درگ، بوگاتی جلو افتاد و تقریباً تا نصف مسیر پیشتاز بود اما در انتهای مسیر با اختلافی جزئی شکست خورد. متأسفانه اما مسابقهٔ دیگری بین این ماشین‌ها برگزار نشد زیرا پس از پایان درگ اول، صداهای عجیبی از بوگاتی بلند شد و به دلیل نقص فنی قادر به ادامه دادن نبود. به همین دلیل، رقیب دیگری برای فراری به میدان آورده شد. این خودرو یک دوج وایپر مدل ۱۹۹۱ است ولی نه یک وایپر معمولی بلکه یک پروتوتایپ پیش‌تولید خاص. این هیولای آمریکایی از یک نیروگاه ۸ لیتری V10 تنفس طبیعی استفاده می‌کند که ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۶۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این یعنی وایپر ضعیف‌تر و کمی سنگین‌تر از رقیب ایتالیایی است.

در درگ از حالت سکون، وایپر به دلیل شروع بسیار زودتر، با اختلاف زیادی پیروز شد اما در دو مسابقهٔ رولینگ بعدی، رقابت بسیار نزدیک بود و دو خودرو شانه‌به‌شانهٔ هم پیش رفتند. بااین‌حال، چیزی که بیشتر از برد و باخت در این مسابقه‌ها اهمیت دارد، لذت بردن از صدا و جذابیت خودروهای اسپرت سه دهه پیش است.

مقایسه مشخصات فنی

 

بوگاتی EB110

فراری F40

دوج وایپر

پیشرانه ۳.۵ لیتری V12 چهار توربو ۲.۹ لیتری V8 توئین توربو ۸.۰ لیتری V10
قدرت ۵۶۰ اسب بخار ۴۸۰ اسب بخار ۴۰۰ اسب بخار
گشتاور ۶۱۰ نیوتن متر ۵۸۰ نیوتن متر ۶۳۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی ۵ سرعته دستی ۶ سرعته دستی
محور محرک چهارچرخ عقب عقب
وزن ۱۶۹۰ کیلوگرم ۱۳۵۰ کیلوگرم ۱۴۹۰ کیلوگرم

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۸۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۷ دیدگاه‌ها

  1. amir

    ۲۹ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (3601 ديدگاه)

    به به به سه عدد عشق قدیمی آدم با دیدنشون روحش جلا پیدا میکنه مدل های افسانه ای کمپانی هاشون بودن جاودانه ان اینا والا پنجاه سال بعدم بهت بدن باهاش حال میکنی

    موافقم 55
    1. Amir

      ۲۹ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (68 ديدگاه)

      بیشتر لامبورگینی دیابلو و فراری f40 اسطوره دهه ۹۰ بودن
      نه بوگاتی eb110

      موافقم 18
      مخالفم 7
      1. amir

        ۲۹ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (3601 ديدگاه)

        لامبو هم خیلی مدل های باحال میزنه تقریبا هرمدلی که میزنه جاودانه میشه

        موافقم 10
    2. ALI.S

      ۸ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (260 ديدگاه)

      ولی دیدن این سه تا رو در یک ویدیو مدیون همین من واتسونی هستیم که بهش ناسزا می‌گفتیم😂😂

  2. Reza Waffen SS

    ۲۹ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (5360 ديدگاه)

    فراری F40 : 👍
    بوگاتی EB110 : 👎

    موافقم 138
    مخالفم 36
  3. آرش

    ۲۹ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (58 ديدگاه)

    راننده فراری یه کودن به تمام بود اصلا گاز نمیداد .

    موافقم 43
    مخالفم 3
    1. ab0lf4zl

      ۲۹ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (232 ديدگاه)

      توام ماشینی ک میخوای بش گاز بدی 2/5 میلیون دلار قیمتش باشه شل میشی

      موافقم 42
      مخالفم 1
    2. کیارش

      ۲۹ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (22 ديدگاه)

      همش ریشه در شیطنت های مشتی واتسون داره

      موافقم 10
      مخالفم 1
  4. فرشاد

    ۲۹ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (932 ديدگاه)

    اسطوره ها درکنار هم
    فراری انگار تو دورای بالا تازه گازو تخته میکنه و جون میگیره
    یه دوران ماشینا چی بودن
    الان چی ان

    موافقم 29
  5. وی

    ۲۹ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (375 ديدگاه)

    F40 به معنی واقعی کلمه شاهکار هنری و مهندسیه
    با وجود اینکه توربو داره صداش واضح و زیباست و صدای توربو نمیاد
    البته f50gtبا موتور 12 سیلندر تنفس طبیعی درمجموع جذاب تر هم هست(اگرچه مخصوص پیسته)

    موافقم 25
  6. Enzo Ferrari 2008

    ۲۹ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    فراری F40 وزن کم اما موتور قوی و تویین توربو داشت
    بوگاتی ۱۲ سیلندر نرسید و وایپر هم همین طور پس مهندسی اون دوران چی بوده ماشین با وزن ۱۳۵۰ کیلوگرم و خیلی آیرودینامیکی بوده و هست

    موافقم 6
    مخالفم 3
  7. Scuderia Ferrari

    ۲۹ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (4062 ديدگاه)

    امثال این اسطوره ها ۵۰ سال دیگه هم ارزش دیده شدن دارن و ابهت خودشون رو حفظ میکنن
    آیا الکتریکی ها هم میتونن اینگونه باشن ؟؟ حفظ ارزش و پرداختن بهشون در ۵۰ سال آینده ؟؟
    اسطوره هایی مثل فورد GT ، دوج وایپر ، مکلارن F1 ، فراری انزو ، پورشه ۹۱۱ ، لامبورگینی آونتادور ، مرسدس بنز SLR ، بوگاتی ویرون و … هیچ وقت فراموش نمیشن برعکس برقی های بی روح که هیچ عشق ماشینی از صمیم قلب دوستشون نداره

    موافقم 26
    1. R@min

      ۲۹ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (2050 ديدگاه)

      موتور این ماشین ها بود که شخصیت خاص هر کدومو به وجود آورد، در آینده همشون یه ماشین می شن با پنل های مختلف.

      موافقم 17
      1. Scuderia Ferrari

        ۲۹ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (4062 ديدگاه)

        دوست ندارم آینده خودروسازی رو اینطور تصور کنم
        وقتی جیلی و BYD با پورشه و فراری مقایسه بشن یعنی فاجعه
        گرچه همین الآن هم به لطف برقی شدن ، خیلی از برندهای چینی خودشونو کشیدن بالا و ادعاهای بزرگی دارن !!
        تو درون سوزها که هیچی نبودن و حالا به نوایی رسیدن
        البته برندهای زیادی هستن که خدا دستشون رو گرفته ولی من فقط چین رو مثال زدم

        موافقم 19
        مخالفم 2
  8. حمیدرضا

    ۲۹ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (286 ديدگاه)

    کاملا مشخصه که بخاطر شرایط قیمتی و کلکسیونی فراری به راننده گفتن با دنده دو حرکت کن 😂😂

    موافقم 19
  9. Ahmad

    ۲۹ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (194 ديدگاه)

    ای بابا این بوگاتی خجالت نمیکشه تو هر مسابقه ایی شرکت میکنه یه مشکل فنی براش پیش میاد این از این پست یه پست قبلی که بوگاتی ویرون بود اونم همین طور و اینکه تو هر مسابقه ایی که شرکت میکنن شکست میخورن هم شیرون هم ویرون که یه اشغال به تمام معنا بود اینم از این مدلش بعد جالب اینجاست که چند میلیون دلار پول ماشین هست با قیمت های خیییلی کمتر میشه ماشین های بهتری گرفت

    موافقم 11
    مخالفم 14
  10. BMW

    ۲۹ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1496 ديدگاه)

    بوگاتی انگار همیشه باید دست پور به میدون بره😢👋فراری هم عشق قرمز ماست دوج هم جال بود ولی از نظر طراحی برام عجیب بود🥲
    https://rubika.ir/post/dLmGEaKiil
    میخوام لطفا همه تون این ویدیو رو ببینید😢خیلی دردناک هست برامون👆

    موافقم 1
    مخالفم 5
  11. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۹ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1540 ديدگاه)

    اگه این دوتا رو جلو بذارن من۱۰۱% f40 رو برمیدارم

    موافقم 9
    مخالفم 1
  12. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۹ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1540 ديدگاه)

    اگه این دوتا رو جلو من بذارن من۱۰۱% f40 رو برمیدارم

    موافقم 6
    مخالفم 1
  13. سوشیانت

    ۲۹ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (3506 ديدگاه)

    اولین خودرویی که به سرعت ۲۰۰ مایل رسید دوج چارجر دیتونا ۱۹۶۹ بود نه فراری

    موافقم 6
    مخالفم 14
    1. محمدهادی

      ۲۹ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (2406 ديدگاه)

      سوشی بیخیال شو،با این وسط پریدنات فقط برای امریکا ضد تبلیغ میکنی

  14. علی یوسفی

    ۲۹ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (261 ديدگاه)

    بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت بوگاتی در این آزمایش مدل gt هست فکر کنم مدل ss در آزمایش شتاب بهتر عمل میکرد در ضمن نباید از نقش مهندس ماترازی در توسعه این خودرو غافل شد یکی از برترین مهندسان جهان که بعدها در شکل گیری خودروی بسیار خاص و زیبایی بنام ادونیس هم نقش موثری ایفا کرد فراری هم که دیگه نیازی به تعریف نداره f40 یه شاهکار به تمام معناست و فکر کنم آخرین خودرویی بود که در زمان حیات انزو فراری بزرگ ساخته شد.

  15. ابوالفضل

    ۲۹ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (311 ديدگاه)

    فقط وایپر
    فراری با وجود دو توربو و قدرت بیشتر و همین طور وزن کمتر بار اول که شکست خورد بار دوم و در رولینگ هم با اختلاف بسیار جزئی تونست حریف وایپر بشه
    (تازه وایپر کروک هم بود )
    تو تست ترمز هم که وایپر برتری داشت
    این مهندسیه 👍🏻

    موافقم 10
    مخالفم 8
    1. حمیدرضا

      ۱ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (286 ديدگاه)

      اگه با f40 هم مثل وایپر رانندگی میکردن بازم نتیجه همین میشد؟ بازم دم لامبورگینی گرم که ی سرسیلندر با ساختار dohc برای دوج ساخت که بتونن حرفی برای گفتن در برابر اروپایی ها داشته باشن

      موافقم 4
      مخالفم 2
  16. محی

    ۲۹ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (170 ديدگاه)

    بابا فراری اف ۴۰ رکورد ۴۰۰ مترش ۱۱/۷ هست،این چرا ۱۳.۵ میزد،حتی ماشین هرزگردی هم نداشت،فکر کنم با دور موتور ۱۰۰۰ راه میفتاد

  17. MP

    ۲۹ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (50 ديدگاه)

    اگه این تحریم ها نبود بدون شک میگفتم واتسون شیتیل مجله پدال و مرتب ‌واریز می‌کنه
    و الا این حجم فیلم از این بشر غیر قابل باوره!!
    کجای جرمی کلارکسون که یه بچه لوس و ننر شده معیار واسه بعضیا!؟

    موافقم 5
    مخالفم 1
  18. اردلان

    ۲۹ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اگه پورشه959 بود هر سه تا رو میزد

    موافقم 5
    مخالفم 3
    1. محمدهادی

      ۲۹ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (2406 ديدگاه)

      احسنت،بنظر منم مخوف اون دوره ۹۵۹ نقره یی بوده
      البته همه ی اینا اسطوره ن
      فقط من در عجایب اون دوره موندم
      پرچمدار فراری موتور هشت سیلندر!
      موتور دوازده سیلندر بوگاتی ولی فقط ۳ونیم لیتر!!
      خب میخواستی ۳.۵ لیتری کارکنی میرفتی سراغ یه بلوک شش سیلندری مشتی دیگه،چطوری دوازده سیلندر رو رو ۳ونیم لیتر نگه داشتی؟!واقعا عجیبه این ترکیب ها
      از اسطوره های دیگه ی اون دوره به جگوار XJ220 و نیسان R390 هم میشه اشاره کرد،والبته ۹۵۹ شگفت انگیز

    2. Eldorado1974

      ۳۰ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (22 ديدگاه)

      ۹۵۹ که سلطانِ سلاطینه

      موافقم 2
      مخالفم 2
  19. کیارش

    ۲۹ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (22 ديدگاه)

    همش ریشه در شیطنت های مشتی واتسون داره

    1. Royal Driver

      ۲۹ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (1293 ديدگاه)

      EB110 و F40 دوتا اسطوره ناب بودن مخصوصا اف۴۰ که یک نماد محسوب میشه برای صنعت خودروسازی!
      کاش یک درگ بشه برگزار کنن از این سه تا ماشین.
      مکلارن اف وان، مرسدس بنز CLK GTR، پورشه ۹۱۱ جی‌تی۱، فراری اف۵۰، جگوار XJ220، لامبورگینی دیابلو SV و بوگاتی EB110 ولی نه نسخه جی‌تی، بلکه نسخه فوق‌العاده کمیاب سوپراسپرت که یک پا هیولا محسوب می‌شد! همه‌ی این ماشینایی که نام بردم کمیابن مخصوصا مکلارن، پورشه، مرسدس و بوگاتی. ولی واقعا دیدنی میشد، درگی بین بهترین سوپرکارهای دهه ۹۰.

  20. Royal Driver

    ۲۹ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1293 ديدگاه)

    EB110 و F40 دوتا اسطوره ناب بودن مخصوصا اف۴۰ که یک نماد محسوب میشه برای صنعت خودروسازی!
    کاش یک درگ بشه برگزار کنن از این سه تا ماشین.
    مکلارن اف وان، مرسدس بنز CLK GTR، پورشه ۹۱۱ جی‌تی۱، فراری اف۵۰، جگوار XJ220، لامبورگینی دیابلو SV و بوگاتی EB110 ولی نه نسخه جی‌تی، بلکه نسخه فوق‌العاده کمیاب سوپراسپرت که یک پا هیولا محسوب می‌شد! همه‌ی این ماشینایی که نام بردم کمیابن مخصوصا مکلارن، پورشه، مرسدس و بوگاتی. ولی واقعا دیدنی میشد، درگی بین بهترین سوپرکارهای دهه ۹۰.

    1. جمشیدی

      ۳۰ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (36 ديدگاه)

      ۷ تا؟!

  21. ابوالفضل

    ۳۰ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (311 ديدگاه)

    اگر فورد GT بود اون موقع درگ دیدن داشت 😈

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. حمیدرضا

      ۱ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (286 ديدگاه)

      فورد gt چه ربطی به اینا داره؟

  22. HFball

    ۳۰ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (210 ديدگاه)

    F40 عجب اعجوبه ای بوده

  23. mehran

    ۱۱ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (83 ديدگاه)

    چرا من ماشینای اون دورانو دوس دارم و فک میکنم از ماشینای الان خیلی زیباتر هستن ،یا شما هم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا