وداع و بدرود با آخرین ابرخودوی بوگاتی که از پیشرانه ۱,۶۰۰ اسب بخاری این شرکت استفاده میکند.
مزایا | معایب |
صدای بینظیر، قدرت مثالزدنی، رکوردشکن بودن، کیفیت بالا، طراحی عالی | قیمت! |
بر بلندای قله سرعت
چندی پیش بوگاتی موفق شد تا با آخرین رودستر خود، میسترال W16، رکورد سریعترین خودروی بیسقف تولید انبوه جهان را بشکند. این خودرو که در پیست «پاپنبورگ» از به سرعت ۴۵۳.۹ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کرد و به جمع رکوردشکنان بوگاتی پیوست. پیش از این هم مدل ویرون گرنداسپرت ویتس هم با تکیهبر یک پیشرانه ۸ لیتری W16 با توربوهای چهارگانه این جایگاه رسیده بود اما میسترال، خاصتر از ویرون گرنداسپرت است!
از تبار شیرون
زیر بدنه پر زرقوبرق میسترال، همان اجزا و سیستمهای داخلی کوپه لوکس-اسپرت شیرون جا خوش کرده است. میسترال که نام خود را از یک باد موسمی در جنوب فرانسه بهعاریه گرفته است، از همان قاب شاسی کربنی، فنربندی، جعبهدنده، ترمز و پیشرانه ۱,۶۰۰ اسب بخاری شیرون سوپراسپرت استفاده میکند؛ حتی کابین میسترال هم از شیرون گرفته شده است که شباهت بسیار زیاد این دو مدل را نشان میدهد.
تولید محدود
هر چند که میسترال رکورد یک خودروی تولید انبوه را شکسته اما تنها ۹۹ دستگاه از آن به دست مشتریان ثروتمند بوگاتی میرسد. هر دستگاه از این ابرخودروی بیسقف (بدون احتساب مالیات) قیمتی حدود ۵ میلیون دلار خواهد داشت؛ ناگفته نماند که قیمت نسخه تکتولیدی رکوردشکن از مرز ۱۴.۵ میلیون دلار هم عبور میکند.
اگر باران ببارد چه میشود؟
طراحی بوگاتی بر خاص و غیرکاربردی بودن میچرخد. مشتریان بوگاتی نیازی به رانندگی در باران ندارند؛ تنها منتظر یک روز آفتابی میمانند تا میسترال W16 خود را از گاراژ بیرون کشیده و با آن رانندگی کنند. اگر کسی بر رانندگی در باران اصرار کند، میتواند از سقف پارچهای این برند که به شکل افزونه در اختیار مشتریان قرار میگیرد استفاده کند؛ هر چند که محدودیت سرعت با تجهیز این سقف مشخص نیست.
پایانی برای W16
چند صباحی میشود که بوگاتی تصمیم دارد به تولید پیشرانههای خاص و قدرتمند خود که به دستور فردیناند پیئک (مدیرعامل سابق فولکسواگن و پدر ویرون) تولید شدند، خاتمه دهد اما این کار را نکرده است. این برند میتوانست همزمان با رکوردشکنی سریعترین خودروی جهان یعنی شیرون سوپراسپرت ۳۰۰ پلاس به این مسیر خاتمه دهد یا با معرفی ،لا وویتره نوآر، گرانترین خودروی جهان این کار انجام دهد یا حتی ابرخودروی مخصوص پیست بولاید را به حسن ختام این پیشرانه تبدیل کند؛ اما این کار را نکرد و راه را برای تولید نسل جدید سریعترین رودستر جهان یعنی میسترال W16 باز گذاشت.
پیشرانه قدرتمند بوگاتی عملکردی استثنایی را برای محصولات این برند به ارمغان آورد اما هیچگاه شخصیت یک پیشرانه V12 فراری یا لامبورگینی را از خود نشان نداد. در روزهای ابتدایی حیات خود، بهخاطر صدای متفاوت و کمپرسشدهای که داشت، کوچک شمرده میشد؛ تا اینکه با میسترال یکی شد و رنگی تازه به خود گرفت و عملا به تکامل رسید.
آخرین بوگاتی از عصر پیئک
میسترال پایانی آرام اما قدرتمند برای بوگاتیهای عصر پیئک به شمار میرود. این ابررودستر مانند یک ساز مهندسیشده است که قدرتی خیرهکننده را به بهترین و سادهترین شکل ممکن در اختیار نوازندهاش قرار داده و باعث خلق قطعاتی زیبا میشود. ترکیب مثالزدنی عملکرد، طراحی و کیفیت پایانی خوش را برای پیشرانه W16 رقم زده است؛ پایانی که استحقاقش را داشت. نظر شما درباره بوگاتی میسترال چیست؟ چرا پیشرانه ۱۶ سیلندر بوگاتی تا این اندازه محبوب بود؟
hosen
۷ دی ۱۴۰۳بنظرم سبک چراغ های جلو و عقب شیرون قشنگتره
حسین
۷ دی ۱۴۰۳البته بعضی اوقات بعضی چیزا از نزدیک واقعا زیباتره
Siyavash
۷ دی ۱۴۰۳بدونه سر صدا میاد رکورد میزنه میره…
خدایش نماد شکوه در ابر خودرو ها هسن.
ممد ژانگولر
۷ دی ۱۴۰۳حالا بارون هیچی دوچرختو کجا میخوای بذاری
علی
۷ دی ۱۴۰۳چرا دیگه از بولاید خبری نیست کسی میدونه؟
محسن
۷ دی ۱۴۰۳معرکه هست. ایول
amirmohammadja79
۷ دی ۱۴۰۳واقعا چقدر زیباست این ماشین، یوتوپیا رودستر و میسترال دو رودستر موردعلاقم هستن حیف هیچوقت نمیتونم لذت رانندگی باهاشون رو تجربه کنم
OM.01
۷ دی ۱۴۰۳در دریاچه نمک بونویل دوستان با فورد 1932 حدود 200 مایل سرعت میرن و با کامارو و پونتیاک که 250 مایل البته 300 مایل هم میرن…با ماشین 2 لیتری تنفس طبیعی 190 مایل میرن!
از طرفی هم آئودی R8 توین توربو با 2هزار اسب با گارانتی 3 ساله میتونی داشته باشی که در 8 ثانیه 400 متر میرسه و در 20 ثانیه به 380 کیلومتر!!! یه دوست عزیزی هم که با فورد GT که 500 تا سرعت رفته…
برای من دیگه به شخصه اینجور رکوردهای سرعت جذابیتش رو از دست داده…اونم ماشین که 99 دستگاه تولید میشه که فقط یکیش این رکورد رو زده بقیه نمیتونن!
چیزهایی بهتر در صنعت خودروسازی میشه دست یافت… مثلا چی!؟ تایرهای بدون باد خودروهای هیدروژنی و…
حالا بوگاتی چیکار کنه؟ بوگاتی میتونه با تولید بدنه و شاسی فیبرکربنی تیتانیومی و حتی بلوک موتور فیبرکربنی و هزار تا راه کاهش وزن نشون بده که میشه هایپرکار 1.4تنی ساخت نه هایپرکار 2 تنی! میتونه کابین تغییرشکل دهنده درست کنه و مفهوم نوآوری رو نشون بده
اما خب پولدار ها این چیزها براشون مهم نیست و خب بوگاتی هم مشتری هاشو میشناسه میدونه باید چیکار کنه!
Bmw
۷ دی ۱۴۰۳داداش از شما دیگه بعید بود این نظر واقعا بوگاتیو میای با اونا مقایسه می کنی!
حسین
۷ دی ۱۴۰۳قیاس کردن خودروی شرکتی با افترمارکت بیشتر
توهین به خودمونه
nima.jdm
۷ دی ۱۴۰۳۴۵۰ کیلومتر اوفففف
ولی با وجود تمام اینها من هنوز ویرون رو بخاطر اون طراحی ساده و زیباش بیشتر از بقیه بوگاتی ها دوست دارم
🇰🇷
۷ دی ۱۴۰۳Ferdinand Piëch تلفظ صحیح به آلمانی فردیناند پییِخ هست ( Piyekh ) . ۵ – ۶ سال پیش فوت کرد این مرد اسطوره ای . روحش شاد
رامتین
۷ دی ۱۴۰۳طراحیشو واقعا دوست دارم و بهتر از شیرون در اومده.
M power
۸ دی ۱۴۰۳من با همه چیش ردیفم فقط مشکلم پوله پول