بوگاتیصنایع هوایی

سودای بوگاتی برای ساخت هواپیما: با مدل 100 آشنا شوید

مهندسی ایتالیایی-فرانسوی نه‌تنها به تولید خودرو و قطار، بلکه به ساخت هواپیمای مسابقه‌ای نیز علاقه‌مند بوده است.

با بردن نام بوگاتی، سریع‌ترین خودروهای جهان مانند ابرخودروهای ویرون، شیرون و بولاید به ذهن خطور می‌کند. این خودروساز در عمر صد و چند ساله خود خودروهای متنوعی را تولید کرده است که با وجود تفاوت‌های بسیاری که داشتند، همگی دو المان مشترک داشتند: لوکس بودن و قدرت زیاد. چندی پیش مطلبی را درباره قطار بوگاتی نوشتیم که چگونه اتوره بوگاتی، بنیان‌گذار این برند، مجبور شد به‌خاطر فروش پایین لیموزین عظیم‌جثه‌اش، به ساخت چندین رام قطار لوکس روی بیاورد. نکته جالب اینجاست که حافظه تاریخی این برند پیشگام به قطار و خودرو ختم نمی‌شود و ظاهرا تولید یک فروند هواپیمای سبک‌وزن هم در کارنامه بوگاتی به ثبت رسیده است.

مقالات مرتبط:

با مدل ۱۰۰ آشنا شوید. این پرنده گمنام که هم‌اکنون در موزه هوانوردی EAA آمریکا زندگی می‌کند نخستین طرح پرنده اتوره به شمار نمی‌رود. این مهندس و طراح ایتالیایی در دهه ۲۰ میلادی و با آغاز جنگ جهانی اول مجبور به ترک کشور خود می‌شود و شهروندی فرانسه را می‌گیرد. او در این دوره به طراحی دو پیشرانه ۸ سیلندر برای هواپیمای U-16 مشغول می‌شود که اولی یک نمونه ۲۵۰ اسب بخاری خطی و دومی یک واحد ۴۵۰ اسب بخاری خطی دوگانه به شمار می‌رفت. طرح بوگاتی به موفقیت زیادی رسید و قرار بود ۲ تا ۵ هزار واحد از آن تولید شود. او لیسانس تولید پیشرانه‌اش را به قیمت ۱۰۰ هزار دلار آن زمان به فروش رساند و موفقیت زیادی کسب کرد.

در ادامه، علاقه اتوره بوگاتی به هواپیماها افزایش پیدا کرد تا آنجا که با پایان جنگ جهانی تصمیم گرفت در مسابقات هوانوردی آلمانی «دویچ دلا مورته کاپ» شرکت کند. او برای موفقیت در این رویداد ورزشی و غلبه بر آلمان‌ها، یک هواپیمای تک‌موتوره را توسعه داد اما نهایتا تصمیم گرفت به سراغ مدلی با دو پیشرانه 50B تولید خودش برود. اتوره می‌خواست رکورد سرعت هواپیماها را بشکند؛ درست همان کاری که روی جاده انجام داده بود.

تولید هواپیمای بوگاتی در طبقه دوم یک کارخانه تولید مبلمان آغاز شد. دولت فرانسه که از طراحی پیشرفته محصول اتوره باخبر بود، قراردادی را برای تولید هواپیمای سبک‌وزن مدل 110P با او بست. این هواپیما بر پایه هواپیمای مسابقه‌ای بوگاتی یعنی مدل ۱۰۰ توسعه پیدا می‌کرد. درحالی‌که روند ساخت این هواپیما پیشرفت می‌کرد، آتش جنگ بیش‎‌ازپیش شعله‌ور می‌شد. اتوره مجبور بود تا سپتامبر ۱۹۳۹ پرنده خود را آماده پرواز کند اما از انجام آن باز ماند و مدل ۱۰۰ هیچ‌گاه رنگ آسمان را ندید.

با حمله آلمان‌ها به پاریس در سال ۱۹۴۰، تصمیم بر آن می‌شود که بوگاتی مدل ۱۰۰ از کارخانه خارج شده و به شهرهای حومه پاریس منتقل شود. این پرنده به‌مدت ۳۰ سال در یک انباری ساده نگه‌داری می‌شده است. با مرگ سازنده این دستگاه، مالکیت آن تغییر پیدا کرد و پس از چند دست خرید و فروش، در دهه ۷۰ میلادی به دست یک آمریکایی رسید که پیشرانه‌های آن را خارج کرد و بدنه را به شخص دیگری فروخت. مالک بعدی به مدت ۴ سال روی بازسازی مدل ۱۰۰ وقت گذاشت و نهایتا آن را به موزه هوانوردی اهدا کرد.

هر چند بوگاتی مدل ۱۰۰ بازسازی شد اما هیچ‌وقت پرواز نکرد. با این وجود یک تیم خوش‌ذوق آمریکایی از طراحی آن استفاده کردند و با صرف ۷ سال و ۱۰ هزار ساعت وقت نسخه کاربردی مدل ۱۰۰ را تولید کردند. این پرنده در تاریخ ۱۹ آوریل ۲۰۱۵ به آسمان رفت و سازنده خود را به قتل رساند. بنابراین هر چند آرزوی بوگاتی برای به پرواز درآوردن مدل ۱۰۰ به حقیقت پیویست اما همچنان بی‌همتا باقی مانده است. نظر شما درباره بوگاتی مدل ۱۰۰ چیست؟

مشخصات هواپیمای بوگاتی مدل ۱۰۰

طول ۷.۷۴ متر
ارتفاع ۲.۲۳ متر
تعداد سرنشین ۱
حداکثر سرعت طراحی شده برای گذر از ۸۰۰ کیلومتر بر ساعت
پیشرانه دو واحد بوگاتی تایپ 50B
قدرت ۴۵۰ اسب بخار

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۴ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. omqali

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (61 ديدگاه)

    آقای صفرپور دمت گرم، عالی بود واقعا

    موافقم 11
    1. علی صفرپور

      ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (172 ديدگاه)

      سپاس از همراهی شما

      موافقم 12
  2. علی جردن

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2103 ديدگاه)

    یک شرکت بیاد مدل سفینه تولید کنه

    موافقم 5
    مخالفم 1
  3. Blue

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (382 ديدگاه)

    الان یعنی این هواپیما تو موزه پیشرانه نداره ؟

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. علی صفرپور

      ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (172 ديدگاه)

      فقط میگن پیشرانه اصلی برداشته شده از روش

  4. Amir Enzo

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (60 ديدگاه)

    فکر کنم زمان زنده بودن پسر اتوره بوگاتی
    این ساخته شده

  5. Roham

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (758 ديدگاه)

    جالب بود
    ولی ظاهرا موفق نبوده که پروازش نا موفق بوده!

  6. شکیبا

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (52 ديدگاه)

    تا حالا ندیده بودم یه نفر برا خودکشی ۷ سال و ۱۰۰۰۰ ساعت وقت صرف کنه اگه تو ایران بود با ده دقیقه صرف وقت و مراجعه به چن تا عطاری و خرید قرص برنج ایشون به هدفشون میرسید بهر حال نور به قبرش بباره خودکشی رمانتیک و بسیار با کلاسی بود باید اسطوره خوکشی لقب بگیره ایشون

    موافقم 0
    مخالفم 6
  7. pouyan-h808

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (39 ديدگاه)

    اتوره بوگاتی اگه جنگ نمیشد خیلی زود تر به سرعت های ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسیدیم
    این بشر نابقه به تمام معنا بود

  8. Aryan Abdolahpoor

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (42 ديدگاه)

    بوگاتی همیشه دنبال چیزی بود که دیگران آن را هنوز اختراع نکرده بودند (چرا که نه) اتوره بوگاتی با کمک پسرش ژان بوگاتی این هواپیما و قطار را گسترش داد و این هواپیما به دلیل جنگ جهانی هیچوقت روی آن تست آیرودینامیک انجام نشد و

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا