مدیرعاملان این ابرخودروسازیها دلایلی موجه برای عدم ورود به حوزه مسابقات دارند.
دنیای موتوراسپرت و زمین مسابقات جایی برای فخر فروشی نشان دادن توان مهندسی بالا و دقیق شرکتها است. امروزه برندهای مطرح دنیا مانند فراری، پورشه، تویوتا، هیوندای، مرسدسبنز و… در این حوزههای مختلف مسابقات حضور دارند و هر یک بهنوعی، توان خود را به رخ دیگران میکشد و مشتریان بیشتری را جذب میکند. اما سوال این است که چرا ابرخودروسازان مشهوری چون کونیگزگ وارد این حوزه نمیشوند؟ آنها که در حالت عادی هم به تولید خودروهای سریع و توانمند مشغول هستند و رکورد پیستهای مختلف را میشکند، چرا به فکر استفاده مثبت از این پتانسیل نهفته خود نیستند؟
مقالات مرتبط:
- رانندگی مدیران هنسی، کونیگزگ و ریمک با هایپرکارهای یکدیگر!
- رقابت پاگانی هوایرا و کونیگزگ آگرا در مسابقه درگ
- هایپرکار مسابقهای استون مارتین والکری برای حضور در لمان آماده میشود
اخیرا برند آستونمارتین تصمیم گرفت تا به بهانه آغاز عصر ابرخودروها در مسابقات WEC، مدل والکری AMR پرو را برای رقابت با ابرخودروهای فراری، پورشه، لامبورگینی و… برای این مسابقات آماده کند. این خودرو یکی از جذابترین ابرخودروهای حال حاضر بازار به شمار میرود که با مدلهای مختلف بوگاتی، کونیگزگ و هنسی برابری میکند. پس نمیتوان دلیل فنی برای عدم حضور این برندها پیدا کرد! «جان هنسی»، مدیرعامل و بنیانگذار برند هنسی، میگوید:
موتوراسپرت قانون زیاد دارد. سیاست هم زیاد دارد، خیلی دستانداز هست و انرژی را تلف میکنند. با این وجود دوست دارم یک روزی، خودرویی بسازم که در لمان مسابقه بدهد. هنوز حس میکنم لمان یک حس و حال عاشقانهای دارد.
«کریستین ون کونیگزگ»، بنیانگذار و مدیرعامل برند شخصی خود، هم با این نظر موافق است و میگوید:
آزاردهندهترین بخش، BoP یا همان تعادل عملکرد است. وقتی من کونیگزگ را راهاندازی کردم، نخستین CC8S را با توجه به قوانین GT1 تولید کردم تا روزی آن را وارد مسابقات کنم.
(آن زمان) اجازه نداشتید خودرویی سنگینتر از ۱,۱۰۰ کیلوگرم بسازید. با توجه به نوع پیشرانهتان هم باید از محدودکننده استفاده میکردید تا قدرت خروجی خودروتان از ۶۰۰ اسب بخار فراتر نرود؛ اما در بخش فناوری میتوانستید خلاق باشید و اگر هم پیروز شدید، دیگر بهانههای مثل BoP و وزن سد راهتان نمیشدند. فقط باید محدودیتهای پیشرانه را رعایت میکردید.
«میت ریمک»، مدیرعامل کنونی بوگاتی-ریمک، هم باور دارد که مسابقات دیگر خلاقیت را تشویق نمیکنند:
مسابقات برای خودروها همیشه حکم جنگ را داشت. در نبرد، شما فناوریهایتان را در چرخههای سریع توسعه میدهید؛ برای من، این معنای مسابقهدادن است. کدام قسمت موتوراسپرت امروزی شامل استفاده از مبدل گشتاور، آیرودینامیک فعال، فنربندی فعال و المانهای مشابه آن میشود؟ هیچکدام!
اگر واقعا به جنبههای انسانی علاقه دارید، ورزشهای انسانی وجود دارند. موتوراسپرت برای توسعه فناوریهای جدید خلق شد تا آنها را در برابر یکدیگر قرار دهد و با مسابقه آنها را به هم مربوط کند. امروز همه چیز بیربط شده است. همه روی قوانین متمرکز شدهاند و بیشتر شبیه بازی وکلا شده تا خودروها.
در انتها جان هنسی پیشنهاد میدهد که این دسته از ابرخودروسازان که تمایلی به محدودیتهای بهاصطلاح بیمعنی موتوراسپرت ندارند، میتوانند رقابتهای خودشان را راهاندازی کنند. کونیگزگ هم این ایده را منطقیتر میداند؛ جایی که شرکتکنندگان برای رقابت آزادی عمل بیشتری دارند. مشخصا باید قوانین محدودکنندهای وجود داشته باشد تا امنیت جانی راننده، تیم و بیننده حفظ شود اما با گذر از این گزینهها، میتوان سطح تازهای از رقابت را به ارمغان آورد. نظر شما درباره این دیدگاه چیست؟ آیا موتوراسپرت امروزی بیشازاندازه محدود شده است؟
JaMsHiD-B
۱۹ مهر ۱۴۰۳واقعا راست میگه مسابقات این روز ها خیلی محدود شده خیلی خیلی زیاد
اصلا مثل قدیم نیست که مثلا یه ماشین موتور جلو تمام چرخ محرک با یه ماشین موتور وسط دیفرانسیل عقب رقابت کنه بعدش یهویی یه ترمیناتور موتور وسط تمام چرخ محرک با تکنولوژی های متفاوت بیاد وسط . هرکس تکنولوژی مختص خودش رو داشت و امضا کار خودش رو داشت . مثلا لانچیا تویین شارژر امضا کارش بود . آئودی کواترو و پنج سیلندر امضا کارش بود . سوبارو موتور باکستر . پژو هم موتور وسط
ولی الان همه یک شکل شدن هیچ فرقی باهم ندارن فقط ظاهر باهم فرق داره
SMS
۱۹ مهر ۱۴۰۳راست میگن ، چرا خب وقتی تو یه کاری پادشاهی بری تو یه کاری که توش دهنت سرویسه و…
amirkhanzadeh
۱۹ مهر ۱۴۰۳دلایل ون واقعا منطقه و قابل درکه
هر چند با مهندسی که ون داره می اومد رقیب سر سخت فراری می شد
Mercedes
۲۰ مهر ۱۴۰۳اقا یه سوال بی ربط
چرا هیچ خبری از بولاید نمیاد؟
R@min
۱۹ مهر ۱۴۰۳در کل که حرفشون زر مفتی بیش نیست ! حضور در موتوراسپرت نیازمند سرمایه زیاد و تجربه هست که همون تجربه هم نیازمند صرف هزینه بالا و آزمون و خطا هست که این گاراژها نه پولشو دارن نه توانشو. همین الان موتورهای LS و فورد ازشون بگیری موتور چمن زن هم نمی تونن بسازن.
مورد بعدی دلیل حضوره !! پورشه، جی ام، فراری و… برای این حضور مستمر دارن چون نمونه جاده ایشون بازار داره و می فروشن و موتوراسپرت تبلیغی برای محصولاتشون هست.
توی این اراجیف مت ریمک حرف درستی زد، مسابقات امروزی برای کشوندن برندها بسیار ساده سازی و محدود شده تا رقابت ها نزدیک بشه و چرخ درآمدی فیا هم بچرخه اما اگر محدودیتی نبود هم باز امثال اینها عددی نبودن.
JDM سابق
۱۹ مهر ۱۴۰۳جان هنسی و مت ریمک درست میگن
در واقع همشون درست میگن ولی با دوتای اولی موافق ترم
موتور اسپورت سرمایه و وقت لازم میخواد مشکل اینجاست مثل گودالی میمونه که همه میخوان توش پول بریزن تا اول بشم، یه جورایی جنگ سرمایه ای راه میوفته،
میتونن فناوری هاشون رو در بستر خودرو های جاده ای به نمایش بذارن، اینجوری هم دستشون بازتره هم فرصت تصمیم گیری درست همیشه هست
Bmw
۱۹ مهر ۱۴۰۳چه حرف هایه الکی یک کلام بگید پولشو نداریم
و صد البته مهندسیشو
چقدر الکی معروف شدن اینا مخصوصا هنسی که با یه لوتوس تقویت شده خودش انداخت سر زبونا باز کونیگزگ یه طراحی خفن داره هنسی چی فقط ادعا 🤢🤮
خدا پدر بوگاتی و فردیناند پیئش بیامرزه که باعث معروفیت اینا شد
(Ali(chevynova
۱۹ مهر ۱۴۰۳ولی هنسی بد سوزونده ها
BMZ
۱۹ مهر ۱۴۰۳بدبخت هنسی رو که خدا زده
اول با کلی گنده گویی اومد که ماشین ساختیم بیش از 300 مایل بر ساعت سرعتشه،اما دید نتونست از پس بوگاتی و کونیگزگ بربیاد ، یه تصادف دروغین کرد که بگه ماشین خراب شد نتونستیم به هدفمون برسیم
بعدش اومد دوباره گنده گویی کردو قرار شد بیاد نوربورینگ رکورد بزنه ،که با رکورد اخیر مرسدس amg one عملا این قضیه هم منتفی شد
احتمالا هدف بعدیش شکست دادن فولکس واگن گلف توی مسابقه درگ باشه که مطمئنم از اونم شکست میخوره این بیچاره
Bmw
۱۹ مهر ۱۴۰۳آره مخصوصا اینکه گفتن با سرعت ۴۰۰ کیلومتر تصادف کردیم و زنده ام موندن تو فرمول یکش با این سرعت تصادف کنی زنده نمی مونی چه برسه به یه ماکت دروغین
🏆Lamborghini🏆
۱۹ مهر ۱۴۰۳بگن نمیتونن برن لمانز!!
JaMsHiD-B
۱۹ مهر ۱۴۰۳لمانز کار هر بنی بشری نیست !
میگیم اوکی شاسی و بدنه کاری نداره
موتوری که تمام توانش رو پشت سرهم بدون وقفه بیست و چهار ساعت در اختیار راننده قرار بده رو کی قراره بسازه ؟!
حسن
۱۹ مهر ۱۴۰۳هیچی واژگونی . پرواز خودرو به وسط تماشاچی ها و تعدادی کشته در هر مسابقه مگه میشه همچین چیزی ولی باز هم پول ندارن وگرنه انجام میدادن
Scuderia Ferrari
۱۹ مهر ۱۴۰۳خلاصه و مفید بخوام بگم : دانش و سرمایه
تکنولوژی های موتور اسپرت هم بحثشون با نسخه های جاده ای تفاوت زیادی داره که به هزینه برندهای کوچک نمیخوره
اینا بهتره همون خط مستقیم رو بچسبن و اونجا رکوردزنی کنن ، چون تو پیست حرف زیادی برای گفتن ندارن
JaMsHiD-B
۱۹ مهر ۱۴۰۳هیچکدومشون هیچ حرفی برای گفتن ندارن
توی پیست از یه 911 GT3 CUP مثل خدا زده ها میخورن
heshmat021
۱۹ مهر ۱۴۰۳شرکت ماشین ساخته رو لبه تکنولوژی و حزو تاپ های جهانه بعد مران سرزمین پارس میگن مهندسی ندارن …
Galant.VR4(JDM)
۱۹ مهر ۱۴۰۳حقیقتش مال این حرفا نیستن
بحث سرمایه و دانشه هر کسی تو یه زمینه تخصص داره و بحث رکورد سرعت و شتاب و همچنین طراحی لوکس فاکتور های مناسبی برای مسابقه نیست
مخصوصا با این فضای خشن موتوراسپرت
شما فروشنده لوازم یدکی باشی بخوای تولیدی بزنی باید کلی هزینه کنی نیروی متخصص اونکار رو پیدا کنی مجوز بگیری ضرر بدی تا به سود برسی موتوراسپرت هم همینه باید رو یه بخش متفاوت سرمایه گذاری کنی که برای بوگاتی ،هنسی امثالهم غیرمنطقیه
B
۱۹ مهر ۱۴۰۳بدون اینکه خندشون بگیره این دلایلو آوردن ؟
ab0lf4zl
۲۰ مهر ۱۴۰۳گیمر های بازی های کامپیوتری ک با همین ماشینا سرگرم میشن دارن میگن نه رئیس شرکت های هایپرکار نمیدونن ولی ما با گیم میدونیم. دنیای عجیبیه