بوگاتی

بوگاتی توربیون هیبریدی چگونه سبک‌تر از شیرون است؟

با اینکه بوگاتی توربیون جدید به قوای محرکه هیبریدی شامل باتری و سه موتور برقی مجهز است اما وزن کمتری نسبت به شیرون دارد.


قیمت توربیون به بیش از ۴ میلیون دلار می‌رسد و تنها با نگاه به ظاهر این هیولا می‌توانید علت آن را بیابید. پشت آمپرهای خودرو شبیه ساعت‌های مکانیکی درجه‌یک دنیاست و بدنه فیبر کربنی نیز زیبایی خاص بوگاتی را به نمایش می‌گذارد. زیر پوست توربیون هم نیروگاهی قرار دارد که از پیشران ۱۶ سیلندر ۸.۳ لیتری تنفس طبیعی به همراه موتورهای برقی و باتری تشکیل شده است. خود پیشرانه درون‌سوز ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت دارد که از خروجی اکثر سوپر اسپرت‌ها بیشتر خواهد بود. قدرت مجموعه برقی هم به ۸۰۰ اسب بخار می‌رسد که آن‌هم بیش از قدرت اکثر خودروهای برقی پرفورمنس است.

با اینکه قدرت هر دو سیستم درون‌سوز و برقی در یک خودرو ترکیب شده‌اند اما توربین هیبریدی سبک‌تر و قوی‌تر از شیرون است. چگونه چنین چیزی ممکن می‌شود؟ امکان گریز از وزن باتری نیست اما خودروهای هیبریدی پرفورمنس این مشکل را از طرق گوناگون حل کرده‌اند. کوروت E-Ray و پورشه ۹۱۱ GTS هیبرید جدید به باتری کوچک اما متراکم از نظر قدرت مجهز هستند که قدرت بالایی را ارائه می‌کند. بوگاتی توربیون هیبریدی نیز همین روش را در پیش گرفته هرچند کمی متفاوت نشان می‌دهد.

باتری ۲۵ کیلووات ساعتی خودرو از نظر ظرفیت نسبتاً بزرگ محسوب می‌شود اما نسبت به ابعاد و ظرفیت خود بسیار قدرتمند است و روش خنک کاری منحصربه‌فردی دارد. باقی بخش‌های خودرو نیز ترفندهای جذابی را بکار گرفته است. اکثر وسایل نقلیه برقی از کانال‌های خنک کاری ویژه برای دور کردن گرما از سلول‌های باتری استفاده می‌کنند اما بوگاتی از خنک کاری مستقیم سلول به عنوان جایگزینی سبک‌تر بهره گرفته است. این سیستم مایع مخصوصی را بدون وجود کانالی ویژه در اطراف باتری به حرکت درمی‌آورد. جزئیات دقیق سیستم یاد شده در دست نیست اما می‌دانیم که با وجود مجموعه باتری‌های کوچک امکان استفاده از آن وجود دارد. چنین سیستمی قبلاً در خودروهایی همچون کاترهام سون برقی کانسپت دیده شده است.

موتورهای برقی هم جزو اصلی این پازل هستند. هنوز مشخص نیست که این نوع موتورها از نوع شار محوری هستند یا شعاعی اما به‌هرحال عملکرد احساس‌برانگیزی دارند. این مجموعه دارای اینورتر است و بوگاتی ادعا می‌کند در هر کیلوگرم تراکم قدرت ۶ کیلوواتی دارند. برای مقایسه باید دانست بسیاری از موتورهای برقی بدون اینورتر نمی‌توانند به این عملکرد دست یابند. ادغام موتور عقب در گیربکس نیز نیاز به دنده کاهشی موتور را از بین برده اما بوگاتی نگفته چگونه این موتور را در گیربکس جای داده است.

پیشرانه ۱۶ سیلندر نیز وزن سیستم هیبریدی را جبران کرده است و به خاطر تنفس طبیعی بودن فاقد چهار توربوی پیشرانه قبلی ویرون و شیرون است. بدون نیاز به توربوها و اینترکولرها، وزن پیشرانه به ۲۵۱ کیلوگرم می‌رسد. بوگاتی می‌گوید وزن پیشرانه قبلی بسته به تریم انتخابی بین ۴۰۰ تا ۴۳۶ کیلوگرم بوده است. از دیگر عوامل کاهش وزن بوگاتی توربیون هیبریدی می‌توان به ساختار شاسی اشاره داشت. مجموعه باتری عضو ساختاری مونوکوک فیبر کربن است و ساب فریم‌های جلو و عقب نیز از آلومینیوم با ضخامت کم ساخته شده و بسیاری از قطعات دیگر هم با تکنولوژی پرینت سه‌بعدی تولید شده‌اند.

ترمزها نیز از نوع سرامیک کربنی هستند که باعث کاهش قابل‌توجه وزن می‌شود. حتی پشت آمپرهای جواهر مانند نیز دارای قطعاتی از جنس تیتانیوم سبک‌وزن هستند. حالا که به این موارد اشاره کردیم به راحتی می‌توان باور کرد توربیون چگونه علیرغم استفاده از قوای محرکه هیبریدی وزن کمتری نسبت به شیرون دارد. کاهش وزن پیشرانه تأثیر زیادی روی این کار داشته و زمانی که این بخش با دیگر ترفندها همراه شود استانداردهای جدیدی در زمینه کاهش وزن برای ابر خودروها ثبت خواهد شد.

توضیح: تصاویر به پیشرانه W16 کواد توربو بوگاتی تعلق دارند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. Mr wrong

    ۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (104 ديدگاه)

    جالبه اولین هیبریدی ک از نسخه بنزینی سبکتره
    یا ماشین دیگه ایی هم هست؟

    موافقم 13
    مخالفم 1
  2. (*Ali-Gh (*ALI

    ۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (310 ديدگاه)

    خب معلومه میان موزن های جاهای دیگه ماشین رو پایین میارن و از قطعات کم وزن استفاده میکنن همه چی فقط موتور نیست یکم هم راجب ظاهر ماشین نظرم داشتم اون جلو پنچره وسط اگر یکم باریک تر بود بهتر بود قیافه ماشین رو یکم بد کرده

    موافقم 8
    مخالفم 2
  3. مازیار

    ۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2879 ديدگاه)

    و این تازه اول راهشه
    قطعا آپدیت ها در طول زمان کاهش وزن و بخصوص افزایش قدرت موتور رو خواهد داشت

    موافقم 6
    مخالفم 2
  4. اشکان

    ۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (310 ديدگاه)

    زومیت مقاله استون مارتین جدید و گذاشته!!! پدال خیلی لاک پشتی کار می‌کنی که حتی زومیت ازت جلوعه حتی تو زمینه ماشین….

    موافقم 11
    مخالفم 0
    1. Mr wrong

      ۶ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (104 ديدگاه)

      این جور ماشین ها رو اینجا خیلی کار ندارن
      فقط کافیه یه چینی معرفی شه قبل خود چین اینا خبرشو میرن

      موافقم 14
      مخالفم 0
    2. ۶ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (4527 ديدگاه)

      باید منو نویسنده میکردن
      از هایما و استون مارتین پست میزاشتم ولی حیف نکردن

      موافقم 4
      مخالفم 3
  5. FairLady

    ۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (134 ديدگاه)

    این پیشرفت ها و تغییرات حرفه ای ، باعث افزایش قیمت هم شده که البته اهمیتی نداره برای خریدار
    قبلا قیمت پایه شیرون ۲.۷ میلیون در امریکا بود که با سفارش اپشن بالای ۳ میلیون میشد اما قیمت توربیون بین ۴ تا ۵ میلیون دلاره
    کاش تکنولوژی هیبریدی ها پیشرفت کنه و باتریای با تراکم انرژی بالاتر و وزن کمتر در خودروهای عادی بکار گرفته شوند. بزرگترین دردسر هیبریدی همین افزایش وزن و پیچیدگی های زیاد و کاهش قابلیت اطمینانه

    موافقم 8
    مخالفم 1
  6. ارسلان

    ۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (256 ديدگاه)

    فولکس‌واگن با سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد دلار در شرکت محبوب Rivian رقابت با تسلا را داغ‌تر می‌کند
    .
    .
    .
    اینارو زومیت گذاشته!!!

    موافقم 9
    مخالفم 0
  7. حامد

    ۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (115 ديدگاه)

    کاش بی ام و جدید ازت یاد میگرفت!!
    هیبرید کرده پونصد کیلو وزن اضافه کرده کندتر از نسل قبلیش شده!!

    موافقم 8
    مخالفم 0
    1. Mr wrong

      ۶ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (104 ديدگاه)

      کاش فقط وزن بود
      ماشین واسه گِی ها میزنه دگ جدیدا

      موافقم 11
      مخالفم 0
  8. Mr. gt c

    ۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (392 ديدگاه)

    خب بخش اصلی این کاهش وزن بواسطه تغییر پیشرانه هست و صدو خورده ای کیلو کاهش وزن رو تجربه کرده وگرنه باقی تغییرات برای کاهش وزن رو روی همون نسخه‌های شیرون هم میتونستند پیاده کمند

    موافقم 7
    مخالفم 0
  9. زیزیگولو

    ۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (5807 ديدگاه)

    علم مهندسی یعنی همین …… قوی تر و مجهزتر ولی سبک‌ تر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. همایون

    ۷ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (625 ديدگاه)

    این کاهش وزن واقعا ارزشمنده و تو هندلینگ خودشو نشون میده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. مهدی

    ۷ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1651 ديدگاه)

    من یه سوال دیگه بپرسم . اصلا کی و کجا گفته که سبکتره؟! ظاهراً وزن جفتشون تو همون رنج ۲ تن هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. محمد

    ۷ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به نظر من اگه توربو موتورشو ور نمیداشت و موتور اصلی ۱۵۰۰ اسب بخار و موتور برقی ۸۰۰اسب میبود خیلی بهتر میشد و خودشونم میدونن توربو هاش با دمو دسگاش میشه ۱۰۰ کیلو و جاش ۵۰۰ اسب اضاف میشد و این یعنی به ازای هر کیلو گرم ۵ اسب که یعنی فوق وحشی با هر منطقی حساب کنی این کار بهتر میبود ولی دلیل این کارشون مانور رو یک تکنولوژی هست که خودی نشون بدن

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. HFball

      ۸ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      گذاشتن توی نسل بعد که خواستن یه پیش‌رفتی نشون بدن با گذاشتن توربو قدرت رو افزایش بدن واسه همین لازم نبود یهویی کل پتانسیل رو بکار ببرن😁 درضمن موتور قبلی W16 بود ولی الان شده V16 که جذابیت کارو بیشتر کرده😁

      موافقم 2
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا