با اینکه بوگاتی توربیون جدید به قوای محرکه هیبریدی شامل باتری و سه موتور برقی مجهز است اما وزن کمتری نسبت به شیرون دارد.
قیمت توربیون به بیش از ۴ میلیون دلار میرسد و تنها با نگاه به ظاهر این هیولا میتوانید علت آن را بیابید. پشت آمپرهای خودرو شبیه ساعتهای مکانیکی درجهیک دنیاست و بدنه فیبر کربنی نیز زیبایی خاص بوگاتی را به نمایش میگذارد. زیر پوست توربیون هم نیروگاهی قرار دارد که از پیشران ۱۶ سیلندر ۸.۳ لیتری تنفس طبیعی به همراه موتورهای برقی و باتری تشکیل شده است. خود پیشرانه درونسوز ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت دارد که از خروجی اکثر سوپر اسپرتها بیشتر خواهد بود. قدرت مجموعه برقی هم به ۸۰۰ اسب بخار میرسد که آنهم بیش از قدرت اکثر خودروهای برقی پرفورمنس است.
با اینکه قدرت هر دو سیستم درونسوز و برقی در یک خودرو ترکیب شدهاند اما توربین هیبریدی سبکتر و قویتر از شیرون است. چگونه چنین چیزی ممکن میشود؟ امکان گریز از وزن باتری نیست اما خودروهای هیبریدی پرفورمنس این مشکل را از طرق گوناگون حل کردهاند. کوروت E-Ray و پورشه ۹۱۱ GTS هیبرید جدید به باتری کوچک اما متراکم از نظر قدرت مجهز هستند که قدرت بالایی را ارائه میکند. بوگاتی توربیون هیبریدی نیز همین روش را در پیش گرفته هرچند کمی متفاوت نشان میدهد.
باتری ۲۵ کیلووات ساعتی خودرو از نظر ظرفیت نسبتاً بزرگ محسوب میشود اما نسبت به ابعاد و ظرفیت خود بسیار قدرتمند است و روش خنک کاری منحصربهفردی دارد. باقی بخشهای خودرو نیز ترفندهای جذابی را بکار گرفته است. اکثر وسایل نقلیه برقی از کانالهای خنک کاری ویژه برای دور کردن گرما از سلولهای باتری استفاده میکنند اما بوگاتی از خنک کاری مستقیم سلول به عنوان جایگزینی سبکتر بهره گرفته است. این سیستم مایع مخصوصی را بدون وجود کانالی ویژه در اطراف باتری به حرکت درمیآورد. جزئیات دقیق سیستم یاد شده در دست نیست اما میدانیم که با وجود مجموعه باتریهای کوچک امکان استفاده از آن وجود دارد. چنین سیستمی قبلاً در خودروهایی همچون کاترهام سون برقی کانسپت دیده شده است.
موتورهای برقی هم جزو اصلی این پازل هستند. هنوز مشخص نیست که این نوع موتورها از نوع شار محوری هستند یا شعاعی اما بههرحال عملکرد احساسبرانگیزی دارند. این مجموعه دارای اینورتر است و بوگاتی ادعا میکند در هر کیلوگرم تراکم قدرت ۶ کیلوواتی دارند. برای مقایسه باید دانست بسیاری از موتورهای برقی بدون اینورتر نمیتوانند به این عملکرد دست یابند. ادغام موتور عقب در گیربکس نیز نیاز به دنده کاهشی موتور را از بین برده اما بوگاتی نگفته چگونه این موتور را در گیربکس جای داده است.
پیشرانه ۱۶ سیلندر نیز وزن سیستم هیبریدی را جبران کرده است و به خاطر تنفس طبیعی بودن فاقد چهار توربوی پیشرانه قبلی ویرون و شیرون است. بدون نیاز به توربوها و اینترکولرها، وزن پیشرانه به ۲۵۱ کیلوگرم میرسد. بوگاتی میگوید وزن پیشرانه قبلی بسته به تریم انتخابی بین ۴۰۰ تا ۴۳۶ کیلوگرم بوده است. از دیگر عوامل کاهش وزن بوگاتی توربیون هیبریدی میتوان به ساختار شاسی اشاره داشت. مجموعه باتری عضو ساختاری مونوکوک فیبر کربن است و ساب فریمهای جلو و عقب نیز از آلومینیوم با ضخامت کم ساخته شده و بسیاری از قطعات دیگر هم با تکنولوژی پرینت سهبعدی تولید شدهاند.
ترمزها نیز از نوع سرامیک کربنی هستند که باعث کاهش قابلتوجه وزن میشود. حتی پشت آمپرهای جواهر مانند نیز دارای قطعاتی از جنس تیتانیوم سبکوزن هستند. حالا که به این موارد اشاره کردیم به راحتی میتوان باور کرد توربیون چگونه علیرغم استفاده از قوای محرکه هیبریدی وزن کمتری نسبت به شیرون دارد. کاهش وزن پیشرانه تأثیر زیادی روی این کار داشته و زمانی که این بخش با دیگر ترفندها همراه شود استانداردهای جدیدی در زمینه کاهش وزن برای ابر خودروها ثبت خواهد شد.
توضیح: تصاویر به پیشرانه W16 کواد توربو بوگاتی تعلق دارند.
Mr wrong
۶ تیر ۱۴۰۳جالبه اولین هیبریدی ک از نسخه بنزینی سبکتره
یا ماشین دیگه ایی هم هست؟
(*Ali-Gh (*ALI
۶ تیر ۱۴۰۳خب معلومه میان موزن های جاهای دیگه ماشین رو پایین میارن و از قطعات کم وزن استفاده میکنن همه چی فقط موتور نیست یکم هم راجب ظاهر ماشین نظرم داشتم اون جلو پنچره وسط اگر یکم باریک تر بود بهتر بود قیافه ماشین رو یکم بد کرده
مازیار
۶ تیر ۱۴۰۳و این تازه اول راهشه
قطعا آپدیت ها در طول زمان کاهش وزن و بخصوص افزایش قدرت موتور رو خواهد داشت
اشکان
۶ تیر ۱۴۰۳زومیت مقاله استون مارتین جدید و گذاشته!!! پدال خیلی لاک پشتی کار میکنی که حتی زومیت ازت جلوعه حتی تو زمینه ماشین….
Mr wrong
۶ تیر ۱۴۰۳این جور ماشین ها رو اینجا خیلی کار ندارن
فقط کافیه یه چینی معرفی شه قبل خود چین اینا خبرشو میرن
۶ تیر ۱۴۰۳باید منو نویسنده میکردن
از هایما و استون مارتین پست میزاشتم ولی حیف نکردن
FairLady
۶ تیر ۱۴۰۳این پیشرفت ها و تغییرات حرفه ای ، باعث افزایش قیمت هم شده که البته اهمیتی نداره برای خریدار
قبلا قیمت پایه شیرون ۲.۷ میلیون در امریکا بود که با سفارش اپشن بالای ۳ میلیون میشد اما قیمت توربیون بین ۴ تا ۵ میلیون دلاره
کاش تکنولوژی هیبریدی ها پیشرفت کنه و باتریای با تراکم انرژی بالاتر و وزن کمتر در خودروهای عادی بکار گرفته شوند. بزرگترین دردسر هیبریدی همین افزایش وزن و پیچیدگی های زیاد و کاهش قابلیت اطمینانه
ارسلان
۶ تیر ۱۴۰۳فولکسواگن با سرمایهگذاری ۵ میلیارد دلار در شرکت محبوب Rivian رقابت با تسلا را داغتر میکند
.
.
.
اینارو زومیت گذاشته!!!
حامد
۶ تیر ۱۴۰۳کاش بی ام و جدید ازت یاد میگرفت!!
هیبرید کرده پونصد کیلو وزن اضافه کرده کندتر از نسل قبلیش شده!!
Mr wrong
۶ تیر ۱۴۰۳کاش فقط وزن بود
ماشین واسه گِی ها میزنه دگ جدیدا
Mr. gt c
۶ تیر ۱۴۰۳خب بخش اصلی این کاهش وزن بواسطه تغییر پیشرانه هست و صدو خورده ای کیلو کاهش وزن رو تجربه کرده وگرنه باقی تغییرات برای کاهش وزن رو روی همون نسخههای شیرون هم میتونستند پیاده کمند
زیزیگولو
۶ تیر ۱۴۰۳علم مهندسی یعنی همین …… قوی تر و مجهزتر ولی سبک تر
همایون
۷ تیر ۱۴۰۳این کاهش وزن واقعا ارزشمنده و تو هندلینگ خودشو نشون میده
مهدی
۷ تیر ۱۴۰۳من یه سوال دیگه بپرسم . اصلا کی و کجا گفته که سبکتره؟! ظاهراً وزن جفتشون تو همون رنج ۲ تن هست
محمد
۷ تیر ۱۴۰۳به نظر من اگه توربو موتورشو ور نمیداشت و موتور اصلی ۱۵۰۰ اسب بخار و موتور برقی ۸۰۰اسب میبود خیلی بهتر میشد و خودشونم میدونن توربو هاش با دمو دسگاش میشه ۱۰۰ کیلو و جاش ۵۰۰ اسب اضاف میشد و این یعنی به ازای هر کیلو گرم ۵ اسب که یعنی فوق وحشی با هر منطقی حساب کنی این کار بهتر میبود ولی دلیل این کارشون مانور رو یک تکنولوژی هست که خودی نشون بدن
HFball
۸ تیر ۱۴۰۳گذاشتن توی نسل بعد که خواستن یه پیشرفتی نشون بدن با گذاشتن توربو قدرت رو افزایش بدن واسه همین لازم نبود یهویی کل پتانسیل رو بکار ببرن😁 درضمن موتور قبلی W16 بود ولی الان شده V16 که جذابیت کارو بیشتر کرده😁