بوگاتی

مقایسه بوگاتی توربیون و ریمک نورا، هایپرکارهای هم‌خانواده!

توربیون اولین بوگاتی است که به‌طور کامل تحت نظارت مت ریمک و تیمش توسعه پیدا کرده است و باید با دیگر ساختهٔ ریمک یعنی هایپرکار نورا رقابت کند.

هنوز مبهوت جدیدترین هایپرکار بوگاتی هستیم. توربیون خودرویی است که این برند را وارد عصر الکتریکی می‌کند. البته الکتریکی‌سازی در توربیون به معنای کنار گذاشتن پیشرانهٔ بنزینی نیست. هرچند زمانی که ۵۵ درصد از سهام بوگاتی در اختیار ریمک قرار گرفت خیلی‌ها فکر می‌کردند دوران هایپرکارهای بنزینی این شرکت به پایان رسیده است اما شاید جالب باشد بدانید که دلیل اصلی حفظ پیشرانهٔ بنزینی در هایپرکار جدید بوگاتی مت ریمک بوده است. چه کسی فکر می‌کرد مردی که با ساخت هایپرکارهای تمام الکتریکی شناخته می‌شوند ناجی موتور بنزینی در بوگاتی باشد؟

پس از اتحاد با ریمک، حرکت بوگاتی در مسیر تمام الکتریکی خیلی آسان بود. کافی بود شرکت یک نورا را بگیرد و از آن یک بوگاتی بسازد اما مت می‌دانست این مسیر نیست که مناسب بوگاتی باشد و به همین دلیل ایدهٔ ساخت هایپرکار هیبریدی را مطرح کرد. بااین‌حال، مقامات فولکس‌واگن ازجمله «هربرت دیس» مدیرعامل وقت گروه آلمانی با این ایده مخالف بودند و ریمک حتی بعد از متقاعد کردن دیس، همچنان با مخالفان زیادی در داخل گروه فولکس‌واگن مواجه بود. آن‌ها می‌گفتند هایپرکار بعدی باید الکتریکی باشد زیرا شما تجربهٔ توسعهٔ خودروی هیبریدی ندارید و چگونه می‌خواهید یک خودروی بنزینی توسعه دهید درحالی‌که قبلاً چنین کاری نکرده‌اند؟

بااین‌حال، ریمک نهایتاً حرف خود را به کرسی نشاند و توربیون تحت نظارت مت متولد شد. البته به نظر می‌رسد هایپرکار هیبریدی بوگاتی هنوز هم بر اساس نورا ساخته شده باشد زیرا ساختار کلی و مونوکوک دو خودرو شباهت بسیار زیادی به هم دارد. درهرحال، در توربیون پیشرانهٔ W16 چهار توربوی افسانه‌ای بوگاتی کنار گذاشته و شده و جای آن را یک موتور V16 تنفس طبیعی گرفته که با همکاری کاسورث ساخته شده است. علاوه بر این، سه موتور الکتریکی هم وجود دارد که دوتا در جلو و دیگری در عقب پشت پیشرانهٔ بنزینی نصب شده است و مجموع خروجی را به ۱۸۰۰ اسب بخار قدرت می‌رساند یعنی ۲۰۰ اسب بخار بیشتر از شیرون سوپراسپرت. بااین‌حال، قدرت توربیون هنوز هم اندکی از نورا با ۱۹۱۸ اسب بخار کمتر است. همچنین این هایپرکار کروات از مزیت چهار موتور الکتریکی بهره می‌برد که ۲۳۶۰ نیوتن متر گشتاور را به‌صورت فوری به هر چهارچرخ تحویل می‌دهد.

هرچند محور جلوی توربیون هم به‌صورت الکتریکی نیرو می‌گیرد اما سه موتور الکتریکی بوگاتی قدرت بسیار کمتری از نورا دارند. این سه موتور مجموعاً ۸۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند و مابقی نیرو توسط پیشرانهٔ بنزینی تأمین می‌شود. البته با وجود قدرت بیشتر و فقدان گشتاور فوری، از لحاظ حداکثر سرعت برتری با توربیون است زیرا در صورت استفاده از سوئیچ سرعت، سقف سرعت این ماشین به ۴۴۵ کیلومتر می‌رسد درحالی‌که این عدد برای نورا ۴۱۲ کیلومتر است. بااین‌حال، سقف سرعت مهم‌ترین معیار برای ارزیابی یک هایپرکار نیست و احساسی که هنگام تخته کردن پدال گاز به راننده دست می‌دهد هم به همین اندازه مهم خواهد بود و اینجا است که نورا برتری خود را بر توربیون نشان می‌دهد.

هرچند توربیون ظرف تنها ۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد که رقم چشمگیری است؛ اما نورا این کار را در ۱.۸ ثانیه انجام می‌دهد. همچنین برتری ریمک فقط در شتاب اولین نیست و این هایپرکار الکتریکی در ادامه هم همچنان به شتاب گیری سریع خود ادامه می‌دهد به‌گونه‌ای که ظرف ۴.۴ ثانیه به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت، ظرف ۹.۲ ثانیه به ۳۰۰ و در ۲۱.۳ ثانیه به ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این در حالی است که گفته شده توربیون در کمتر از ۵ ثانیه به ۲۰۰، در کمتر از ۱۰ ثانیه به ۳۰۰ و در کمتر از ۲۵ ثانیه به ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

و در آخر به قیمت می‌رسیم یعنی جایی که بازهم برتری با ریمک است زیرا درحالی‌که نورا با قیمت معقول‌تر ۲ میلیون یورو عرضه می‌شود، توربیون تقریباً دو برابر یعنی ۳.۸ میلیون یورو قیمت دارد. همچنین هایپرکار بوگاتی با وجود قیمت گران‌تر خودروی خاص‌تری نخواهد بود زیرا ۲۵۰ دستگاه از آن ساخته خواهد شد درحالی‌که تعداد ساخت نورا به ۱۵۰ دستگاه محدود است؛ اما با وجود همهٔ این‌ها، قطعاً جذابیت توربیون برای علاقه‌مندان ازهرجهت بسیار بیشتر نورا خواهد بود.

مقایسه مشخصات فنی

بوگاتی توربیون ریمک نورا
پیشرانه ۸.۳ لیتری V16 هیبرید الکتریکی چهار موتوره
قدرت ۱۸۰۰ اسب بخار ۱۹۱۸ اسب بخار
گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه تک سرعته
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۲.۰ ثانیه ۱.۸ ثانیه
حداکثر سرعت ۴۴۵ کیلومتر/ساعت ۴۱۲ کیلومتر/ساعت
وزن حدود ۱۹۵۰ کیلوگرم ۲۱۵۰ کیلوگرم
قیمت ۳.۸ میلیون یورو ۲.۰ میلیون یورو

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۷ رای
منبع
Autoevolution

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. R@min

    ۸ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1826 ديدگاه)

    هیچ کس بهتر از ریمک نفهمید محصولات پرفورمنس و سطح بالای الکتریکی طرفدار نداره و رفت سراغ کاسورث یه موتور احتراقی لای باتریاش جا کرد.

    این موتور هم از زیر مجموعه های پروتوتایپ ۱.۶ لیتری سه سیلندر کاسورث هست که دوازده سیلندرش در والکری و حالا شانزده سیلندرش در توربیون !!!

    برای دوستانی هم که دنبال دلیل وزن پایین این خانواده هستن، به خاطر استفاده گسترده از تیتانیوم و فییر کربن هست.

    موافقم 11
    مخالفم 8
    1. froG-driVer

      ۸ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (407 ديدگاه)

      قطعا بوگاتی بهتره حتی با شتاب کمتر و قیمت بالاتر

      موافقم 18
      مخالفم 1
      1. net

        ۸ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (3176 ديدگاه)

        عقب نورا قشنگتره

        موافقم 2
        مخالفم 9
      2. Amirreza.M

        ۸ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (293 ديدگاه)

        اگه بخوام هایپرکار الکتریکی انتخاب کنم قطعا ریمک نورا رو انتخاب میکنم اما بین بوگاتی و ریمک انتخابم بوگاتیه

        موافقم 10
        مخالفم 0
    2. ممد ژانگولر

      ۸ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (3802 ديدگاه)

      بوگاتی ثابت کرده ی چیز دیگست و جایگاه خودشو به عنوان یک هایپر کار سالیان سال حفظ خواهد کرد به لطف و کمک شرکت معظم فولکس .
      به افتخار مجموعه بوگاتی ، لامبو ، دوکاتی و …👏

      موافقم 8
      مخالفم 3
    3. زیزیگولو

      ۸ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (5807 ديدگاه)

      یه هایپرکار با پیشرانه هیبریدی باورنکردنی و طراحی داخلی شگفت‌ انگیز و آیرودینامیک استثنایی …………….. ویژگیایی که بوگاتی توربیون رو به یه ماشین منحصربفرد تبدیل کردن 👍

      موافقم 10
      مخالفم 0
  2. مازیار

    ۸ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2879 ديدگاه)

    مقایسه‌ با ریمک؟!!
    بوگاتی با برندهای صدساله هم مقایسه نمیشه. البته منظورم معیار سن نیست.
    این اختلاف چند دهم هم برای نونهالان جویای مشخصات هست.

    [بوگاتی یک تلفیق بی‌نظیر از اصالت و تکنولوژیه]

    موافقم 17
    مخالفم 7
    1. Cert

      ۸ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (42 ديدگاه)

      درست خوب به نظر نمی رسد بهتر است بوگاتی خودرو های کابردی تری بسازد مانند یک مینی ون یا هاچبک

      موافقم 0
      مخالفم 11
  3. محسن

    ۸ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (155 ديدگاه)

    هردوتاشون عشقن ولی بوگاتی یکم بیشتر

    موافقم 13
    مخالفم 0
  4. BlackWing

    ۸ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1037 ديدگاه)

    جذابیت یه سوپرکار و هایپرکار به موتور احتراق داخلیشه ، جایی که فاصله خودش رو با موتورهای برقی نشون میده ، دهه ها زحمت و پشتکار فنی مهندسی پشتش هست ، قطعاً هرکدوم از ماها یه ماشین ۱۶ سیلندر یا ۱۲ سیلندر ببینیم بیشتر دوسش داریم چون روح داره ، ماشین برقی اینطوری نیست.

    ریمک هم فهمید اگر بوگاتی کاملاً برقی بشه به هیچ عنوان شکوه و عظمت ویرون و شیرون رو نمیتونه تکرار کنه و صرفاً میشه فقط یه ماشین سریع ، نه ترکیبی از وینتیج و جلال !

    موافقم 12
    مخالفم 2
    1. تلوزیون

      ۸ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (49 ديدگاه)

      یک بوگاتی برقی با ۱۶ تا موتور الکتریکی میتونه جذاب ترین خودروی برقی بازار بشه

      موافقم 1
      مخالفم 12
      1. nikan

        ۱۰ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (26 ديدگاه)

        میشه اولین هایپر اسپرت با وزن بالای ۶۰۰۰ کیلو 😂

        موافقم 1
        مخالفم 0
  5. علی جردن

    ۸ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1497 ديدگاه)

    کابین ریماک پیش بوگاتی مثل کابین تیبا مقابل کابین فراری میموته

    موافقم 12
    مخالفم 2
    1. مجید

      ۸ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (206 ديدگاه)

      کاملا مخالفم، کابین بوگاتی مثل این تزئینات هندی-پاکستانیا خیلی بیش از حد شلوغه، همین مشکل رو پاگانی هم داره.

      تو سبک کلاسیک هم باز بری کابین بنتلی کانتیننتال یا استون مارتینا رو ببینی متوجه میشی چقدر در عین مجلل بودن، ساده‌تر و تمیزتره.

      موافقم 1
      مخالفم 17
      1. علی جردن

        ۸ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (1497 ديدگاه)

        کابین بوگاتی الهام بخشه صنعت مد و فشنه

        پشت آمپر بوگاتی فلسفه ایی داره با خودش که با هیچ کیلومترسنج‌ دیجیتال و آنالوگی قابل مقایسه نیست

        موافقم 8
        مخالفم 0
      2. Amir

        ۸ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (61 ديدگاه)

        پاگانی رو موافقم کابینش رو الکی شلوغ کردن ولی بوگاتی خدایی خیلی خوشگله

        موافقم 5
        مخالفم 0
  6. فرزاد

    ۸ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (301 ديدگاه)

    نکته‌ی جالب و برتری توربیون نسبت به نورا اینه که از میان هشت میلیارد انسان صد انسان بیشتر میتونن ازش استفاده کنند و لذت ببرند

    موافقم 1
    مخالفم 6
  7. NGU

    ۸ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (39 ديدگاه)

    خواهشا بوگاتی رو با این آشغال های آرمیچر برقی مقایسه نکنید
    بوگاتی توی کلاس و سگمنت خودش تک و تنها فرمانروایی میکنه

    موافقم 9
    مخالفم 1
  8. Taha Ayoobi

    ۸ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2276 ديدگاه)

    دست مت ریمک درد نکنه.

    موافقم 4
    مخالفم 0
  9. زمانی

    ۸ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام، ببخشید این خودروها در سامانه موجود میشن؟

    موافقم 2
    مخالفم 6
    1. Sorena

      ۸ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (17 ديدگاه)

      خواب این ماشینارو تو ایرانم نمیشه دید

      موافقم 5
      مخالفم 0
    2. حسن

      ۸ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (1474 ديدگاه)

      دوشنبه از ساعت 10 تا 24 سایت باز میشه میتونی ثبت نام کنی
      اینترنت پرسرعت با لاین بین المللی میخواد من دویست هزار دلار میگیرم تضمینی برات ثبت نام میکنم

      موافقم 7
      مخالفم 0
  10. رامتین

    ۸ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (3114 ديدگاه)

    اصلا بوگاتی یه چیز دیگست….

    موافقم 5
    مخالفم 1
  11. (Saeed(PEUGEOT

    ۸ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (38 ديدگاه)

    لطفا بوگاتی و با این خوب های تازه ب دوران رسیده مقایسه نکنید ……

    موافقم 2
    مخالفم 0
  12. محمدهادی

    ۹ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2227 ديدگاه)

    واقعا دمش گرم
    با ۱۸۰۰ اسب بخار بازهم وزنش زیر ۲ تن هست
    اونوقت بنز و بی ام و ۸۰۰ اسب ماشین میزنن با ۲ونیم تن وزن!!
    یذره از سوپر اسپرت سازها یاد بگیرید خب

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا