توربیون اولین بوگاتی است که بهطور کامل تحت نظارت مت ریمک و تیمش توسعه پیدا کرده است و باید با دیگر ساختهٔ ریمک یعنی هایپرکار نورا رقابت کند.
هنوز مبهوت جدیدترین هایپرکار بوگاتی هستیم. توربیون خودرویی است که این برند را وارد عصر الکتریکی میکند. البته الکتریکیسازی در توربیون به معنای کنار گذاشتن پیشرانهٔ بنزینی نیست. هرچند زمانی که ۵۵ درصد از سهام بوگاتی در اختیار ریمک قرار گرفت خیلیها فکر میکردند دوران هایپرکارهای بنزینی این شرکت به پایان رسیده است اما شاید جالب باشد بدانید که دلیل اصلی حفظ پیشرانهٔ بنزینی در هایپرکار جدید بوگاتی مت ریمک بوده است. چه کسی فکر میکرد مردی که با ساخت هایپرکارهای تمام الکتریکی شناخته میشوند ناجی موتور بنزینی در بوگاتی باشد؟
پس از اتحاد با ریمک، حرکت بوگاتی در مسیر تمام الکتریکی خیلی آسان بود. کافی بود شرکت یک نورا را بگیرد و از آن یک بوگاتی بسازد اما مت میدانست این مسیر نیست که مناسب بوگاتی باشد و به همین دلیل ایدهٔ ساخت هایپرکار هیبریدی را مطرح کرد. بااینحال، مقامات فولکسواگن ازجمله «هربرت دیس» مدیرعامل وقت گروه آلمانی با این ایده مخالف بودند و ریمک حتی بعد از متقاعد کردن دیس، همچنان با مخالفان زیادی در داخل گروه فولکسواگن مواجه بود. آنها میگفتند هایپرکار بعدی باید الکتریکی باشد زیرا شما تجربهٔ توسعهٔ خودروی هیبریدی ندارید و چگونه میخواهید یک خودروی بنزینی توسعه دهید درحالیکه قبلاً چنین کاری نکردهاند؟
بااینحال، ریمک نهایتاً حرف خود را به کرسی نشاند و توربیون تحت نظارت مت متولد شد. البته به نظر میرسد هایپرکار هیبریدی بوگاتی هنوز هم بر اساس نورا ساخته شده باشد زیرا ساختار کلی و مونوکوک دو خودرو شباهت بسیار زیادی به هم دارد. درهرحال، در توربیون پیشرانهٔ W16 چهار توربوی افسانهای بوگاتی کنار گذاشته و شده و جای آن را یک موتور V16 تنفس طبیعی گرفته که با همکاری کاسورث ساخته شده است. علاوه بر این، سه موتور الکتریکی هم وجود دارد که دوتا در جلو و دیگری در عقب پشت پیشرانهٔ بنزینی نصب شده است و مجموع خروجی را به ۱۸۰۰ اسب بخار قدرت میرساند یعنی ۲۰۰ اسب بخار بیشتر از شیرون سوپراسپرت. بااینحال، قدرت توربیون هنوز هم اندکی از نورا با ۱۹۱۸ اسب بخار کمتر است. همچنین این هایپرکار کروات از مزیت چهار موتور الکتریکی بهره میبرد که ۲۳۶۰ نیوتن متر گشتاور را بهصورت فوری به هر چهارچرخ تحویل میدهد.
هرچند محور جلوی توربیون هم بهصورت الکتریکی نیرو میگیرد اما سه موتور الکتریکی بوگاتی قدرت بسیار کمتری از نورا دارند. این سه موتور مجموعاً ۸۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکنند و مابقی نیرو توسط پیشرانهٔ بنزینی تأمین میشود. البته با وجود قدرت بیشتر و فقدان گشتاور فوری، از لحاظ حداکثر سرعت برتری با توربیون است زیرا در صورت استفاده از سوئیچ سرعت، سقف سرعت این ماشین به ۴۴۵ کیلومتر میرسد درحالیکه این عدد برای نورا ۴۱۲ کیلومتر است. بااینحال، سقف سرعت مهمترین معیار برای ارزیابی یک هایپرکار نیست و احساسی که هنگام تخته کردن پدال گاز به راننده دست میدهد هم به همین اندازه مهم خواهد بود و اینجا است که نورا برتری خود را بر توربیون نشان میدهد.
هرچند توربیون ظرف تنها ۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد که رقم چشمگیری است؛ اما نورا این کار را در ۱.۸ ثانیه انجام میدهد. همچنین برتری ریمک فقط در شتاب اولین نیست و این هایپرکار الکتریکی در ادامه هم همچنان به شتاب گیری سریع خود ادامه میدهد بهگونهای که ظرف ۴.۴ ثانیه به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت، ظرف ۹.۲ ثانیه به ۳۰۰ و در ۲۱.۳ ثانیه به ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. این در حالی است که گفته شده توربیون در کمتر از ۵ ثانیه به ۲۰۰، در کمتر از ۱۰ ثانیه به ۳۰۰ و در کمتر از ۲۵ ثانیه به ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد.
و در آخر به قیمت میرسیم یعنی جایی که بازهم برتری با ریمک است زیرا درحالیکه نورا با قیمت معقولتر ۲ میلیون یورو عرضه میشود، توربیون تقریباً دو برابر یعنی ۳.۸ میلیون یورو قیمت دارد. همچنین هایپرکار بوگاتی با وجود قیمت گرانتر خودروی خاصتری نخواهد بود زیرا ۲۵۰ دستگاه از آن ساخته خواهد شد درحالیکه تعداد ساخت نورا به ۱۵۰ دستگاه محدود است؛ اما با وجود همهٔ اینها، قطعاً جذابیت توربیون برای علاقهمندان ازهرجهت بسیار بیشتر نورا خواهد بود.
مقایسه مشخصات فنی
بوگاتی توربیون | ریمک نورا | |
پیشرانه | ۸.۳ لیتری V16 هیبرید | الکتریکی چهار موتوره |
قدرت | ۱۸۰۰ اسب بخار | ۱۹۱۸ اسب بخار |
گیربکس | ۸ سرعته دوکلاچه | تک سرعته |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۲.۰ ثانیه | ۱.۸ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۴۴۵ کیلومتر/ساعت | ۴۱۲ کیلومتر/ساعت |
وزن | حدود ۱۹۵۰ کیلوگرم | ۲۱۵۰ کیلوگرم |
قیمت | ۳.۸ میلیون یورو | ۲.۰ میلیون یورو |
R@min
۸ تیر ۱۴۰۳هیچ کس بهتر از ریمک نفهمید محصولات پرفورمنس و سطح بالای الکتریکی طرفدار نداره و رفت سراغ کاسورث یه موتور احتراقی لای باتریاش جا کرد.
این موتور هم از زیر مجموعه های پروتوتایپ ۱.۶ لیتری سه سیلندر کاسورث هست که دوازده سیلندرش در والکری و حالا شانزده سیلندرش در توربیون !!!
برای دوستانی هم که دنبال دلیل وزن پایین این خانواده هستن، به خاطر استفاده گسترده از تیتانیوم و فییر کربن هست.
froG-driVer
۸ تیر ۱۴۰۳قطعا بوگاتی بهتره حتی با شتاب کمتر و قیمت بالاتر
net
۸ تیر ۱۴۰۳عقب نورا قشنگتره
Amirreza.M
۸ تیر ۱۴۰۳اگه بخوام هایپرکار الکتریکی انتخاب کنم قطعا ریمک نورا رو انتخاب میکنم اما بین بوگاتی و ریمک انتخابم بوگاتیه
ممد ژانگولر
۸ تیر ۱۴۰۳بوگاتی ثابت کرده ی چیز دیگست و جایگاه خودشو به عنوان یک هایپر کار سالیان سال حفظ خواهد کرد به لطف و کمک شرکت معظم فولکس .
به افتخار مجموعه بوگاتی ، لامبو ، دوکاتی و …👏
زیزیگولو
۸ تیر ۱۴۰۳یه هایپرکار با پیشرانه هیبریدی باورنکردنی و طراحی داخلی شگفت انگیز و آیرودینامیک استثنایی …………….. ویژگیایی که بوگاتی توربیون رو به یه ماشین منحصربفرد تبدیل کردن 👍
مازیار
۸ تیر ۱۴۰۳مقایسه با ریمک؟!!
بوگاتی با برندهای صدساله هم مقایسه نمیشه. البته منظورم معیار سن نیست.
این اختلاف چند دهم هم برای نونهالان جویای مشخصات هست.
[بوگاتی یک تلفیق بینظیر از اصالت و تکنولوژیه]
Cert
۸ تیر ۱۴۰۳درست خوب به نظر نمی رسد بهتر است بوگاتی خودرو های کابردی تری بسازد مانند یک مینی ون یا هاچبک
محسن
۸ تیر ۱۴۰۳هردوتاشون عشقن ولی بوگاتی یکم بیشتر
BlackWing
۸ تیر ۱۴۰۳جذابیت یه سوپرکار و هایپرکار به موتور احتراق داخلیشه ، جایی که فاصله خودش رو با موتورهای برقی نشون میده ، دهه ها زحمت و پشتکار فنی مهندسی پشتش هست ، قطعاً هرکدوم از ماها یه ماشین ۱۶ سیلندر یا ۱۲ سیلندر ببینیم بیشتر دوسش داریم چون روح داره ، ماشین برقی اینطوری نیست.
ریمک هم فهمید اگر بوگاتی کاملاً برقی بشه به هیچ عنوان شکوه و عظمت ویرون و شیرون رو نمیتونه تکرار کنه و صرفاً میشه فقط یه ماشین سریع ، نه ترکیبی از وینتیج و جلال !
تلوزیون
۸ تیر ۱۴۰۳یک بوگاتی برقی با ۱۶ تا موتور الکتریکی میتونه جذاب ترین خودروی برقی بازار بشه
nikan
۱۰ تیر ۱۴۰۳میشه اولین هایپر اسپرت با وزن بالای ۶۰۰۰ کیلو 😂
علی جردن
۸ تیر ۱۴۰۳کابین ریماک پیش بوگاتی مثل کابین تیبا مقابل کابین فراری میموته
مجید
۸ تیر ۱۴۰۳کاملا مخالفم، کابین بوگاتی مثل این تزئینات هندی-پاکستانیا خیلی بیش از حد شلوغه، همین مشکل رو پاگانی هم داره.
تو سبک کلاسیک هم باز بری کابین بنتلی کانتیننتال یا استون مارتینا رو ببینی متوجه میشی چقدر در عین مجلل بودن، سادهتر و تمیزتره.
علی جردن
۸ تیر ۱۴۰۳کابین بوگاتی الهام بخشه صنعت مد و فشنه
پشت آمپر بوگاتی فلسفه ایی داره با خودش که با هیچ کیلومترسنج دیجیتال و آنالوگی قابل مقایسه نیست
Amir
۸ تیر ۱۴۰۳پاگانی رو موافقم کابینش رو الکی شلوغ کردن ولی بوگاتی خدایی خیلی خوشگله
فرزاد
۸ تیر ۱۴۰۳نکتهی جالب و برتری توربیون نسبت به نورا اینه که از میان هشت میلیارد انسان صد انسان بیشتر میتونن ازش استفاده کنند و لذت ببرند
NGU
۸ تیر ۱۴۰۳خواهشا بوگاتی رو با این آشغال های آرمیچر برقی مقایسه نکنید
بوگاتی توی کلاس و سگمنت خودش تک و تنها فرمانروایی میکنه
Taha Ayoobi
۸ تیر ۱۴۰۳دست مت ریمک درد نکنه.
زمانی
۸ تیر ۱۴۰۳سلام، ببخشید این خودروها در سامانه موجود میشن؟
Sorena
۸ تیر ۱۴۰۳خواب این ماشینارو تو ایرانم نمیشه دید
ALI.S
۹ مهر ۱۴۰۳بابا منظورش کلی بود🤦🏼♂️
حسن
۸ تیر ۱۴۰۳دوشنبه از ساعت 10 تا 24 سایت باز میشه میتونی ثبت نام کنی
اینترنت پرسرعت با لاین بین المللی میخواد من دویست هزار دلار میگیرم تضمینی برات ثبت نام میکنم
رامتین
۸ تیر ۱۴۰۳اصلا بوگاتی یه چیز دیگست….
(Saeed(PEUGEOT
۸ تیر ۱۴۰۳لطفا بوگاتی و با این خوب های تازه ب دوران رسیده مقایسه نکنید ……
محمدهادی
۹ تیر ۱۴۰۳واقعا دمش گرم
با ۱۸۰۰ اسب بخار بازهم وزنش زیر ۲ تن هست
اونوقت بنز و بی ام و ۸۰۰ اسب ماشین میزنن با ۲ونیم تن وزن!!
یذره از سوپر اسپرت سازها یاد بگیرید خب
ALI.S
۹ مهر ۱۴۰۳بنز و بیمر کلی آپشن دیگه دارن.
علاوه بر اون متریال توربین سبکتر و گرونتر هستش.
ماشین از یک حدی هم نباید سبک بشه، چون واسه خودش چپ و راست میشه(نیازی به مثال از داخلیهای محترم نیست فکر کنم).
ضمناً بوگاتی هایپرکاره، پورشه و لامبورگینی و غیره میشوند ماشین سوپراسپرت، بنز و بیمر هم اسپرت.🤦🏼♂️