وقتی که افسانهها به واقعیت تبدیل میشوند
در گرند پری سال ۱۹۸۵، زمانی که راننده سوئیسی، مارک سورِر، با خودرو برابهام-بامو BT54 به وزن ۵۴۰ کیلوگرم، توانست رکورد جهانی خودروهای فرمول یک را با ۳۳۸ کیلومتر بر ساعت سرعت (۲۱۰ مایل بر ساعت) بشکند. حال تصور کنید بتوانید با خودرویی لوکس و ۴ برابر سنگینتر برابهام BT54، بهراحتی به ۳۴۹ کیلومتر بر ساعت برسید. بوگاتی شیرون سوپراسپرت همان خودرویی است که توانسته درست مانند پدر خود، ویرون سوپراسپرت، به نهایت مهندسی برسد. سازنده اعدا میکند که شیرون سوپراسپرت، با بهرهمندی از قویترین موتور احتراق داخلی جهان به قدرت ۱۵۷۷ اسب بخار، سریعترین خودروی جادهای است که میتوانید خریداری کنید.
ادعای بوگاتی بگومگوی بسیاری را در جهان خودرو به راه انداخت. هنسی، SSC و کوئنیگزگ مدعی شدند که درحال توسعه و ساخت خودروهایی هستند که یا از شیرون سوپراسپرت قویتر خواهند بود، یا با آن برابری خواهند کرد. شیرون برای حرکت بهینه به سوخت 98RON (که از آن در برخی از سوپر خودروهای معمولی هم استفاده میشود) احتیاج دارد؛ درحالیکه سایر رقبا، هنوز با این سوخت همگامسازی نشدهاند و به سوخت عالی E85 (سوخت ترکیبی بنزین-اتانول با درجه بسیار بالا) نیازمند هستند.
داستان از آنجا شروع شد که…
بوگاتی در سال ۲۰۱۹، «اندی والاس» را سوار مدل پروتوتایپ شیرون ۳۰۰ کرد و توانست در یک مسیر رفت، رکورد سرعت ۴۹۰.۵ کیلومتر بر ساعت را ثبت کند. پس از ثبت این رکورد، رقبا هر یک سعی در ساخت خودرویی برای شکست بوگاتی داشتند اما بوگاتی اظهار داشت شیرون به این زودیها این مقام را از دست نمیدهد.
بحثهای زیادی پیرامون این مسائل وجود دارد، اما با روند کنونی در تولید خودروهای برقی در صنعت خودرو، محتمل است که شیرون سوپراسپرت نام خود را بهعنوان قدرتمندترین خودروی احتراق داخلی جهان نگه دارد. آینده چندان مشخص نیست، شاید توانست سریعترین بنزینی جهان نیز باقی بماند.
پشت پرده این نمایش
بگذارید کمی روی خود خودرو تمرکز کنیم. این نسخه شیرون یک شاهکار مهندسی بهحساب میآید، اما این داستان بخشی ناراحتکننده نیز دارد که صرفا بهخاطر پایان عصر خودروهای بنزینی و موتورهای احتراق داخلی نیست. تیم مهندسی نخبه و طراحان زبده و ماهر پشت این پروژه را تصور کنید. آنها بیوقفه، تمام توان خود را به کار بردهاند تا تکتک جزئیات موجود در این خودرو را به بینقصترین شکل ممکن بسازند. حال شما میتوانید خودرویی با این حد از گنجایش و توانایی را بهراحتی و ایمنی یک فولکسواگن گلف برانید و لذت ببرید؛ اما واقعا چند نفر از دارندگان این شیرون که تعدادشان بیشتر از ۵۰ تن هم نمیشود، از ظرفیت واقعی این هیولا استفاده خواهند کرد؟! موفقیت تیم بوگاتی در عین تحسینبرانگیز بودن، تقریبا کاملا آکادمیک و بدون کاربرد وسیع است.
مشخصات فنی
دور نهایی موتور به ۷۱۰۰ rpm رسیده است. بین دورهای ۲۲۵۰ rpm و ۷۰۰۰ rpm نیز حداکثر گشتاور ۱۶۰۰ نیوتن متر آزاد میشود. نسبت بالاترین دنده نیز هماکنون ۳.۶ درصد طولانیتر شده است. تنظیمات فرمان، میراگرهای تطبیقی و فنربندی شاهد بهبودهایی برای پایداری بیشتر در سرعت بالا شدهاند. میشلین برای این خودرو تایرهای مخصوص پایلوت کاپ ۲ رو توسعه داده است. این تایر را تا سرعت ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت و با تجهیزات تست شاتل فضایی تحت بررسی قرار دادهاند تا از عملکرد ایمنش اطمینان حاصل کنند.
در سویی دیگر، تغییرات آیرودینامیک شیرون بیشازپیش به چشم میآید؛ نمای جلوی خودرو به نحوی بازطراحی شده تا بتواند جریان هوا را به آرامترین و ملایمترین شکل ممکن ازروی خودرو عبور دهد. سوراخهای روی طاق چرخهای جلو نیز در کنار یادآوری نخستین مدل سوپراسپرت بوگاتی، EB110، باعث کاهش فشار وارده بر هر چرخ میشوند.
در عقب خودرو شاهد یک پنل کاملا جدید و دراز هستیم؛ این پنل که ۲۵۰۰ سانتیمتر از پنل نسخه اصلی شیرون بلندتر است، میتواند تلاطم هوا را در انتهای خودرو تا ۴۴ درصد کاهش دهد. این طراحی بلند عقب خودرو، اشارهای هم خریدار و پدر بوگاتی امروزی، فردیناند پیاک، و پورشه ۹۱۷ لمان او دارد.
شیرون بر فراز جاده
برای تشخیص قدرت بیشتر نسخه سوپراسپرت نسبت به شیرون عادی، باید یک ابرقهرمان باشید. بر اساس گفته بوگاتی، مدل پیوراسپرت در شتابگیری از ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت سریعتر است؛ اما از ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت به بعد، شیرون سوپراسپرت با اختلاف ۰.۳ ثانیه، برادر کوچک خود را عقب میگذارد. نسخه پیوراسپرت به فنربندی سفتتر و نسبت دندههای کوتاهتر مجهز شده تا حس چالاکی بیشتری را به راننده انتقال دهد. این باعث میشود تا سوپراسپرت در برابر همزاده خود مانند یک خودروی پفکرده و بدقواره به نظر برسد.
درنهایت اما قرار نیست سوپراسپرت را اینگونه برانید. بوگاتی این خودرو را بهعنوان یک مدل لوکس و باوقار، درست مانند نسخه پایه شیرون تولید کرده، تنها تفاوت آن دو نیز در قدرت و سرعت بهمراتب بیشتر سوپراسپرت و تنظیمات مخصوص آن است. میتوانید مسیرهای طولانی را بهراحتی و با هر سرعتی که دوست دارید بپیمایید. درست است که پیوراسپرت کمی تند و تیزتر عمل میکند اما این کارکرد با خودروهایی به دو سوم جثه خودش برابری میکند.
حسی غیرقابل توصیف
شاید مهمترین خصیصه این شیرون، راندمان راحت، متمدن، نرم و جذاب آن باشد. حتی در مسیرهای پر پیچوخم جادههای کوهستانی هم لحظاتی وجود دارند که نشانگری روشن میشود و به شما میگوید که برای لحظهای، تمام ۱۵۷۷ اسب بخار در حال استفاده بوده است. این حسی است که تکرار آن جز خوشی را برایتان به همراه نمیآورد. برای چشیدن طعم واقعی این خوشی با خودرو ۳.۸ میلیون دلاری خود، باید به اِرالِژن (Ehra-Lessien) سر بزنید. در یک بررسی غیرآکادمیک، با هر دو مدل پیوراسپرت و سوپراسپرت وارد پیچ شماره ۷ شدم و تا آنجا که میتوانستم به شتاب گرفتن ادامه دادم؛ نقطه شروع ترمز برای هر دوی آنها یکسان بود.
گویا شما قادر به استفاده از تمام قدرت خروجی، در همه مدلهای بوگاتی هستید با این تفاوت که هر یک حداکثر سرعت متفاوتی را ارائه میکنند؛ برای مثال پیوراسپرت ۳۳۱ و سوپراسپرت ۳۴۹ کیلومتر بر ساعت.
جزئیات گرانقیمت
در نتیجه میتوان دید که همین تغییرات و بهبودهای کمکاربرد هستند که میلیاردها و میلیونرها را به سمت یک خودروساز خاص و محصولاتش میکشاند. زمانی که بتوانید از حداکثر توان خودرو استفاده کنید، نهتنها احساس آکادمیک بودن به شما دست نمیدهد، بلکه حسی کاملا حقیقی، جدی و جذاب را تجربه خواهید کرد.
قدرت خروجی سوپراسپرت بیحدوحصر و جدی است، این موضوع در سرعتهای بالای ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت نیز احساس میشود. حس شتابگیری با آن شدت و برای مدتی آنچنان طولانی، ناخودآگاه شما را میترساند. بااینهمه بهخوبی میدانید که حتی به ظرفیت نهایی بوگاتی خود حتی نزدیک هم نشدهاید.
بسیاری از ما با این تعریف از سیستم ترمز شیرون آشنایی داریم که میگوید: وقتی پای خود را روی پدال ترمز قرار دهید، بالچه عقب بلند میشود و با قرارگیری در زاویهای خاص، باعث عقبتر رفتن مرکز فشار در خودرو شده و نقش ترمز هوایی را بازی میکند. کار مهندسان در این زمینه واقعا بینظیر و بوده و بله! این تعریف کاملا دقیق و درست است.
صدای شیرون سوپراسپرت در استفاده روزمره و عادی کمی ناامیدکننده است، اما زمانی که از پتانسیل بالای خودرو استفاده کنید، آنگاه صدای غرش موتور W16 بزرگ آن را میشنوید. موتور ۸ لیتری بوگاتی به لطف حجم بالا و حضور ۴ توربو، عمیقترین صدای باس را در میان تمام موتورهای احتراق داخلی ایجاد میکند. صدایی که تجربه رانندگی با شیرون سوپراسپرت را بیشازپیش فراموشنکردنی میکند.
مشخصات فنی بوگاتی شیرون سوپراسپرت ۲۰۲۲:
بدنه | ۲ در، ۲ سرنشین |
چرخ محرک | چهارچرخ محرک |
موتور | واحد ۷۹۹۳ سیسی W16، ۶۴ سوپاپ، چهار توربو |
قدرت | ۱۵۷۷ اسب بخار (۱۱۷۷ کیلووات) |
گشتاور | ۱۶۰۰ نیوتن متر |
نسبت قدرت به وزن | ۷۹۱ اسب بخار بر تن |
جعبهدنده | ۷ سرعته دو کلاچه |
وزن | ۱۹۹۵ کیلوگرم |
فنربندی | ویشبون دوگانه، میراگرهای تطبیقی، فنربندی هوایی، میل ضدلغزش |
طول/ عرض/ ارتفاع | ۴۵۴۴/ ۲۰۳۸/ ۱۲۱۲ میلیمتر |
فاصله محوری | ۲۷۱۱ میلیمتر |
فرمان | نوع rack & pinion با دستیار برقی |
قیمت | ۳.۸۲۵ میلیون دلار |
امتیاز نهایی | ۵ از ۵ |
GMA
۱۲ بهمن ۱۴۰۰سریعترین و قویترین SUV تاریخ، استون مارتین DBX 707 معرفی شد، لطفا خبرش را پوشش بدین🙏
legatuspropraetore
۱۳ بهمن ۱۴۰۰سلام یه سوال داشتم دوستان اگه میشه جواب بدن ممنون میشم ،توی درگ خط راست اگر بین دوتا مدل پوراسپرت و سوپراسپرت باشه کدومشون سریع تر خط رو رد میکنه؟
GMA
۱۳ بهمن ۱۴۰۰سلام
به احتمال بسیار زیاد سوپراسپرت چون پوراسپرت نه برای خط مستقیم بلکه برای پیست تنظیم شده، ولی در دنیای واقعی هیچ درگی بین این دو برگزار نشده
محمدرضا
۱۲ بهمن ۱۴۰۰ارزش کلکسیونی بسیار زیادی داره
shirko
۱۲ بهمن ۱۴۰۰واقعا کیف کردم ، هر چند طرف دار لامبورگینم ولی بدون تعصب بوگاتی بهترین ماشین دنیاست .
آرش
۱۲ بهمن ۱۴۰۰قیمتش از گلو پایین نمیره
امیرحسین
۲۲ بهمن ۱۴۰۱والله با اون قیمتی که من دیدم ما سرشم نمیتونم بگیریم چه برسه از گلومون پایین بره
امیر شیرون
۲۹ دی ۱۴۰۲خوب ببین در مقابل قیمت چی بهت میده
Philipp
۱۲ بهمن ۱۴۰۰یک سوال مگه جسکو قوی تر از این نیست؟
B.A.E Systems
۱۲ بهمن ۱۴۰۰شیرون با سوخت معمولی 1577 اسب
جسکو با سوخو معمولی 1280 اسب
جسکو با سوخت E85 که فرق داره 1600 اسب
امین
۱۲ بهمن ۱۴۰۰خوب ۱۲۰۰ اسب هم زیاده واسه جسکو وزنش کمه خیلی کمتر از شیرون
مهراد
۱۲ بهمن ۱۴۰۰رفیق مطمئنی شیران سوپر اسپرت با سوخت معمولی تقریبا ۱۶۰۰ اسبه ؟
چون استردمن یوتیوبر معروف که نسل قبل این ماشین یعنی ویرون رو داره گفته بود برای حالت تاپ اسپید مود که ۱۰۰۱ اسب باشه باید از e85 استفاده بشه تازه نسل قبل که قدرت به مراتب کمتری داره
حالا بازم احتمال اینکه اشتباه کنم زیاده دوستان اصلاح کنن
GMA
۱۲ بهمن ۱۴۰۰آقای صفرپور مطالبتون بی تقصه🙏، به شخصه برای من خوندن تجربه رانندگی با خودرو ها بهترین مطالب در پدال هستند ممنون میشم اگه تجربه رانندگی این خودرو ها را هم ترجمه کنید:👇
استون مارتین والکری
استون مارتین والهالا
پاگانی زوندا
پاگانی هوایرا
لوتوس اویجا
ریماک نورا
گوردون موری T50
و برخی سوپرکار های کلاسیک مثل CLK GTR و F40، بنظرم این مطالب بسیار جالب هستند
Amard
۱۲ بهمن ۱۴۰۰ادعا که زیاد تا حالا مرجع رسمی بین ابر خودروها درگ نزاشته بین شیرون جسکو هنسی یا توترا فقط تو یه پیست با یه عقربه گفتن که ما انقد رفتیم
Arman
۱۲ بهمن ۱۴۰۰نمیشه توصیفش کرد اینقدر خوبه! رقباء در برابرش مثل شوخی میمونن.میگن فلان ماشین میخواد رکورد سرعت و اینارو بزنه،بر فرض محال اگر هم بزنه باز هم نمیتونه به کیفیت شیرون باشه که پکیج کامل رو ارائه میده نه فقط سرعت
شاید فقط کوئینزگ بتونه نزدیکش بشه
Joker
۱۲ بهمن ۱۴۰۰پدال چرا درگ شیرون با اس پلد رو نمیزاری؟چرا ثبت شتاب ۲ ثانیه ای شیرون سوپراسپرت رو نمیزاری؟چرا به سرعت ۴۱۷کیلومتر رسیدن شیرون معمولی تو یه اتوبان عادی رو نمیزاری؟ فقط اخبارت شده چین و تسلا…
M.Kkarimi
۱۲ بهمن ۱۴۰۰https://www.pedal.ir/various/german-government-condemns-owner-bugatti-chiron/
ali(chevynova)
۱۲ بهمن ۱۴۰۰جوکر
چون کلا کامنتهای بیخود میذاری و پدال برای جلوگیری از بحثهایی که تو راه میندازی این اخبار رو پوشش نمیده
یوسف
۱۲ بهمن ۱۴۰۰آقای بوگاتی….. خدای مهندسی….. اگه راست میگی…. برو جهنم سبز….. رتبه 10 هم رو ارتقا بده….. هیچی نیستی…. هنسی قورتت میده
SRT
۱۳ بهمن ۱۴۰۰سطحو ببین
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۳ بهمن ۱۴۰۰خیلی دلمون برای همچین مقاله ای تنگ بود، به به👏👏
یه چیزی که درمورد بوگاتی خیلی جالبه درواقع موسس بوگاتی (اتوره بوگاتی) ایتالیایی بود و بوگاتی هم یه برند ایتالیایی بخاطر جنگ جهانی دوم رفت فرانسه بعدش هم امروزه تقریباً اکثریت سیستم های فنیش رو آلمان درست میکنه(البته نه فقط آلمان چندتا کشور مثل انگلیس هم توی ساختش دخیل هستن) و بعدش به عنوان برندی فرانسوی به فروش میره! لامصب ایتالیا چی داره که شده مهد سوپر اسپرت سازا! اون لامبو اون فراری بوگاتیم که ایتالیایی الاصل!
شایان
۱۳ بهمن ۱۴۰۰دقیقا کجاش انگلیس دخیلیه هیج جاش ربطی به انگ لیس نداره تمام سیستمش المانی و مهندسی المانی داره خود انگلیسی دارن از سیستم المانی استفاده میکنن مهم سیستم و مهندسی هست نه فرد و شرکت سیستم المانی یادت باشه سیستم المانی و مهندسی المانی ملکه ذهنت کن یه سری بی سواد توهم دارن فلان کشور اله بله هیچ ربطی نداره سیستم مهمه امریکایی ها هم سیستم خودشونو دارن ایتالیایی هم هم همینطور و ژاپنی ها مابقی کپی اینا بودن و هستن خصوصا سیستم المانی تقلید کننده زیاد داره پس چی سیستم المانی
امین
۱۳ بهمن ۱۴۰۰گیربکسش انگلیسه ریکاردو
حسین
۱۳ بهمن ۱۴۰۰بوگاتی فرانسویست
abdi_mahdi
۱۳ بهمن ۱۴۰۰وقتی بیشتر سیستمای فنیش کار المانی هاست نه میشه بهش گفت فرانسوی نه ایتالیایی
جناب ایکس
۱۳ بهمن ۱۴۰۰راستی، قدرتو به کیلووات اشتباه زدین هر کیلووات معادل تقریبا ۱.۳۴ اسب بخاره که ۱۵۷۷ اسب بخار میشه ۱۱۷۶ کیلووات.
جناب ایکس
۱۳ بهمن ۱۴۰۰درضمن با ضرب و تقسیم اینو بدست نیوودم، همه زدن ۱۱۷۶ کیلووات
حامد ۱۳۷۵
۱۴ بهمن ۱۴۰۰من از مدل سوپر اسپرت خوشم نمیاد فقط معمولی و اسپرت و پور اسپرت.
نیما
۱۴ بهمن ۱۴۰۰بوگاتی فقط مدل چنتودیچی