بوگاتی

چگونه فردیناند پی‌ئک بوگاتی ویرون را خلق کرد؟ داستانی از نبوغ و جاه‌طلبی

از یک ایده روی پاکت نامه تا بوگاتی ویرون؛ راز خلق افسانه سرعت

رئیس افسانه‌ای گروه فولکس‌واگن، با ایده‌ای که روی پاکت نامه‌ای در قطار سریع‌السیر ژاپن کشید، انقلابی در دنیای خودروسازی به پا کرد. فردیناند پی‌ئِک نوه‌ی فردیناند پورشه، هم در مهندسی خودرو و هم در مدیریت شرکت‌های خودروسازی، تاریخ‌ساز بود.

فردیناند کارل پی‌ئک (Ferdinand Piëch)، متولد ۱۷ آوریل ۱۹۳۷ در وین، از کودکی شیفته فناوری بود و این اشتیاق، مسیر زندگی‌اش را شکل داد. او که مهندسی مکانیک را در زوریخ خواند، کار خود را در پورشه آغاز و نقشی کلیدی در توسعه پورشه ۹۱۷ افسانه‌ای ایفا کرد. وی با نوآوری‌هایی مانند موتور پنج سیلندر، فناوری TDI و سیستم چهارچرخ محرک کواترو، نام خود را در آئودی هم جاودانه کرد. سپس در سال ۱۹۹۳، پی‌ئک به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره فولکس‌واگن منصوب و به یکی از تأثیرگذارترین چهره‌های صنعت خودرو تبدیل شد. خرید لامبورگینی، بنتلی، بوگاتی، اشکودا، سیات و آئودی توسط فولکس‌واگن، در زمان مدیریت او انجام شد. پی‌ئک تا پایان عمر در سال ۲۰۱۹ ریاست هیئت مدیره این گروه را در اختیار داشت.

همچنین بخوانید:

در سال ۱۹۹۷، هنگام سفر با قطار سریع‌السیر شینکانسن بین توکیو و ناگویا، جرقه‌ای در ذهن پی‌ئک زده شد. او در گفت‌وگو با «کارل هاینتس نویمان»، رئیس وقت توسعه پیشرانه‌های فولکس‌واگن، طرح اولیه از یک موتور ۱۸ سیلندر را روی پشت یک پاکت نامه کشید. این ایده جسورانه و بی‌سابقه، پایه‌گذار پیشرانه‌ای شد که بعدها به موتور W16 افسانه‌ای بوگاتی تبدیل رسید.

پی‌ئک رؤیای خودرویی با ۱۰۰۰ اسب بخار و سرعت ۴۰۰ کیلومتر برساعت را در سر داشت که نه‌تنها عملکردی بی‌نظیر داشته باشد، بلکه راحتی و کارایی یک گرند تورر لوکس را نیز حفظ کند. این هدف، نیازمند رویکردی کاملاً جدید در مهندسی بود، چراکه هیچ پلت‌فرم موجودی نمی‌توانست چنین مشخصاتی را پشتیبانی کند.

پی‌ئک برای تحقق این رؤیا به دنبال برندی بود که بتواند تجسم جاه‌طلبی او باشد. او ابتدا به بنتلی و رولزرویس فکر کرد، اما در تعطیلات عید پاک ۱۹۹۷، پسرش گرگور با اصرار برای خرید یک مدل اسباب‌بازی از بوگاتی تایپ ۵۷ آتلانتیک، ذهن او را روشن کرد. بوگاتی، نامی به‌عنوان مترادف با پرفورمنس و تجمل، انتخابی بی‌نقص برای این پروژه محسوب می‌شد. در ۵ می ۱۹۹۸، حقوق تجاری بوگاتی خریداری شد و قراردادهای مربوطه امضا شدند. پی‌ئک سپس از دوست خود، جورجتو جوجارو، طراح مشهور ایتال‌دیزاین، خواست تا کانسپتی برای این رؤیا طراحی کند. جوجارو که پیش‌تر EB112 را برای بوگاتی تحت مدیریت «رومانو آرتیولی» طراحی کرده بود (اما به دلیل مشکلات مالی تولید نشد)، پایه‌ای برای اولین «بوگاتی-فولکس‌واگن» را فراهم کرد.

نتیجه این همکاری، بوگاتی EB 118 بود؛ یک کوپه دو در که نامش به موتور ۱۸ سیلندر اشاره داشت و در سپتامبر ۱۹۹۸ در نمایشگاه خودروی پاریس رونمایی شد و مخاطبان را شگفت‌زده کرد. در مارس ۱۹۹۹ نیز بوگاتی EB218، یک سدان لوکس با همان موتور ۱۸ سیلندر، در نمایشگاه ژنو معرفی شد. در سپتامبر همان سال، کانسپتی با نام شیرون ۱۸.۳ در نمایشگاه فرانکفورت به نمایش درآمد که برخلاف دو کانسپت قبلی، سوپراسپرتی موتور وسط بود ولی از همان پیشرانهٔ W18 استفاده می‌کرد. درنهایت، در اکتبر ۱۹۹۹، کانسپت ویرون ۱۸.۴ در نمایشگاه توکیو رونمایی شد که پایه‌گذار هایپرکار تولیدی نهایی بوگاتی شد.

طراحی این خودرو برخلاف مدل‌های قبلی که توسط جوجارو خلق شده بودند، تحت نظارت «هارتموت وارکوس» توسط «یوزف کابان»، طراح جوان اهل جمهوری چک شکل گرفت. در سال ۲۰۰۰، پی‌ئک اعلام کرد که بوگاتی خودرویی تولیدی با ۱۰۰۰ اسب بخار و سرعت بیش از ۴۰۰ کیلومتر در ساعت خواهد ساخت اما چالش اصلی این پروژه فقط در بخش فنی نبود زیرا پی‌ئک می‌خواست خودرویی بسازد که صبح‌ها بتواند ۴۰۰ کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد و عصر همان روز، با راحتی و تجملی بی‌نقص، همسرش را به اپرا ببرد. او هدفش را این‌گونه تعریف کرد:

بوگاتی باید خارق‌العاده، بی‌همتا و بی‌نظیر باشد. هر خودرو باید منحصربه‌فرد و غیرقابل‌مقایسه باشد

در سال ۲۰۰۵ سرانجام رؤیای پی‌ئک به حقیقت پیوست. بوگاتی ویرون با حداکثر سرعت ۴۰۷ کیلومتر در ساعت شتاب صفرتاصد ۲.۵ ثانیه، به‌عنوان سریع‌ترین خودروی تولیدی جهان رونمایی شد و استانداردهای جدیدی در پرفورمنس، سرعت و تجمل تعریف کرد. ویرون فراتر از اعداد و ارقام، تجسم پیگیری بی‌امان پی‌ئک برای کمال بود. حتی امروز با وجود گذشت دو دهه، میراث ویرون همچنان بی‌رقیب است. این خودرو نه‌تنها یک شگفتی فنی، بلکه انقلابی در تعریف خودروهای هایپرکار بود. فردیناند پی‌ئک، بوگاتی را به اوج مهندسی خودرو بازگرداند و جایگاه تاریخی این برند را به‌عنوان نماد پرفورمنس و تجمل احیا کرد. همه‌چیز از اراده تسلیم‌ناپذیر او برای خلق اثری خارق‌العاده آغاز شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۵ رای
منبع
Motor1

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. Siyavash

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1113 ديدگاه)

    هیولا❤️‍🔥

    موافقم 17
    مخالفم 2
    1. Ahmad

      ۳۰ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (245 ديدگاه)

      متاسفانه موقعی که این ماشین اومد دو سال بعدش نیسان گودزیلا اومد با یک دهم قیمت تحقیرش می‌کرد که مردم فهمیدن الکی گرونه

      موافقم 4
      مخالفم 30
      1. Mr wrong

        ۳۰ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (486 ديدگاه)

        جی تی ار خوب بود هنوزم خوبه ولی تحقیر ویرون آخه یزید؟

        موافقم 13
        مخالفم 2
  2. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (3297 ديدگاه)

    هر چه بیشتر مطالعه کنید بیشتر متوجه می شید که فردیناند پی‌ئک فراتر از هر شخص دیگری در تاریخ خودروسازی، موفق بوده
    مثل ایشون کسی نداریم که هم به عنوان مهندس و هم مدیر عالی رتبه، تا این حد موفق عمل کرده باشه
    ثروت این مرحوم و خانواده اش 55 تا 60 میلیارد دلار برآورد می‌شه

    موافقم 63
    مخالفم 4
    1. همایون

      ۳۱ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (1021 ديدگاه)

      نوش جونش واقعا ایشون بهترین مدیرخودروسازی در عصر خودشه.فولکس واگن و تمام برندهایی که با تلاش ایشون خریداری شدن همشون بهترین روزاشون رو در دوره مدیریت ایشون گذراندن کاری که ایشون در دوره مدیریتش کرد واقعا شاهکار بود.مقایسه کنید با مدیر استلانتیس که اونهمه زیرمجموعه موفق رو تحویل گرفت و کاری کرد همشون به بدترین دوران فعالیت برندشون برسن و در عین حال دستمزدهای نجومی هم میگرفت و مطمئنم تا مدتها ازین مجموعه بزرگ درآمد خواهد داشت و بخیالشون نمیشه

      موافقم 3
      مخالفم 2
  3. هیتلر»

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (11 ديدگاه)

    وقتی عاشق کار خودت باشی و استعدادشو داشته باشی میتونی همچین هایپرکار های افسانه ای رو بوجود بیاری🪐

    موافقم 18
    مخالفم 2
  4. Saeed Jame

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (98 ديدگاه)

    هنوزم که هنوزه از دیدن این خودرو سیر نمیشم ساده و زیبا و قدرتمند بعد ۲ دهه
    افسانه بی پایان هم خودرو هم خالقش

    موافقم 18
    مخالفم 2
  5. مازیار

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1461 ديدگاه)

    پروژه‌ای که از ابتدا و از هر لحاظ بدنبال جاه‌طلبانه‌ترین شکل ممکن بود و این رو در نسل‌های بعدی خودش هم با موفقیت کامل ادامه داد. واقعا جدا از همه خودروهاست

    موافقم 11
    مخالفم 2
  6. امین

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (487 ديدگاه)

    روحش شاد

    موافقم 12
    مخالفم 2
  7. آریا

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (274 ديدگاه)

    چقدر موفق بوده هم مهندس هم مدیر هم همچین طراح خفنی🔥

    موافقم 9
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا