در هفتهٔ اتومبیل مونتری امسال دو نمونه از جذابترین رودسترهای دنیا یعنی بوگاتی W16 میسترال و هنسی ونوم F5 رودستر رونمایی شدند. این هایپرکارها هردو به دنبال شکستن رکورد سریعترین خودروی روباز جهان هستند و به همین دلیل به پیچها چندان روی خوشی نشان میدهند و بیشتر دوستدار مسیرهای مستقیم خواهند بود؛ اما میسترال و ونوم F5 با وجود هدف یکسان، بسیار باهم متفاوت هستند و در اینجا قصد داریم این تفاوتها را شرح دهیم.
طراحی بیرونی، وقار فرانسوی یا گستاخی آمریکایی؟
تفاوتها بین این دو خودرو از ظاهر آنها آغاز میشود زیرا درحالیکه میسترال باشکوه به نظر میرسد و از طراحی سنگینتری برخوردار است، هنسی احساس سبکتر و گستاخانهای دارد. البته شاید نتوان هیچکدام از این دو خودرو را خیلی زیبا دانست اما قطعاً هرکدام از آنها هرجایی که بروند نگاهها را به سمت خود خواهند کشید. میسترال در طراحی از مدلهای قدیمی بوگاتی الهام گرفته است. شیشه جلویی مشابه ویزور کلاه ایمنی، ورودیهای هوای پشت صندلیهای جلو و گرافیک چهار خطی چراغهای جلو که به چهارچرخ محرک و چهار توربوشارژر اشاره دارند، میسترال را از شیرون متمایز کردهاند درحالیکه چراغهای X شکل عقب از بولاید الهام گرفتهاند.
ظاهر ونوم F5 رودستر شباهت زیادی به نسخهٔ کوپه دارد و صرفاً حالا به یک پانل سقف سبکوزن قابل جابجایی مجهز شده است. رینگهای آلومینیومی فورجکاری شدهٔ این خودرو بزرگتر از بوگاتی هستند و عناصری مثل پیشرانهٔ V8 قابلمشاهده از زیر یک پانل شیشهای و درهای پروانهای باعث میشوند که عابرین برای عکس گرفتن گوشیهای خود را دربیاورند.
طراحی داخلی، رویکردهای متضاد
درحالیکه به نظر میرسد هنسی سعی کرده داخل ونوم F5 را بهگونهای طراحی کند که تا حد امکان شبیه به خودروهای فرمول یک باشد، بوگاتی مثل همیشه فضای لوکستر یک گرند تورر را انتخاب کرده است. داخل میسترال با کنترلهای مرکزی آبشاری، فقدان نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی مرکزی و سرعتسنج بزرگ، تقریباً با شیرون یکسان است. این یعنی در اینجا هم شاهد همان کابین درجهیک با متریال زیبایی مثل چرم دستدوزی هستیم که در رو دریهای اختصاصی میسترال کار شده است. در دیگر قسمتها هم از آلومینیوم، تیتانیوم، چرم و فیبر کربن فراوان استفاده شده است.
از سوی دیگر، ونوم F5 بجای تجمل، روی ترکیبی بسیار اسپرتتر تمرکز دارد. در اینجا بیش از همه غربیلک فرمان شلوغی به سبک فرمول یک جلبتوجه میکند که مقابل صندلیهای اسپرت فیبر کربنی قرار گرفته است. همچنین هنسی برخلاف بوگاتی، بجای صفحه آمپر آنالوگ از یک نمایشگر دیجیتالی استفاده کرده است. تزئینات فیبر کربنی در همه جای کابین به چشم میخورد و پرچم تگزاس و ایالاتمتحده روی دستگیرهٔ درها کاملاً نشان میدهد که این خودرو در کجا ساخته شده است. در همین حال، کابین هردو خودرو را میتوان با رنگهای مختلف سفارشیسازی کرد.
پرفورمنس، ایجاد عرصهٔ جدید برای خودروهای روباز
هرچند بوگاتی به خاطر تولید بسیار محدود ونوم GT اسپایدر همچنان ویرون گرن اسپرت ویتس را سریعترین خودروی روباز جهان میداند اما این رکورد در اصل متعلق به هنسی با سرعت ۴۲۷ کیلومتر بر ساعت است. این رقمی است که ونوم F5 و میسترال امیدوارند بتوانند آن را پشت سر بگذارند. برای این کار، ونوم F5 از یک نیروگاه ۶.۶ لیتری V8 توئین توربو با ۱۸۱۷ اسب بخار قدرت و ۱۶۲۰ نیوتن متر گشتاور استفاده میکند که این نیروی عظیم از طریق یک گیربکس هفت سرعته نیمه اتوماتیک تک کلاچه به چرخهای عقب منتقل میشود. هنسی فعلاً هیچ شتاب و حداکثر سرعت مشخصی را برای این خودرو اعلام نکرده و صرفاً گفته است که F5 رودستر میتواند به حداکثر سرعتی بیش از ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. البته ازآنجاییکه وزن این خودرو اختلاف چندانی با نسخهٔ کوپه ندارد، انتظار میرود شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت آن مشابه آن یعنی ۲.۶ ثانیه باشد.
در بوگاتی هم شاهد همان نیروگاه آشنای ۸ لیتری W16 چهار توربو هستیم. این همان نسخهای است که در شیرون سوپراسپرت ۳۰۰ استفاده شده و ۱۶۰۰ اسب بخار قدرت دارد. ویرون گرند اسپرت ویتس با ۱۲۰۰ اسب بخار قدرت، بسیار ضعیفتر از این بود اما توانست به سرعت ۴۰۸ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و بنابراین میسترال باید بتواند خیلی راحت از آن فراتر برود. البته رسیدن به سرعت ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت داستان متفاوتی است و باید منتظر بمانیم و ببینیم کدامیک از این دو رودستر میتواند سریعتر باشد. بااینحال، بوگاتی ممکن است در شتاب اولیه برتری داشته باشد زیرا به سامانهٔ چهارچرخ محرک و گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه مجهز است اما در سرعتهای بالاتر، قدرت بیشتر و وزن کمتر هنسی ممکن است باعث برتری آن شود.
قیمت و تعداد ساخت
اصلیترین استدلال بوگاتی برای زیر سؤال بردن رکورد ونوم GT اسپایدر این است که آن را یک خودروی تولید سری نمیداند زیرا تنها شش دستگاه از آن ساخته شد؛ اما از ونوم F5 تعداد ۳۰ دستگاه ساخته خواهد شد تا جای هیچ بهانهای نباشد. قیمت هر دستگاه از این ماشین هم ۳ میلیون دلار خواهد بود. از سوی دیگر، بوگاتی قصد ساخت ۹۹ دستگاه از میسترال را دارد که هرکدام حدود ۵ میلیون دلار قیمت خواهند داشت. همهٔ این ۹۹ دستگاه فروخته شدهاند و بجای شکار ونوم F5، زندگی خود را در گاراژها سپری خواهند کرد.
جمعبندی، سرعت همهچیز نیست
بهطورکلی، همانطور که گفته شد، این هایپرکارها با وجودی که هردو به دنبال شکستن رکورد سریعترین خودروی روباز جهان هستند اما تفاوتهای زیادی باهم دارند. میسترال جدیدترین محصول شرکتی با بیش از یک قرن تجربه است درحالیکه ونوم ساخت شرکتی بسیار جوانتر است که بیشتر به خاطر تیونینگ پیکاپهای ۱۰۰۰ اسب بخاری شهرت دارد تا مسابقات اتومبیلرانی. به نظر میرسد F5 شانس بیشتری برای شکستن رکورد سرعت داشته باشد اما میسترال حتی اگر موفق به شکستن رکورد نشود بازهم همچنان اعتبار و شکوه خود را خواهد داشت زیرا این نهتنها یکی از آخرین خودروهایی است از موتور فوقالعادهٔ W16 بوگاتی استفاده میکند بلکه شبیه یک اثر هنری چهارچرخ هم به نظر میرسد.
Reza Waffen SS
۱۵ شهریور ۱۴۰۱بوگاتی میسترال انتخابم
حق گوی باطل
۱۵ شهریور ۱۴۰۱خرید بوگاتی سرمایه گذاری هم هست کلی هم پرستیژ داره
Pouyan
۱۵ شهریور ۱۴۰۱داوینچی در مقابل پیکاسو
وقار در برابر جسارت
Pouyan
۱۶ شهریور ۱۴۰۱که البته من همیشه آثار داوینچی رو ترجیح میدم.
JDM lover
۱۵ شهریور ۱۴۰۱طراحی میسترال فوق العاده است
کابینش هم خیلی بیشتر روی راحتی تمرکز داره
بنظرم f5 فقط برای سرعت و ماشین بازی ساخته شده اما بوگاتی سرعت و شتاب رو با راحتی و لاکچری بودن با هم ارائه کرده و یه ترکیب بی نقص رو بوجود اورده
در کل من میسترال رو ترجیح میدم اما اینکه یه تیونر هم بتونه خودرویی بسازه که به سرعت بالای ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت برسه واقعا قابل تقدیره
احمدرضا
۱۵ شهریور ۱۴۰۱داخل کابین بوگاتی
بیرون ونوم
سوشیانت
۱۵ شهریور ۱۴۰۱چون گفته شده که هنسی شانس بیشتری برای شکستن رکورد سرعت داره هنسی انتخابمه
سبحان
۱۵ شهریور ۱۴۰۱توانایی های هنسی ونوم f5 یه سطح کامل بیشتر از شیرون هستش به طوری که مثلاً بوگاتی شیرون برای رسیدن از سرعت ۸۰ کیلومتر به ۱۸۰ کیلومتر در ساعت به ۳.۳ ثانیه زمان نیاز داره ولی هنسی ونوم f5 برای رسیدن از ۸۰ کیلومتر به ۱۸۰ کیلومتر به ۲.۱ ثانیه زمان نیاز داره این یعنی ۱.۲ ثانیه اختلاف در شتاب گیری ثانویه و این اختلاف برای رسیدن به سرعت های بالاتر بیشتر و بیشتر میشه جوری که شیرون به ۱۳.۶ ثانیه برای رسیدن به ۳۰۰ کیلومتر نیاز داره
ولی هنسی به ۹.۹ ثانیه این اختلاف زیادی هستش
که باعث میشه شیرون یه سطح پایین تر از هنسی ببینیم
مازیار
۱۵ شهریور ۱۴۰۱پایین تر و بالاتر دیدن ماشین های میلیون دلاری فقط به اعداد و ارقام نیست یعنی کسانی که اینها رو میخرن فقط به اعداد و ارقام نگاه نمی کنن
برای کسی که هنسی رو میخره خیلی مهمه که سریعتر باشه چون این مهمترین دستاورد هنسی هست
اما برای خریدار بوگاتی چندان مهم نیست چون در قیاس با ماشینی که بر اساس یه ماشین دیگه اونم تو یه گاراژ تیونینگ توسعه پیدا کرده خیلی چیزای دیگه داره و با اینکه تیراژش از هنسی بیشتره اما قطعا خاص تره
بی خیال اسم
۱۵ شهریور ۱۴۰۱داداش
این اشتباهه
تو داری بوگاتی که کل قدمت و افتخار داره رو با یک تیونر مقایسه می کنی
بعد می گی هنسی یک سطح بالاتره
واسه قدرت و بزرگی بوگاتی همین بس که بوگاتی واسه سرعت داره از بنزین معمولی استفاده می کنه ولی بقیه از بنزین های با اکتان بالاتر
بعدش باید سریع ترین ماشین جهان یعنی بوگاتی سوپراسپورت ۳۰۰ پلاس رو با هنسی ونوم اف ۵ مقایسه کردن
و اینکه هنسی ونوم اف فایو هنوز تست نشده ببینیم صفر تا فلانش چقدره
و اینکه داریم هنسی رو داریم با بوگاتی مقایسه می کنیم که داره همه تمرکز رو سرعت می زاره و حتی واسه ماشین هم ایربگ نمی زاره تا وزن ماشین کم باشه
ولی بوگاتی همه تمرکز رو برا سرعت نمی زاره تو می تونی این رو داخل کابین بوگاتی هم تماشا کنی
SRT
۱۵ شهریور ۱۴۰۱شوخی میکنی حتما
بوگاتی حداقل ۵ سطح بالاتر ازین ماشینه
امیرمحمد
۲۰ شهریور ۱۴۰۱بوگاتی یه قصر لوکسه
اما ونوم… آه فقط برای شکستن رکورد حداکثر سرعت ساخته شده
پس بوگاتی
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۱۵ شهریور ۱۴۰۱دیوانه صدای هنسی هستم.ولی انتخابم تواتارا هستش صدای اون خیلی خفنتره.
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
۱۵ شهریور ۱۴۰۱قبلاً می گفتی توربو صدا رو خراب می کنه الان چی شد؟
مازیار
۱۵ شهریور ۱۴۰۱از هر زاویه ای که ببینی این دو قابل قیاس نیستن
و بیشترین شباهتی که دارن همین محدوده اعداد و ارقام هست
Si
۱۵ شهریور ۱۴۰۱هنسی بدون شک
A.A.S
۱۵ شهریور ۱۴۰۱بی شک بوگاتی
GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی
۱۵ شهریور ۱۴۰۱میستریال فقط
GMA
۱۵ شهریور ۱۴۰۱بین هایپرکار های روباز،هیچ کدوم از این دو را دوست ندارم ،انتخابم والکری اسپایدر هست
ایلیا
۱۵ شهریور ۱۴۰۱این مقاله مثل بروزرسانی مقاله قبلی در مورد شیرون و ونوم جی تی بود
Si
۱۵ شهریور ۱۴۰۱داداش واقعا که باید کامنت حق سال رو بهت بدن
بی خیال اسم
۱۵ شهریور ۱۴۰۱بدون شک و تردید بوگاتی
Elemento
۱۵ شهریور ۱۴۰۱بوگاتی حس اعتماد و برند ارزشمندتری داره
هر چند قطعا ۹۹.۹۹۹۹۹ درصد از عمرش رو در پارکینگ خواهد بود
مهدی
۱۵ شهریور ۱۴۰۱برندی که تو دنیا ۹۹ درصد مردم این اسم رو با شیشه میشناسن چرا باید با بوگاتی مقایسه بشه؟
مجید
۱۵ شهریور ۱۴۰۱طراحی اف ۵ قشنگتره ولی میسترال انتخابمه ( البته میسترال هم قشنگی خودشو داره ولی نمیدونم چرا همهی ماشینای بوگاتی تپلن )
هایپرکار باید اسکلتی و ترسناک باشه، ارتفاع کم، پهن، خطوط شکستهی زیاد، دماغهی شبیه به جت جنگی، این چیزیه که با شنیدن هایپرکار تو ذهن میاد، چیزی که خیلی شبیه به یه ماشنی فرمول ۱ بزرگ باشه.
دقیقاً چیزی که تو فراریهای مبتنی بر لافراری و پاگانی زوندا و ولکان میشه دید، حتی ۹۱۸ هم با اینکه خطوط شکسته نداره یه کشیدگی و خوابیدن و پهن شدنش رو زمنی طوریه که حس یه هایپر کار رو القا میکنه.
مجید
۱۵ شهریور ۱۴۰۱منظورم والکری بود ولکان باز بیشتر به سوپر اسپرت بودن میخوره تا هایپرکار بودن
Payfast
۱۵ شهریور ۱۴۰۱بوگاتی،رولزرویس ۴۰۰ کیلومتری
مهران
۱۵ شهریور ۱۴۰۱من انتخابم جفتشه
اردشیر غفاری
۱۷ شهریور ۱۴۰۱سلام . باتشکر ، ماشین شاخ فقط بوگاتی ، البته پرچم تگزاس هم بالاست . حیف جای لامبورگینی خالی .
فرحان نصیری
۲۸ شهریور ۱۴۰۱انتخابم میستریال هست
Hamidreza
۱۰ مهر ۱۴۰۱من یه فن دو آتیشه لامبورگینی هستم و معتقدم بهترینه…، ولی بوگاتی دارای قدرت و سرعت در کنار راحتی و لذت…
مقایسه این دو اشتباه نیست ولی مشخصه که سطح بوگاتی کجاست، اینو باید با جسکو مقایسه میکردن… ،بوگاتی ها باید با کوئنیگزگ ها مقایسه بشن، چون جفتشون فقط در حال ساختن هایپر کار هستن، جدا از پرفورمنس، لذت رانندگی و راحتی هم دارن، لامبو هم باید با فراری مقایسه بشه، چون هر جفتشون سوپراسپرت ساز هستن و در عین حال گاهی وقتا هایپر کار تولید محدود هم میسازن…
ولی انتخاب اول و آخر من همیشه لامبو بوده چون دلایل متعددی دارم، به نظر دوستان دیگه هم کاملا احترام میزارم😉❤️