اکنون که ۱۰ سال از کنار رفتن سقف ویرون در نسخهٔ گرند اسپرت ویتس میگذرد، بوگاتی به مهندسی چشمگیری که ساخت چنین خودرویی را ممکن کرده نگاهی داشته است. نسخهٔ رودستر ویرون اندکی پس از معرفی در سال ۲۰۱۲ با دستیابی به سرعت ۴۰۸.۸ کیلومتر بر ساعت، رکورد سریعترین خودروی روباز جهان را شکست و این عنوان را تا به امروز حفظ کرده است. این خودرو نتیجهٔ مستقیم تقاضای خریداران برای ساخت نسخهٔ روباز از ویرون سوپراسپرت بود و از همان پیشرانهٔ عظیم W16 با ۱۲۰۰ اسب بخار قدرت استفاده میکرد.
به گفتهٔ بوگاتی، بزرگترین چالش در توسعهٔ ویرون رودستر اطمینان از ثبات و عدم واژگونی خودرو در سرعتهای بالا بوده است. برای تقویت ساختار خودرو، بخش قابل جدا کردن سقف از یک قطعهٔ سبکوزن از پلی کربنات ساخته شد. این سقف با استحکام ۲۲ هزار نیوتن متر بر درجه، به بخش مهمی از استانداردهای استحکام و ایمنی خودرو تبدیل شد. بااینحال، وقتی سقف برداشته میشد هم خودرو باید همچنان مستحکم باقی میماند و بنابراین شاسی مونوکوک باید بهینه میشد تا تغییرات لازم در آن انجام گیرد.
بدین منظور، شاسی در اطراف رکابها تقویت شد و ستونهای B هم با استفاده از پایههای فیبر کربنی مستحکمتر شدند. همچنین تونل گیربکس نیز برای مقابله با خمش پیچشی تقویت شد. در همین حال، درها از فیبر کربن ساخته و به تکیهگاه طولی مجهز شدند که در صورت تصادف به انتقال بار از ستون A به ستون B کمک میکردند. رئیس بوگاتی «کریستوف پیوچون» در مورد این خودرو میگوید:
ویرون گرند اسپرت ویتس بدون سقف نشان میدهد که تخصص مهندسی بوگاتی چقدر بینظیر است. هرچند وقتی سقف جدا شود توزیع وزن کاملاً متفاوت خواهد بود اما خودرو پایدار میماند و به همان سرعت زمانی که سقف بسته است شتاب میگیرد. بوگاتی با ویرون گرند اسپرت ویتس ثابت کرد که میتوان یک هایپراسپرت روباز با قدرت و پرفورمنس بسیار بالا ساخت که رانندگی بسیار پویا و راحتی داشته باشد
برای کنترل ۲۰۰ اسب بخار قدرت بیشتر نسبت به ویرون گرند اسپرت معمولی، ورودیهای هوای جلوی ویرون سوپراسپرت که برای رساندن هوای بیشتر به اینترکولرهایی که چهار توربوشارژر موتور W16 را تغذیه میکردند طراحی شده بودند به گرند اسپرت ویتس اضافه شدند. در زیر این ورودیهای هوا نیز اسپویلر جلوی جدیدی تعبیه شد که همراه با دیفیوزر دوتایی، کنترل آئرودینامیکی بهتری را برای خودرو فراهم میکرد؛ و درنهایت، سر اگزوز دوتایی مرکزی و اسپویلر روی لبهٔ سقف هم به تهاجمیتر شدن این رودستر پرسرعت کمک کردند.
همهٔ اینها به ویرون گرند اسپرت ویتس کمک کردند تا به حداکثر سرعت ۴۰۸.۸ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و به سریعترین رودستر جهان تبدیل شود. همانطور که در ابتدا گفته شد، این رکورد تا امروز پابرجا است هرچند که هنسی قصد دارد با نسخهٔ رودستر ونوم F5 آن را بشکند. این شرکت آمریکایی ادعا کرده است که ونوم F5 رودستر میتواند به سرعت ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. هرچند بوگاتی حداکثر سرعت ویرون گرند اسپرت ویتس را هنگام باز بودن سقف روی ۳۷۵ کیلومتر بر ساعت محدود کرده بود اما این رقم ۱۵ کیلومتر بر ساعت از گرند اسپرت معمولی بیشتر بود.
پیوچون در ادامه گفته است:
سروصدا و آشفتگی داخلی خودرو به لطف اسپویلر لبهٔ سقف و بادگیری با طراحی دقیق به حداقل رسیده است. حتی با سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت، هنگام باز بودن سقف سرنشینان همچنان میتوانند باهم مکالمه داشته باشند. این ما بودیم که خواسته اساسی خریدار را برآورده کردیم
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۰ مرداد ۱۴۰۱چند روز دیگه اوخر مرداد هنسی ونوم F5 رودستر معرفی خواهد شد و رکورد 483 کیلومتر برساعت (300 مایل بر ساعت) ثبت خواهد کرد
R
۲۰ مرداد ۱۴۰۱ارزش نداره شیرون ss ۴۹۰ رو زده👍🏻
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۱ مرداد ۱۴۰۱به تیتر مطلب دقت کنید. موضوع بحث سریعترین رودستر هست
ابرخودرو بدون سقف فلزی
Si
۲۰ مرداد ۱۴۰۱خودرو های کمی هستن که زمان زیادی هست رونمایی شدن ولی اگه کمپانی بیاد بگه همین دیروز طراحی کردم کسی نمیگه دروغه یکی پاگانی بوگاتی بنز slr و SLS و لافراری و 458 و 918 و P1 و اونتادور و f1
918 یعنی شاهکار کل تاریخ خودرو سازی
تحت پیگرد
۲۰ مرداد ۱۴۰۱ترکیب رنگ کرم و شکلاتی چقدر زیباست
مهراد
۲۰ مرداد ۱۴۰۱آلمانیا و فولکس واگن و … استاد گنده کردن مسائل هستن
یجور حرف میزنن انگار ماشین با سقف باز ۴۱۰ تا سرعت گرفته ، شل کن برادر
ضمنا سریعترین رودستر دنیا محصولات کونیگزگ هستن که همیشه به صورت دیفالت کلا از اساس رودستر هستن ولی کنیگزگ بیچاره نمیاد و اینقدر آب و تاب نمیده
مهراد
۲۰ مرداد ۱۴۰۱البته من آدم خود بزرگ بین و احمقی نیستم و میدونم که اگر ۱ میلیون نفر آدم مثل من با هم جمع بشن با بودجه زیاد هم نمیتونن چیزی مثل بوگاتی ویرون که از اساس ماشین ۲۰ سال پیشه رو درست کنند ، قبول دارم و ضمنا بوگاتی ویرون ماشین رول مادل و مورد علاقه و کراش دوره نوجوانی من حستش
ولی میخوام بگم تمام این کارارو بزرگان تکنولوژی و افراد صاحب سبک درست و درمون دیگه هم در دنیا انجام دادن ، برای نمونه هنسی ونوم جی تی اسپایدر که نمونه تقویت شده مدل ساده بود با هزارو چهارصدو پنجاه و یک اسب بخار موفق شد با سقف باز رکورد چهارصد کیلومتر رو به سادگی بزنه
ببخشید سرتون رو در آوردم ، دیدم مهندسین بوگاتی همش خودشون رو تحسین میکنند اعصابم خورد شد
akrh78
۲۱ مرداد ۱۴۰۱خوب خودرو رودستر رو بدون سقف تست میکنن اگه سقف رو بزاری سر جاش که تمام داستان های پیچش و ضعف شاسی بی معنی میشه
یکم فکر کن برو تحقیق کن بعد گوهر افشانی کن
مهراد
۲۱ مرداد ۱۴۰۱من که زبون تو رو نمیفهمیدم و معلوم نیست چی میگی
بماند ، آقای خوشستیل حداقل متن مطلب رو درست بخون و بعد بیا ریپلای کن ***
رکورد این ماشین با سقف بسته ثبت شده آقای دانشمند
hssn
۲۰ مرداد ۱۴۰۱ویرون یکی از تاریخ ساز های صنعت خودروئه بنظرم
یه شاهکار بینظیر با مهندسی های هزاران بار بینظیرتر
واقعا خندم میگیره وقتی تسلا فن از مهندسی میگه یا از امثال این ماشینا ایراد میگیره😂
Regra loaded
۲۰ مرداد ۱۴۰۱یه سوال
سقفش بسته میشه؟؟
مسعود
۲۱ مرداد ۱۴۰۱بله اما بصورت فیزیکی (نه مکانیکی)
Hadi
۲۰ مرداد ۱۴۰۱فقط یه سوال: با 408 تا سرعت چشم آسیب نمیبینه یا مویی رو کله طرف میمونه، اصلا تو اون سرعت اگه باد تو چشم بزنه میشه دید یا باعث تاری دید نمیشه، مگه از کلاه استفاده بشه مثل راننده های فرمول یک در غیر این صورت رانندگی با چنین سرعتی محال ممکنه
Ali
۲۱ مرداد ۱۴۰۱قرار هم نیست باد تو صورتت بزنه! ماشین شیشه جلو داره، شیشه پنجره درها هست، اسپویلر بالای سقف دقیقا بالا سر شیشه جلو هست که هوا رو هدایت کنه! داره میگه با ۲۰۰ تا هم لازم نیست با داد صحبت کنی! درکل باد و هوایی به اون صورت تو کابین نمی چرخه! موتور سیکلت و ماشین بدون شیشه جلو نیست که!
Dian
۲۱ مرداد ۱۴۰۱همونطور که دوستمون گفت جهت جریان باد طوری تنظیم شده که باد به داخل کابین نیاد
اینو هم اضافه میکنم جالبه بدونین مرسدس بنز slr stirling moss هم که شیشه جلو نداره جوری آیرودینامیکش تنظیم شده که تو سرعت بالای ۲۰۰ هم باد به صورت آدم نمیخوره
حسین
۲۰ مرداد ۱۴۰۱اینجا جاییست که هنوز … برای خودرو و مشتری..
از هیچ چیز.. کم نگزاشته..
و با بالاترین حد مهندسی و بودجه
خودرو را تکمیل و تحویل خریدار می دهند 👑
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۲۰ مرداد ۱۴۰۱تا جایی که من میدونم رکورد بدون سقف دست هنسی ونومه
akrh78
۲۱ مرداد ۱۴۰۱*سریعترین در جهت باد
هنسی تو مرامش نیست در دو جهت رکورد گیری کنه. جهت باد رو عشق است
علی جردن
۲۱ مرداد ۱۴۰۱پس از ۱۰۰ هنوز پراید و پرشیا تو ایران دارن تولید می شن و مردم براش صف می کشن پراید شده ۱۳۲ پرشیا شده پارس سال کارخانه ها هم به ملت می خندن
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
۲۱ مرداد ۱۴۰۱چه ربطی داشت به موضوع
حسین دهمرد
۲۱ مرداد ۱۴۰۱کی نسل شماها منقرض میشه. پست به این زیبایی رو با حرف زدن درباره ی لگن ها تون به گند میکشید.
Yasin
۲۱ مرداد ۱۴۰۱بوگاتی یعنی شاهکار مهندسی و فناوری. . .
تو هایپرکار سازی هیچ برندی به گرد پاش هم نمیرسه.
Reza Waffen SS
۲۱ مرداد ۱۴۰۱عاشقشم
GTC
۲۱ مرداد ۱۴۰۱ببینین هنسی هیچوقت به زیبایی و کیفیت بوگاتی ویرون نمیشه و تمام
JDM lover
۲۱ مرداد ۱۴۰۱حتی اگه رکوردش هم شکسته بشه ، بازم هیچی از ارزش های این هایپرکار افسانه ای کم نمیشه
SRT
۲۱ مرداد ۱۴۰۱Legends never die.