بوگاتی

توربیون چیست و چرا بوگاتی این نام را برای هایپرکار خود انتخاب کرده است؟

در روزهای اخیر معرفی بوگاتی توربیون سر و صدای زیادی در محافل خودرویی ایجاد کرده اما نام توربیون به چه معنی است؟


در حرکتی که شاید برای برخی افراد سورپرایز کننده باشد، بوگاتی برای نام‌گذاری ابر خودروی جدید خود مستقیماً از دنیای ساعت‌های لوکس و گران‌قیمت الهام گرفته است. بسیاری از خبرنگاران در زمان معرفی خودروی بوگاتی توربیون نتوانستند توصیف دقیقی از این واژه داشته باشند و حتی برداشت خود بوگاتی از توربیون نیز به نوعی اشتباه بوده است. به همین خاطر تصمیم گرفتیم با بررسی منابع قابل‌اعتنا به تشریح واژه توربیون و کارکرد آن بپردازیم. اما توربیون چیست؟ توربیون در زبان فرانسه به معنی گردباد است و به یک قطعه مکانیکی ظریف در ساعت اشاره دارد که همانند گردباد باعث حرکت چرخشی می‌شود. این قطعه در سال ۱۷۹۵ اختراع شد و آبراهام لوئیس برگیت، مؤسس شرکت تولید ساعت‌های لوکس برگیت که امروز هم در بازار حضور دارد آن را در سال ۱۸۰۱ ثبت تجاری کرد؛ اما توربیون چه کاری انجام می‌دهد؟ در آن زمان برگیت توربیون را به عنوان وسیله‌ای طراحی کرد تا ساعت‌های جیبی مکانیکی زمان‌سنجی دقیق‌تری داشته باشند.

باید دانست حرکات ساعت مکانیکی به موقعیت آن روی سطوحی همچون میز بسیار حساس است زیرا موقعیت آن‌ها تعیین می‌کند که قطعات ریز زمان‌سنجی چگونه تحت تأثیر نیروی جاذبه یا گرانش قرار گیرند. یک فنر مارپیچ کوچک را تصور کنید که دائماً (۲. تا ۵ بار در ثانیه) در حال باز و بسته شدن است و گرانش حرکت این فنر را بسته به موقعیت آن تحت تأثیر قرار می‌دهد. آنچه توربیون انجام می‌دهد این است که فنر یاد شده و سایر قطعات را در یک قابل کوچک دائماً در حال چرخش قرار دهد تا همیشه موقعیت خود را تغییر دهند و بنابراین نحوه تأثیرگذاری گرانش روی این قطعات تغییر می‌کند تا به این ترتیب بجای بهبود دقت خود باعث تداوم دقت حرکات قطعات شود.

در حقیقت توربیون نام قابی چرخان است که حاوی قطعات مهم زمان‌سنجی تحت تأثیر گرانش خواهد بود. با چرخش مداوم و آرام این قطعات، توربیون تأثیر منفی گرانش را به‌طور مساوی بین موقعیت‌های مختلف پخش می‌کند تا ساعت مکانیکی عملکرد بهتر و یکنواخت‌تری داشته باشد. شاید در برخی تبلیغات ساعت‌سازان دیده باشید که می‌گویند توربیون اثرات گرانش را از بین می‌برد اما این‌گونه نبوده و توربیون یک دستگاه ضد جاذبه نیست. اما حالا که فهمیدید توربیون چیست شاید از خود سؤال کنید که چرا بوگاتی ابر خودروی جدید خود را با این نام معرفی کرده است. دلایلی وجود دارد که همگی کاملاً برازنده این هایپرکار هیجان‌انگیز هستند. اول اینکه خودروی جدید بوگاتی نه تنها از نام ساعت‌های رده‌بالا استفاده می‌کند بلکه دارای ویژگی‌های دیگری نیز هست:

توربیون از ظرافت و فرایند ساخت همیشگی و ظریف ساعت‌سازان استفاده کرده و اولویت خود را طراحی آنالوگ می‌داند. پشت آمپرهای این خودرو توسط ساعت ساعات سوئیسی تولید شده و دارای بیش از ۶۰۰ قطعه است

پشت آمپرهای بوگاتی توربیون دارای قطعات ساختاری و چرخ‌دنده‌های مشابه بکار رفته در ساعت‌های لوکس است و طراحی این بخش کابین نیز ما را به یاد ساعت‌های سوئیسی می‌اندازد. همچنین شرکت جیکوب اند کو به عنوان همکار رسمی بوگاتی با این پروژه همکاری داشته است؛ اما چرا توربین محبوب است و یک ویژگی اضافی گران‌قیمت در ساعت‌ها به شمار می‌رود؟ برعکس آنچه که انتظار دارید، این قطعه برای بهبود توانایی‌های عملکردی در ساعت نصب نمی‌شود بلکه علت گران بودن آن به جذابیت تماشای عملکردش است.

توربیون یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های ساعت‌های مکانیکی به شمار می‌رود زیرا دارای قطعات نوسانی هیجان‌انگیز است. این قطعات در یک قابل زیبا قرار می‌گیرند و به آرامی در جهت حرکت عقربه‌های ساعت می‌چرخند. تقریباً تمامی توربیون های بکار رفته در ساعت‌ها دارای یک چرخش کامل در هر ۶۰ ثانیه هستند. این زمان برای تماشای حرکت آن به حد کافی سریع است و برای ظرافت موجود نیز به حد کافی کند خواهد بود.

با اینکه در زمان اختراع توربیون توسط برگیت خبری از ساعت‌های مچی نبود اما این امر باعث نشد ساعت‌سازان به ویژه در ۲۰ تا ۳۰ سال اخیر روش‌های جذاب‌تری برای نصب توربیون در محصولات خود را انتخاب نکنند. کلکسیونرها چندین سال است درباره اینکه توربیون ها باعث بهبود دقت ساعت‌های مچی می‌شوند یا خیر بحث می‌کنند اما به نظر می‌رسد همه آن‌ها با یک‌چیز موافق هستند و آن اینکه توربیون جزو خاص‌ترین و مسحورکننده‌ترین ویژگی‌های ساعت‌های مکانیکی است.

و البته تنها بوگاتی نیست که مرزهای مهندسی و ساخت مدرن را جابجا می‌کند چراکه دنیای ساعت‌سازان نیز چنین چیزهایی را نشان می‌دهد. برندهای سطح بالایی همچون جیکوب اند کو با استفاده از ماشین‌های CNC پنج محور و نرم‌افزار کد برای طراحی و تولید پروتوتایپ، توربیون های چند محوری تولید کرده‌اند و گاها دو، سه و حتی توربیون را تنها در یک ساعت بکار برده‌اند. بی‌شک چنین امری باعث بالا رفتن ریسک تصادف خواهد شد زیرا راننده تقریباً نخواهد توانست چشمان خود را از ساعت گران‌قیمتش بردارد!

اما اگر در متن دقت کرده باشید ما گفتیم که بوگاتی در زمان معرفی توربیون یک برداشت اشتباه از این قطعه داشته است. میت ریمک مدیرعامل بوگاتی در کانال یوتیوب خود گفته توربیون مکانیسمی در ساعت‌های گران‌قیمت است که دقت آن‌ها را افزایش می‌دهد؛ اما همان‌طور که گفته شد توربیون تأثیری روی بهبود دقت ساعت‌ها ندارد و اکثر ساعت‌های مچی ۵۰ تا ۵۰۰ هزار دلاری گواهی زمان‌سنجی را دریافت نمی‌کنند؛ اما علت این امر چیست؟ علت آن است که چرخش جذاب توربیون باعث می‌شود تنظیم حرکات قطعات برای دقت بسیار بالا سخت باشد درحالی‌که ساعت‌های فاقد توربیون با متریال و دقت شگفت‌انگیز تولید می‌شوند. هم‌اکنون ساعت‌های مچی دارای تأییدیه زمان‌سنجی با قیمت حدود ۱۰۰۰ دلار عرضه می‌شوند اما ثروتمندان به راحتی مبلغ ۱۰۰ هزار دلار را برای ساعت دارای توربیون که دقت کمتری دارد می‌پردازند و این یک حقیقت است که باید آن را پذیرفت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴۷ دیدگاه‌ها

  1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

    ۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2460 ديدگاه)

    فناوری ساخت ساعت های مکانیکی مثل کهکشان پیچیده است

    موافقم 20
    مخالفم 2
    1. ...

      ۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (59 ديدگاه)

      و فوق العاده دنیای وسیعی هم دارند که عاشقان ساعت رو هرروز سورپرایز میکنند

      موافقم 13
      مخالفم 2
    2. Taha Ayoobi

      ۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2260 ديدگاه)

      ساعت مچی فقط یه مشکلی داره اونم اینه که گرونه لامصب.
      من یه زمان توی دنیای ساعت بودم، آدم هی دوست داره کلکسیون جمع کنه ولی خیلی سخته.

      موافقم 11
      مخالفم 1
    3. ! i M α η δ υ α R

      ۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (1947 ديدگاه)

      دنیای ساعت های دست ساز سوییسی دنیایی است پنهان به وسعت نبوغ فرانسوی ها و عمق تحجر کلیسای عقب مانده پروتستان و سرمای کشنده زمستان های دامنه آلپ …

      دقت و علم بالای مکانیکال ساعت های دست ساز لاکچری ، به دنیا ، سوییسی معرفی شده در حالی که صاحبان اولیه این هنرصنعت ، همه ، مهندسین تجربی ساعت ساز فرانسوی فراری بودن که از دست کلیسای پروتستان به سویس فرار کردند و در سویس ساعت سازی رو ادامه دادند …

      من اتفاقی در جستجوی چیز دیگری در دل تاریخ بودم که حدود سال 1685 رسیدم به جنگ های کلیسا با روشنفکران دینی در اروپا …

      پناهندگان ” اوگنو ” نوابغی بودند فنی و دست به آچار که وارث علم اجدادی ساخت موتورهای مکانیکی بودند و همچنین از پیروان و اعضای کلیسای پروتستان هم به حساب می آمدند …

      اما در طول زمان با احکام بعضا غلط کلیسای عقب مانده و مستبد ، درگیر می شوند و راهی به جز ابراز عقیده برای خود نمی دیدند …

      هر چند پناهندگان ” اوگنو ” انسان های نابغه ای بودند و به دلیل نبود منطق در احکام تحریف شده ” مسیحیت ” با کلیسا ، درگیری عقیده ای و سیاسی پیدا کردند اما با این حال خودشون هم خیلی هم علیه السلام نبودند و شاید بشه حتی رگه هایی از خدا ناباوری هم در افکارشون پیدا کرد …

      شاید حتی بشه گفت تحت تاثیر دوره رنسناس و تحولات ایتالیا ، خواستار جدایی دین از زندگی هم بودند و مسلمه که کلیسا این فتاوی ارتدادی رو نه تنها بر نمی تابه که به سرعت و با خشونت در پی نابودی اش هم بر خواهد آمد …

      خلاصه ، دعوای بین این مهندسان تجربیه نابغه و کلیسای متحجر و زورگو و خشک مذهب بالا میگیره و کلیسا از ترس رواج بی دینی !!!! در خفا حکم ارتداد و قتل اونها رو صادرمی کنه …

      بعد از اینکه در جمع مذهبیون ، رسما به اونها انگ بی دینی زده میشه ، کلسیا ، عده ای از متعصبین دینی کله داغ و برافروخته رو اجیر می کنه تا این ها رو هر جا دیدند در اولین فرصت به وحشیانه ترین شکل ممکن به قتل برسونن …

      این ها هم که خبر دار می شوند برای حفظ جان از دست صاحبین کلیسای پروتستان و از ترس بلاهایی که فقط خدا می داند چه می توانست باشد ، زار و زندگی رو سریع جمع میکنن و شبانه و پنهانی از خط مرزی امروزی : Frontière entre la France et la Suisse به بلاد همسایه یعنی سوییس فرار می کنند و در دل تاریخ به ” پناهندگان اوگنو ” مشهور شدند …

      این مهاجرت نسل اول پناهندگان از قرن 16 هم شروع شد و تا قرن 18 هم ادامه پیدا کرده …

      بعد از نسل اولیه مهاجران در طول 200 سال بعد نسل های بعدی پناهندگان ” اوگنو ” به انگلستان و ایرلند و … مهاجرت کردند و جامعه ” اوگنو یا Huguenots ” تثبیت و شناخته شد …

      اینها صاحبان اصلی علم ساخت ساعت های بسیار ظریف و دقیق سوییسی هستند …

      با زندگی در سوییس نسل به نسل رازهای پنهان ساخت ساعت های دست ساز به سرعت انتقال پیدا کرد …

      با مهاجرت این فرانسوی ها به سوییس ، بازار ساخت و خرید و فروش ساعت های دست ساز ابتدا شکل گرفت و در کوتاه زمانی با پیچیدن آوازه این هنرمندان ” فرانسوی – سوییسی ” در اروپا و آمریکا و طبیعتا با پیدا شدن مشتریان زیادی از سراسر اروپا و آمریکا ، رونق پیداکرد …

      تا جایی که 100 سال بعد و از حدود سال های ” 1800 م ” حتی کشاورزان سوییسی هم که در زمستان امکان کشاورزی و گله داری براشون میسر نبود ، در خانه و با دست ، برای جبران هزینه های زندگی موتور های دست ساز ساعت می ساختند و به برند ها می فروختند …

      هیچ کس باور نمی کنه برندهای لاکچری سوییسی امروزی بر پایه ی نبوغ فرانسوی و روی دوش سخت کوشی کشاورزان سوییسی بنا شده …

      حالا بعد حدود کمتر از 400 سال ، دنیا این ” هنر – صنعت ” رو به نام سوییس ، سند زده …

      موافقم 12
      مخالفم 5
  2. امیررضا

    ۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (289 ديدگاه)

    صنعت ساعت سازی هنوز هم دور مدلهای مکانیکی (و نه کوارتز) گردش داره و یکی از دلایلی که میتونه به ساعتهای مکانیکی در بحث دقت زمان سنجی ضربه بزنه نیروی گرانش زمین هست که تاثیر در مکانیزم گردش چرخ دنده‌ها و چرخ بالانس رو در طول 24 ساعت نشون میده و دقت ساعت رو تا 2.5 الی 3 دقیقه در ساعتی مثل رولکس حتی در 24 ساعت تحت تاثیر قرار میده.
    لوئی بغیگی با توربیون خواست تاثیر نیروی گرانش در دقت ساعتهای مکانیکی رو کاهش بده و امروزه در بهترین حالت ممکن فقط 20 درصد میتونن بهبود در دقت زمان سنجی به همراه داشته باشن.
    امروزه در بحث رده بندی کامپلیکیشن‌های ساعت‌ها توربیون بدلیل اینکه فقط جنبه زیبایی داره و تاثیر زیادی در افزایش دقت زمان سنجی به ساعت نمیده و خیلی در قیمت ساعت تاثیر داره، فقط مورد توجه کلکسیونرها قرار میگیره و عملا بود و نبودش در 99 درصد مواقع مهم نیست.
    از نظر بنده استفاده از اسم توربیون در حد یه ترفند و فشنگ مشقی از طرف بوگاتی و ریماتس محسوب میشه و عملا اصلا به هیچ‌جای این هایپرکار ارتباط مادی و معنوی نداره.

    موافقم 11
    مخالفم 4
  3. زیزیگولو

    ۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (5796 ديدگاه)

    توربیون میتونه از ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت (۶۲ مایل در ساعت) در ۲٫۰ ثانیه و از ۰ تا ۲۰۰ کیلومتر در ساعت (۱۲۴ مایل در ساعت) در کمتر از ۵٫۰ ثانیه و از ۰ تا ۳۰۰ کیلومتر در ساعت (۱۸۶ مایل در ساعت) در کمتر از ۱۰٫۰ ثانیه و از ۰ تا ۴۰۰ کیلومتر در ساعت (۲۴۹ مایل در ساعت) در کمتر از ۲۵٫۰ ثانیه شتاب بگیره …….. که اینا ارقام قابل توجهی هستن

    موافقم 11
    مخالفم 0
    1. Taha Ayoobi

      ۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2260 ديدگاه)

      زمان هایی که گفتی درست، ولی اون (کمتر از) قبلشونو بردار.

      موافقم 2
      مخالفم 6
      1. زیزیگولو

        ۳ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (5796 ديدگاه)

        چند صدم ثانیه کمتر از ۱۰ ثانیه هستش

        موافقم 8
        مخالفم 0
        1. Taha Ayoobi

          ۳ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (2260 ديدگاه)

          بله درسته، اشتباه گفتم.

          موافقم 1
          مخالفم 0
  4. ali

    ۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    متن دارای غلط های زیادی هست لطفا اصلاح کنید

    موافقم 4
    مخالفم 5
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2460 ديدگاه)

      لطفا زحمت بکشید ایراداتی که دیدین، مطرح کنین

      موافقم 8
      مخالفم 0
      1. ehsan.fa

        ۴ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (1917 ديدگاه)

        توسط ساعت ساعات سوئیسی
        تو قسمت سیاه رنگ یا به اصطلاح هایلات

        موافقم 0
        مخالفم 0
  5. xxx

    ۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    زیر این پست همه متخصص توربیون میشن.
    زیر پست طراحی همه متخصص طراحی میشن بدون اینکه از المان های طراحی چیزی بدونن. حتی نمیدونن مبحث زیبایی اصلا سلیقه ای نیست.!!
    زیر پست های مربوط به موتور همه استاد علم طراحی انجین میشن. و کل چیزی که میدونن صرفا ویکی پدیا و چند کلیپ یوتیوبه

    موافقم 4
    مخالفم 8
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2460 ديدگاه)

      ویکی پدیا و یوتیوب برای هر فرد جویای علم، منابع ارزشمند و بسیار عمیق محسوب می‌شن
      اگر کسی هدفمند و برنامه‌ریزی شده از این سایت‌ها استفاده کنه، در زمینه‌های مختلف، پیشرفت می‌کنه و باسواد می‌شه

      موافقم 12
      مخالفم 2
      1. A

        ۳ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (64 ديدگاه)

        ویکی پدیا بر خلاف حرف شما بسیار منبع غلطی هست منی که خیلی از ویکی پدیا استفاده می کنم خیلی از چیز هایی که میگه رو حتی خودش بعداً اون حرف رو نقض می کنه.

        موافقم 3
        مخالفم 0
    2. ! i M α η δ υ α R

      ۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (1947 ديدگاه)

      داداش xxx ….

      من به شخصه از روز اولی که اومدم اینجا به فراخور هر پست که به طراحی ربط داشته به سهم خودم و با دانش بسیار ناچیزم هر بار داد زدم که طراحی سلیقه ای نیست …

      هر وقت هم نقد کردیم یا اثبات کردیم دیسلاک باران شدیم و به اصطلاح فحش خوردیم …

      اینم آخرین کامنتم توی پست ” زیباترین خودروهای سال 2024 ، از سوناتا و پریوس تا کوروت و چارجر ”

      {{{{ برام جالب بود که بعضی از دوستان هم به پیروی از مقاله تکرار کردند که زیبایی سلیقه ای هست ، در حالی که اتفاقا زیبایی ، همون نظمه و نظم هم ریاضیه و ریاضی ، اصلا و ابدا سلیقه ای نیست ، بلکه بسیار منطقی و اثبات شدنی است …

      حالا اینکه من اون رو درک می کنم یا نه ، به من بر می گرده نه به علم ( هنر ) زیبایی شناسی … }}}}

      موافقم 3 مخالفم 7

      موافقم 8
      مخالفم 0
    3. Taha Ayoobi

      ۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2260 ديدگاه)

      xxx

      داداش خیلی دلت پره انگار.

      موافقم 3
      مخالفم 0
    4. Mr wrong

      ۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (103 ديدگاه)

      منبع،منبعه
      مهم داشتن بار علمیه که در صورت استفاده گزینشی و صحیح این دوتا دارن
      میشه بفرمایید آدم چیزی بخواد یاد بگیره باید چیکار کنه؟صبر کنه بهش وحی بشه؟
      دورانی که ی کتاب ۳۰۰ صفحه ایی میخوندی برای اینکه با اطلاعات ۱۰ صفحه ش کار داشتی گذشته الان همون ۱۰ صفحه خیلی خلاصه و کاربردی تو اینترنته

      موافقم 4
      مخالفم 0
    5. امیررضا

      ۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (289 ديدگاه)

      جناب xxx
      الان یکی بخواد تو یه زمینه اطلاعات کسب کنه دقیقا باید چیکار کنه؟ مطالعه کتاب و مقالات منتشر شده در وبسایتها و ویدیوهای پر از اطلاعات آموزشی یوتیوب که در یک زمینه خیلی خاص میشه هزاران مورد پیدا کرد برای همین روزاست.
      شخص بنده اونقدر وقتم رو سر مطالعه و جمع آوری اطلاعات صرف میکنم که یادم میره ساعت چقدر زود میگذره. نکنه به قول دوستمون منتظر وحی باشیم؟ ویکی پدیا شاید بطور کلی توضیح بده ولی متخصص‌هایی که تو هر زمینه دارن تو یوتیوب ویدیو میسازن خودشون تو اون زمینه حداقل ده سال سابقه دارن.
      الان وقتی یکی مثل نیکولاس لئونارد که سه نسل از پدربزرگ و پدر و فرزند تو کار ساعت مچی فعالیت کردن میگه توربیون بیشتر جنبه زیبایی داره تا کارایی من و شما باید با مطالعه تو سایتهای مختلف و بررسی مقالات و مستندات درنهایت به اون نتیجه برسیم و قبول کنیم.

      موافقم 6
      مخالفم 0
  6. ! i M α η δ υ α R

    ۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1947 ديدگاه)

    به خدا این صنعت امثال ” جیکوب ” رو به کتفش هم به حساب نمیاره …

    نمی دونم چه اصراریه که اینجا القا بشه که ” جیکوب اند کو ” خیلی ” های لول ” و خفنه …

    شاید علتش اینه که اینجا تقریبا کمتر کسی از صنعت ساعت های لاکچری دست ساز اطلاع داره …

    به نظرم هی آوردن اسم برندهایی مثل جیکوب با تنها 37 سال قدمت در حالی که از ” واشرون ” یا ” ژیرراد پرگو ” یا بقیه … صحبتی نمی شه فاقد بار علمیه و تنها از روی سلیقه شخصی هست …

    یک ” واشرون ” سلام …

    269 سال سابقه معذرت …

    موافقم 10
    مخالفم 1
    1. Taha Ayoobi

      ۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2260 ديدگاه)

      ! i M α η δ υ α R

      برند مورد علاقه خودت چیه

      موافقم 3
      مخالفم 0
      1. ! i M α η δ υ α R

        ۳ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (1947 ديدگاه)

        طاها جان …

        جوون تر که بودم ( بیست و خورده ای ) عاشق ” پیاژه ” شدم … عشق اول : ))

        توی دوره سی و خورده ای سالگی ، رفتم دنبال یافتن یه برند اصیل تر و قدیمی تر که اختراع و نوآوری در طول حیاتش داشته بوده باشه و بعد از سه سال تحقیق در نهایت به ” ژیرارد پرگو ” رسیدم … یا به قول فرانسوی ها ” ژیقاقد پقگو ”

        کانستنت ژیرارد نابغه سویسی ابتدا برند خودش رو ثبت و چند سال هم تولید میکنه و در ادامه راهش با نجیب زاده ای به نام ” ماریا پرگو ” آشنا میشه و عاشق میشن و ازدواج میکنن و تصمیم میگره لاین ساعت زنانه رو هم به محصولاتش اضافه کنه و هر دو سلیقه مردانه و زنانه رو پوشش بده …

        دو / سه اختراع مهم در طول تاریخ برای ” ژیرارد پرگو ” ذکر شده از جمله اونها اینه که : اولین برندی است که با سه پل طلایی توربیلون رو درون ساعت کار گذاشت و نصب کرد و اساسا استفاده از سه پل افقی برای توربیلون اختراع جیرارد پرگو هست و از لحاظ قدمت هم چهارمین برند قدیمی دنیاست با 233 سال سابقه …

        since 1791 …

        ساعت های خوبش از رنج 40K شروع میشه و تا حدود 6.5 میلیون دلار ساعت داره …

        از ژیرارد که گذشت ” پتک فیلیپ ” و ” واشرون ” و ” IWC ” و ” آدمار پیگه ” و ” بریگه ” و ” برایتلینگ ( آلمانیه البته ) ” و ” ژاژه لکولت یه ” و ” اوبلو ( hublot ) ” و ” پیاژه ” و ” فرانک مولر ” و الی ماشالاه برندهای خوب زیاد هستند …

        اما بگم که رکورد گران ترین ساعت فروخته شده در دنیا مربوط به ” IWC ” هست که سال 2006 اگر اشتباه نکنم به یک شاهزاده سعودی ساعتی به قیمت 183000000 ( میلیون ) دلار فروخت …

        موافقم 6
        مخالفم 0
        1. Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲

          ۳ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (290 ديدگاه)

          عالی ولی یک سوال برایم پیش آمد
          برند هایی مثل تیسوت و همیلتون جایگاهشان در بحث ساعت سازی چیست

          موافقم 4
          مخالفم 0
        2. ! i M α η δ υ α R

          ۳ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (1947 ديدگاه)

          در این صنعته بخصوص ، کلمه جایگاه کلمه عجیبیه …

          جایگاه برند ها در این صنعت گاهی توسط علم تعریف شده …

          گاهی توسط پول …

          گاهی توسط سیاست …

          گاهی توسط تاریخ …

          گاهی توسط نبوغ …

          گاهی توسط جواهر آلات …

          و ….

          ارزش اولیه ساعت ، موتور ساخت سوییس بودن هست که حداقل 20K آب می خوره …

          بعد داشتن یا نداشتن برلیان و الماس و جواهر آلات …

          بعد استفاده کردن یا نکردن از طلا و فلزات گران قیمت …

          بعد داشتن یا نداشتن طراحی خاصی یا مکانیسمی مکانیکی مثل توربیلون و …

          بعد داشتن یا نداشتن طراحی خاصی از طراح مشهوری و …

          به طور کلی هر برندی ارزش خودش رو داره و نمیشه قطع به یقین گفت کدام برند در کدام جایگاه هست اما تاریخچه و جوایز کسب شده و نبوغ و اختراعات برند و در آخر هم مشتریان معروف و وفادار هر برند جایگاه های تلویحی هر برندی رو در این کمتر از 300 سال شکل داده و مشخص کرده …

          مثلا فلان شاهزاده از دانمارک فقط ” پتک فلیپ ” به دست می بنده و در بین سیاسیون اروپایی / آمریکایی کاملا این جا افتاده که برند پتک فلیپ مال اشراف زاده ها و سیاسیون و وابستگانشون هست …

          ورزشکارای معروف مثل مسی یا لبرون جیمز عاشق آدمار پیگه هستند و …

          محمد رضا پهلوی مشتری ثابت ” آدمار پیگه ” بود …

          در باب ” تیسوت ” و ” همیلتون ” و ” اوماکس ” و ” موادو ” و … بقیه نظر خاصی ندارم …

          گاهی هستند که فقط باشند گاهی هم مدلی می سازند / یا ساختند که ترند هم شده …

          نمی دونم کدوم برند بود که یه مدل داشت فقط 50 دلار قیمت داشت و خوش فروش هم بود …

          خلاصه هر برندی از این دریای مشتری مداری ، دنبال صید ماهی خودش هست …

          اما بازیگران اصلی این لیگ نخبگان ، ساعت ارزون تر از 20k معمولا ندارند ( یا به ندرت دارند ) و تا 10 یا 12 یا 20 میلیون دلار ساعت می فروشند …

          برند هایی مثل ” IWC ” یا ” واشرون ” یا ” برایتلینگ ” یا ” پتک فلیپ ” به راحتی آب خوردن قیمت های پنج / شش میلیون دلاری رو برچسب می زنند و می فروشند …

          مردانه های ” واشرون ” و ” پتک فلیپ ” و زنانه های ” برایتلینگ ” هدف اول اشراف و نجیب زادگان و سپس ابر ثروتمندان هستند …

          آدم های معمولی برای شفارش و خرید از برندهایی مثل ” پتک فلیپ ” بوده که بسته به مدل انتخابی 7 سال تا 12 هم توی نوبت باید قرار می گرفتند چون تمام سفارش ها پر شده بوده …

          موافقم 5
          مخالفم 0
        3. Taha Ayoobi

          ۳ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (2260 ديدگاه)

          چه داستان جالبی داشتی.
          با برند های خیلی جدیدی آشنا شدم.
          یه چیز دنیای ساعت برام عجیبه، اونم اینکه هرچی بگردی برند های جدیدی پیدا میکنی.
          اون برند هایی که گفتی دست ساز و خاص بودن دیگه؟
          یعنی جزو شرکتی ها حساب نمیشن؟

          من خودم پتک فیلیپ رو خیلی دوست دارم مخصوصا سری ناتیلوس.
          و از آمریکا هم گس رو دوست دارم چون یه بار یه دونه ازشو تو وسایل های قدیمی داییم پیدا کردم و کلا با اون مدل با ساعت آشنا شدم.
          خیلی برند هارو نمیشناسم ولی امگا و سواچ رو هم میپسندم.

          موافقم 4
          مخالفم 0
        4. ! i M α η δ υ α R

          ۳ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (1947 ديدگاه)

          آره همشون شاخ ترین برندهای دنیای ساعت های لاکچری سوئیسی هستند …
          یکی از یکی گران قیمت تر و اصیل تر …

          البته بعد از مدتی تحقیق توی این زمینه به تهش می رسی ، چون مثل دنیای خودرو تعداد برندهای این صنعت مشخصه …

          برندهایی مثل رولکس یا اومگا با این که بسیار گران قیمت و اصیل هستند اما برای عموم مردم دنیا شناخته شده تر هستند و کمی ” لو لول ” شدند ، اما اون پشت برندهایی مثل اونهایی که نام بردم برای خودشون و مشتریان خاص پادشاهی می کنند …

          موافقم 2
          مخالفم 0
        5. Taha Ayoobi

          ۳ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (2260 ديدگاه)

          چه جالب نمی‌دونستم این دنیا ته هم داره.

          هرچی جلو تر بری بیشتر میشه انگار.

          اون برند های پشت پرده واقعا حس و حال خفنی دارن، اسماشون حس خفنی میده.

          موافقم 3
          مخالفم 0
        6. ! i M α η δ υ α R

          ۳ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (1947 ديدگاه)

          آره …

          حتی خفن تر از حس و حال شون ، دنیای لذت بخش تلفظ این نام هاست که برای خودش خیلی با مسما و کلکلی هست در دنیا و تخصصی میشه بین طرفدارا …

          تلفظ درست لهجه های فرانسوی و آلمانی ، یه جاهایی واقعا سخت میشه ولی شیرینه ، اگه علاقه داشته باشه کسی …

          کلا دنیای سرگرم کننده ایه …

          موافقم 2
          مخالفم 0
      2. abbas

        ۳ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (272 ديدگاه)

        فقط پتک فیلیپ با دو تا توربیون

        موافقم 3
        مخالفم 0
    2. پویا

      ۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (470 ديدگاه)

      من علاقه خاصی به برند seven Friday دارم نظر جنابعالی درباره این برند چیه ؟
      ارزش هزینه داره ؟

      موافقم 3
      مخالفم 0
      1. ! i M α η δ υ α R

        ۳ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (1947 ديدگاه)

        پویای عزیزم …

        با احترام من تا حالا اسم این برند رو نشنیده بودم …

        الان نگاه کردم دیدم 2012 تاسیس شده و طبیعتا این اصلا سابقه ای به حساب نمیاد که بخواد برای شما پرستیژ به همراه داشته باشه …

        گول کلمه سوئیسی رو هم نخور ، چون این برندها میرن توی سوئیس برندشون رو ثبت میکنند اما تمام نیازهای فنی شون از چین یا ژاپن تامین میشه …

        در نهایت من جای شما باشم به این برندها اصلا اعتماد نمی کنم …

        به خاطر تحریم ها ایران بهشت فروش جنس های درجه 2 و 3 با قیمت های نامشخص هست …

        اگه اومگا یا رولکس یا امثالهم مد نظرت نیست به برندهایی مثل ” موادو ” یا اومکس می تونی اعتماد کنی …

        قبل تحریم ها نمایندگی داشتن توی تهران و مشهد و شهرای بزرگ … الان خبر ندارم که هستند و جنس اورجینال دارن یا نه …

        تمام اجناس توی کشور ما ( بیش از 97 درصدشون ) یا فیک هستند یا های کپی …

        در نهایت از هر برندی که خواستی خرید کنی ، شماره سریال اورجینال ساخت موتور باید زیر ساعت و یا درون قاب حک شده باشه و این شماره سریال باید با شماره روی جعبه هم مطابقت داشته باشه و حتما قیمت دلاری ساعتت رو هم چک کن …

        موفق باشی …

        موافقم 3
        مخالفم 0
        1. Taha Ayoobi

          ۴ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (2260 ديدگاه)

          راستی، نمیدونم چرا بحث ساعت شد و نپرسیدم.

          یه چیزی که برای من خیلی سواله و سر درگمم میکنه، اینه که از کجا باید بفهمیم مثلا فلان ساعت اصله یا فیکه، خوبه یا بده.

          چون خیلی مدل ریخته تو بازار، مثلا اون میگه موتور ژاپن، اون میگه گرید A+++، اون میگه های کپی.

          اینا خیلی برام سواله که داستان چیه.

          در مورد سون فرایدی هم من اسمشو شنیده بودم ولی خیلی دنبالش نرفته بودم، الان که دیدم جالب بود به نظرم، به نظرم برند الکی نیست و میخواد موندگار باشه، چون هم قیمت نسبتا بالایی داره و هم سبک خودشو داره(اگه از سبک کسی دیگه کپی نکرده باشه)

          موافقم 2
          مخالفم 0
        2. ! i M α η δ υ α R

          ۴ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (1947 ديدگاه)

          طاها جان …

          توی ایران به احتمال 100 درصد هر چیزی که دیدی فیکه ، مگر این که با تبدیل قیمت ساعت به دلار خلافش ثابت بشه و شناسنامه کار روشن باشه ( که این در مورد 0.1 % از جنس های توی ایران صدق میکنه ) …

          مثلا امروز یه مدل ” اومگا ” رومی تونی اینجا به قیمت 800 میلیون تومن بخری و خاطر جمع باشی که فیک نیست اما به لحاظ ریالی ضرر کردی ، یعنی هر کسی می خواد جنس اصل بخره می ره اون ور که با تخفیف بخره و خاطرش جمع باشه که اورجینال خریده و تا کتف توی پاچه اش نرفته باشه …

          اما همون اومگا هم سفارش سوییسه ( تحت لیسانس ) و توی ژاپن اسمبل شده و موتورش ژاپنیه هر چند که روش حک میشه سوییس اما مثل مرد داره دروغ میگه …

          800 تومن هم پول دادی اما همه چیزه ساعتت ژاپنیه …

          در بهترین حالت حلال خوری ، ما 3 درجه بندی کیفی برای جنس fake داریم و 4 درجه بندی هم برای high copy …

          موتور سوییسی که توی ایران پیدا نمی کنی ( مگر بالای سه ، چهار میلیارد تومن که بعید می دونم پیدا بشه ) …

          90 درصد موتورها چینی هست …

          هر چه قیمت می ره بالاتر موتور ها ژاپن میشه …

          گرید A+++ یعنی 4 مرحله کیفی پایین تر از جنس اورجینال …

          در مورد سون فرایدی به دوستمون پویا هم گفتم من باشم هرگز از این برندهایی که معلوم نیست پدرش کیه / مادرش کیه خرید نمی کنم …

          من باشم یه اومکس 1500 دلاری می گیرم با خاطر جمع ، هم می دونم همه چیش توی ژاپن تولید شده ( تحت لیسانس سوییس ) و هم اصالت سویسی و قدمت داره و هم خدماتش و قطعاتش توی هر جایی پیدا میشه حتی توی ایران …

          یا ” موادو ” اگه پیدا کنم …

          موافقم 2
          مخالفم 0
        3. Taha Ayoobi

          ۴ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (2260 ديدگاه)

          دمت گرم واقعا، دیدم باز تر شد نسبت به مدل ها.

          بله موتور سوئیسی خیلی گرونه، به قول شما خود سوئیسی ها هم محدود موتور میزنن، همشون سفارشه.

          با این اوصاف الان یه ساعت خوب بخوای بگیری همون موتور ژاپن میشه دیگه؟
          که پایین تر از سوئیسی میشه.

          موافقم 2
          مخالفم 0
        4. ! i M α η δ υ α R

          ۴ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (1947 ديدگاه)

          آره طاها جان …

          موتور قطعا میشه ژاپن …

          از اینجا به بعد دیگه هر چقدر آدم هزینه کنه بحث میاد روی اینکه :

          برند مورد نظر ما تحت لیسانس سوییس باشه اما مونتاژ کشور های دیگه مثل چین یا تایوان و …. باشه …

          یا تحت لیسانس سوییس باشه ولی مونتاژ ژاپن باشه …

          یا در نهایت مونتاَژ خود سوییس باشه ….

          موافقم 2
          مخالفم 0
        5. Taha Ayoobi

          ۷ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (2260 ديدگاه)

          یکم دیر اومدم اینجا فک نکنم ببینی.
          خیلی ممنون واقعا خیلی اطلاعات مفیدی گیرم اومد.

          موافقم 1
          مخالفم 0
  7. ! i M α η δ υ α R

    ۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1947 ديدگاه)

    موتور توربیلون ( انگلیسی : Tourbillon ) یک چرخ‌دنگ ساعته که برای افزایش دقت اختراع و به ساعت اضافه شده …

    چرخ‌دنگ سازوکاری است که حرکت دورانی پیوسته را به حرکت گسسته تبدیل می‌کند …

    چرخ‌دنگ در واقع یک ساختار مکانیکی است ، این سیستم مکانیکی با ترکیب دو نیروی دورانی و خطی یک حرکت متناوب ایجاد می‌کند که با تغییر پارامترهای دو نیروی ورودی و و ابعاد اجزا ، میزان ضربان آن تعیین می‌گردد . این سیستم در ساعت‌های قدیمی برای ایجاد یک ضربان در یک ثانیه استفاده می‌شود . این سیستم به دما و لرزش وابسته بوده و خطا دارد .

    در ساعت‌های قدیمی انرژی این سیستم مکانیکی از نیروی جاذبه زمین ، شارژ یک فنر کششی یا پیچشی یا یک موتور الکتریکی تأمین می‌شود ، ولی میزان حرکت که مقدار گذشت زمان را نشان می­دهد ، وابسته به اندازه و ابعاد یک پاندول و یا چرخ دنده تعادل می‌باشد

    در هر یک از موارد فوق به‌طور معمول نمایش به صورت عقربه ای بوده و دقت آن وابستگی شدید به عوامل فیزیکی اطراف دارد . به عنوان مثال تغییر در دما ، اصطکاک و یا ضربه باعث خطا می‌شود .

    در ساعت‌های جدید سیستم نوسان ساز مکانیکی با یک کریستال کوارتز جایگزین شده‌است .

    توربیلون اختراع سویسی هاست اما breguet مخترع موتور توربیلون (گردباد) فرانسوی الاصل و زاده سویس بوده ( اجدادش از پناهنده های ” هیوگ نوت ” بودن که در پی آزار پروتستان ها در 1685 به سویس فرار کردند و پناه بردند ) …

    اختراع توربیلون یا گردباد به نام موتور توربیلون ، در 1795 م توسط نابغه فرانسوی – سوییسی ، آبراهام لویس بریگه ، انجام شد تا از تاثیر نیروی گرانش زمین بر ساعت های مکانیکی جیبی ( در حالت عمودی درون جیب و افقی روی میز ) جلوگیری کنه …

    بااختراع موتور توربیلون ، عوارض توربیلون دیگر باعث عقب افتادن یا جلو رفتن عقربه های ساعت نمی شد …

    موافقم 6
    مخالفم 1
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2460 ديدگاه)

      تلفظ درست توربیون هست چون واژه انگلیسی نیست
      انگلیسی زبان‌ها هم توربیون تلفظ می‌کنند اما املای فرانسه Tourbillon می نوسن
      در یوتیوب می تونید ویدئوهایی که توسط کارشناسان انگلیسی زبان از خودروی جدید بوگاتی منتشر شده ببینید

      موافقم 7
      مخالفم 0
      1. ! i M α η δ υ α R

        ۳ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (1947 ديدگاه)

        جناب اشتری ارادت …

        فرمایش شما به فرانسوی درسته و متین …

        ما پایه مون بریتیش ( کج ) جوش خورده میگیم توربیلون و گرنه نظر شما کاملا صحیحه …

        به فرانسوی میشه : توو قبیون “

        موافقم 2
        مخالفم 1
  8. Taha Ayoobi

    ۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2260 ديدگاه)

    جالبه

    موافقم 2
    مخالفم 0
  9. علیزاده

    ۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (213 ديدگاه)

    عاشق پشت آمپر توریبونم

    موافقم 2
    مخالفم 0
  10. ۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (4507 ديدگاه)

    توربیون نامالت صاحب شرکت بوگاتی است و او چون اورا دوست داشت این نام را انتخاب کرد تا باشد که رستگار شویم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. علی اکبر زینالی

    ۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (141 ديدگاه)

    با سلام؛ جالب بود.

    یا علی.

    موافقم 4
    مخالفم 1
  12. همایون

    ۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (623 ديدگاه)

    ساعت هم واسه خودش دنیای شگفت انگیزی داره و تفریح جذابی برای ثروتمندانه

    موافقم 2
    مخالفم 0
  13. سامان اذری

    ۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (3203 ديدگاه)

    کاش جای عقربه شمار و ساعت شمار عوض میشد
    یعنی ساعت شمار سرعت سنج بود و دقیقه شمار دور موتور

    چون همیشه عقربه ساعت شمار اروم حرکت میکنه و دقیقه شمار تند (یک دور دقیقه شمار مساپی با یک ساعت جلو رفتن ساعت)
    و اینجا هم دپر متور تند تند بالا میره ولی سرعت ارومتر

    موافقم 3
    مخالفم 0
  14. mhasadollahi

    ۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (45 ديدگاه)

    آخه چقدر زیبا، چقدر دقیق چقدرررر ظریف آدم واقعا باید ایستاده به احترام این مهندسی دست بزنه

    موافقم 3
    مخالفم 0
  15. محمد مهدی

    ۹ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (22 ديدگاه)

    لطفا یه مقاله هم با این عنوان منتشر کنید:
    کوییک چیست و چرا سایپا این نام را برای خودروی افسانه ای خود انتخاب کرده
    با تشکر 🥲

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا