مالکان بوگاتی، کونیگزگ و هنسی به این سوال پاسخ میدهند.
در لحظهای که این مقاله نگارش میشود، رکورد سریعترین خودروی تولید انبوه جهان در دستان بوگاتی شیرون سوپراسپرت ۳۰۰ پلاس است؛ خودرویی که توانست مرزهای سرعت را در هم بشکند و به رقم خیرهکننده ۴۹۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. حال مسئله این است که تولید شرون با معرفی جانشین آن یعنی توربیون متوقف شد. پس چرا برندهای دیگر برای شکستن این رکورد تلاش نمیکنند؟ چرا خود بوگاتی جانشین سریعتری را برای این ابرخودرو رونمایی کند؟
مصاحبه اخیر مجله تاپگیر با موسسان شرکتهای کونیگزگ و هنسی نشان میدهد که برای این انفعال، دلایلی موجه وجود دارد. «کریستین ون کونیگزگ»، مدیرعامل و بنیانگذار کونیگزگ، میگوید:
ما آیرودینامیک را داریم و درعین حال میدانیم که پیشرانه یکسو تاب گذر از سرعت ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت را نیز دارد. اما مسئله اصلی این است که تایر مقاوم و لازم برای انجام ایمن این تست وجود ندارد.
به نظر من اگر تایری را فقط برای رکوردشکنی تولید کنند هم فایدهای ندارد چون در آن صورت دیگر مشتری توان خرید آن را نخواهد داشت.
«من ریمک»، مدیرعامل برند بوگاتی-ریمک، هم با این دیدگاه موافق است و باور دارد که ساخت یک تایر تکتولیدی برای شکستن رکورد راه درستی نیست.
واقعا نمیتوانید این کار را انجام دهید چون زمانی که یک تایر خلق میشود، سرمایهگذاری پشت آن وجود دارد. شما هم میتوانید آن سرمایه را بین هزاران خودرویی که تولید میکنید پخش کنید.
او در ادامه بهشکلی نامحسوس به حداکثر سرعت ممکن بوگاتی توربیون اشاره میکند؛ خودرویی که در مقایسه با شیرون و بهخاطر بهبودهای مکانیکی و الکترونیکی، قدرتمندتر و سبکتر شده و حال ضریب پسای کمتری هم تولید میکند. راننده رکوردشکن بوگاتی و برنده مسابقه ۲۴ ساعتی لمان، «اندی والاس»، میگوید که درصورت درخواست بوگاتی برای یک رکوردشکنی تازه، او با کمال میل آن را قبول خواهد کرد. اما درصورت هماهنگی والاس و بوگاتی باز هم مانعی وجود خواهد داشت: آیا مسیری ایمن برای انجام این تست سرعت وجود دارد؟
«جان هنسی»، بنیانگذار تیونینگ و خودروسازی هنسی، میگوید:
ما باور داریم که تایرهای میشلین کاپ ۲R توانایی گذر از مرز ۳۰۰ مایل بر ساعت (۴۹۰ کیلومتر بر ساعت) را دارند. هر خودرو پارامتر نیروهای عمودی متفاوتی دارد و در بخشهای گوناگون، واکنش متفاوتی به فشار نشان میدهد. ما احتمالا تست خود را روی سیستم داینو هواپیمایی میشلین انجام دهیم تا مطمئن باشیم که تایرها از مرز سرعت ۳۰۰ مایل بر ساعت عبور میکنند.
مسئله اصلی ما محل انجام آزمایش است. جادهها کوتاهاند و ما را مجبور میکنند که آغاز داشته باشیم و خودرو را با شتاب اولیه بسیار بالا به حرکت درآوریم. همه این عملیات بههمراه ترمزگرفتن باید پیش از اتمام مسیر انجام شود. بنابراین اگر یکی از خودروهای ما بتواند از مرز ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت هم عبور کند، عملا جایی برای رسیدن به حداکثر سرعت خود ندارد.
میتوانیم از بزرگراههای بین شهری استفاده کنیم اما این کار خطر زیادی دارد. (مسیر) بسیار باریک است و ممکن است حیوانی در میانه تست از آن عبور کند.
هنسی با این جمله به رکوردشکنی کونیگزگ آگرا RS در سال ۲۰۱۷ اشاره میکند که در یک بزرگراه بسته در ایالت نوادای آمریکا انجام شد. هر چند تست این شرکت سوئدی بیخطر بود اما هنسی باور دارد که ریسک بالایی دارد.
اگر به بزرگراه فکر کنیم، تگزاس هم جای خوبی است. ما با این ایالت همکاری داشتهایم و آنها بزرگراههای جدید را در اختیارمان قرار دادهاند. اما باز هم مسئله عدمکنترل حیوانات وجود دارد. من با سرعت بیش از ۳۶۰ کیلومتر بر ساعت با پرندهها برخورد کردهام. مسئله کمی نیست اگر کسی به ۵۰۰ کیلومتربرساعت برسد؛ هر چند بوگاتی هم این کار را در یک جهت انجام داد. تست دوطرفه بهتر خواهد بود.
هماکنون بهجز برندهای بوگاتی، کونیگزگ و هنسی شرکتهای دیگر هم به تولید ابرخودروهای بسیار سریع مشغول هستند و قصد دارند در زمینههای مختلف رکوردشکنی کنند. برای مثال، خودروهای برقی بوگاتی-ریمک یعنی نورا و نورا R روی شتاب اولیه تمرکز دارند و در تلاش هستند تا رقیب اروپایی خود، پینینفارینا باتیستا، را بار دیگر کنار بگذارند. به نظر شما، این رقابت تا کجا ادامه خواهد داشت؟ آیا خودروهای تولید انبوه به سرعت ورای ۵۵۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا خواهند کرد؟
ممد ژانگولر
۱۴ مهر ۱۴۰۳میگن وقتی بالای ۵۰۰ کیلومتر بری میرسی به خدا . اینکه میگم شوخی نیستا
حتی تو سرعتهای بالای ۳۰۰کیلومتر بعد از ۲۰ دقیقه رانندگی آدرنالینی که مغز تولید میکنه شمارو میبره به خاطرات قدیمتون و صحنه های عجیبی میاد جلوی چشتون تا جایی که درد و تصادفو دیگه حس نمیکنید .
انالیز
۱۴ مهر ۱۴۰۳بطری رو بزار کنار
amirkhanzadeh
۱۴ مهر ۱۴۰۳دهنت زیبا 🤣🤣
جرمی کلارکسون
۱۴ مهر ۱۴۰۳واکنش صادقانه خلبانان اس ار 71 : ما خدایی ندیدیم
Amir Enzo
۱۴ مهر ۱۴۰۳دقیقا همین بحث ها هست که جلو گیری می کنه دیگه ، کوتاه بودن مسیر پیست یا استاندارد نبود تایر برای سرعت 500 تا
AMIN JAFARI
۱۴ مهر ۱۴۰۳ماشین برقی خیلی راحت تر ب این سرعت ها میرسند البته اگه باطری تموم نکنع
Cehx
۱۴ مهر ۱۴۰۳ببین کاری ندارم به جو دنیای ماشین و اینا ولی با منطق خودت و درگ های برقی ها کاملا این موضوع مشخصه که موتور بنزینی در سرعت بالاتر هم شتابش بهتره و هم تاپ اسپیدش بیشتره و صرفا شتاب اولیه اش کمتر از برقیه بعدشم بحث این پست اصلا موتور ماشین نیست موتور های بنزینی ای که به این سرعت برسند وجود داره اما پلتفرم و شرایط لازمش فراهم نیست وگرنه چند تا از خودرو ساز های نام برده شده در تئوری به 500 رسیدن
مازیار
۱۴ مهر ۱۴۰۳سرعت ۵۰۰ و بیشتر، به نسبت وقت و هزینهای که براش خرج میشه کم اهمیت ترین فاکتور هست
OM.01
۱۴ مهر ۱۴۰۳در سرعت ۴۸۰ تا ۶۴۰ کیلومتر در ساعت درگ آیرودینامیکی به فاکتور مهمی در تعیین میزان سرعت شما تبدیل میشود. برای اینکه بتوان در چنین سرعتهایی بر باد مخالف غلبه کرد نیروی زیادی لازم است. در یک نقطه درگ تلاش میکند سرعت خودرو را کاهش دهد و اندازه آن با نیروی لاستیکها برای حرکت رو به جلوی خودرو برابر خواهد شد. وقتی به این نقطه برسید دیگر نخواهید توانست سریعتر حرکت کنید و اینجا قدرت بیشتر پیشرانه اهمیتی نخواهد داشت. قدرت عظیم پیشرانه تنها باعث هرزگردی چرخها خواهد شد و سرعت خودرو را افزایش نخواهد داد. در این نقطه چیزی که نیاز دارید نیروی چسبندگی بیشتر لاستیکهاست. همهچیز به توازنی بینقص بین وزن، قدرت پیشرانه و آیرودینامیک بستگی دارد.
هرچند دستیابی به سرعت 300 مایل بر ساعت در دنیای خودروهای استاندارد چالش های خاص خودشو داره اما هرساله در دریاچه نمک بونویل هفته سرعت خودروهای LSR این سرعت رو فتح میکنن
ثبت سرعت فراتر از 200 و 250 مایل برای بل ایر 55 فوردهای 32 انواع ماسل کارهای که برای هفته سرعت بونویل طراحی شدن کاری نداره، اگه نتونن ثبت کنن یه جای کار ایراد داره😅
اونی که عشق سرعت داره هرسال تو دریاچه نمک بونویل هرسال رکوردهارو جابجا میکنه با عشق و علاقه دانش مهندسی که داره. 500 و 600 و 700 کیلومتر رو میبینه و جایزه هم میبره عشق هم میکنه
یا مثال خیلی نزدیک تر اون بنده خدا فورد GT مدل 2005 تیونینگ شده تونست 500 کیلومتر سرعت بره تو باند فرودگاه
مالکان بوگاتی کونیگزگ و ریماک واقعا از ماشین هاشون استفاده نمیکنن… واقعا استفاده نمیکنن. تاپ اسپید تو این برندها صرفا یه عددی هست که هیچوقت استفاده نمیشه
R@min
۱۴ مهر ۱۴۰۳جانی بومر با یه فورد جی تی تیون شده ۵۰۰ کیلومتر رد کرد بدون ادعا با دو تا توربو اضافه تازه ماشین روزمرشه !!! اینا ۲۰ ساله تو کفش موندن فقط میچاپن.
amir-mr
۱۴ مهر ۱۴۰۳پدال مقاله همین جانی بومر کار کرده بود
رفتم خوندمش چیزی که واسم جالب بود قدرت
ماشینه که ۲۷۰۰ اسب بخاره
ولی یک سوال از چه گیربکسی روی این ماشین
استفاده کرده؟!
JDM سابق
۱۴ مهر ۱۴۰۳یسری کمپانیها تو آمریکا هستن برای مصارف خیلی سنگین و گشتاور بالا قطعه تولید میکنن و یا حتی سفارش قطعه میگیرن
گیربکس هایی که انقدر قدرت تحمل میکنن معمولاً پاورگلاید، TH400 و سری 4L افترمارکت هستن
اینم یه 6 دنده کاستوم بیلد ترمک هست که شفت و دنده هارو از بیلت ساختن
تایراش هم نیتو هستن، همون برندی که دوج دیمن تایر تولید میکنه
Joker
۱۴ مهر ۱۴۰۳وقتی اینکاره نیستی دنبال بهونه ای🤣🤣🤣توربیون جوری رکورد رو میزنه که دیگه اینا تو رویا هم نتونن نزدیکش بشن،یکی نیست بگه مرتیکه کچل تو یه ماشین بساز که زیر ده ثانیه صفر تا صد رو پر کنه و آتیش نگیره ما قبولت دارین دیگه سرعت ۵۰۰ تا پیشکش😂فکر کن چند میلیون دلار پول ماشین بدی بعد یه جی کلاس پشت چراغ قرمز دودت کنه 🤣🤣🤣🤣
Scuderia Ferrari
۱۴ مهر ۱۴۰۳میلیون ها دلار هزینه میکنی تا از مرز ۵۰۰km عبور کنی ولی لاستیکی برای رکوردزنی پیدا نمیشه و همونجا متوقف میشی و بحث تئوری میاد وسط
با این همه حال بوگاتی رو بیشتر از کوئنیگ زگ و هنسی قبول دارم چون اون احساس آرامش در سرعت های بالا خیلی مهمه
یوسف
۱۴ مهر ۱۴۰۳توی سرعت 250 تا 280 همه چیز خیلی سریع اتفاف میافته. حتی زمان پلک زدن هم میتونه یه اتفاق بیافته….. واقعا کار هر کسی نیست
چه بزسه به سرعت 500 تا……
JaMsHiD-B
۱۴ مهر ۱۴۰۳دلیل قانع کننده ای برای سرمایه گذاری اونم برای رکورد تاپ اسپید که لاستیک و مهندسی آیرودینامیک و چسبندگی لازم رو نیاز داره وجود نداره . به بیشتر از این سرعت هم نیاز نیست
حسن
۱۴ مهر ۱۴۰۳دنیا جای امتحانه دیگه دارن زورشون را میزنن
بوگاتی با لاستیک سفارشی یک طرفه 490 تا را زد و اون لاستیک توی بازار وجود نداره
حسن
۱۴ مهر ۱۴۰۳از نظر من بحث سرعت برای بوگاتی تمام شده است مهمترین مبحث در این مقوله وزنه وزن بیشتر گرمای بیشتر و از هم پاشیدن لاستیک محتمل تره
تنها خودروهایی که برای سرعت باقی مونده کونیک و هنسی هستن که مث بوگاتی خیلی سنگین نیستن و محدودیت ندارن
یعنی با لاستیک عادی بوگاتی 430 تا رفته با لاستیک سفارشی 490 اینا با لاستیک عادی میتونن 490 را بزنن چون وزن بسیار کمتری دارن 2 تن مقابل 1400 کیلو
شکیبا
۱۴ مهر ۱۴۰۳احتمالا با این سرعت پیشرفت تکنولوژی این اخرین رکورد هایی هست که توسط انسان با اتوموبیل جابجا میشه با ساخت سیستم ضد جاذبه و حذف چرخ و اصطکاک لاستیک ها مردم صد سال دیگه با سرعت صوت میرن شمال و برمیگردن