بوگاتیکونیگ‌زگ

چرا ابرخودروسازان هنوز از مرز 490 کیلومتربرساعت عبور نکرده‌اند؟

مالکان بوگاتی، کونیگزگ و هنسی به این سوال پاسخ می‌دهند.

در لحظه‌ای که این مقاله نگارش می‌شود، رکورد سریع‌ترین خودروی تولید انبوه جهان در دستان بوگاتی شیرون سوپراسپرت ۳۰۰ پلاس است؛ خودرویی که توانست مرزهای سرعت را در هم بشکند و به رقم خیره‌کننده ۴۹۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. حال مسئله این است که تولید شرون با معرفی جانشین آن یعنی توربیون متوقف شد. پس چرا برندهای دیگر برای شکستن این رکورد تلاش نمی‌کنند؟ چرا خود بوگاتی جانشین سریع‌تری را برای این ابرخودرو رونمایی کند؟

مصاحبه اخیر مجله تاپ‌گیر با موسسان شرکت‌های کونیگ‌زگ و هنسی نشان می‌دهد که برای این انفعال، دلایلی موجه وجود دارد. «کریستین ون کونیگزگ»، مدیرعامل و بنیان‌گذار کونیگزگ، می‌گوید:

ما آیرودینامیک را داریم و درعین حال می‌دانیم که پیشرانه یکسو تاب گذر از سرعت ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت را نیز دارد. اما مسئله اصلی این است که تایر مقاوم و لازم برای انجام ایمن این تست وجود ندارد.

به نظر من اگر تایری را فقط برای رکوردشکنی تولید کنند هم فایده‌ای ندارد چون در آن صورت دیگر مشتری توان خرید آن را نخواهد داشت.

«من ریمک»، مدیرعامل برند بوگاتی-ریمک، هم با این دیدگاه موافق است و باور دارد که ساخت یک تایر تک‌تولیدی برای شکستن رکورد راه درستی نیست.

واقعا نمی‌توانید این کار را انجام دهید چون زمانی که یک تایر خلق می‌شود، سرمایه‌گذاری پشت آن وجود دارد. شما هم می‌توانید آن سرمایه را بین هزاران خودرویی که تولید می‌کنید پخش کنید.

او در ادامه به‌شکلی نامحسوس به حداکثر سرعت ممکن بوگاتی توربیون اشاره می‌کند؛ خودرویی که در مقایسه با شیرون و به‌خاطر بهبودهای مکانیکی و الکترونیکی، قدرتمندتر و سبک‌تر شده و حال ضریب پسای کمتری هم تولید می‌کند. راننده رکوردشکن بوگاتی و برنده مسابقه ۲۴ ساعتی لمان، «اندی والاس»، می‌گوید که درصورت درخواست بوگاتی برای یک رکوردشکنی تازه، او با کمال میل آن را قبول خواهد کرد. اما درصورت هماهنگی والاس و بوگاتی باز هم مانعی وجود خواهد داشت: آیا مسیری ایمن برای انجام این تست سرعت وجود دارد؟

«جان هنسی»، بنیان‌گذار تیونینگ و خودروسازی هنسی، می‌گوید:

ما باور داریم که تایرهای میشلین کاپ ۲R توانایی گذر از مرز ۳۰۰ مایل بر ساعت (۴۹۰ کیلومتر بر ساعت) را دارند. هر خودرو پارامتر نیروهای عمودی متفاوتی دارد و در بخش‌های گوناگون، واکنش متفاوتی به فشار نشان می‌دهد. ما احتمالا تست خود را روی سیستم داینو هواپیمایی میشلین انجام دهیم تا مطمئن باشیم که تایرها از مرز سرعت ۳۰۰ مایل بر ساعت عبور می‌کنند.

مسئله اصلی ما محل انجام آزمایش است. جاده‌ها کوتاه‌اند و ما را مجبور می‌کنند که آغاز داشته باشیم و خودرو را با شتاب اولیه بسیار بالا به حرکت درآوریم. همه این عملیات به‌همراه ترمزگرفتن باید پیش از اتمام مسیر انجام شود. بنابراین اگر یکی از خودروهای ما بتواند از مرز ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت هم عبور کند، عملا جایی برای رسیدن به حداکثر سرعت خود ندارد.

می‌توانیم از بزرگ‌راه‌های بین شهری استفاده کنیم اما این کار خطر زیادی دارد. (مسیر) بسیار باریک است و ممکن است حیوانی در میانه تست از آن عبور کند.

هنسی با این جمله به رکوردشکنی کونیگزگ آگرا RS در سال ۲۰۱۷ اشاره می‌کند که در یک بزرگ‌راه بسته در ایالت نوادای آمریکا انجام شد. هر چند تست این شرکت سوئدی بی‌خطر بود اما هنسی باور دارد که ریسک بالایی دارد.

اگر به بزرگراه فکر کنیم، تگزاس هم جای خوبی است. ما با این ایالت همکاری داشته‌ایم و آن‌ها بزرگراه‌های جدید را در اختیارمان قرار داده‌اند. اما باز هم مسئله عدم‌کنترل حیوانات وجود دارد. من با سرعت بیش از ۳۶۰ کیلومتر بر ساعت با پرنده‌ها برخورد کرده‌ام. مسئله کمی نیست اگر کسی به ۵۰۰ کیلومتربرساعت برسد؛ هر چند بوگاتی هم این کار را در یک جهت انجام داد. تست دوطرفه بهتر خواهد بود.

ریمک نورا R

هم‌اکنون به‌جز برندهای بوگاتی، کونیگزگ و هنسی شرکت‌های دیگر هم به تولید ابرخودروهای بسیار سریع مشغول هستند و قصد دارند در زمینه‌های مختلف رکوردشکنی کنند. برای مثال، خودروهای برقی بوگاتی-ریمک یعنی نورا و نورا R روی شتاب اولیه تمرکز دارند و در تلاش هستند تا رقیب اروپایی خود، پینین‌فارینا باتیستا، را بار دیگر کنار بگذارند. به نظر شما، این رقابت تا کجا ادامه خواهد داشت؟ آیا خودروهای تولید انبوه به سرعت ورای ۵۵۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا خواهند کرد؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۵ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. ممد ژانگولر

    ۱۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (4038 ديدگاه)

    میگن وقتی بالای ۵۰۰ کیلومتر بری میرسی به خدا . اینکه میگم شوخی نیستا
    حتی تو سرعتهای بالای ۳۰۰کیلومتر بعد از ۲۰ دقیقه رانندگی آدرنالینی که مغز تولید میکنه شمارو میبره به خاطرات قدیمتون و صحنه های عجیبی میاد جلوی چشتون تا جایی که درد و تصادفو دیگه حس نمیکنید .

    موافقم 9
    مخالفم 23
    1. انالیز

      ۱۴ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (513 ديدگاه)

      بطری رو بزار کنار

      موافقم 39
      مخالفم 1
      1. amirkhanzadeh

        ۱۴ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (618 ديدگاه)

        دهنت زیبا 🤣🤣

    2. جرمی کلارکسون

      ۱۴ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (752 ديدگاه)

      واکنش صادقانه خلبانان اس ار 71 : ما خدایی ندیدیم

      موافقم 13
      مخالفم 1
  2. Amir Enzo

    ۱۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (56 ديدگاه)

    دقیقا همین بحث ها هست که جلو گیری می کنه دیگه ، کوتاه بودن مسیر پیست یا استاندارد نبود تایر برای سرعت 500 تا

    موافقم 11
    مخالفم 2
  3. AMIN JAFARI

    ۱۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (149 ديدگاه)

    ماشین برقی خیلی راحت تر ب این سرعت ها میرسند البته اگه باطری تموم نکنع

    موافقم 6
    مخالفم 24
    1. Cehx

      ۱۴ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (17 ديدگاه)

      ببین کاری ندارم به جو دنیای ماشین و اینا ولی با منطق خودت و درگ های برقی ها کاملا این موضوع مشخصه که موتور بنزینی در سرعت بالاتر هم شتابش بهتره و هم تاپ اسپیدش بیشتره و صرفا شتاب اولیه اش کمتر از برقیه بعدشم بحث این پست اصلا موتور ماشین نیست موتور های بنزینی ای که به این سرعت برسند وجود داره اما پلتفرم و شرایط لازمش فراهم نیست وگرنه چند تا از خودرو ساز های نام برده شده در تئوری به 500 رسیدن

  4. مازیار

    ۱۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (3200 ديدگاه)

    سرعت ۵۰۰ و بیشتر، به نسبت وقت و هزینه‌ای که براش خرج میشه کم اهمیت ترین فاکتور هست

    موافقم 12
    مخالفم 2
  5. OM.01

    ۱۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (523 ديدگاه)

    در سرعت ۴۸۰ تا ۶۴۰ کیلومتر در ساعت درگ آیرودینامیکی به فاکتور مهمی در تعیین میزان سرعت شما تبدیل می‌شود. برای اینکه بتوان در چنین سرعت‌هایی بر باد مخالف غلبه کرد نیروی زیادی لازم است. در یک نقطه درگ تلاش می‌کند سرعت خودرو را کاهش دهد و اندازه آن با نیروی لاستیک‌ها برای حرکت رو به جلوی خودرو برابر خواهد شد. وقتی به این نقطه برسید دیگر نخواهید توانست سریع‌تر حرکت کنید و اینجا قدرت بیشتر پیشرانه اهمیتی نخواهد داشت. قدرت عظیم پیشرانه تنها باعث هرزگردی چرخ‌ها خواهد شد و سرعت خودرو را افزایش نخواهد داد. در این نقطه چیزی که نیاز دارید نیروی چسبندگی بیشتر لاستیک‌هاست. همه‌چیز به توازنی بی‌نقص بین وزن، قدرت پیشرانه و آیرودینامیک بستگی دارد.

    هرچند دستیابی به سرعت 300 مایل بر ساعت در دنیای خودروهای استاندارد چالش های خاص خودشو داره اما هرساله در دریاچه نمک بونویل هفته سرعت خودروهای LSR این سرعت رو فتح میکنن
    ثبت سرعت فراتر از 200 و 250 مایل برای بل ایر 55 فوردهای 32 انواع ماسل کارهای که برای هفته سرعت بونویل طراحی شدن کاری نداره، اگه نتونن ثبت کنن یه جای کار ایراد داره😅

    اونی که عشق سرعت داره هرسال تو دریاچه نمک بونویل هرسال رکوردهارو جابجا میکنه با عشق و علاقه دانش مهندسی که داره. 500 و 600 و 700 کیلومتر رو میبینه و جایزه هم میبره عشق هم میکنه
    یا مثال خیلی نزدیک تر اون بنده خدا فورد GT مدل 2005 تیونینگ شده تونست 500 کیلومتر سرعت بره تو باند فرودگاه

    مالکان بوگاتی کونیگزگ و ریماک واقعا از ماشین هاشون استفاده نمیکنن… واقعا استفاده نمیکنن. تاپ اسپید تو این برندها صرفا یه عددی هست که هیچوقت استفاده نمیشه

    موافقم 14
    1. R@min

      ۱۴ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (2013 ديدگاه)

      جانی بومر با یه فورد جی تی تیون شده ۵۰۰ کیلومتر رد کرد بدون ادعا با دو تا توربو اضافه تازه ماشین روزمرشه !!! اینا ۲۰ ساله تو کفش موندن فقط میچاپن.

      موافقم 11
      مخالفم 5
      1. amir-mr

        ۱۴ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (385 ديدگاه)

        پدال مقاله همین جانی بومر کار کرده بود
        رفتم خوندمش چیزی که واسم جالب بود قدرت
        ماشینه که ۲۷۰۰ اسب بخاره
        ولی یک سوال از چه گیربکسی روی این ماشین
        استفاده کرده؟!

        1. JDM سابق

          ۱۴ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (625 ديدگاه)

          یسری کمپانی‌ها تو آمریکا هستن برای مصارف خیلی سنگین و گشتاور بالا قطعه تولید میکنن و یا حتی سفارش قطعه میگیرن
          گیربکس هایی که انقدر قدرت تحمل میکنن معمولاً پاورگلاید، TH400 و سری 4L افترمارکت هستن
          اینم یه 6 دنده کاستوم بیلد ترمک هست که شفت و دنده هارو از بیلت ساختن
          تایراش هم نیتو هستن، همون برندی که دوج دیمن تایر تولید می‌کنه

  6. Joker

    ۱۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (597 ديدگاه)

    وقتی اینکاره نیستی دنبال بهونه ای🤣🤣🤣توربیون جوری رکورد رو میزنه که دیگه اینا تو رویا هم نتونن نزدیکش بشن،یکی نیست بگه مرتیکه کچل تو یه ماشین بساز که زیر ده ثانیه صفر تا صد رو پر کنه و آتیش نگیره ما قبولت دارین دیگه سرعت ۵۰۰ تا پیشکش😂فکر کن چند میلیون دلار پول ماشین بدی بعد یه جی کلاس پشت چراغ قرمز دودت کنه 🤣🤣🤣🤣

    موافقم 8
    مخالفم 14
  7. Scuderia Ferrari

    ۱۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (4015 ديدگاه)

    میلیون ها دلار هزینه میکنی تا از مرز ۵۰۰km عبور کنی ولی لاستیکی برای رکوردزنی پیدا نمیشه و همونجا متوقف میشی و بحث تئوری میاد وسط
    با این همه حال بوگاتی رو بیشتر از کوئنیگ زگ و هنسی قبول دارم چون اون احساس آرامش در سرعت های بالا خیلی مهمه

    موافقم 17
    مخالفم 2
  8. یوسف

    ۱۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1029 ديدگاه)

    توی سرعت 250 تا 280 همه چیز خیلی سریع اتفاف میافته. حتی زمان پلک زدن هم میتونه یه اتفاق بیافته….. واقعا کار هر کسی نیست
    چه بزسه به سرعت 500 تا……

    موافقم 5
    مخالفم 1
  9. JaMsHiD-B

    ۱۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2485 ديدگاه)

    دلیل قانع کننده ای برای سرمایه گذاری اونم برای رکورد تاپ اسپید که لاستیک و مهندسی آیرودینامیک و چسبندگی لازم رو نیاز داره وجود نداره . به بیشتر از این سرعت هم نیاز نیست

  10. حسن

    ۱۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1963 ديدگاه)

    دنیا جای امتحانه دیگه دارن زورشون را میزنن
    بوگاتی با لاستیک سفارشی یک طرفه 490 تا را زد و اون لاستیک توی بازار وجود نداره

  11. حسن

    ۱۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1963 ديدگاه)

    از نظر من بحث سرعت برای بوگاتی تمام شده است مهمترین مبحث در این مقوله وزنه وزن بیشتر گرمای بیشتر و از هم پاشیدن لاستیک محتمل تره
    تنها خودروهایی که برای سرعت باقی مونده کونیک و هنسی هستن که مث بوگاتی خیلی سنگین نیستن و محدودیت ندارن
    یعنی با لاستیک عادی بوگاتی 430 تا رفته با لاستیک سفارشی 490 اینا با لاستیک عادی میتونن 490 را بزنن چون وزن بسیار کمتری دارن 2 تن مقابل 1400 کیلو

    موافقم 2
    مخالفم 2
  12. شکیبا

    ۱۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (38 ديدگاه)

    احتمالا با این سرعت پیشرفت تکنولوژی این اخرین رکورد هایی هست که توسط انسان با اتوموبیل جابجا میشه با ساخت سیستم ضد جاذبه و حذف چرخ و اصطکاک لاستیک ها مردم صد سال دیگه با سرعت صوت میرن شمال و برمیگردن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا