افرادی که خواهان یک خودروی پیست محور هستند معمولاً روی وزن پایین، توازن کلی و هندلینگی بسیار خوب تمرکز میکنند؛ و اگرچه بوگاتی شیرون یک هایپرکار فوقالعاده است اما وزن چندان پایینی نداشته و در پیچها نیز عملکرد درخشانی بر جای نمیگذارد؛ اما بوگاتی با تولید نسخه شیرون پور اسپورت نشان داد که میخواهد این موضوع را تغییر دهد.
پور اسپورت تغییرات زیادی نسبت به نسخه استاندارد شیرون داشته تا به این ترتیب بتواند از نظر هندلینگ حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشد. در عملی که غیرعادی جلوه میکند، حداکثر سرعت این خودرو نسبت به شیرون کمتر شده اما خب این برای تولید یک خودروی اسپورت، تیزتر و متوازنتر بوده است.
در این نوشتار میخواهیم ۱۰ نمونه از مهمترین جنبههای این خودرو را بازگو کنیم. با ما همراه باشید.
- کمبر منفی ۲.۵ درجهای
هر چهار چرخ این خودرو از کمبر منفی ۲.۵ درجهای نسبت به شیرون استاندارد برخوردار هستند به این معنی که بالای هر چرخ نسبت به پایین آن اندکی تو رفته تا به این ترتیب پرفورمنس خودرو در عبور از پیچها بهبود یابد. اگرچه عملکرد خودرو در خط مستقیم اندکی تحت تأثیر قرار گرفته اما از آنجایی که پور اسپورت یک محصول پیست محور است بنابراین این موضوع ارزشش را داشته است.
- تنظیمات سفت تر سیستم تعلیق
فنرهای پور اسپورت ۳۳ درصد سفت تر شدهاند. بوگاتی مدعی است این کار با تستهای زیاد انجام شده و دامپرهای فعال میتوانند تنها در عرض ۶ میلیثانیه به سطح جاده پاسخ دهند. کمبر منفی یاد شده به همراه فنرهای سفت تر نیازمند بازطراحی جدیدی بودهاند که این کار با استفاده از شبیهسازی رایانهای و به منظور بررسی ۱۷ نوع طراحی گوناگون انجام شده است.
- لاستیکهایی ویژه
لاستیکهای میشلین یکبار دیگر در شیرون خودنمایی میکنند اما نمونههای پایلوت اسپورت کاپ ۲ R بکار رفته در مدل پور اسپورت دارای ترکیبات لاستیکی ویژه و نرمتر هستند که باعث افزایش ۱۰ درصدی چسبندگی جانبی میشوند.
- حداکثر سرعت پایینتر (۳۵۰ کیلومتر در ساعت)
اگرچه شیرون استاندارد سقف سرعت ۴۲۰ کیلومتر در ساعتی دارد اما حداکثر سرعت پور اسپورت تنها به ۳۵۰ کیلومتر در ساعت محدود شده است. دلیل این امر لاستیکهای چسبناکی هستند که نمیتوانند در سرعتهای بسیار بالا عملکرد خوبی داشته باشند. البته مزیت این کار هم کشش و هندلینگ بهتر است. شاید شیرون استاندارد سرعت بالایی داشته باشد اما پور اسپورت چسبندگی بهتری دارد.
- نسبتهای دنده کوتاهتر
نسبت هر دنده در گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه این خودرو ۱۵ درصد کاهش یافته تا این امر تضمین کننده شتاب و پاسخ بهتر در پیچها باشد. نتیجه این کار نیز ثبت شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۲.۳ ثانیهای است که بهبود ۰.۱ ثانیهای را نشان میدهد. همچنین رسیدن از سرعت ۶۰ به ۱۲۰ کیلومتر در ساعت در دنده شش تنها به ۴.۴ ثانیه زمان نیاز دارد که بهبود ۳ ثانیهای را نشان میدهد.
- افزایش ۲۰۰ واحدی ردلاین
ردلاین ۷۰۰۰ دور در دقیقه پیشرانه شیرون پور اسپورت ۲۰۰ واحد بیشتر از نسخه استاندارد شیرون است. همچنین پیشرانه ۱۶ سیلندر کواد توربوی بکار رفته در این خودرو قدرت ۱۵۰۰ اسبی را بین دورهای ۶۷۰۰ تا ۶۹۰۰ تولید میکند که آنهم گستردهتر شده است. افزایش ردلاین به همراه کاهش نسبت دندهها باعث ایجاد نقطهای بهینه در زمان تعویض دندهها شده است.
- افزایش داون فورس
یک بال عقب ثابت در پور اسپورت وجود دارد که هم وزن کمتری داشته و هم باعث افزایش داون فورس میشود. این پکیج آئرودینامیک شامل دیفیوزر عقب متفاوت نیز هست که آنهم به بهبود داون فورس کمک میکند. به این مجموعه باید اسپلیتر جلوی بزرگ، ورودی هوای پهنتر، قوس چرخ های تهویه دار و کاهش ارتفاع خودرو را اضافه کرد.
- رینگهای منیزیمی سبکوزن
رینگهای خاص شیرون پور اسپورت ۴ کیلوگرم سبکتر بوده و از طراحی ویژه و منیزیم در ساختار خود سود میبرند. همچنین این رینگهای آئرودینامیک باعث عبور بهتر هوا از زیر خودرو شده و در افزایش داون فورس تولیدی نقش دارند.
- حالت رانندگی خاص ESC-Sport+
علاوه بر حالتهای رانندگی EB، اتوبان و هندلینگ موجود در شیرون، نسخه پور اسپورت حالت ESC-Sport+ را نیز به مجموعه اضافه کرده است. این حالت باعث میشود راننده کنترل بهتری روی خودرو و دریفت و لغزش داشته و دخالت کمتری را از سمت سیستمهای کنترل پایداری تجربه کند. بوگاتی میگوید توسعه این حالت برای مهندسان کار سختی بوده زیرا گشتاور تولیدی پیشرانه ۱۶۰۰ نیوتون متر است.
- قیمت بالاتر
با بهای ۳,۵۹۹,۰۰۰ دلاری، بوگاتی شیرون پور اسپورت ۶۰۹ هزار دلار گرانتر از نسخه پایه شیرون است. این یک افزایش قیمت قابلتوجه محسوب میشود اما معتقدیم این افزایش قیمت ارزشش را دارد زیرا با یک سوپر استار در پیست روبرو هستیم. همچنین پور اسپورت تنها به تعداد ۶۰ دستگاه تولید خواهد شد و میتوان آن را جزو غیرعادیترین محصولات بوگاتی دانست.
ممد ژانگولر
۳۱ خرداد ۱۳۹۹چقدر زیبا و خاصه
یک اثر هنری که هر چی بگذره گرون تر و با ارزشتر میشه
zeg
۳۱ خرداد ۱۳۹۹بوگاتی هر چقدر زور بزنه به پای کوئنیگ زگ نمیرسه، فقط داره پول یامفت میگیزه!
ممد ژانگولر
۳۱ خرداد ۱۳۹۹داداش زگ
این دوتا دو خودروی متفاوت هستن
کسی که بوگاتی میخره لولش با زگ خر خیلی فرق میکنه
بوگاتی یک ماشین هایپر کار اسپورت کلاسیکه و کاملا سواری نرم تر و راحت تری داره و هر کسی توان خریدشو نداره
zeg
۳۱ خرداد ۱۳۹۹بایدم فرق داشته باشه، چون بوگاتی خر به عمق هایپریت پی نبرده وگرنه کوئنیگ زگ رو ول نمیکرد و بوگاتی بخره
Saeed
۱ تیر ۱۳۹۹این داشمون خیلی جوگیره ولش
ولی خدایی زگ خر؟
ناراحتم کردی داداش:(
ایمان جباری
۳۱ خرداد ۱۳۹۹هیچی برام مثل شیرون استاندارد نمیشه
با اون ابهتی که داره پادشاه هایپر کارهاست
SRT
۱ تیر ۱۳۹۹ولی من میگم هیچی ویرون نمیشه(:
MehdiTurbo
۳۱ خرداد ۱۳۹۹بوگاتی این مدت یه کارایی کرده حسم بهش بد شده به خودروهاش نه ها ولی به خودش چرا همش حس میکنم دنبال پول چاپیدن رفتم امریکا بوگاتی نمیخرم.
CherronPLUS
۳۱ خرداد ۱۳۹۹ای وای
آیا سقوط سهام بوگاتی و فلکس واگن در پیش است?
NAVID۰۰۹۸
۳۱ خرداد ۱۳۹۹احتمالاً خیلی ظاهر بین هستم که بجای این ۱۰ نکته ، مُدام حواسم به عکسها و رُخ این اعجوبه پرت میشد که هرچی خوانده بودم را پَراند .
یه تبریک هم بگیم به مانی خوشبین که چهارمین بوگاتیش هم خرید ، البته خریدش جالب بود که بیشتر انگاری آبنبات چوبی خرید کرده تا ماشین .
آرش
۱۱ تیر ۱۳۹۹خیلی زیبا و پر ابهت
وقتی میبینمش تمام تکنولوژی خالص
رو با تمام وجود حس میکنم
ای کاش میشد
یه نفر بیاد و اینو میداد بهم
تا یه روز باهاش رانندگی کنم
تا دیگه نتونم تو هیچ ماشین دیگه ای بشینم
مطمئنن هرکی پای این بشینه
قید ۹۰ درصد ماشینای دیگه رو میزنه
شاهکار مهندسی….
MASIHA
۳۱ خرداد ۱۳۹۹کمبر چرخاش جالب بود.
احساس میکنم با روی کار اومدن شرکتایی مث کوئنیگزگ و… بوگاتی اون ابهتی که قبلا داشت رو از دست داده.
عشق بوگاتی
۲۰ اسفند ۱۳۹۹داشMASIHA کونیک زگ خودشو بکشه نمیتونه به پای بوگاتی برسه
دانیال روشنی
۳۱ خرداد ۱۳۹۹باید ببینیم گرونترین خودروی پیست محور حال حاضر دنیا ، چه عملکردی رو داره.
وزن زیادی کم نشده و در حد یه رژیم لاغری برای یک انسانه (۱۹ کیلو گرم). ولی مهمترین تغییرش میتونه ضریب دنده باشه . با توجه به قدرتش دنده های کمی داره .
در کل بعید میدونم حتی رکورد اوراکان پرفورمانته رو بتونه بزنه
آریا ماشین
۳۱ خرداد ۱۳۹۹یه ماشین ۱۹۰۰ کیلویی هیچ وقت ماشین پیست نیست
حتی نمیتونه جلو آگرا rs و ONE:1 کمر راست کنه چه برسه به رگرا و جسکو
حتی امثال هنسی ونوم gt و f5 و ssc تواتارا از این ماشین سریع ترن بی شک
چرا باید پول یه لامبورگینی آونتادور SV و هوندا NSX رو بیشتر بدی برا چند تا تغییر جزئی؟
سینا BMW
۱ تیر ۱۳۹۹اگه اینطوریه ، اصلا چرا باید سوپرماشین خرید درحالی که تیبا ۲ نسبت قدرت به قیمتش خیلی بهتره???
اصلا چرا باید پول برای ماشین داد در حالی که میشه با موتور سیکلت ارزون تر رفت?
موتور سیکلت چرا درحالی که با پول کمتر میشه یه دوچرخه خرید،?
اصلا چرا باید با دوچرخه رفت در حالی که میشه با پای پیاده رفت??
اصلا چرا باید به جایی بریم مگه نمیگیم بهترین جای دنیا خونه خود آدمه?
قیمت همه چیز رو تعیین نمیکنه، کسی که اینو میخره برای سرمایه گذاری و فروختن گرونتره و سود زیاده
Nikzad
۳۱ خرداد ۱۳۹۹واقعا هرچی به طراحی این ماشین دقت کنی بازم که هی نگاه میکنی میبینی چیز جدیدتر داره حالا علاوه بر اون کابین نابش و پرفورمنس عالی. بازم دارم میگم برای دوستان که دور موتور و ردلاین بیشتر ملاک نیستش. ماشینی که ۸تارو پر نمیکنه دلیل این نیست که به درد نمیخوره
(suan chwan)امینMAF
۱ تیر ۱۳۹۹شیرون هرچند یه ماشین جذاب و خوبه
اما اگه از دیدگاه راننده ببینی
داخل شیرون که میشینی میبینی که خیلی خالیو عجیبه داشبوردش
برای همین لذتی که تو نشستن داخل ویرون هستو نداره
همه چی که سرعتو قدرتو گشتاور نیس که
کسی که یه همچین ماشینیو میخره دوس داره لذت ببره از سواریشو از اینهمه پولی که داده.
آرش
۱۱ تیر ۱۳۹۹جالبه
خود شما اگه یه بار پشت شیرون بشینی
میخوام بدونم دقیقا چه مدت بعدش پیاده میشی
بازم مثل همیشه
آرمین
۲ تیر ۱۳۹۹یکی از دوستام چند سال پیش چند دقیقه داخل یه ویرون که پارک بوده نشسته.میگه واقعا هیچ چیز چشم گیری نداره که متحیرت کنه غیر از کیفیت ساخت لوازم داخلی که میگفت بی نظیره.اگه اشتباه نکنم صاحب ماشین گفت تعویض روغن ماشین 1 روز زمان میبره و هزینه خیلی وحشتناک.البته کسی که اینجور ماشینا داره فکر هزینشون نیست.