بوگاتیهفته نامه

بوگاتی شیرون چگونه ساخته می‌شود؟!

نگاهی به خط تولید یکی از پیچیده‌ترین خودروهای دنیا…

توریست‌های مجارستانی از دیدن لامبورگینی کانتاش، فراری F50 و بوگاتی ویرون سیر نمی‌شوند. البته با این استثنا که آخری خودرویی ایتالیایی نیست. مؤسس شرکت بوگاتی آقای اتوره بوگاتی در میلان ایتالیا به دنیا آمد اما همه خودروهایی که او طراحی کرد در شهری به نام مولشایم متولد شدند. این سنت امروزه نیز ادامه یافت و شیرون جدیدترین محصول این شرکت است که از زمان معرفی تاکنون سر و صدای زیادی به پا کرده است.


بوگاتی کارخانه خود را “کارگاه هنری” می‌نامد. فرایند تولید این خودرو فقط متکی به دست انسان بوده و هیچ الگوریتم یا نرم‌افزاری در کار نیست. حتی یک ربات تنها نیز در داخل کارخانه دیده نمی‌شود. این موضوع برای شرکتی که قطعات خود را نمی‌سازد کمک حال است. همه‌چیز از تأمین‌کنندگان اروپایی گرفته می‌شود.


مونوکوک فیبر کربنی شیرون محصول دالارا است، کالیپرهای ترمز را AP ریسینگ می‌سازد و صندلی‌ها نیز محصول تأمین‌کننده معروف اسپارکو است. مکانیک‌های بسیار باتجربه بوگاتی حدود یک هفته را صرف مونتاژ پیشرانه ۱۶ سیلندر کوادتوربو می‌کنند. این قلب آهنین در تأسیسات خاص گروه فولکس‌واگن ساخته می‌شود. بوگاتی قطعات موردنیاز برای ساخت شیرون را حدود سه ماه پیش از شروع تولید سفارش می‌دهد.


شیرون در کارگاه هنری ۱۲ جایگاه را پشت سر می‌گذارد. اولین قدم در فرایند تولید شامل تبدیل پیشرانه و گیربکس به یک واحد تنها بوده و البته مورد دیگر نیز مونتاژ ساب فریم جلو است. کارکنان شرکت سپس مونوکوک را در جای خود قرار داده و بخش عقبی را با استفاده از ۱۴ پیچ تیتانیومی در جای خود نصب می‌کنند. شاسی پس از حدود یک هفته کار آماده شده است. خودرو سپس به جایگاه دیگری رفته و روغن، مایع خنک‌کننده روغن ترمز و اولین سوخت بنزین را دریافت می‌کند.


سپس شیرون روی داینامومتر قرار گرفته و تا سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت رانده می‌شود. رئیس فرایند تولید آقای کریستوف پیچون می‌گوید بوگاتی باید داینامومتر جدیدی را که قادر به هماهنگی با قدرت و گشتاور فوق‌العاده شیرون است سفارش دهد زیرا این داینامومتر برای ویرون بکار می‌رفت و هم‌اکنون نمی‌تواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد. بوگاتی الکتریسیته اضافی را در زمان تست شیرون به دست می‌آورد. شما می‌توانید گوشی خود را در این مکان شارژ کرده و به دوستانتان بگویید که شارژ آن حاصل گردش چهار چرخ شیرون بوده است!


کارکنان حدود ۳ روز را صرف نصب و تنظیم پانل‌های بدنه فیبر کربنی می‌کنند و بوگاتی حالت پیش از رنگ پیدا می‌کند. شیرون سپس با رنگ ابتدایی آشنا می‌شود تا هرگونه نشتی آن پیش از نصب کابین بررسی شود.

 bugatti Chiron
هر شیرون نیازمند تست توسط دو راننده در جاده‌های عمومی است. در خلال اولین تست این خودرو کارگاه هنری را ترک کرده و به شهر کلمار می‌رود. یک فرودگاه در این شهر وجود دارد که به بوگاتی اجازه می‌دهد تا خودروهای خود را در باند فرود تست کند. رانندگان با برج مراقبت در تماس هستند تا زمان مناسب برای رسیدن به سرعت ۳۲۲ کیلومتر در ساعت را اعلام نمایند. پس ‌از این تست پرسرعت خودرو به مولشایم می‌رود. پس از دریافت مایعات جدید شیرون آماده دومین تست می‌شود که کوتاه‌تر می‌باشد.

 bugatti Chiron
پس از تست‌های صورت گرفته شیرون حدود سه روز در جایگاه تمیزکاری و پولیش زدن متوقف می‌شود. سپس خودرو وارد تونل نور شده و متخصصان شرکت هر سانتی‌متر خودرو را بررسی می‌کنند تا هرگونه ایراد احتمالی را بیابند. این کار حدود ۶ ساعت طول می‌کشد.

 bugatti Chiron
نهایتاً خودرو پیش از سفر آخر به جایگاه بررسی بازهم فرایند تمیزکاری را پشت سر می‌گذارد. شیرون چراغ سبز تحویل به مشتری را در آخر این فرایند دریافت می‌کند. تا رسیدن به این نقطه، خودرو حدود ۲ ماه را در کارگاه هنری بوگاتی سپری کرده است.

 bugatti Chiron
پیشرانه ۱۶ سیلندر دست‌ساز شیرون به مدت ۸ ساعت روی دستگاه داینو تست شده و سپس از آلمان به کارگاه هنری در مولشایم می‌آید. تولید آن با اتصال پیشرانه به گیربکس دوکلاچه ۷ سرعته و به وجود آمدن یک واحد تنها شروع می‌شود.

 bugatti Chiron
نصب پانل‌های بدنه فیبر کربنی روی مونوکوک خودرو حدود سه روز طول می‌کشد. این تصویر نشان می‌دهد که سه رادیاتور در بخش جلویی قرار گرفته و یک مجرای هوا نیز جلوی چراغ‌ها قرار دارد. این مجاری هوا خنک را مستقیماً به ترمزهای جلو می‌رسانند.

 bugatti Chiron
شیرون به خاطر نبود صفحه‌نمایش در کنسول مرکزی از دیگر خودروهای بازار متفاوت است. بجای آن شاهد دو صفحه‌نمایش باکیفیت در هر طرف سرعت‌سنج هستیم که اطلاعات اساسی خودرو را به راننده منتقل می‌کند.

 bugatti Chiron
بوگاتی هر دستگاه شیرون را حدود ۳۵۴ کیلومتر تست می‌کند. بخش جلویی این خودرو دارای پوشش استتاری بوده تا از آسیب احتمالی جلوگیری شود. به همین دلیل خودروهای تست شده از رینگ‌های خود یا پوشش زیر بدنه استفاده نمی‌کنند. پس از پایان تست‌ها است که خودرو حالت نهایی به خود می‌گیرد.


14 پیچ بسیار سبک تیتانیومی باعث اتصال مونوکوک به بخش عقبی خودرو می‌شوند. در کل حدود ۱۸۸ نقطه اتصال باعث می‌شود شیرون به‌صورت یک مجموعه باقی بماند. کارکنان از آچارهای ویژه دیجیتالی به منظور اطمینان از اینکه هر پیچ به اندازه کافی سفت شده استفاده می‌کنند.

بوگاتی فاصله بین برخی قطعات بدنه را با فوم و ساختار شانه عسلی آلومینیومی پر کرده است. این متریال باعث می‌شوند وزن شیرون در حالت ایده آل باقی بماند.

به زودی که خودرو آماده راندن شد، مکانیک‌های بوگاتی عملکردهای الکترونیکی همچون کشش و کنترل پایداری را کالیبره می‌کنند. سپس خودرو روی داینامومتر قرار گرفته و حدود ۶۴ کیلومتر را با سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت رانده می‌شود.

متخصصان کیفیت کمپانی ساعت‌ها زمان را صرف بررسی جزئیات هر خودرو پس از تست‌های خیابانی می‌کنند. آن‌ها حتی به کوچک‌ترین ناهمواری روی رنگ یا چرم شیرون توجه می‌کنند.

بی دلیل نیست که بوگاتی شیرون یکی از خاص‌ترین خودروهای دنیا لقب گرفته است…

منبع: autocar

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. سام

    ۸ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (753 ديدگاه)

    مطلب جالب و خواندنی بود.

  2. mehran911

    ۸ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (2114 ديدگاه)

    این همه گفتیم بوگاتی اوج هنر صنعت خودروسازیست اونو با امثال ونوم مقایسه نکنید اما …
    بوگاتی آخرشه
    فولکس واگن ???

    1. mehran911

      ۸ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (2114 ديدگاه)

      خبر جدید
      رکورد تاریخ nuburgring با اختلاف بسیار خوب توسط پورشه ? زده شده
      هر روز رکوردی جدید
      و داستان ادامه دارد …
      .
      ever ahead

      1. رضا

        ۸ تیر ۱۳۹۷
        سوابق: (172 ديدگاه)

        مهران اول فهمیدم که پورشه رکورد نوربرگرینگو زده ولی نمیدونستم تو چه تایمی رفتمو تایمشو دیدم حقیقتا چشام گرد شد. منم اینجا رکوردو اعلام نمیکنم تا دوستان خودشون ببینن یا تا وقتی پدال خبرشو بذاره چون واقعا سورپرایز کنندس?
        ویدیو هایی که ازثبت رکوردش تو فضای مجازی درومده واقعا دیوانه کنندس آدم باورش نمیشه چطور پیچارو با اون سرعت وحشتناک میتونه طی کنه

      2. mehran911

        ۸ تیر ۱۳۹۷
        سوابق: (2114 ديدگاه)

        حقیقتا همینطوره رضا عزیز
        به قول مهندسینش ، پورشه رکوردی بهتر از چیزی که دیدی باید میزد اما راننده ای نداریم که بتونه ۹۱۹ رو به حد نهاییش در nurburgring برسونه
        .
        پورشه با یک زمان جاودانه ی دیگه از رکوردی که بعد از 35 هنوز کسی موفق به شکستنش نشده بود دفاع

        German engineering

      3. (BayerischeMotorenWerke(Daniel

        ۸ تیر ۱۳۹۷
        سوابق: (955 ديدگاه)

        حاج مهران تبریک
        خوشحالم که خوشحالی.
        خودتو و پورشه همیشه ever ahead.

        1. mehran911

          ۸ تیر ۱۳۹۷
          سوابق: (2114 ديدگاه)

          عزیزییییی
          مخلص بروبچه های جنوب هم هستیم دربست
          کجایی دانیال جان ؟
          خوبی گل پسر ؟ بیشتر به پدال سر بزن
          .
          همینطور که انتظار داشتیم Bmw هم بلاخره از پیله ای که چند سالی دور خودش پیچیده بود در اومد همه رو شگفت زده کرده و خواهد کرد
          به شدت منتظر اخبار خوشحال کننده ازش هستم
          .
          ❤BayerischeMotorenWerkel❤
          .
          خیلی خوشحال شدم کامنتت رو دیدم رفیق ?

        2. (BayerischeMotorenWerke(Daniel

          ۸ تیر ۱۳۹۷
          سوابق: (955 ديدگاه)

          خیلی مخلصیم
          سرباز مملکتیم فعلا. هر وقت بتونم میام پدال ی نگاه ریزی میندازم.
          خیلی خوشحال میشم وقتی کامنتای تو رو میبینم.
          BMW عشقه. با همه خوبی ها و بدی هاش دوسش دارم.

        3. mehran911

          ۹ تیر ۱۳۹۷
          سوابق: (2114 ديدگاه)

          قربونت
          ان شاء الله به سلامتی میری و برمی گردی دوباره با هم پدال رو منفجر میکنیم ?
          .
          راستی به عنوان پیشنهاد اگر خواستی اتفاقات روزانه ات تو خدمت رو بنویس بعدا خاطره میشه میخونی حال میکنی
          .
          همین که چند وقت یک بار سر میزنی خیلی خوبه دانیال جان دیدن کامنتت حال ما رو خوب میکنه
          راستی به رامکال هم بگو پیام بده خیلی وقته نیست
          خوش باشی رفیق ❤

  3. مهدی

    ۸ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    اول که شروع به خوندن کردم دیدم 12 مرحلس با خودم گفتم کی حال داره این همه رو بخونه
    یهو نفهمیدم چی شد وقتی به خودم اومدم دیدم دارم این جمله رو میخونم :
    پس از پایان تست‌ها است که خودرو حالت نهایی به خود می‌گیرد.

  4. امین

    ۸ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (464 ديدگاه)

    اونا کجان و ما کجاییم.

  5. امیر

    ۸ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (2959 ديدگاه)

    جالب بود
    مخصوصا تستایی که میکنن

  6. ایمان

    ۸ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (4062 ديدگاه)

    بی دلیل نیست که بوگاتی شیرون یکی از خاص‌ ترین خودروهای دنیا لقب گرفته است ؛ تمام

  7. حمید

    ۸ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    یک سوال برا من هست کسی می نونه جواب بده
    چرا همه جای می تونند آرزو داشته باشند سوپر کار بخرند ولی ماحتی تویوتا و هیوندا و .. هم نمی تونیم

  8. امیر

    ۸ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (730 ديدگاه)

    شاهکار مهندسی،آخرت علم خودروسازی واقعا چی میشه گفت؟!
    فقط ببینیم و لذت ببریم همین…

  9. shirko

    ۸ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (499 ديدگاه)

    اوج مهندسی و تکنولوژی

  10. BMW M8

    ۸ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (4 ديدگاه)

    ایران خودروی کبیر هم چیزی تو همین مایه هاست???

  11. Alivette

    ۸ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (639 ديدگاه)

    تو همین مدت که داشتم میخوندم متنو هزار تا پراید ساخته شد قیمتشم رفت بالا

  12. More

    ۸ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (72 ديدگاه)

    واقعا شیرون مزخرفه هیچ نوآوری ای توی این ماشین نیست فقط از همچی تا آخرین سطح استفاده شده به طور مثال انجین W16 تیتانیومی با حجم وحشتناک که گرما و مصرفش احمقانس و مرکز ثقلش خیلی خیلی بالاس
    و از اون طرف Koenigsegg مگاکار (((هایبرید)))(((( تک دیفرانسیل )))میسازه با گیربکس یکسره و( بدون کلاچ و دنده)
    هروقت تونستن بدون اتکا کردن به شرکت غولی مثل فولکس و مهندسا و تکنولوژی تولید انجینش و حتی پیست سری و عجیبش به رکوردای شرکت Koenigsegg مثل ساختن ماشین با وزن و قدرت 1به1 بسازه اون موقع تحسینش میکنم
    در ضمن شرکت Koeniggsegg به هیچ شرکتی وابسته نیست و صاحبش قبلا مرغ فروش بوده ولی دقیق ترین انجین دنیا که روی Kroos سواره رو ساخته این همه تکنولوژی از یه کمپانی نوپا که صاحبشم سرمایه دار نبوده و قر و فرایی مثل داشتن پیست سری نداشته زیاد نیست فقط اونایی که مثل بوگاتی همون ویرونو یکم عوض میکنن اسمشم میزارن شیرون خیلی کم تلاشن فنای بوگاتی نیان گاز بگیرن

    1. سعید(تهران)

      ۸ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (496 ديدگاه)

      دوست عزیز انجینی که تا امروز روی تمام محصولات کونیخ رگ قرار گرفته از ساخته های فورد هست که امتیازش بطور کامل توسط سازنده سوئدی خریداری شده و حق هرگونه تغییری رو بخاطر صاحب امتیاز بودن داره، دست از این آخرشه و اون آشغاله بردارید، هر کمپانی طبق اصول اساسی خودش پیش میره و مدلها صرفا برای رقابت با کمپانی دیگه ساخته نمیشن…

      1. mg

        ۸ تیر ۱۳۹۷
        سوابق: (139 ديدگاه)

        اولین انجین کونیک زگ که روی مدل هاcc با حجم 4.8 لیتر تازه اونم مال فورد نبود سفارش به فورد داده بود چون اون موقع انقدری نبود که بتونه خودش موتور تولید کنه در ضمن 0-100 طراحی هم مال خودشون بود همه اینا تو سایت خود کونیک زگ تو بخش کونیک زگ هیستوری نوشته تازه خود فورد تو حسرت موتو های اینه و در اخر اینو بدون فورد اگه مال این صحبتا بود یه کاری واسه خودش میکرد که اون جیتی با یه موتور کوچیک قد هواپیما بنزین نسوزونه اگر بیل زن بود باغ خودشو بیل میزد الان مثلا بی ام و سفارش موتور به هوندا میده ولی اون چون وقت تولید نداره حتما اونم امتیاز هوندارو خریده ؟

      2. More

        ۱۰ تیر ۱۳۹۷
        سوابق: (72 ديدگاه)

        میذارم به پای ندونستن

    2. s.h

      ۸ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (712 ديدگاه)

      یه چیز جالب میدونستی اینکه بعد از تسلا که برقیه دو تا شرکت هستند که قدرت وگشتاور رو از چرخ اندازه گیری میکنند نه از میل لنگ مکلارن و کونیکزگ ( مستند تو یوتوب هست ) و این یعنی اینکه سه تا ماشین تو دنیا بیشتر نیست که بشه بهشون لقب مگا کار داد و هر سه هم مال کونیک زگه ! یعین بوگاتی این قدرتو تو چرخاش نداره ولی one: 1 داره تازه هنسی ونوم هم شاید یک به یک نباشه چون قدرت رو مثل بقیه اندازه گیری کرده این یعنی مهندسی اگر کونیک زگ حمایت یه غولی رو داشت رو زمین با جنگده ها مسابقه میداد نه تو پیست مخصوص میدونستی اون مبدل گشتاور به اون بزرگی والبته پیچیدگی خیلی بیشتر اولین بار تو جهان توسط کونیک زگ ساخته شده همون کریبکس تکی که شما میگی بوگاتی فقط انصافا قدرت مونتاژ و قر وفر خوبی به قول شما داره مثل یه جعبه ی پر رزقو برق شکلات میمونه که وقتی باز میکنی توش پهنه مثلا همین جایی که میسازنش و.. ولی کونیک زگ مثل یه میوه میمونه که باید با طعمش حال کرد نه با بسته بندیش یکی از راننده های فرمول یک که one :1 رو رونده بود تو مصاحبه با یه مجله گفته بود واقعا نمیتونم از این ماشین ایرادی بگیرم!! و صاحبشم یه مهندس تحصیل کرده بیکار بوده که مرغ فروشی میکرده والبته بعد از ثبت شرکت چندتا ثبت اختراع هم داشته و تو ساخت این ماشینا خودشم دستی بر اتش داره و طراحی رگرا رو تو سن 15 سالگی که به عنوان ماشین رویاهاش بود کشیده والان ساختش !!!

    3. امیر

      ۸ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (730 ديدگاه)

      تنها جوابی که میشه به شما داد اینه:یاااااا ابااالفضضل!!!!

  13. پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England

    ۸ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (2855 ديدگاه)

    یه رخ کله ی کچله خوشگله کریستین و کلا شرکتشو نمیدم به صدتا امثال بوگاتی.
    بوگاتی باید مستقل میبود اونوقت عیارش مشخص میشد.

    1. s.h

      ۸ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (712 ديدگاه)

      پهلوون جان داداش خوب اومدی رخ اون کچله به کل این میارزه حداقل رو پا خودشه مثل یه بچه به ننش وابسته نیست
      راستی در مورد جانشین 720 صحبت میکردی الان یه 600lt رو نمایی کرده ولی میگفتی که اون قوی تره همینه ؟؟ یا نه ؟ یا اونم از سری s هست اگر خوندی جواب بده

  14. محمد حسین

    ۸ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (489 ديدگاه)

    این عبارت “توریست های مجارستانی” اول خبر چی بود ؟ چه ربطی داشت ؟

  15. فقط آمریکا فقط ماسل

    ۹ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (218 ديدگاه)

    قبلا گفتم بازم میگم بوگاتی از زمان خودش 20سال جلوزده
    اوخیش بعد از یه مدت طولانی دوباره برگشتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا