همهی ما بوگاتی ویرون را میشناسیم. خودرویی بسیار مشهور که یکبار دیگر نام بوگاتی را بر سر زبانها انداخت و البته رکوردهای مهمی را نیز بر جای گذاشت. سال ۲۰۰۵ بود که ویرون به همراه نسخه های بعدی خود سنگ بنای موفقیتهای آتی بوگاتی را گذاشت. در سالهای بعد بود که ویرون سوپر اسپورت توانست رکورد گینس برای سریعترین خودروی جادهای و تولیدی دنیا را در سال ۲۰۱۳ ثبت کند. این خودرو توانست به سرعت ۴۳۱ کیلومتر در ساعت برسد.
ویرون باعث شد بوگاتی در کلاس هایپرکارها کاملاً عرضاندام کند و همهی اینها از یک اسکچ روی کاغذ شروع شد…
بوگاتی به منظور گرامیداشت ۱۵ سالگی این خودرو تصمیم گرفته داستان کامل آن را منتشر کند. مرد پشتصحنه آن اسکچ طراحی کسی نبود جز فردیناند کارل پژ، مهندس مشهور و مدیرعامل گروه فولکسواگن. او در زمان طراحی این اسکچ سوار قطار سریعالسیر در مسیر توکیو و ناگویا بود. قرار بود پیشرانه این خودرو از نوع ۱۸ سیلندر باشد و سه واحد ۶ سیلندر VR6 با زاویه ۶۰ درجه نسبت به یکدیگر قرار بگیرند. حجم این نیروگاه هم ۶.۲۵ لیتر و با قدرت نزدیک به ۵۵۰ اسب بخار در نظر گرفته شده بود. در سال ۱۹۹۷ بود که ایدهی تولید پیشرانهای بسیار قویتر و پیچیدهتر مطرح شد. استفان وینلکمن رئیس بوگاتی میگوید:
فردیناند پژ در سال ۱۹۹۷ ایدههای فوقالعادهای داشت. علاوه بر مفهوم باورنکردنی پیشرانهای قوی، او به دنبال احیا و قدرت گیری دوباره برند بوگاتی در مولشایم بود.
اولین پروتوتایپ طراحی یعنی EB 118 برای اولین بار در نمایشگاه پاریس ۱۹۹۸ به نمایش درآمد. این خودرو حاصل طراحی جیورجتو جیوجیارو و ایتال دیزاین بود و خود خودرو از سیستم چهار چرخ محرک، پیشرانه ۱۸ سیلندر و شاسی آلومینیومی فریم فضایی سود میبرد. بوگاتی به همینها اکتفا نکرده و یک سال بعد دومین محصول مفهومی یعنی EB 218 را با کابینی لوکستر معرفی کرد. سومین کانسپت نیز با نام EB 18/3 شیرون و با ایدهآلهای یک سوپر اسپورت معرفی شد و طراحی منحصربهفردتری داشت. این خودرو در نمایشگاه فرانکفورت ۱۹۹۹ معرفی شد.
نام شیرون به منظور ادای احترام به لوئیس شیرون رانندهی اسبق بوگاتی که چندین مسابقه را برنده شده بود انتخاب شد. چهارمین پروتوتایپ یعنی EB 18/4 ویرون نزدیک به خط تولید بود.
اما بعدها بوگاتی EB 16.4 ویرون رونمایی شد و اعداد تغییر کرده بودند. این خودرو بجای نیروگاه ۱۸ سیلندر از نسخه ۱۶ سیلندر و طراحی کلاسیکتر و سبکتر استفاده کرده بود. بوگاتی در سال ۲۰۰۱ اعلام کرد تصمیم قطعی برای تولید سری ویرون به تعداد محدود گرفته است. پیشرانه ۱۶ سیلندر ۸ لیتری این خودرو قدرت نزدیک به ۹۹۰ اسب بخاری تولید میکرد. این پیشرانه با اتصال دو نمونه VR8 شکل گرفته بود و در مقابل پیشرانه ۱۸ سیلندر که طراحی تنفس طبیعی داشت، پیشرانه ۱۶ سیلندر برای اولین بار از چهار توربو استفاده کرده بود. ویرون شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۲.۵ ثانیهای و حداکثر سرعت فراتر از ۴۰۹ کیلومتر در ساعت داشت؛ اما چرا ۴۰۹ کیلومتر در ساعت؟ ظاهراً فردیناند پژ پشتصحنهی پورشه ۹۱۷ هم حضور داشته و پیشرانه ۱۶ سیلندری برای مسابقات طراحی کرده که هرگز استفاده نشده است. پورشه ۹۱۷ برای اولین بار در بین خودروسازان آلمانی و طی نیمقرن توانست مسابقات ۲۴ ساعته لمانز را با استفاده از پیشرانهای ۱۲ سیلندر برنده شود. این خودرو سقف سرعت ۴۰۹ کیلومتر در ساعت داشت.
این هم مختصری از داستان یکی از تاریخسازترین هایپرکارهای دنیا…
Khan
۳۱ فروردین ۱۳۹۹الان یکی میاد میگه نه این شرکت بهتره، اون یکی میگه نه فقط فلان کشور و ماشینهاش خوبن
تورو خدا دست از مقایسه بردارین بعضی اوقات و لذت ببرین. نمیتونی بخری از دیدنش و بودنش لذت ببر حداقل
من طرفدار بوگاتی نیستم ولی واقعا تو سرعت بالای 400 و دیگه نزدیک 500 اون طور ثبات و وقار ماشین که لرزش خاصی نداره شاهکاره
GERMANY
۳۱ فروردین ۱۳۹۹این ماشین خیلی عظیم بود تو زمان خودش….
و حتی الان.
اگه داج دیمون رو در نظر نگیریم نسخه سوپر اسپرت این ماشین
کوارتر رو تو 9.7 زده که البته برای داج دیمون بنزین مخصوص درگ و لاستیک های مخصوص درگ و مهمتر از همه این که تک تک سیستم های ماشین برای کوارتر مایل ساخته شدن و همچنین تکنولوژی جدیدتر.
بر خلاف ویرون که برای دستیابی به حد اکثر سرعت ساخته شده و نه برای کوارتر مایل…
هر چند خودم خیلی با دیمون حال میکنم ولی بنظرم رکورد ویرون شرافت مندانه تره(9.7 در مقابل 9.65)
با احترام به نظر همه;-)
رزیتا
۳۱ فروردین ۱۳۹۹یکی از ابر ماشینای کمپانی بوگاتی ، بوگاتی ویرون گرن توریسمو هستش و اگه درست یادم مونده تو یه مجله ماشین خوندم که این ماشین دست ساز هستش و ساخت یه موتور ویرون به صورت دستی یک هفته طول میکشه
Zonda R
۳۱ فروردین ۱۳۹۹بوگاتی ویژن گرن توریسمو
این خودرو سال 2015 معرفی شد و براساس شیرون ساخته شد
OMID
۳۱ فروردین ۱۳۹۹واقعا از نمای جلوی ویرون خوشم نمیاد اون جلو پنجره به ماشین سوپر اسپورت نمیخوره عقبش معمولیه
البته نمای جلوی شیرون خیلی بهتر شده
در آخر f1 و به این ترجیح میدم با این که قدیمی تره ولی یه چیز دیگس?
♤Angus_812♤
۳۱ فروردین ۱۳۹۹شما طرفدار کوینگ زگ هستی
نمیخواد طراحی به این قشنگی زیر سوال ببری
برا من که طرفدارشم از شیرون قشنگ تره
ساده و لوکس
OMID
۳۱ فروردین ۱۳۹۹خب که چی ؟
یعنی طرفدار یه شرکت دیگه نمیتونه نظرشو در مورد طراحی ماشین شرکت دیگه بده؟
قبول دارم موقعی که اومد از لحاظ فنی تک بود ولی طراحیشو هیچ جوره نمیتونم درک کنم
♤Angus_812♤
۱ اردیبهشت ۱۳۹۹شما از تو تعصب گفتی
منم از رو تعصب جواب دادم همین
بهراد
۳۱ فروردین ۱۳۹۹شما الان رسیدی ، میتونستی پنجره ی نظرتو ببندی
عقب ماشین بخاطر همین نظراتت بد شده.
واسه خاطر نظرته !!!
یعنی قشنگ جای خانم جلسه ای رو پر کرده .خخخخ
OMID
۳۱ فروردین ۱۳۹۹من زبون اس.کلا رو بلد نیستم اگه کسی بلده ترجمه کنه
بهراد
۳۱ فروردین ۱۳۹۹نگرفتم چی میگی
اگه دقت میکردی میفهمیدی شوخیم با تو نبود با یکی دیگه بود اما الان جدیه.
اگه فرت و فرت نظر نمی دادی اینهمه دیس نمیشدی ا… جون.
راستی حتما این همه کاربرا زبونتو نمی فهمن که دیست کردن
OMID
۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ای بابا شرمنده اشتباه شد فکر کردم واسه من نوشتید
معذرت♥️
بهراد
۲ اردیبهشت ۱۳۹۹نه بابا این حرفا چیه.
دشمنت شرمنده?
Zonda R
۳۱ فروردین ۱۳۹۹رعیس وقت فولکس واگن در سال 2005 گفت میخواستیم کاری کنیم که هیچکس نتونسته بکنه چیزی بسازیم که بهترین باشه هزینش هم مهم نبود ما میخواستیم قدرت کمپانی فولکس واگن رو همه ببینن
ویرون در تمام مدل ها بدعت بزرگی بود
قیمت قطعات (هر پیچ 50 پوند)
محصولی چند ملیتی (لاستیک ها از یجا میاد موتور از یجا و….)
قدرت و جابجایی رکورد سرعت
و هزینه نگهداری بسیار بالا
ساسان
۳۱ فروردین ۱۳۹۹یک خورو با رویه ای متفاوت وساختارشکنانه..
با ورود خودش یکسری سر فصلهارو تعریف کرد…مثل سرعت در کنار تجمل وآسایش…
محمد
۳۱ فروردین ۱۳۹۹دقیقا زمانی معرفی شد که هاپر کار ها همه چیزو فدای وزن میکردن ولی بوگاتی بامعرفیش ثابت کرد میشه از همه اونا سریع تر بود و آسایش بیشتر از همشون داشت
البته الان هم از تمام رقباش داخل کابینش آسایش بیشتری حس میشه
Hamidreza
۳۱ فروردین ۱۳۹۹ویرون پیشرفت کرد
هر نسخه جدیدش از قبلیش زیباتر میشد
Farzad
۳۱ فروردین ۱۳۹۹ویرون زیبا تر از شیرون مشکیش لطفا …
Khosrow
۳۱ فروردین ۱۳۹۹همیشه بوگاتی رو ایتالیایی میدونم / این کار و طراحی غیر از لاجوردی ها بر نمیاد / طراحش هم که ایتال دیزاین باشکوه / ایتالیا – عشق ابدی ..
Hadi
۳۱ فروردین ۱۳۹۹این همون ویرون افسانهای هستش که باعث تولد کلاس هایپر کارها شد…
و بدون این ما ماشین هایی مثل مکلارن p1 ، لافراری و پورشه ۹۱۸ اسپایدر رو نمیدیدیم اصلأ…
این ماشین همیشه در یادها باقی خواهد ماند…
حسین دهمرد
۳۱ فروردین ۱۳۹۹اون اولا تو یه مجله عکسش بود به زیبایی گالاردو نبود ولی یجور ابهت ذاتی عجیبی داشت مثه شیری که خوابه و چشماشو بسته. درسته کاریت نداره ولی تو محتاطانه نگاش میکنی.
شاید بخندید ولی بعد که نسخه سوپر اسپورتش معرفی شد همش از بغل با خط کش اندازه میگرفتم نسبت میزدم ببینم میشه موتورشو ورداری عقبش صندلی بزاری که تبدیل بشه به یه کوپه چهار نفره مثه پورشه 911 یا نه :))) از بچگی به چشم سازنده به خیلی از ماشینا نگا میکردم.زیاد به ظاهر ماشین کار نداشتم چون نه سلیقه دارم نه از نقاشی کردن خوشم میاد فقط ابعاد و فاصله ها رو چک میکردم. بیشتر درباره ساختار موتور کنجکاوی میکردم.کلی کلاسای مکانیکی فنی و حرفه ای هم رفتم. حیف بیهوده بود. اون زمان فکر میکردم تو سی سالگی یه کارخونه موتور سنگین دارم یا لااقل تو یه کارخونه طراح انجینم.شایدم زیادی امیدوار بودم.
Mad.z.Max
۱ اردیبهشت ۱۳۹۹نه عزیزترین
شما فقط جبر جغرافیایی شامل حالت شده و بس…
منم عین خودت خیلی پیگیر رویای کودکی و نوجوانیم بودم
افسوس که اینجا ایرانه، گورستان آرزوها
حسین دهمرد
۱ اردیبهشت ۱۳۹۹اون زمان به ایرانی بودنمون افتخار میکردیم.
البته الانم میکنیم. اینجا خونمونه ولی یه عده رو باید از خونمون بیرون کنیم.
زمین زادگاهم را که هزاران تکه و پاره ست دوباره باز خواهم یافت
Behrouz. anzali
۱ اردیبهشت ۱۳۹۹یه ماشین افسانه ای که سر اغاز هایپر کار ها بود