در ادامهٔ روند برگزاری دور نهم از مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال به جذابترین گروه رقابتها یعنی گروه هایپراسپرتها رسیدهایم. گروهی که دوئلهای آن از ابتدا با جینش جدید رقبا در حال برگزاری است و در دور قبلی نخستین دوئل آن بین پورشه ۹۱۸ و فراری لافراری برگزار شد. در این دوئل، در زمان نگارش این مطلب، تعداد آراء دو خودرو در نظرسنجی سایت دقیقاً مساوی است؛ بنابراین نظرسنجی تلگرام نقش کاملاً تعیینکنندهای در مشخص شدن پیروز دوئل دارد. در آن نظرسنجی اما لافراری آراء بیشتری کسب کرده و بنابراین درمجموع هایپرکار ایتالیایی با دریافت ۱۲۳۲ رأی و کسب ۵۲ درصد از کل آراء با اختلافی جزئی پیروز این رقابت جذاب و حساس لقب میگیرد درحالیکه ۹۱۸ موفق به دریافت ۱۱۲۱ رأی شده است. حال امروز در دومین دوئل گروه هایپراسپرتها شاهد نبردی بسیار جذاب بین دو ابر ماشین خارقالعاده یعنی بوگاتی شیرون و کوئنیگزگ رگرا خواهیم بود.
پورشه ۹۱۸ | فراری لافراری | مکلارن P1 | جگوار C-X75 |
فراری لافراری | ؟ | ||
مکلارن سنا | آستونمارتین ولکان | پاگانی هوآیرا | لامبورگینی سنتناریو |
؟ | ؟ | ||
هنسی ونوم F5 | کوئنیگزگ آگرا | بوگاتی شیرون | کوئنیگزگ رگرا |
؟ | ؟ |
بوگاتی شیرون
پسازاینکه گروه فولکسواگن شرکت بوگاتی را به تملک خود درآورد، تصمیم گرفت با ساخت هایپرکاری از طریق این شرکت فرانسوی رکورد سرعت خودروهای تولیدی دنیا را بشکند. نتیجهٔ چنین کاری بوگاتی ویرون بود که پس از چندین سال توسعه و ساخت پروتوتایپهایی نهایتاً در سال ۲۰۰۵ معرفی شد. این هیولا به یک پیشرانهٔ ۸ لیتری شانزده سیلندر با آرایش W شکل مجهز شده بود که ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت داشت. سپس چند سال بعد نسخهٔ قویتری از این ویرون با نام سوپراسپرت معرفی گردید که با دستیابی به سرعت ۴۳۰ کیلومتر در ساعت توانست رکورد سریعترین خودروی تولیدی دنیا را بنام خود ثبت کند؛ اما کمکم با بالا رفتن سن ویرون، مدعیانی ادعای شکستن رکورد سرعت آنرا مطرح کردند. به همین دلیل وقت معرفی جانشین ویرون رسیده بود تا تمامی این ادعاها را سرکوب کند. این خودرو که شیرون نام گرفته، برای اولین بار در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۶ رونمایی گردید. این شاهکار مهندسی و تکنولوژی، جانشین خَلَفی برای ویرون است و قصد دارد رکورد سرعت پدر خود را بهبود بخشد. شیرون اما از همان نیروگاه ۸ لیتری W16 خارقالعادهٔ ویرون با چهار توربوشارژر استفاده میکند که با ایجاد تغییراتی قدرتش به رقم ویرانگر ۱۵۰۰ اسب بخار و گشتاورش به عدد خردکنندهٔ ۱۶۰۰ نیوتن متر رسیده است. این نیروی عظیم از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه به هر چهارچرخ انتقال پیدا کرده و شیرون را قادر میسازد ظرف تنها ۲.۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. حداکثر سرعت این اعجوبه اما روی ۴۲۰ کیلومتر در ساعت محدود شده ولی قطعاً توانایی دستیابی به سرعتهای بالاتری را دارد بهگونهای که پیشبینی میشود بتواند بهزودی رکورد سرعت ۴۶۰ کیلومتر در ساعت را به ثبت برساند. از شیرون تنها ۵۰۰ دستگاه ساخته خواهد شد که هرکدام ۳ میلیون دلار قیمت دارند.
کوئنیگزگ رگرا
پس از معرفی سه هایپرکار هیبریدی توسط مکلارن، پورشه و فراری، شرکت سوئدی کوئنیگزگ هم تصمیم به ساخت چنین خودرویی گرفت. این هایپرکار که رگِرا نام گرفت، برای اولین بار در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۵ رونمایی شد. رگرا را میتوان بهنوعی جایگزینی برای مدل آگرا دانست. کوئنیگزگ اعلام کرده که از این هایپرکار هیبریدی فقط ۸۰ دستگاه ساخته خواهد شد که هریک قیمتی در حدود ۲ میلیون دلار داشته و تا مارس ۲۰۱۶ تعداد ۴۰ دستگاه آنها فروخته شدند. رگرا هم مانند سلفش آگرا، از یک پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 توئین توربوی بنزینی استفاده میکند که بهتنهایی ۱۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۲۸۰ نیوتن متر گشتاور دارد؛ اما در کنار این موتور درونسوز، سه موتور الکتریکی هم قرار گرفته است که یکی از آنها بهعنوان استارت، ژنراتور و پُرکنندهٔ خلأ گشتاور موتور بنزینی عمل میکند درحالیکه دو موتور دیگر هرکدام در یکی از چرخهای عقب نصب شدهاند. موتور الکتریکی اول که بر روی میللنگ عمل میکند، ۲۱۵ اسب بخار قدرت دارد درحالیکه دو موتور الکتریکی نصبشده در چرخهای عقب هریک ۲۴۵ اسب بخار قدرت دارند؛ بنابراین مجموع قدرت این سه موتور الکتریکی ۷۰۰ اسب بخار است اما خروجی نهایی و کلی این قوای محرکهٔ هیبریدی که به چرخهای عقب میرسد ۱۵۰۰ اسب بخار قدرت و گشتاور ویرانگری برابر با ۲۰۰۰ نیوتن متر است. موتورهای الکتریکی رگرا توسط یک پک باطری لیتیوم یون ۴.۵ کیلووات ساعتی آبخنک با وزن ۷۵ کیلوگرم تغذیه میشوند که توسط شرکت ریماک ساخته شدهاند. انتقال این نیروی عظیم نیز توسط یک گیربکس منحصربهفرد تک سرعته اتوماتیک انتقال پیدا میکند که کوئنیگزگ آنرا Direct Drive مینامد و ابداع این شرکت است. طبق اعلام کوئنیگزگ، این غول هیبریدی میتواند ظرف تنها ۲.۷ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست پیدا کند درحالیکه حداکثر سرعت آن نیز روی ۴۱۰ کیلومتر در ساعت بهصورت الکترونیکی محدود شده است.
مشخصات فنی
بوگاتی شیرون | کوئنیگزگ رگرا | |
ترکیب | موتور وسط | موتور وسط |
پیشرانهٔ بنزینی | ۸ لیتری W16 | ۵ لیتری V8 |
تنفس | چهار توربو | توئین توربو |
موتور الکتریکی | – | ۳ عدد |
قدرت موتور بنزینی | ۱۵۰۰ اسب بخار | ۱۱۰۰ اسب بخار |
گشتاور موتور بنزینی | ۱۶۰۰ نیوتن متر | ۱۲۸۰ نیوتن متر |
قدرت موتور الکتریکی | – | ۷۰۰ اسب بخار |
مجموع قدرت | ۱۵۰۰ اسب بخار | ۱۵۰۰ اسب بخار |
مجموع گشتاور | ۱۶۰۰ نیوتن متر | ۲۰۰۰ نیوتن متر |
باطری | – | ۴.۵ کیلووات ساعت |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه | ۱ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | عقب |
شتاب صفر تا صد | ۲.۴ ثانیه | ۲.۷ ثانیه |
شتاب صفر تا دویست | ۶.۰ ثانیه | ۶.۶ ثانیه |
شتاب صفر تا سیصد | ۱۳.۳ ثانیه | ۱۲.۱ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۹.۳ ثانیه | ۹.۷ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۴۲۰ کیلومتر/ساعت | ۴۱۰ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۲۳ لیتر (ترکیبی) | ۱۴ لیتر (ترکیبی) |
ظرفیت باک | ۱۰۰ لیتر | ۸۲ لیتر |
طول | ۴.۵۶ متر | ۴.۵۶ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۷۱ متر | ۲.۶۶ متر |
وزن | ۱۹۹۵ کیلوگرم | ۱۶۲۰ کیلوگرم |
نسبت قدرت به وزن | ۷۵۰ اسب بخار/تن | ۹۲۵ اسب بخار/تن |
قیمت پایه | ۳ میلیون دلار | ۲ میلیون دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9951508]
Mohamad
۱۳ اسفند ۱۳۹۶رگرا بیشتر بهم چسبید
Meysam
۱۳ اسفند ۱۳۹۶شیرون داره حذف میشه!!!!
چه شود???
ماشالا رگرا
mg
۱۴ اسفند ۱۳۹۶خداوکیلی رگرا همه جوره سر تره بوگاتی حتی به agera rsهم نخورد چه برسه به این هیولا!!!!!!!!!!!!!
akrh78
۱۶ اسفند ۱۳۹۶با چه سندی میگی هیولا؟ تا حالا هیچ تست و بررسی نشده رگرا. فقط ملت دارن با جدول و 4تا عدد قضاوت میکنن
من همیشه کونیگزگ رو تحسین کردم ولی در مقابل بوگاتی کم میاره. البته رورا هنوز برا من اثبات نشده چون هنوز یه مشت عدد هست نه نتیجه تست
Ali Keyhani
۱۶ اسفند ۱۳۹۶وقتی آگرا آر اس الان سریع ترین خودروی دنیاست چجوری میشه گفت که جلوی بوگاتی کم اورده؟
رگرا تست نشده چون لزومی به تست این ماشین نیس چون الان رکورد سرعت دست کونیگ زگه با یک مدل پایین تر از رگرا،اگه خودروی تونست رکورد سرعت از کونیک آگرا بگیره،اونوقت مطمئن باش رگرا میاد که عنوانشو پس بگیره.
mg
۱۵ اسفند ۱۳۹۶پدال خدایی در حق رگرا ظلم کردی چند مورد اشتباهه
عرفان
۲۷ خرداد ۱۳۹۸واقعا سرعت رگرا بیشتره ظلم شده به رگرا
Kian70
۱۳ اسفند ۱۳۹۶فقط بوگاتی
حتما بخریدا ، ضرر میکنین اگر نخرید
من که راضی ام ازش
parsa
۱۳ اسفند ۱۳۹۶سلام
به بوگاتی شیرون رای میدم چون صندوق عقب بزرگتری داره ;-))))))))
Sarvin
۱۳ اسفند ۱۳۹۶تا حالا اینقدر قانع نشده بودم ????
Amir
۱۳ اسفند ۱۳۹۶شیرون سلطان تو این سگمنت
Godfather
۱۳ اسفند ۱۳۹۶صد در صد رگرا بوگاتی هرچقدرم غول باشه به کوئینگزگ نخواهد رسید.
امین
۱۳ اسفند ۱۳۹۶اینا رو فینال باید بهم میزدی نه اینجا .
doubt
۱۴ اسفند ۱۳۹۶مگه شیرموزه!!!!!!!
علی
۱۳ اسفند ۱۳۹۶بدبختی طول جفتشونم یکیه!!!!! آخه اینجوری یه نفر نمیتونه انتخاب کنه فکر کنم طرف بد جوری به مشکل خورد!!!!
ممّد
۱۳ اسفند ۱۳۹۶ادم مشخصاتو میخونه ارضا میشه اصلا :))))
doubt
۱۴ اسفند ۱۳۹۶فک کن سوارش بشی دیگه چی میشه. احتمالا دریچه های جدیدی از ارضا شدن پیش روت قرار میگیره.
Ali Keyhani
۱۳ اسفند ۱۳۹۶هر دوتا فوق العاده هستن،انتخاب سخته،ولی من رگرا رو بیشتر دوست دارم بهش رای میدم با احترام به طرفداران بوگاتی
NAVID۰۰۹۸
۱۳ اسفند ۱۳۹۶خییییییییییییییلی سخته انتخاب یکی از این دو بزرگوار
خدا کنه هیچ موقع بین این دو راهی قرار نگیرین .
فرزاد
۱۴ اسفند ۱۳۹۶داشبورد و دیزاین داخلی بوگاتی خوشکل تره ….با توجه به متن ها و مقالاتی که در مورد این دو ماشین خوندم ....موتور بوگاتی کلا برای سرعت بالا طراحی شده و پایداری زیادی داره و خراب شدنش با خداست ….اما طرف مقابل از موتور فورد استفاده کرده و موتور رو تحت فشار گذاشته ….مورد بعدی اینه که این ماشین سه موتور الکتریکی داره و گشتاور انی تحویل میدی ولی توربو های شیرون دوزمانه عمل میکنن….از نظر موتوری و دیزاینی بوگاتی سر تره …اما رگرا بروز تره بخاطر موتورای الکتریکی
Saeed Boroomand
۱۴ اسفند ۱۳۹۶گیر بکس تک سرعته رگرا ایده خیلی خوبیه که من فکر میکنم توی تعداد خیلی زیادی از ماشین های هیبرید در آینده ببینیمش.
فرهاد كرمستجی
۱۴ اسفند ۱۳۹۶آقا بواقعا پی وان حذف شدد؟!!!!
hosseinbimmer
۱۴ اسفند ۱۳۹۶مثل اینکه. یه سری هستن تا اسم لامبو رو میشنون از خود بی خود میشن. آستریون فقط یکی ازش ساخته شده و در حد یک کانسپته. نمیدونم چطوری p1 رو حذف کرد ) :)
Ali Keyhani
۱۴ اسفند ۱۳۹۶آره یه ماشین که 375 تا ازش تولید شده،تونسته با ابرخودروهایی مثل لافراری و 918 رقابت کنه،حقش نبود جلوی یک کانسپت حذف شه.
doubt
۱۴ اسفند ۱۳۹۶شاید اشتباه کنم اما فک میکنم تو کشور ما خیلیا تعریفشون از ماشین شاخو اسپرتو هایپرو این چیزا لامبورگینیه. جدیدا البته مازراتیم اضافه شده.
من خودم البته فن لامبو هستم اما کلی گفتم.
Godfather
۱۵ اسفند ۱۳۹۶دوستان با حذف شدن یا نشدن مکلارن چیزی از ارزش هاش کم نمیشه بلکه نشانه فقر اطلاعات خودرویی بین ایرانیاس که توی جو اسم 4 تا برندن همین و چیز بیشتری نمیدونن حتی از برند محبوبشون.
Ali Keyhani
۱۴ اسفند ۱۳۹۶آستریون اصلا حقش نبود توی این رقابت باشه همه هم اینو میدونن
akrh78
۱۶ اسفند ۱۳۹۶اگه یادتون باشه تو پست دوئل هم نوشته بود که چون آستریون یه کانسپت بود که کاملا میتونست همونطوری بره رو خط تولید توی رقابت ها اضافه شده. واقها همهمینطور بود. جدول رو هم برگردین مرور کنین میفهمین با توجه به 4در بودنش از p1 کم نیاورد
ramiiin
۱۴ اسفند ۱۳۹۶(659 رای) به (658 رای) تنها رای گیری زندگیم بود که حس کردم واقعا رای م سرنوشت ساز.
رضا
۱۴ اسفند ۱۳۹۶رگرا .چون از لحاظ تکنولوژی به کار رفتش سر تره .ببینید تقریبا با نصف مصرف شیرون همون قدرت همون عملکرد رو داره. منظورم از مصرف سوخت پول بنزینش نیستا بلکه آلایندگی محیطی شه که قطعا رگرا سر تره. و در واقع این ماشین ماشینه ایندس. شیرون سنتی جلو رفته که به نظرم میتونست از تکنولوژی های روز مثل هیدروژنی … استفاده کنه.
قیمتی هم که اختلاف زیادی دارن. و به شخصه برند کونیخ رو با پرستیژتر و خاص تر از ویرون میدونم. اینده قطعا واس پیشرانه های سنتی جایی نداره باید بتونی خودتو وفق بدی
Ali Keyhani
۱۴ اسفند ۱۳۹۶دارم رای جمع میکنم برای رگرا توی تلگرام?
KING 918
۱۴ اسفند ۱۳۹۶پس کامنت ها کو
doubt
۱۴ اسفند ۱۳۹۶داستان چیه. کل کل شده تو کامنتا که همرو پاک کردید
Sepanta
۱۵ اسفند ۱۳۹۶از من عاشق تر لامبورگینی پیدا نمیشه اما منم میگم آستریون حق نبود ببره
من بهش رای دادم اما فکر نمیکردم ببره
چون فقط یه کانسپته ولی حالا عذاب وجدان گرفتم
که بهش رای دادم!!
Sepanta
۱۵ اسفند ۱۳۹۶در اینجا بوگاتی مشخصات فنی بهتری داشت
اما یک حس عمیق از اعماق وجودم اجازه نداد بهش رای بدم!
بوگاتی ببخشید
زیبایی رگرا اون چیزیه که دوسش دارم
Amir.k
۱۷ اسفند ۱۳۹۶واقعا رگرا از نظر من بعد لافراری زیباترین ماشین دنیاست.
R
۷ فروردین ۱۳۹۷زدم ۵۱ به ۴۹ کردم نتیجه رو به نفع شیرون
amir mohammad
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰خدایی پدال در حق بوگاتی نامردی کرده بوگاتی 490 تا میره نه 420 تا خدایی پدال نامردی کرده.
مهراد
۲۱ اسفند ۱۴۰۰سلام می کنم به دوستان عزیز من مهراد هستم به نظر من باید هم قیمت باشند این دو ماشین مثل هم هستند من خیلی هردو رو دوست دارم من فقط می خواستم این دو ماشین رو مقایسه کنم دیدم اونجوری که فکر می کردم هیچ فرقی ندارن.
ماکه پول نداریم بریم ۶۰ ملیارد بدیم کونیگزگ و ۹۰ ملیارد بدیم شیرون پس جفتشون عالی هستند.
مهراد
۲۳ اسفند ۱۴۰۰نظرم عوض شد بوگاتی خیلی خیلی بهتره
بله کاملا درسته
۲ فروردین ۱۴۰۳عشقم تویی عزیزم
رها
۲ فروردین ۱۴۰۳سلام مهراد جان عشقم تویی خوب شد پیدات کردم نفسم
Arsalan
۳۰ خرداد ۱۴۰۲دوستان بدون شک بوگاتی
بولاید که بیاد این رگرا باید بره تو گاراژ بشینه رخ بولاید رو ببینه
ناشناس
۳۰ خرداد ۱۴۰۲دوستان رگرا به دلیل به روز بودن و موتور الکتریکی بودنش گشتاور بیشتری میده باید ببینیم بوگاتی با بولاید چکار میکنه
حسین
۴ مرداد ۱۴۰۲من که میگم رگرا
ولی خدایی یه سوال میپرسم راست بگید این همه بحث واسه چیه وقتی تا آخر عمرت هم کار کنی نمیتونی پول یه تیکه از این ماشین جور کنی؟!
انصافا یه جور میگید انگار میخواید بخرید😂😂