بوگاتی

رموز مهندسی بوگاتی شیرون را تماشا کنید!

اگر یک خودرو در دنیا وجود داشته باشد که نیازمند مهندسی فوق‌العاده باشد بی‌شک آن یک خودرو بوگاتی شیرون خواهد بود. در کل تولید یک خودروی گران‌قیمت برای پولداران دنیا نیازمند چیزی بیش از اسب بخار قابل‌توجه و شتاب گیری فوق‌العاده می‌باشد.


و چیزهایی که بوگاتی ارائه کرده واقعاً احساس‌برانگیز هستند: پیشرانه ۱۶ سیلندر ۸ لیتری کواد توربوی شیرون قدرت ۱۴۷۹ اسب بخاری و گشتاور ۱۶۰۰ نیوتون متری داشته و این گشتاور تنها از دور ۲ هزار پیشرانه در دسترس است. این قدرت باور نکردنی از طریق گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه به تمامی چرخ‌ها فرستاده می‌شود.


بوگاتی ادعا می‌کند شیرون قادر است تنها در عرض ۲.۵ ثانیه از زمین کنده شده و به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت شلیک شود. شتاب صفر تا ۲۰۰ و صفر تا ۳۰۰ کیلومتر در ساعت شیرون نیز به ترتیب ۶.۱ و ۱۳.۱ ثانیه اعلام شده و این خودرو برای رسیدن به سرعت ۴۰۰ کیلومتر در ساعت نیز به ۳۲.۶ ثانیه زمان نیاز دارد. حداکثر سرعت شیرون به ۴۲۰ کیلومتر در ساعت محدود شده و بوگاتی ادعا می‌کند حداکثر سرعت این خودرو را تست نکرده است.


یکی از باسابقه‌ترین رانندگان مسابقه‌ای آقای اندی والاس که مسابقات لمانز را پیروز شده و مک لارن F1 را به حداکثر سرعت رکوردشکن خود رسانده برخی از رموز مهندسی بوگاتی شیرون را به ما نشان می‌دهد. او می‌گوید ابعاد قابل‌توجه پیشرانه و گیربکس این خودرو تنها به خاطر وجود ۱۶ سیلندر نبوده بلکه مسئله قابلیت دوام نیز مطرح بوده است.


علیرغم تولید ۱۵۰۰ اسب بخار قدرت، این پیشرانه هنوز هم کمتر از ۱۰۰ اسب بخار به ازای هر سیلندر تولید می‌کند. والاس می‌گوید خودروهایی وجود دارند که تنها با نگهداری صحیح و عادی در کیلومتر بالای ۱۶۰ هزار کیلومتر هم درست همانند زمان صفرکیلومتر بودن حرکت می‌کنند.

البته بوگاتی شیرون خودروی اعداد نیست. این یک جادوی مهندسی بوده و شاید کامل‌ترین موشک کروز زمینی در دنیا می‌باشد؛ و به همین خاطر همگی باید به آن احترام بگذاریم…
[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. امیر

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (730 ديدگاه)

    بی نظیر،هیجان خالص،غول مرحله آخر!
    فقط صد حیف که زیاد کاربردی نیست.اگر شما 9 دقیقه با حد اکثر سرعتش برید باک سوخت کاملا خالی میشه :)
    البته این فاکتور مهمی برای بوگاتی نیست

    1. KING918

      ۱۴ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (2493 ديدگاه)

      کاربردی رو بیخیال …
      اینجاس شاعر میگه
      تو کعبه ی عشقی و من عاشق رو به قبلتم
      من اولین قربونیه ………………………………………

      1. امیر

        ۱۴ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (730 ديدگاه)

        شاعر به بهترین شکل بیان کرده.این شعر پایین هم کاملا برازنده ی این عزیز دل هست:
        به صحرا بنگرم صحرا ته وینم
        به دریا بنگرم دریا ته وینم
        بهر جا بنگرم کوه و در و دشت
        نشان روی زیبای ته وینم

    2. lamborghini

      ۱۴ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (11565 ديدگاه)

      سوال اینه که ۷۰ کیلومتر مسیر مستقیمی که اینقدر صاف و‌خاطرجمع باشه تا بتونی توش ۴۵۰ تا سرعت بری رو‌ از کجا میخوای پیدا کنی ؟!!
      تازه اگه پیداش کنی هم باید اینقدر صبر کنی که دمای هوا ، رطوبت ، جهت وزش باد و … همه درحد ایده آل باشن !

      بهترین مسیری که این شرایط یعنی خط سیر مستقیم و ایمنی نسبتا کافی رو داشته باشه تو آلمانه که فقط ۸/۷ کیلومتر طول داره

      ماشین هایی مثل بوگاتی واسه قدرت نمایی ساخته شدن ، شما هرگز به ۴۵۰ کیلومتر شیرون ، شتاب ۲/۲ ثانیه ای ۹۱۸ ، رکورد ۶/۵۲ ثانیه ای اوراکان و … احتیاج پیدا نمی‌کنی ، فقط دلت میخواد این قابلیت در اختیارت باشه هرچند ازش استفاده نکنی

      1. امیر

        ۱۴ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (730 ديدگاه)

        بله دقیقا درست می فرمایید این فقط یک نکته از لحاظ تئوری بود
        هدفم از گفتنش فقط بحث قدرت و سرعت هیولا وار این شاهکار خودروسازی بود
        هیچ ماشین دیگری رو نمیشه بهش ترجیح داد.غول مرحله ی آخره!

        1. Lamborghini

          ۱۴ خرداد ۱۳۹۷
          سوابق: (11565 ديدگاه)

          بله منظور شما رو متوجه شدم این نکته رو از پیش خودم اضافه کردم
          راستی
          تشبیه “غول مرحله آخر”ت خیلی به جا بود
          یه چیز دیگه
          مصرف شیرون معمولی و شیرون اسپرت در جاده 15/2 لیتر در 100 کیلومتره که با توجه به باک 101 لیتری این ماشین با یه سرعت متوسط 80-90تایی 600 کیلومتر رو به راحتی میتونین باهاش طی کنین

        2. نیما

          ۱۴ خرداد ۱۳۹۷
          سوابق: (2 ديدگاه)

          15 که ماشینای معمولی میسوزونن من خوندم حدود 25 تا 30 هست مصرف سوختش فک کنم 26.1 خونده بودم داخل شهر
          بعدشم فقط مصرف سوخت نیس چهار تا لاستیک شیرون 30 – 40هزار دلار اگر اشتباه نکنم آب میخوره
          20 هزار دلار هزینه نگه داری سالانه اشه
          به خاطر خیلی آلوده کننده بودنش اگه اشتباه نکنم بازم 120 هزار دلار مالیاتشه (اینو اصلا مطمئن نیستم )
          و بیمه سالانه اش که از یه نفر شنیدم 45 هزار تاست

          والا کاربردی که اصلا نیس ولی قرارم نیس کاربردی باشه …
          ولی تا دلت میخواد پول بخور . نوش جانت مستر شیرون

        3. LAMBORGHINI

          ۱۴ خرداد ۱۳۹۷
          سوابق: (11565 ديدگاه)

          گفتم «جاد»ه
          این ۱۵/۲ از سایت خود بوگاتیه که معتبرترین جاست !

        4. نیما

          ۱۷ خرداد ۱۳۹۷
          سوابق: (1 ديدگاه)

          اوه درسته شرمنده اصلا ندیدم نوشته بودین جاده

  2. Ahmad

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (566 ديدگاه)

    عاشق این فرانسویه زیبا هستم .

    1. تیاگو

      ۱۴ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (41 ديدگاه)

      کاملا آلمانیهVW

  3. Amirferrari

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (352 ديدگاه)

    از اون حرف ها زدی ها!!! یعنی چی زیاد کاربردی نیست، بر خلاف تمامی سوپرکارا و هایپرکارا کاربردی ترین هایپرکارا دنیا تا به امروز همین بوگاتیه… مگه قراره هر روز باهاش با حداکثر سرعت رانندگی کنن که نگران خالی شدن سوختش تو نه دقیقه باشن! بوگاتی تو حالت رانندگی معمولی مصرف سوختش اندازه اونتادور هست‌… شما به غیر از پیست مخصوص فولکس واگن که واسه رکورد زدن بوگاتی هستش جایی رو در دنیا سراغ داری که بشه با بوگاتی با حداکثر سرعت اونم تو نه دقیقه رانندگی کرد که نگران خالی شدن باکش هستی، کلا یه چیز راجب بوگاتی شنیدین و هر جا میرید تعریفش میکنید…فکر کردی سرعت بالای 400 کیلومتر بازیه که مالکای بوگاتی هر روز صبح که از خواب پا میشن ماشینو میندازن تو اتوبان و باهاش یه دور تاپ اسپید میرن و بعد که سوختشون تموم شد میشینن گریه میکنن و میگن که چه اشتباهی کردن باهاش تاپ اسپید رفتن و حالا پول بنزین رو از کی قرض بگیرن… یه چیز دیگه از بوگاتی یاد بگیرید واسه اینکه برا دیگران تعریف کنید… خالی شدن باکش با حداکثر سرعت تو نه دقیقه دیگه خز شده و همه هم اینو میدونن

    1. امیر

      ۱۴ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (730 ديدگاه)

      ما رو زخمی نکن بزرگوار خودمم عاشق بوگاتی ام مگه میشه عاشقش نبود
      هدفم این بود که بگم این ماشین چه هیولاییه و قدرت و سرعتش فرازمینیه
      در کل یه ذره شما زود عصبی شدی

  4. Amirferrari

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (352 ديدگاه)

    گشتاور 1600 نیوتون متر که از دور 2 هزار پیشرانه در دسترس باشه!!! مخم سوت کشید، راست میگن شیرون قویترین و برترین گیربکس دنیا رو داره وگرنه کدوم گیربکسی میتونه همچنین گشتاور خردکننده ای رو اونم تو دور 2 هزار پیشرانه تحمل کنه،ماشینی که بشه باهاش تو سرعت 380 کیلومتر لاین عوض کرد… ماشینی که با این حجم از قدرت و گشتاور خیره کننده بشه باهاش رانندگی روزمره کرد… ماشینی که قدرت یه جت جنگنده رو داشته باشه و تو سرعت های بالای 400 کیلومتر مثل یه کوه استوار و آروم، تنها ماشینی در دنیا که تا به امروز (بعد از تولید 450 ویرون و 100 شیرون) حتی یه گزارش از مشکل پیدا کردن موتور نداشته و موتور پلمپ تحویل مشتری داده میشه، من فقط فاز اونایی که این اسطوره رو به خاطر شتاب با دیمن و تسلا رودستر مقایسه میکنن بدونم خیلی خوب میشه:)
    بوگاتی شیرون خودروی اعداد نیست. این یک جادوی مهندسی بوده و کامل‌ترین موشک کروز زمینی در دنیا می‌باشد؛ و به همین خاطر همگی باید به آن احترام بگذاریم…باشد که رستگار شوید

  5. امیرمحمد

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (238 ديدگاه)

    بوگاتی یعنی نهایت مهندسی یه هایپرکار بوگاتی یعنی نهایت ارامش و پایداری حتی تو سرعت های فوق العاده بالا به نظر من بوگاتی بی رقیبه…اون چند تا به ظاهر رقیبیم که هستن هیچکدوم کارایی،پایداری،قابلیت اطمینان و مهندسی بوگاتی رو ندارن و صرفا برای شکوندن به قول خودشون چند تا رکورد سرعت ساخته شدن که به نظر من هیچ ارزشی نداره چون تا زمانی که یک خودرو نتونه پایداری و ایمنی خودش رو تو سرعت های بالا حفظ کنه حتی اگر به اون سرعت برسه هم مفت ارزش نداره فرق بوگاتی با رقبا اینه که با مهندسی میره جلو و بی گدار به اب نمیزنه و مثل بعضی از کمپانی ها فقط ادعای خالی و هارت و پورت نیست‌‌‌…

  6. مهدی

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    خوب کاری کرد خودشو از کورس رقابت حد اکثر سرعت با هنسی و کونیگ زگ کشید کنار
    در شان این نجیب زاده نبود
    جرمی کلارکسون یه شاه جمله داره:
    متاسفانه خریدارای شیرون کسایین که اگه بهشون بگی تو بلندگوهای ماشینت الماس به کار رفته از خوشی به مرز مرگ میرسن ما اگه بگی ماشینت روی پبچ ها تا 2 جی فشار تولید میکنه مثل یه ابلح با دهن باز بهت خیره میشن
    واقعا حیف

  7. lamborghini

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (11565 ديدگاه)

    واسه من بهترین قسمت مشخصات فنی این ماشین سقف سرعت ۴۵۰ یا ۴۷۵ یا ۵۰۰ کیلومتری نیست ، شتاب ۲/۵ یا ۲/۳ ثانیه ای هم واسم اهمیتی نداره ، بزرگترین شگفتی این ماشین واسه من در دسترس بودن ۱۶۰۰ نیوتن متر گشتاور پودرکننده در دور موتور ۲۰۰۰ئه اونم در ماشینی که اینقدر دوام داره که میتونی صد ها و حتی هزاران بار بدون مشکل لانچش کنی

  8. فتنه گوساله سامری

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    مهندسی شیرون چندین سروگردن از رقبایی مثل کونیخ زگ بالاتره.بوگاتی خیلی ازناممکن هارو ممکن کرد

  9. Hamid.Hellcat

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    این طرفدارای کونیگزگ الان دقیقا کجان؟

    1. s.h

      ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (712 ديدگاه)

      داداش بحث اینا با هم فرق داره بستگی داره با چی حال کنی اگر دنبال اولین باشی هر کی اوله باهاش حال میکنی یا یه پولدار دنبال ارامشه واز صدا خوشش نمیاد میره دنبال ماشینایی با موتور بزرگ که واسه تو لید قدرت جون نمیکنن مثل بوگاتی اگر از یه منظر حساب کنی موتور وگریبکس این شاهکاره که 16 سیلند ودارای یه گریبکس عظیم هست( همه نمیتونن با این کیفیت تولیدش کنند البته به فکرم نیستند چون لازم نیست ) اما از یه طرف با نصف اینا هم خروجی سرسام اور داشته باشی یه چیزیه شیرون رو میشه تقریبا مثل یه تراکتور دید که رو یه موتور وگریبکس بزرگ یه صندلی واسه راننده هم هست اما تو اینده نه چندان دور شیرون کلا از رقبا بت با همه اینا میره کنار چون همه دارن هیبریدی میشن یا برقی اما این همچنان 16 سیلندره من به شخصه چون قد یه ته استکان از موتور ها وطراحی اونا سر در میارم به نطرم کونیک زگ قدر تره چون با موتورهای انحصاری ( مال فورد نیست ) قدرت بالا میگیره الان دارن قوانینو سخت میکنن همه دارن حجمارو میارن پایین و سیلندارو کم میکنن این هنوز همونه اگر چیزی از موتور بدونی وفکر کنی چطور از یه موتور 5000cc میشه تا 2000 اسب ( به گفته خودش ) کشید خل میشی تازه بی کاهش طول عمر وهمه میدونن که کونیکزگ هیچوقت بولوف نزده صحبت فراتر از چیزی به نام توربو یا ecuویا سوزن هست اینده مال کونیک زگه نه هنسی با موتو 7.4 یا بوگاتی با موتور8 اگر یه فکری واسه حجم موتور بالاشون نکنند تا چند سال دیگه شاید تولید نشند حرف من قد اون راننه مسابقه برش نداره ولی باور کن هنر اونه که گفتم مثلا میباخ خیلی از رولس رویس تکنولوژیک تره ولی چون اول اون لوکس بوده بیشتر قبولش دارن چون پول دارا دنبال اینن که جنس چوب از چیه یا چرمش از چیه و واسشون مهم نیست که صندلی اون مثل میباخ نیست بوگاتی حتی یه مانیتور تو اتاقش نداره یعنی همه چیز فدای یه کم وزن کمتر کونیگ زک خیلی چیزا داره که بوگاتی نداره بوگاتی کشید کنار چون دید نمیتونه با اونا رقابت کنه منطور این هست که هر تغییری برابر با تغیر وزن واحتمالا درگ چون میدونه بخواد سریعتر بره با این وزن بالا + داونفورس مهندسی مممکنه براش گرون تموم شهوتور اون ماشین برتر از موتور ای معمولیه ( حتی اگر 16 سیلندر باشن ) اگر این شانس رو داشتی که با یکی از مهندسین bmw صحبت کنی اونم بهت همینو میگه مدیر اون کمپانی خودش یه نابغه هست درست مثل ایلان ماسک هر کسی میتونه به راحتی از اون قدرت بالا بگیره ولی از یه موتور کم حجم کار ساده ای نیست

      1. Hamid.Hellcat

        ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (1198 ديدگاه)

        بوگاتی به این دلیل از رقابت با کوئیگزگ و هنسی کشید کنار چون هدفش تولید یک ماشین تک بعدی و صرفا رسیدن به سرعت و شتاب بالا نبود. هدفهای مهم دیگری هم داشت مثل:
        1. نرمی و راحتی و انتقال حس اطمینان در سرعتهای بالا به راننده.
        2. دوام قطعات موتور و گیربکس.
        3. لوکس بودن
        که همه ی اینها باعث کاهش شتاب و سرعت نهایی میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا