توسعهی یک سوپرکار رکوردشکن به معنی ورق کاغذ خالی و بودجهای نامحدود است.
بوگاتی با نظارت فولکسواگن در اوایل قرن بیست و یکم این کار را انجام داد و پس از سالها توسعه و کار ویرون را به بازار عرضه کرد، خودرویی احساسبرانگیز که با استفاده از آخرین تکنولوژیهای صنعت خودرو ساخته شد.
بوگاتی پیشرانه وسط و چهار چرخ محرک سریعاً به عنوان سریعترین خودروی تولیدی در طی عمر ۱۰ سالهی خود شناخته شد. این خودرو به تعداد ۴۵۰ دستگاه و با فرمهای بدنهی کوپه و تارگا ساخته شد. پیشرانهی ۱۶ سیلندر ۸ لیتری ۴ توربویی این خودرو به حدی عجیب و پیشرفته بود که کمپانی تصمیم گرفت با انجام اصلاحاتی در آن، جانشین ویرون یعنی شیرون را نیز به همین پیشرانه مجهز نماید.
مک لارن F1 تا پیش از ظهور بوگاتی ویرون رکورد سریعترین خودروی جهان را در اختیار خود داشت. این سوپرکار بریتانیایی با طراحی سه نفره منحصربهفرد به دلیل پایین آوردن هرچه بیشتر وزن فاقد سیستمهای کمکراننده است و سریع بودن فوقالعادهی آن باعث محبوبیت بسیار زیاد در میان هواداران شده است. هنوز هم مبالغ چندین میلیون دلاری برای خرید این خودرو پرداخت میشود.
علیرغم اینکه این دو سوپرکار هم در مفهوم و هم در کاربرد بسیار متفاوت هستند اما بههرحال تاریخی غنی پشت سر خود دارند بنابراین به نظر میرسد مکانهایی چون Reims فرصتی عالی برای ملاقات این دو اسطوره بوده است. با هم به تماشای این ویدئوی جذاب مینشینیم.
امپراتور لامبورگینی
۱۴ آذر ۱۳۹۵.
من ویرون رو ترجیح میدم
فقط انگلستان
۱۴ آذر ۱۳۹۵مجید جان سلیقه منم شبیه شما هستش و ویرون رو خیلی بیشتر دوست دارم خودمم
می دونم که طراحی مکلارن اف 1 مال چند سال قبل از بوگاتیه ولی من ازش خیلی خوشم نمیاد پلت فرم و قیافه بوگاتی ویرون بر اساس لاک پشت ساخته شده و این کارِ شرکت بوگاتی خیلی جالب بود چون سریع ترین ماشین جهان رو بر اساس یکی از کند ترین حیوانات دنیا ساختن.
اسطوره
۱۵ آذر ۱۳۹۵ممنون آقا.
سلیقت خیلی خوبه.
YAS
۱۴ آذر ۱۳۹۵کاشکی صنعت خودرو حداقل تا وقتی من زندم به همین اندازه جذاب باشه…
ارش
۱۴ آذر ۱۳۹۵مک لارن یه نقطه ضعف بزرگ داشت اونم شتاب جانبی 0/86 بود که با سدان لوکس امروزی برابری میکنه در حالی که ویرون 1/09 شتاب جانبی رو تحمل میکنه.فراری f40مدل 1987 شتاب جانبی 0/96 روتحمل میکرد.
England
۱۵ آذر ۱۳۹۵با همون نقطه ضعفش برتر از ویرونه…خیالت راحت
X SIX M
۱۴ آذر ۱۳۹۵ایندفه مکلارنو ترجیح میدم اونم بخاطر موتور شاهکارش ?
حسین
۱۴ آذر ۱۳۹۵اون عکس که مکلارن مشکی جلو هست نشون میده چقدر اف۱ زیباتر هست!
حامد
۱۴ آذر ۱۳۹۵به نظرم هر دوتا شاهکارن. مک لارن به نوعی معجزه آنالوگ هستش. پراز ضرافت. انجین وی12 تنفس طبیعی و گیربکس دستی و این رکورد های چشمگیر. بدون تراکشن کنترل رو سطح بارونی و با وجود هرزگردی شدید ،کاملا خطی و بدون انحراف شتاب گرفت.
احمد باقری
۱۴ آذر ۱۳۹۵مسلما ویرون، اسطوره و شاهکار دنیای خودروسازی بوده و خواهد بود. طراحی عالی، قدرت عالی و …
Ghost
۱۴ آذر ۱۳۹۵به طرز فجیعی عاشق F1 هستم
علي دانشمند
۱۵ آذر ۱۳۹۵ویرون ماشین جدیدتر از مک F1 محسوب میشه و طبیعی هست که پیشرفته تر و بهتر باشه ولی F1 به عنوان اسطوره همیشه سزاوار احترام خواهد بود.
فرشاد سجادیان
۱۵ آذر ۱۳۹۵۱_ کاش سبک سه نفره فرمون وسط، مجددا به کار گرفته بشه، واقعا عالیه. . .
۲_ بوگاتی با این موتور حجیم و انواع اقسام سیستمهای افزایش قدرت، برای من شاهکار نبوده، نیست و نخواهد بود؛ شاهکار از نظر من یعنی: آگرا وان، رگرا، F1. . .
۳_ جدا از این مطلب، من هنوز هیچ سوپرکاری رو با SLR722 عوض نمیکنم، از همه نظر همونیه که میخوام. . .
احسان
۱۵ آذر ۱۳۹۵افرین بی ام و
DODGE
۱۵ آذر ۱۳۹۵واقعا تیتر مقاله سزاوار متنشه!!
آرش
۱۵ آذر ۱۳۹۵یه جور نوستالژی ای داره اف 1 که ویرون نداره. هر چند جفتشون تایتان هستن، ولی واسه نسل کارتهای بازی کاغذی، نسلی که زندگی بدون اینترنت رو تجربه کرده و کوپن بنزین رو از نزدیک دیده، نسلی که با مجله ماشین زندگی کرده، مک لارن اف 1 احتمالا چیز خاص تریه.
فریدیان
۱۵ آذر ۱۳۹۵نوستالژی پدر ایرانی هارو درآورده میخوای برگردیم به عقب و هی لذت ببریم؟
dice
۱۵ آذر ۱۳۹۵از بچگی عاشق f1 ام….. حرف نداره…
و الان هم عاشق پسر دیوانه اش هستم…. p1
King_Mclaren
۱۵ آذر ۱۳۹۵هنوزم اف 1 اسطوره ای رکورد هایی داره که این تخم مرغ دوپینگی زشت بهشون دست پیدا نکرده …
از نظر طراحی هم خداییش با اینکه مکلارن اف 1 خیلی قدیمی تر از بوگاتیه اما همچنان زیباتره
این یعنی المان های یک اسطوره : نز دیک به دو دهه سریعترین خودرو جهان باشه تکنولوژی و مهندسی فراتر از زمان خودش داشته باشه با کمترین انجین بیشترین بازدهی داشته باشه و طراحیش هنوزم که هنوزه جزء زیباترین ها و اصولی ها باشه.
England
۱۵ آذر ۱۳۹۵فقط مکلارن فقطططط
این گنده غول الکی رو با اف 1 شاهکار مقایسه نکنین….هرکی میگه بوگاتی از ایناست که تازه با 4 تا بازی کامپیوتر اسم 4 تا برند یاد گرفته ولی اونایی که از زمان بچگی یاد دارن اف 1 چی بوده و هست هیچوقت بوگاتی اسطوره نمیدونن و به خودشون اجازه نمیدن با اف 1 مقایسه شه
Bavaria
۱۵ آذر ۱۳۹۵اف 1 شاهکار،قبوله. ولی بوگاتی رو دست کم گرفتی
هیچ کمپانی،تاکید میکنم هیچ کمپانی توان تولید خودرویی مثل بوگاتی رو نداره( فقط امپراطوری مثل فولکس میتونه از پس هزینه هاش درآد)
تولید خودرویی با شتاب عالی کار سختو پیچیدست
ولی تولید خودرویی با سرعت چهارصد به بالا ………(اکثر کمپانی ها اصلا بهش فکر نمیکنن)
اگه دقت کنید اکثر کمپانی ها چه از فراری لامبو پورشه مکلارن حداکثر سرعته ابرخودروهاشونو اعلام میکنن ولی به ندرت پیش بیاد که مثل بوگاتی اون آزمایش سرعتو انجام بدن
کلام آخر اینکه بوگاتی شاهکاره ولی فازش با هایپرکار های فراری و پورشه و مک فرق میکنه
King_Mclaren
۱۵ آذر ۱۳۹۵با تمام احترامی که قائلم اما این سه کمپانی که نام بردی میتونن به راحتی خودرویی فراتر از بوگاتی تولید کنن.
مکلارن که خوش نام هست تو این عرصه اعلام کرد فعلا قصد رکورد زنی در زمینه تاپ اسپید رو نداره که بعد از یه مدت صحبت از جانشین اف 1 اسطوره ای پیش اومده و تایید شده و مطمئنا تاپ اسپید بالای 400 خواهد داشت.
مکلارن بعد از اف 1 روی شتاب و هندلینگ خیلی کار کرد و موفق بود…
اگر از نظر هزینه خیلی بالایی که بابت بوگاتی صرف میشه میفرمایی درسته هیچ شرکتی علاقه ای به ضرر کردن نداره ولی اگر از نظر تاپ اسپید و کارایی بخوای حساب کنی هم مکلارن هم فراری و پورشه و حتی لامبورگینی خیلی راحت میتونن به این اعداد و ارقام دست پیدا کنن و البته با دو سوم این انجینی که واسه این بوگاتی تعبیه شده….چون مطمئنا خودتم میدونی با 16 سیلندر و 4 تا توربو شارژر به این اسپید رسیدن کار شاخی نبوده…و اینم در نظر بگیر این بوگاتی حتی نمیتونه توی پیست رکورد بزنه صرفا فقط جاده مستقیم میتونه از تمام توانش استفاده کنه پس این یه ضعف خیلی خیلی بزرگ هست واسه این سوپراسپرت…و اگر بری سرچ کنی و بخونی اگر ضریب دنده های مکلارن + سایز رینگ های اون + محدودیت سرعت اون رو اصلاح کنن تا 411 کیلومتر میتونه با همون انجین تنفس طبیعی ساخت دو دهه پیش رکورد بزنه…پس برای همین این دوستمون میگه مقایسه نکنین این گنده بی خاصیت رو…
این سه کمپانی هر سه محدودیت اسپید دارن روی 350 لاک میکنه و تاپ اسپید رو کمتر از شتاب اولیه و ثانویه و هندلینگ در نظر گرفتن… ولی بوگاتی نه فقط واسه تاپ اسپید اونم توی جاده مستقیم ساخته میشه.
Bavaria
۱۵ آذر ۱۳۹۵دوست عزیز من هرگز نگفتم فراری یا مک لارن نمیتونن به سرعت بوگاتی برسن. من حتی مهندسی اون کمپانی هارو بالاتر از بوگاتی میدونم.مثلا ب ام و از همه لحاظ دانش تولید سوپر اسپرت رو داره ولی دانش به تنهایی کافی نیست
درضمن تولید یک خودرو تولید انبوه که رکورد دار سرعت باشه،باز خیلی هزینه بر تر از یک خودرو تولید محدود هست
هروقت ی کمپانی مثل پورشه لامبو فراری یا مک،خودرویی ساختن که توو سرعت به بوگاتی برسه و تولید انبوه باشه اونوقت حق داریم این هارو با هم مقایسه کنیم
چطور بگم،مثلا ی رزمی کار رو نمیشه با بدنساز مقایسه کرد
arash
۱۵ آذر ۱۳۹۵مشکل اصلی ویرون اینه که خیلی سنگینه، تو پیست کم میاره و تنها برای مسیرهای مستقیم خوبه در عوض کونیک زگ و پاگانی به خاطر وزن کم تو پیچ ها خیلی بهتر عمل میکنن.
مهدی اکرمی
۱۶ آذر ۱۳۹۵اف 1 فوقالعادست، یکی از شاهکارهای دنیای خودرو، فراموش نکنید که هنوز هم سریعترین خودروی تنفس طبیعی دنیاست، دستیابی به این مشخصات فنی و همچین وزن کمی در اون زمان، بسیار عجیب تر از مشخصات و ویژگیهای ویرونه
essi
۱۷ آذر ۱۳۹۵f1باسرعت 386 کیلومترسریع ترین ماشین قرن بیستم شناخته شده.
باموتور12سیلندرتنفس طبیعی باتکنولوژی اون زمان به این سرعت دست پیداکنه شاهکارنه بوگاتی بااین حجم موتور4تاتوربو شاهکارنیست .این 4تاتوربوروی f1سوارکنن عمری بوگاتی بتونه به شتاب f1برسه نمونش مسابقه ای که چندسال پیش تاپ گیر گذاشته بود بوگاتی فقط تونست توسرعت بالا f1 اونم بافاصله کمی تونست شکست بده.
فقط f1
GOD BLESS AMERICA
۷ دی ۱۳۹۵با این همه تعصب که تو کامنتها موج میزنه نظر منطقی بینشون سخت پیدا میشه.
من هر دوی این خودرو ها رو دوست دارم اما فقط بخاطر ارزش کلکسیونی شون، که در این مورد مکلارن ارزشمندتره.
یعنی فقط نگهشون میدارم تا ارزش بیشتری پیدا کنن. اما از طرفی گاهی با یه هایپر کار به مهمونی رفتن لذت بخشه که تو این مورد بوگاتی عیار بالاتری داره.
در کل اگه چنین شاهکارهایی پاشون به زندگی من باز شه مهمون یکی دو ماهه اند تا با فروش به قیمت منطقی جاشون رو به ماسل کارهای اصیل آمریکایی بدن.
به امید آن روز … GOD BLESS AMERICA
TSHDN
۴ بهمن ۱۳۹۵واقعا مکلارن رو دوست دارم اما خب بوگاتی یه چیز دیگست