کمپانی فولکسواگن اوایل سال ۲۰۰۲ میلادی اعلام کرد که زیرمجموعه این شرکت بزودی خودرویی را معرفی میکند که به احتمال فراوان برای همیشه در تاریخ بشریت ماندگار خواهد ماند! خودرویی که همه چیزش ناب و هیجانانگیز و انقلابی بود؛ خودرویی که مشخصات فنی آن به افسانهها شباهت بیشتری داشت تا به واقعیت . . . .
سال ۲۰۰۵ سرانجام وعده و وعیدهای بوگاتی محقق شد. کوپه دونفره افسانهای این شرکت تحت برند بوگاتی با نام ویرون۱۶.۴ راهی بازارهای جهانی شد. نام ویرون به افتخار راننده فرانسویالاصل بوگاتی یعنی پیر ویرون (Pierre Veyron) انتخاب شده که توانست در سال ۱۹۳۹ میلادی فاتح مسابقات ۲۴ ساعته لمانز شود. عدد ۱۶.۴ نیز بیانگر ۱۶ سیلندر و ۴ توربوشارژر است.
بوگاتی ویرون دارای پیشرانهای با مهندسی منحصر به فرد است. در بلوک آلومینیوی این خودرو ۱۶ سیلندر با ساختار W16 جاسازی شده؛ ساختاری که در حقیقت از ترکیب دو پیشرانه V8 ساخته شده اما زاویه مرکزی آن متفاوت است بگونهای که به ادعای کمپانی هنوز پیشرانه دیگری با این ترکیب در روی زمین وجود ندارد!
حجم دقیق پیشرانه ویرون معادل ۷,993cc است که در آن هم قطر سیلندر و هم کورس پیستونها یکسان و برابر ۸۶ میلیمتر است. این پیشرانه همچنین مجهز به چهار توربوشارژر بوده تا حداکثر توان تولیدی موتور حاصل شود.
جالب است بدانید که این خودرو مجهز به ۱۰ رادیاتور است که بازهم در این موضوع نمونه مشابه دیگری برای آن نیست؛ ۳ رادیاتور برای اینترکولر، ۳ رادیاتور برای موتور، یکی برای سیستم تهویه مطبوع، یکی برای خنککاری گیربکس، یکی برای خنککاری دیفرانسیل و نهایتا یکی برای خنککاری روغن موتور.
بوگاتی ویرون دارای یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه بوده که هم قابلیت تعویض دستی و هم تعویض اتومات را دارد. از آنجایی که زمان هر تعویض این گیربکس کمتر از ۱۵۰ میلی ثانیه است، در حالت تعویض دستی نیز عکسالعملهای گیربکس کاملا توسط سیستم کامپیوتری مرکزی آن کنترل میشود.
گیربکس بوگاتی ویرون بصورت اختصاصی توسط مهندسین بریتانیایی کمپانی معتبر Recardo ساخته شده و به تنهایی مبلغی در حدود ۱۲۰,۰۰۰ دلار دارد. تعویض دستی نیز از طریق پدالهای منیزیومی پشت فرمان امکانپذیر است.
بوگاتی ویرون از سیستم چهارچرخ محرک (4WD) بهره میبرد که ساخت کمپانی Haldex Traction، یکی از زیرمجموعههای کمپانی سوئدی Haldex AB است. همچنین بر روی رینگهای آلومینیومی فورچکاری شده این خودرو که در جلو ۲۵۵×۵۰۰ میلیمتر و در عقب ۳۵۵×۵۴۰ میلیمتر هستند، تایرهای میشلین از نوع پایلوت اسپرت PS2 PAX سوار شده است؛ این تایرها در جلو از نوع ۲۶۵ میلیمتری و در عقب ۳۶۵ میلیمتری هستند.
اگر به هر دلیلی مجبور به تعویض تایرها شدید، هیچراهی به جز انتقال خودرو به فرانسه ندارید! هزینه هر کدام از آنها نیز در حدود ۲۵,۰۰۰ دلار و سرویس نهایی نیز حدودا ۷۰,۰۰۰ دلار برای شما خرج خواهد داشت.
طول، عرض و ارتفاع بوگاتی ویرون به ترتیب عبارتند از: 4463mm و 1999mm و 1212mm؛ فاصله کفی خودرو تا سطح زمین نیز از ۶.۶ سانتیمتر تا ۱۲.۴ سانتیمتر متغیر است. فاصله محوری نیز ۲۷۱۰ میلیمتر خواهد بود. فرمان خودرو که در ۲.۵ دور قفل میشود، دایرهی چرخشی در حدود ۱۲ متر را فراهم میکند.
وزن خالص خودرو ۱,۸۸۸ کیلوگرم است درحالیکه وزن ناخالص آن که با افزودهشدن محتوی مایعات پیشرانه و سیستمهای هیدرولیکی و پرشدن باک بنزین و … حاصل میشود تا حدود ۲,۰۴۱ کیلوگرم نیز افزایش مییابد. همچنین ۴۴% وزن خودرو بر محور جلویی و مابقی آن بر محور عقب توزیع شده است.
طبق اعلام کمپانی فولکسواگن قدرت خروجی پیشرانه هشت لیتری ویرون ۹۸۷ اسببخار در حالت استاندارد و حداکثر آن نیز ۱۰۰۱ اسببخار است. اما با این حال خود بوگاتی حداکثر قدرت خروجی را معادل ۱۰۰۶ اسببخار ثبت کرده؛ حداکثر گشتاور تولیدی نیز که از دور موتور ۳۰۰۰ در دسترس بوده، ۱۲۵۰ نیوتنمتر است. محدوده ردلاین موتور نیز از دور ۶۶۰۰ آغاز میشود.
ویرون علیرغم ضریب درگ نچندان مناسب خود که ۰.۳۹ اعلام شده، در ۲.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰، در ۵.۳ ثانیه به سرعت ۱۶۰، در ۸.۵ ثانیه به سرعت ۲۱۰، در ۱۶.۷ ثانیه به سرعت ۳۰۰، در ۲۵.۵ ثانیه نیز به سرعت ۳۲۰ و در ۵۵ ثانیه نیز به سرعت ۴۰۰ کیلومتر برساعت میرسد.
بوگاتی ویرون یکچهارم مایل را نیز در ۹.۸ ثانیه و با سرعت ۲۲۸ کیلومتر برساعت طی میکند. حداکثر سرعت ویرون نیز که بصورت رسمی در تاریخ ۱۹ آوریل سال ۲۰۰۵ میلادی به ثبت رسیده، ۴۰۸.۴۷ کیلومتر برساعت است.
بوگاتی ویرون از سرعت ۷۰ مایل بر ساعت (معادل تقریبی ۱۱۲ کیلومتر برساعت) با طی کردن مسافتی معادل ۴۸.۱۵ متر به حالت سکون میرسد. این عدد بسیار خوب به لطف دیسکهای کربنی استاندارد ویرون حاصل شده که در جلو ۴۰۱ میلیمتری با کالیبرهای ۸ پیستونه و در عقب ۳۸۱ میلیمتری با کالیبرهای ۶ پیستونه هستند. دیسکهای ترمز ویرون توسط کمپانی آلمانی SGL Carbon و کالیبرهای آن نیز بدست مهندسین شرکت AP Racing (از زیرمجموعههای کمپانی برمبو) ساخته شده است.
ویرون دارای باکی با گنجایش ۱۰۰ لیتر است که ظاهرا مناسب اشتهای بینظیر این خودرو نیست! چرا که در سیکل شهری ۲۹.۴ لیتر و در سیکل جادهای ۱۸ لیتر میسوزاند. البته اگر با حداکثر سرعت حرکت کنید، مصرف آن به طرز وحشتناکی به عدد ۷۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر میرسد!
نگاهکردن به آمار فروش بوگاتی ویرون۱۶.۴ از سال ۲۰۰۵ که وارد بازار شد تا سال ۲۰۱۱ که آخرین نسخه تولیدی آن به فروش رسید نیز جالب توجه است. در سال ۲۰۰۵ تنها ۵ دستگاه، سال ۲۰۰۶ میلادی ۴۴ دستگاه، سال ۲۰۰۷ میلادی ۸۱ دستگاه، سال ۲۰۰۸ میلادی ۷۱ دستگاه، سال ۲۰۰۹ میلادی ۵۰ دستگاه، سال ۲۰۱۰ میلادی ۴۰ دستگاه و در نهایت سال ۲۰۱۱ میلادی نیز ۹ دستگاه ویرون۱۶.۴ به فروش رسیده است.
اگر این اعداد را با هم جمع کنیم، میبینیم که از این سوپراسپرت افسانهای تنها ۳۰۰ دستگاه در جهان وجود دارد. آخرین نسخه تولیدی آن نیز در سپتامبر ۲۰۱۱ درحالی به مالک ناشناس اروپایی آن تحویل داده شد که قیمت پایهای مدلهای ۲۰۱۱ آن دقیقا ۱,۶۵۷,۷۰۰ دلار بوده است.
فراموش نکنید که این اطلاعات، تنها بخش کوچکی از جزییات مهندسی حیرتآور این خودروست که تاکنون منتشر شده وگرنه بوگاتی ویرون خودرویی نیست که بتوان در این مقاله کوچک آنرا توضیح و تفسیر نمود!
بوگاتی ویرون حاصل تلاش مردانی است که نهایتی برای آرزوهای خود نمیبینند؛ قدرت، سرعت و شتاب مانعی برای رسیدن به اهداف آنها نیست. ویرون نشان داد که آرزوی داشتن یک هواپیمای شخصی در پارکینگ، چندان هم دور از انتظار نخواهد بود!
ویرون، افسانهای است که متاسفانه تنها برای ۳۰۰ نفر در جهان هستی به واقعیت تبدیل شد! اما به هرحال همین ۳۰۰ دستگاه هم برای ما کافیست تا هرجا صحبت از قدرت و سرعت و قیمت نجومی شد نام او را ناخودآگاه به زبان بیاوریم، به دیدن پوسترهای زیبایش بر دیوارههای بیروح اکتفا کنیم یا حداقل با دیدن کلیپهایش اندکی احساسات خودمان را تسکین دهیم! او را فراموش نکنید چرا که تاریخ نیز او را فراموش نخواهد کرد.
shelby mustang
۳۰ خرداد ۱۳۹۱خدای سرعت و خدای جادس واقعا دوسش دارم.
خط تولید بوگاتی شبکه نشنال جیوگرافی فارسی نشون داد
واقعآ ب زمین میخ کوب شده بودم.
در ویرون 10 رادیاتور نصب شده و تمام این اتومبیل با دست ساخته شده و حتی اسکلتش هم با دست جوش داده شده
نیمی هواپیما نیمی اتومبیل
در برنامه ک نشون میداد میگفت تو تست موتور انقدر فشار موتور میره بالا که گرماش 10 خانه گرم میکنه.
من ب شخصه احترام بهش میزارم و واقعآ سلطان
اتومبیلهای سوپر اسپرت هستش و خواهد بود و میمونه البته برای من ممکنه دیگران بگن نه اینطور نیست.
hesan
۲۶ مهر ۱۳۹۱تو دنیای اتومبیل حاضر و تا 10 سال اینده رو دست bugati و lamborghini و pagani نخواهد امد.والسلام.
احسان
۵ مرداد ۱۳۹۱چرا بعضی ها حرف بیخود میزنند اخه ادم عقل سمند رو با بوگاتنی مقایسه میکنند علاوه بر آن فکر کنم اگر تماه پول هایمان را جمع کنیم نمیشه این رو خرید در ضمن این بوگاتی به علت شتاب خیلی زیادش ورودش به ایران مننوعه
امیر
۱۵ اسفند ۱۳۹۲کی این حرف و زده تو گیلان شهرستان سیاهکل یه نفراینو داره- تو منطقه آزاد انزلی هم یکدستگاه اومده و از طریق دریا فرستادن روسیه مالکش روس بوده
ارشیا
۷ شهریور ۱۳۹۱بوگاتی ساخت فرانسه فرانسه است نه ایتالیا
milad
۱۶ شهریور ۱۳۹۲سلام به همگی دوستان خدایی بوگاتی از کلمه عالی هم فرا تر است چیزی که تصورشو نمیشه کرد با همچین سرعتی قدرتی میخواستم تشکر کنم از کسی این ماشین رو برای اولین بار طراحی کرد باید بهترین جایزه دنیا رو به این طراح بدهند یکی از ارزو هایی که دارم سوار بوگاتی شم و برای چند ساعت باهاش دور بزنم واقعا بوگاتی ماشینی است که ارزوی داشتنشو دارم
taher
۲۱ دی ۱۳۹۲در مطالبتون نوشتید اگر با سرعت 112کیلومتر ترمز کنه بعد از طی 48 متر توقف میکنه فکر کنم پیکان ترمزاش از بوگاتی قویتر باشه
امیر
۱۵ اسفند ۱۳۹۲به نظر من هم 48 متر زیاده چون اگر در سرعت 112 کیلومتر یک ماشین بپیچه جلوش یا یه عابر بیاد جلوش بئون شک بوگاتی باهاش برخورد میکنه و آسیب جدی میبینه مگه اینکه این اطلاعات درست نباشه
امین
۲۲ دی ۱۳۹۲سلام
من همه نظرات عزیزان رو خوندم .
گفتم شاید بتونم یه سری اطلاعات در اختیار عزیزان بزارم .
یکی از عزیزان نوشته بود قشنگیش به پای لامبوگینی نمیرسه من هم با این نظر موافقم.
یکی دیگه نوشته بود آرزوم اینه که از نزدیک ببینمش . خب من به این ارزوم رسیدم امیدوارم شماهم برسی .
امممممممممممممممما
شخصی با این نام hesan نوشته بود تو دنیای اتومبیل حاضر و تا 10 سال اینده رو دست bugati و lamborghini و pagani نخواهد امد.والسلام.
اینهم نظریه ولی کاملا اشتباست .
چون همین الانشم ماشین <> که اسپورت شده همون ماشین شیش سیلندره قبلیه ، تمامه ماشینایه ده سیلندر و شانزده سیلندرو
گذاشته جیبش .
حتی الان دو خودرویه عربی هم شاخ شدن واسه بوگاتی .
این یکی Laraki Epitome هزار و هفتصد اسب بخار داره .
اون یکی هم به نام Devel Sixteen Developer یا همون شیطان عربی که دیگه نامردیه با این جوجه ها مقایسه کنیش .
مثله مقایسه تویوتا کوپه GT86 با 200 اسب بخار و بوگاتی با 1001 اسب بخاره .
واین شیطان عربی با 5000 هزار اسب بخار ابراز اندام کرده که چون پنج برابره بوگاتی قدرت داره مقایسه کردن این دو باهم نامردیه .
ایناهم غولای روی زمین که اسب بخارشون واویلاست :
Devel Sixteen Developer — 5000hp شیطان عربی
Laraki Epitome — 1750hp این خودرو مراکشی است
Nissan GTR Alpha AMS 12 — 1500hp
Hennessey Venom GT — 1200hp
Porsche 911 Turbo Protomotive VRT — 1200hp
Lamborghini Gallardo Nera Underground Racing — 1100hp
Koenigsegg Agera R — 1100hp
امین
۲۲ دی ۱۳۹۲با عرضه پوزش یه جایه نظرم اشباهی شده :
باید اینطوری میشد
چون همین الانشم ماشین که اسپورت شده همون ماشین شیش سیلندره قبلیه ، تمامه ماشینایه ده سیلندر و شانزده سیلندرو
گذاشته جیبش .
امین
۲۲ دی ۱۳۹۲بازم نخوند که :
با عرضه پوزش یه جایه نظرم اشباهی شده :
باید اینطوری میشد
چون همین الانشم ماشین Nissan GTR Alpha AMS 12 که اسپورت شده همون ماشین شیش سیلندره قبلیه ، تمامه ماشینایه ده سیلندر و شانزده سیلندرو
گذاشته جیبش .
امیر
۱۵ اسفند ۱۳۹۲اگر به هر دلیلی مجبور به تعویض تایرها شدید، هیچراهی به جز انتقال خودرو به فرانسه ندارید! هزینه هر کدام از آنها نیز در حدود 25,000 دلار و سرویس نهایی نیز حدودا 70,000 دلار برای شما خرج خواهد داشت.
امیر
۱۵ اسفند ۱۳۹۲او را فراموش نکنید چرا که تاریخ نیز او را فراموش نخواهد کرد.
مهرداد
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳بوگاتی ایتالیایی یا فرانسوی؟ ماشینی که صدی 78تا میسوزونه بدرد کاری هم می خوره؟
صادق
۸ آبان ۱۳۹۳واقعا حیرت اوره خیلی خوشم اومد بریتانیایی ها با فرانسوی ها و المانی ها غوغا کردن واقعا به دست انسان ها طراحی شده یا فضایی ها؟؟؟؟!!!من دیگه حرفی ندارم
امین
۸ آذر ۱۳۹۴شما مطمئنی میکان 112 کیلومتر رو تو 45 متر اونم با وزن تنها 800 کیلو گرمیش میتونه مهار کنه؟!؟!؟!
لازم به زکره بوکاتی 2 تن و خورده ای وزنشه!
50 متر رو هم قدم بزنی میبینی که مسافت خیلی کمیه
پیکان که سهله سوناتا با اون تشکیلاتشم نمیتونه 112 رو تو 48 متر مهار کنه.
بوگاتی شاید در دسترس نباشه ولی پیکان و بقیه در دسترسه و میتونی راحت امتحان کنی .