سه خودروی بسیار مشهور در سه دههٔ ۱۹۹۰، ۲۰۰۰ و ۲۰۱۰ دوران مدرن بوگاتی را شکل دادند. ما در مورد مدلهای EB110، ویرون و شیرون صحبت میکنیم که حالا برای تصویربرداری در دبی دورهم جمع شدهاند؛ اما این سه هایپرکار چه شباهتهایی باهم دارند؟ خب هر سهٔ آنها روی شاسی مونوکوک کربنی ساخته شدهاند، پیشرانهٔ آنها به چهار توربوشارژر مجهز است و همگی از سامانهٔ چهارچرخ محرک برخوردار هستند. البته بدیهی است که ویرون و شیرون اشتراکات زیادی باهم دارند زیرا شیرون اساساً نسخهٔ تکاملیافتهٔ ویرون محسوب میشود. این سه خودرو به «تثلیث مقدس بوگاتی مدرن» معروف هستند و در کنار هم قرار گرفتن هر سهٔ آنها برای عکس گرفتن اتفاق ویژهای است زیرا کم پیش میآید بتوان این سه بوگاتی را در کنار هم دید. پس بهتر است ببینیم هرکدام از آنها چه ویژگیهای خاصی دارند.
بوگاتی EB110
تولید از ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۵
همهٔ محصولات مدرن بوگاتی در دوران مالکیت فولکسواگن ساخته نشدهاند زیرا EB110 اولین سوپراسپرت دوران مدرن این شرکت بود که در اوایل دههٔ ۹۰ میلادی در زمان مالکیت «رومانو آرتیولی» ساخته شد. این خودرو که در ۱۵ سپتامبر سال ۱۹۹۱ در پاریس رونمایی شد، به خاطر تولد ۱۱۰ سالگی «اتوره بوگاتی»، EB110 نام گرفته بود. این سوپراسپرت فرانسوی اولین خودروی تولیدی دنیا محسوب میشد که از فیبر کربن ساخته شده بود. شاسی مونوکوک سبکوزن EB110 تنها ۱۲۵ کیلوگرم وزن داشت، بدنهٔ آن از آلومینیوم و کربن ساخته شده بود، رینگها منیزیومی بودند و پیچها از تیتانیوم ساخته شده بودند.
در سینهٔ EB110 یک پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V12 چهار توربو با ۶۰ سوپاپ و ردلاین ۸,۲۵۰ rpm قرار داشت که در نسخهٔ اولیه ۵۶۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد. سوپراسپرت بوگاتی در زمان فوقالعادهٔ ۳.۲ ثانیه (حتی با استانداردهای امروزی) از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسید و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت را داشت و سریعترین خودروی تولیدی زمان خود محسوب میشد. تا سال ۱۹۹۵ بوگاتی تنها ۹۶ دستگاه از EB110 GT (نسخهٔ پایه یا اولیه) و کمتر از ۴۰ دستگاه از نسخهٔ سبکتر و قویتر سوپراسپرت با ۶۱۲ اسب بخار قدرت تولید کرد. به دلیل تولید بسیار پایین، EB110 طی سالهای اخیر ارزش زیادی پیدا کرده بهگونهای که مثلاً در یک حراجی در سال ۲۰۱۹ یک نسخهٔ سوپراسپرت مدل ۱۹۹۴ با قیمت ۲.۰۳ میلیون یورو به فروش رسید.
بوگاتی ویرون
تولید از ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵
ویرون که نام خود را از رانندهٔ مسابقهای فرانسوی «پیر ویرون» گرفته بود، چیز خیلی بیشتری از جانشین EB110 بود. این هایپرکار در دوران مالکیت فولکسواگن بهعنوان پروژهٔ شخصی رئیس وقت گروه یعنی «فردیناند پیچ» ساخته شده و در طول توسعهٔ آن در هیچ هزینهای صرفهجویی نشد. هنگامیکه ویرون در سال ۲۰۰۵ رونمایی شد، با مشخصات ماورایی خود دنیا رو شوکه کرد. ویرون که اولین هایپرکار واقعی دنیا محسوب میشود، به یک نیروگاه ۸ لیتری W16 چهار توربو با ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۰۰ نیوتن متر گشتاور مجهز شده بود که خودرو را ظرف ۲.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرساند و امکان دستیابی به حداکثر سرعت ۴۰۷ کیلومتر بر ساعت را فراهم میکرد.
در سال ۲۰۱۰ ویرون سوپراسپرت با ۱۲۰۰ اسب بخار قدرت معرفی شد که حداکثر سرعت آن به ۴۱۵ کیلومتر بر ساعت افزایش یافته بود. این ماشین طی یک تلاش ویژه توانست به سرعت ۴۳۱ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کرده و تاج پادشاهی سریعترین خودروی تولیدی دنیا را بر سر بگذارد. بوگاتی تا سال ۲۰۱۵ مجموعاً ۴۵۰ دستگاه از ویرون تولید کرد که ۴۸ دستگاه آنها از نوع سوپراسپرت بودند. همچنین از کل این تعداد، ۳۰۰ دستگاه کوپه و ۱۵۰ دستگاه از نوع روباز گرند اسپرت بودند. به گفتهٔ بوگاتی، قیمت ویرون طی پانزده سال گذشته در بازار بهطور متوسط ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش یافته است.
بوگاتی شیرون
تولید از ۲۰۱۶ تاکنون
مثل ویرون، نام شیرون هم از رانندهٔ مسابقه «لوئیس شیرون» گرفته شده بود. این هایپرکار جدید در سال ۲۰۱۶ با ترکیبی مشابه ویرون معرفی شد؛ اما علاوه بر طراحی ظاهری جدید، تفاوت اصلی شیرون با سلف خود این است که حالا پیشرانهٔ ۸ لیتری شانزده سیلندر در اینجا ۱۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۶۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. حداکثر سرعت شیرون برای رانندگی در جادهها روی ۴۲۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است اما نسخهای اصلاحشده از آن با نام سوپراسپرت ۳۰۰ سال گذشته توانست از مرز سرعت ۳۰۰ مایل بر ساعت عبور و به سرعت ۴۹۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. بوگاتی قصد دارد از شیرون مجموعاً ۵۰۰ دستگاه تولید کند که بیش از نیمی از آنها قبلاً ساخته و فروخته شدهاند. قیمت پایهٔ شیرون ۲.۶۵ میلیون یورو است.
ایمان
۱۵ فروردین ۱۳۹۹عجب ابهتی داره این بوگاتی ?? شیرون ??
ایمان
۱۵ فروردین ۱۳۹۹بوگاتی ویرون SS هم تا ابد در یادها باقی می ماند
GERMANY
۱۵ فروردین ۱۳۹۹شما هم قبول دارین که شیرون موفقیت ویرون رو تکرار نکرد؟…
احمدرضا
۱۵ فروردین ۱۳۹۹مگه اولین ماشین فیبر کربنی دنیا مک لارن F1 نبود؟
سهیل
۱۵ فروردین ۱۳۹۹عزیزم توکجایی اون قبلان بووود
Hamidreza
۱۵ فروردین ۱۳۹۹ویرون!
چقدر محشره این محصول!
Mad.z.Max
۱۵ فروردین ۱۳۹۹عکس آخر پلاک هر سه خودرو… این دیگه خیلی کلکسیونه
آریا ماشین
۱۵ فروردین ۱۳۹۹ویرون بهترین بوگاتی تاریخ??
انقلابی ایجاد کرد سال ۲۰۰۵ و به معنای واقعی جهان رو شوکه کرد!!!
اولین ماشین بالای ۱۰۰۰ اسب و بالای ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت سرعت ، اولین هایپرکار تاریخ به معنای واقعی…
ولی شیرون به اندازه ویرون خوب نبود…
ویرون زمان خودش بهترین مهندسی رو داشت اما الان شیرون در جایگاه اول نیست و کمپانی هایی مثل کونیگ زگ اومدن ، با این همه مدل تولید محدود هم که ازش زدن مثل شیرون اسپرت ، شیرون نویر ، چنتودیچی و … محبوبیت شیرون رو آورد پایین ، و نکته آخر اینکه الان دیگه بوگاتی یکه تاز نیست تو صنعت خودرو…
یه زمانی هر پولداری باید یه بوگاتی تو پارکینگش میداشت اما الان پولدارا باید پاگانی هوایرا و کونیگ زگ رگرا تو پارکینگشون باشه…
❤BUGATTI VEYRON 16.4❤
zeg
۱۵ فروردین ۱۳۹۹هایپر کار فقط کوئنیگ زگ!
Saeed
۱۵ فروردین ۱۳۹۹یادش بخیر ویرون
توی need for speed hot pursuit در بخش پلیس یه هیولا بود
چون سنگین بود وقتی به راننده ها میکوبیدی بیشتر نصف جون ماشینشون میپرید
البته نباید کونیگزگ ccxرو در هات پرسوت دسته کم گرفت
چون عمدا سر پیچ ها ترمز میگرفتن میرفتن پشت سرت بهت empمیزدن ???
سینا BMW
۱۵ فروردین ۱۳۹۹باید از پدال به دلیل این مطالب باید تشکر کرد. خیلی جذاب و مفید هستن و بهتر از آمار فروش ماشینا هست.
حمید
۱۵ فروردین ۱۳۹۹تو بین این سه تا ویرون بیشتر جلب توجه کرد و سر وصدای زیادی هم موقع رونمایش کرد تا حدی که تاریخ سازی کرد با موتور ۱۶سیلندری تا شتاب زیر ۳ثانیه ای با وزن بالای دو تن همگی دست به دست هم دادن تا یه شاهکار جهان شد ولی شیرون با توجه به اینکه از طراحیش بشدت خوشم میاد اما انگار همون ویرون با تغیرات جزئی بود و چیز جدید و منحصر بفرد رو نداشت
علیرضا
۱۵ فروردین ۱۳۹۹درسته رقبا شاید بهتر از این بوگاتی عمل کنن ولی اصالت رو نمیشه خرید . اصالت ازش میباره
suan chwan
۱۵ فروردین ۱۳۹۹یک چیزی بین این مدل ها مشترکه و اونم اینکه هر کدوم یک بار رکورد سرعت رو جابه جا کردن …
سال 1991 بوگاتی eb110gt رکورد 336 کیلومتر.
سال 2005 بوگاتی ویرون رکورد 407 ک.م .
سال 2010 بوگاتی ویرونss رکوری 431 .
ودر آخر رکورد حال حاضر بوگاتی شیرون سوپر اسپرت 300 با 490 کیلو متر.
MAHDI
۱۵ فروردین ۱۳۹۹ممنون از پدال
❤bugatti
۲۲ اسفند ۱۴۰۱ئی بی ۱۱۰ ۳۵۰ کیلومتر درساعت بود
به قول جرمی کلارکسون ” همه میگن ویرون شاهکار بود اما از نظر من این اون شاهکار رو رد کرده”
واقعا درسته شیرون معمولی و شیرون اسپرت درواقع مثل نسخه مدرن سازی شده ویرون بود اما شیرون سوپر اسپرت و شیرون پور اسپرت و شیرون ۳۰۰پلاس فرق دارن