مثل بسیاری از طرفداران، ما هم از اینکه بیوک در آمریکای شمالی در حال تبدیل شدن به برندی صرفاً کراساوورساز است ناراحت هستیم. هرچند این حرکت از لحاظ تجاری مثبت است اما بااینحال برای علاقهمندان غمانگیز خواهد بود زیرا بیوک سابقهای طولانی در ساخت سدانهای شیک، کوپههای جذاب و کابریولتهای دوستداشتنی دارد. به همین دلیل، بهافتخار این میراث ارزشمند، قصد داریم در ادامه به جذابترین محصولات تاریخ بیوک نگاهی داشته باشیم.
بیوک رودمستر نسل پنجم
تولید: ۱۹۴۹ تا ۱۹۵۳
دشوار است که بخواهیم در تاریخ پُربار بیوک نقطهای را برای آغاز این مطلب انتخاب کنیم اما نسل پنجم مدل رودمستر احتمالاً نقطهٔ خوبی برای شروع است. این خودرو بین سالهای ۱۹۴۹ تا ۱۹۵۳ در انواع سدان، کوپه، کانورتیبل و استیشن تولید میشد. رودمستر با جلوپنجرهٔ متمایز، کاپوت کشیده و بدنهٔ شناور، مشابه یک قایق زمینی کرومی بود. این نسل در ابتدا با یک پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری هشت سیلندر خطی ارائه شد اما چون چند سال بعد همهٔ رقبای آن به سمت موتورهای کوتاهتر V8 رفتند، در سال ۱۹۵۳ رودمستر هم به یک موتور ۵.۳ لیتری V8 جدید با ۱۸۸ اسب بخار قدرت مجهز شد. این نسل با فروش ۸۸ هزار دستگاه در سال اول، رکورد فروش سالانهٔ کل نسلهای رودمستر را شکست و ۲۷ درصد از کل فروش بیوک را به خود اختصاص داد.
بیوک GSX
تولید: ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۲
GSX در اصل شرکت بیوک در جمع ماسل کارهای کلاسیک آمریکایی بود که اواخر دههٔ ۶۰ و اوایل دههٔ ۷۰ دوران اوج آنها محسوب میشد. این خودرو بر اساس مدل GS455 ساخته شده بود که خود آن بر پایهٔ پلتفرم مدل اسکایلارک شکل گرفته بود. GSX همچنین پاسخ بیوک به پونتیاک GTO جاج، الدزمبیل ۴۴۲ W30 و شورلت شِوِل SS هم محسوب میشد. این ماسل کار بیوک به موتور ۷.۵ لیتری V8 جنرال موتورز مجهز شده بود که ۳۶۰ اسب بخار قدرت و ۶۹۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. این بیشترین گشتاور در بین تمام خودروهای ساخت آمریکا محسوب میشد و GSX این رکورد را به مدت ۳۳ سال تا زمانی که توسط دوج وایپر در سال ۲۰۰۳ شکسته شد در اختیار داشت.
بیوک GNX
تولید: ۱۹۸۷
امروزه هنوز هم از بیوک گرند نشنال با شور و هیجان یاد میشود اما این موضوع در مورد نسخهٔ GNX حتی بیشتر هم هست. این کوپهٔ اسپرت که یکی از بهیادماندنیترین محصولات تاریخ بیوک است، فقط در سال ۱۹۸۷ و تنها در ۵۴۷ دستگاه تولید شد. GNX با کمک مکلارن ساخته شده و به یک پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری V6 توربوشارژ مجهز شده بود که ۲۷۶ اسب بخار قدرت و ۴۸۸ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. به لطف این نیرو، کوپهٔ دیفرانسیل عقب بیوک ظرف ۵.۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسید و مسافت ۴۰۰ متر را ظرف ۱۳.۴ ثانیه طی میکرد. البته گفته میشد جنرال موتورز خروجی پیشرانه و مشخصات پرفورمنس GNX را کمتر از واقعیت اعلام کرده است.
بیوک ریتا
تولید: ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۱
ریتا که در سال ۱۹۸۸ معرفی شد، یک کوپهٔ دونفرهٔ شیک و پیشرفته بود که به صفحه آمپر دیجیتالی و نمایشگر لمسی ابتدایی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی مجهز شده بود. البته این نمایشگر بعداً با یک رادیوی معمولیتر جایگزین شد اما مدلهای اولیهٔ ریتا دههها از زمان خود جلوتر بودند. این کوپهٔ پیشرفتهٔ آمریکایی از یک موتور ۳.۸ لیتری V6 استفاده میکرد که بیشترین خروجی آن در سالهای آخر تولید به ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور رسید. در سال ۱۹۹۰ نسخهٔ کانورتیبل ریتا هم ارائه شد اما بااینحال فروش آن طبق انتظارات جنرال موتورز پیش نرفت زیرا درحالیکه انتظار میرفت سالانه ۲۰ هزار دستگاه فروش داشته باشد، ظرف چهار سال کمتر از ۲۲ هزار دستگاه از آن به فروش رسید. به همین دلیل تولید ریتا در اوایل سال ۱۹۹۱ خاتمه یافت.
بیوک ریویرا نسل هشتم
تولید: ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۹
اکثر محصولات جنرال موتورز در دههٔ ۹۰ چندان بهیادماندنی نبودند اما نسل هشتم بیوک ریویرا که در سال ۱۹۹۵ معرفی شد یک استثنا بود. این نسل از چندین دهه طراحیهای جعبهای شکل اسلاف خود کاملاً فاصله گرفت و با استایلی نرم و منحنی، واقعاً خود را از دیگر ساختههای جنرال موتورز در آن زمان متمایز کرد. هرچند نسل هشتم ریویرا خودرویی دیفرانسیل جلو بود اما به لطف پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری V6 سوپرشارژ با ۲۴۰ اسب بخار قدرت و ۳۸۰ نیوتن متر گشتاور، پرفورمنس درخور توجهی داشت؛ اما با همهٔ اینها متأسفانه تولید ریویرا بعد از چهار سال در سال ۱۹۹۹ خاتمه یافت چراکه علاقهٔ خریداران به کوپهها بشدت کاهش یافته بود. با خاتمهٔ تولید نسل هشتم، بیوک مدل ریویرا را برای همیشه از سبد محصولات خود کنار گذاشت.
Car lover
۲۹ آذر ۱۳۹۸یدونش برا کل عمر ادم بسه
ب قول هیچکس از ما میبینی کار عمری….
قصه بیوکه
Just bentley continental
۲۹ آذر ۱۳۹۸ای کاش بیوک نسل جدید gnx تولید میکرد
car lover
۲۹ آذر ۱۳۹۸*بیوک سرش شلوه داره انکلیو و انکور طراحی میکنه
محصولاتی ب مراتب بهتر از این جی ان ایکس زپرتی
چیه نه خوشگله نه ساندروف داره نه از بالا به بقیه نگاه نمیتونی بکنی مصرفشم که بالاس با اون قیافه قدیمیش
من میگم بهتره بریم ازین ایکس سی و سه ها که شوهر زهرا اینا خریده بخریم تازه اقساطی هم پرداخت میشه کرد رنگ نارنجی هم داره سقف مشکی*
تا وقتی اکثریت جامعه جهانی رو افرادی با چنین طرز فکر تشکیل میدن تولید یک جی ان ایکس حذف فیزیکی برند بیوکه
ایمان
۲۹ آذر ۱۳۹۸دلم میسوزه به حال بیوک و تاریخچه غنی که داره
این برند با پتانسیل بالایی که داره ، جایگاه فعلی در شان و منزلتش نیست ؛ در ایران نام بیوک خیلی خاطره انگیزه
کافر مقدس
۲۹ آذر ۱۳۹۸جالبه هیچ اشاره ای ب ریویرا های دهه ۶۰-۷۰نشده همچین اسکای لارک و پارک اونیو و خیلی های دیگه!!!!!!!!!
Twin H Power
۲۹ آذر ۱۳۹۸دقیقا !
ریورا ناموس خودروسازی امریکا محسوب میشه :)
اگه قرار بود من این مطلب رو بنویسم رودمستر دهه 90 هم حتما جزئش بود. اخرین بیوک سنتی …
Farzad
۲۹ آذر ۱۳۹۸بیوک رودمستر نسل پنجم ❤
Saman
۲۹ آذر ۱۳۹۸بیوک ریویرا 1966 با طراحی داخلی و خارجی عالی و بیوک ریویرا 1986 نخستین ماشین مجهز به نمایشگر لمسی.
Ali a
۲۹ آذر ۱۳۹۸ریتا و ریویرا جذاب بودن…
HDM global
۲۹ آذر ۱۳۹۸مگه میشه ریویرا و لسابره نسل اول توشون نباشه!!!!
این مقاله داره فحشمون میده
سروش
۲۹ آذر ۱۳۹۸بیوک#rivieraمدل 71_72 یباترین شکل یه ماشین در تمام ادوار میتونه باشه چیزی مثل اینکه دوج چلنجر تمام ادوار گفتم. کیفیت و قطعات مثل استیل چرم آهن و میبینی متوجه میشی چینی های دزد و اشغال فروش چه دزدی در حق مردم جهان کردند و خود سرمایه دار شدند. بیوک قدیما تو اهواز ماشیم پیمانکاران شرکت نفت و آدم حسابی ها بود…
مهدی
۳۰ آذر ۱۳۹۸قطعا زیباترین آمریکایی تاریخ در که طراحی حساب شده ای هم داشته باشه ریویرا ۶۵ هست
میلاد
۳۰ آذر ۱۳۹۸لطفا بگید ریویرا چرا نباید تو این لیست باشه؟
رضا
۱۲ بهمن ۱۳۹۸بیوک با تاریخچه غنی میتونه کاندیداهای دیگری هم در این لیست داشته باشه .. بیوک رگال .. سنچوری و ..من که شخصا هم طرفدار این دو مدل هستم هم دارنده یکی از اونا ..