در سال ۱۹۷۸ بیوک نسل دوم مدل ریگال خود را معرفی کرد؛ اما در سال ۱۹۸۲ بیوک نسخهٔ ویژهای از نسل دوم ریگال را با نام گرند نشنال معرفی کرد که بر اساس نمونهٔ کوپهٔ ریگال ساخته میشد. ولی بازهم نسخهٔ خاصتری از این خودرو در راه بود چراکه بیوک در سال ۱۹۸۷ یعنی آخرین سال تولید نسل دوم ریگال، مدلی بسیار منحصربهفرد از این خودرو را با نام GNX معرفی کرد. خودرویی که بر اساس قویترین نسخهٔ گرند نشنال ساخته شده بود و منحصربهفردترین نسخهٔ آن محسوب میشد زیرا در طول یک سال تنها ۵۴۷ دستگاه از GNX تولید شد.
اما جالبترین نکته در مورد بیوک GNX، همکاری مکلارن در ساخت آن است. بله درست خواندید مکلارن! بیوک برای ساخت این خودروی بسیار ویژه در آن سال با مکلارن همکاری نمود بهگونهای که بیوک مدل گرند نشنال ۵۴۷ (قویترین نسخهٔ گرند نشنال که GNX بر اساس آن ساخته میشد) را بهصورت کامل و با تریم داخلی تکمیلشده تولید میکرد و سپس جهت تبدیل و ارتقاء به GNX، آنها را به بخش Performance Technologies مکلارن میفرستاد.
GNX بهعنوان نسخهای خاص و قدرتمند، در اصل خداحافظی باشکوهی برای بیوک گرند نشنال بود. همانطور که گفته شد، نسخهٔ معمولی گرند نشنال با پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری V6 در میشیگان تولید میشد و سپس جهت نصب توربوشارژ و اینترکولر ساخت مکلارن، به این شرکت فرستاده میشد. با تغییراتی که مکلارن در پیشرانهٔ GNX ایجاد میکرد، قدرت و گشتاور آن طبق اعلام بیوک به ۲۷۶ اسب بخار و ۴۸۸ نیوتن متر افزایش میافت که برای آن سالها رقم بسیار قابلتوجهی است؛ اما خروجی واقعی موتور GNX بسیار بیشتر از این اعداد اعلامی بیوک است بهگونهای که این موتور دستکم ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
عملکرد بیوک GNX با این پیشرانه، فوقالعاده بود تا جایی که در شتاب صفرتاصد و پیمودن مسافت ۴۰۰ متر حتی از سوپراسپرتهای فراری F40 و پورشه ۹۳۰ هم سریعتر بود. بیوک GNX در ۴.۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت میرسید که به ترتیب ۰.۳ ثانیه و ۰.۸ ثانیه از F40 و ۹۳۰ سریعتر بود. همچنین این کوپهٔ خارقالعادهٔ آمریکایی مسافت ۴۰۰ متر را در ۱۲.۷ ثانیه طی میکرد که حدود ۰.۴ ثانیه از سوپراسپرتهای مذکور سریعتر بود. با وجود ۲۷۶ اسب بخار قدرت و ۴۸۸ نیوتن متر گشتاور در زیر کاپوت و لباسی تمام مشکی و شیطانی، GNX بدون شک یکی از هیجانانگیزترین خودروهایی است که تاکنون توسط بیوک تولید شده است.
تغییرات ظاهری GNX نسبت به گرند نشنال شامل نصب ورودیهای هوا در سپر جلو و منافذی روی گلگیرهای جلو جهت افزایش خنککنندگی پیشرانه، بدنهٔ عریضتر و رینگهای ۱۶ اینچی مشبک مشکیرنگ میشد درحالیکه در داخل هم در صفحه آمپر آن تجدیدنظر شده و یک نشانگر آنالوگ بوست توربو به آن اضافه شده بود. یک شمارهسریال حکشده روی یک پلاک نیز روی داشبورد GNX نصب میشد. علاوه بر این، تعلیق خودرو هم توسط مکلارن بهینهسازی شده بود و برای افزایش کشش نیز یک بازوی گشتاور در پوشش دیفرانسیل سفارشی آن نصب شده بود.
حال یک دستگاه بیوک GNX به حراج گذاشته شده است که از آخرین نمونهٔ ساخته شده از این خودرو است. این خودرو که دارای شمارهٔ «۵۴۷ از ۵۴۷» است، تاکنون فقط دو مالک داشته است و کارکرد بسیار پایینی دارد. باوجودی که این GNX متعلق به سه دهه پیش است اما فقط ۱۱۰ کیلومتر کارکرد داشته و در شرایط بسیار بکر و دستنخوردهای قرار دارد. آخرین دستگاه GNX ماه آینده در رویدادی که توسط Mecum برگزار میشود، به حراج گذاشته شده و تخمین زده میشود که با قیمتی بین ۱۷۵ هزار تا ۲۵۰ هزار دلار به فروش رود که بهواقع برای چنین خودروی بارزشی، رقم معقولی محسوب میشود.
Nima
۴ دی ۱۳۹۵این بیوک وااااقعا اسطوره منه نمیدونستم مکلارن توش دست داره ولی درکل همون طوری که اشاره شد واقعا سریعه واااقعا سریع. همین الان نمونه های با کارکرد بالاش هم قیمت یه مازراتی گرنتوریزمو هست. به نظرم بهترین ماسل دهه 80 هست. GNX واقعا عالیه هرچی بگم عالیه کم گفتم. رقیباش رو که دیدین (فراری اسطوره ای و پورشه اسطوره ای) حداکثر سرعتش 200 محدود شده ولی بدون گورنور تا 242 من دیدم با GPS باش میرن. روی داینو متر هم رقم 324 اسب دیدم.
قیمت گرند نشنال های معمولی هم 35000-650000 دلاره. GNX ها هم 100.000 به بالا
گرند نشنال ها 245 اسب هستن
ونوم
۴ دی ۱۳۹۵نیما جان درست گفتی تو روزایی که امریکایی ها افت کرده بودن کامارو و موستانگ یه مقدار اصالتشون رو از دست دادن این جی ان ایکس ابروداری میکرد البته با این شتاب 4.6 هنوز هم سوپر اسپرتیه ماشالله
Nima
۵ دی ۱۳۹۵آره دقیقا
اون موقع کامارو ها و ماستنگ ها 190-225 اسب توى بهترین شرایط بودن
elemento
۴ دی ۱۳۹۵درسته نیما جان.
GNX واقعا در زمان خودش یک اسطوره ی تمام معنا بود.
ماشینی که با فراری F40 و پورشه 930 اسطوره ای شاخ به شاخ شه و شکستشون بده، اسطوره ی تمام عیاره.
قدرت و شتابش برای سال 1987 ، واقعا شگفت انگیز بود.
ماشین های امریکایی واقعا پیشینه و اقتخارات بزرگی دارند
میدونم Ali chevy nova این خبر رو ببینه خیلی خوشحال میشه.
Nima
۵ دی ۱۳۹۵این یه نخود از افتخارات آمریکایى ها هست منتها خیلى ها این موارد رو کنار میزارن و به راحتى به تاریخچه یه شرکت اصیل 100 ساله آمریکایى توهین میکنن که اصلا کار درستى نیس. مثلا مقایسه کادیلاک با تندر و امثال این موارد.
Nima
۴ دی ۱۳۹۵نمونه یه GNX فروشی با کارکرد 6300 کیلومتر :
https://www.carsforsale.com/vehicle/details/104180
یه نمونه با کارکرد 4320 کیلومتر:
https://www.carsforsale.com/vehicle/details/24093097
نمونه گرون 500.000 دلاری با کارکرد 67:
https://www.carsforsale.com/vehicle/details/152173
GOD BLESS AMERICA
۴ دی ۱۳۹۵منم همیشه این نسخه رو دوست داشتم اما به خاطر 6 سیلندر بودنش شورلت مؤنت کارلو SS رو بهش ترجیح میدم.
Daniel
۴ دی ۱۳۹۵شنیدم قوی ترین ماسلکار زمان خودش بوده.
تو سریع و خشن 4 اول فیلم وین دیزل یدونشو سوار شده بود. دنده خطی خفنی داشت. 3تا دنده میخورد.
خوش به سعادت اونی که این اسطوره رو میخره.پول داشتم حتما میخریدمش… .
Nima
۴ دی ۱۳۹۵4 دنده هست عزیز با کد 200-4 آر
یه گیربکس کاملا سرعتی هست که توی ایرانم پیدا میشه و قیمتش بین 2-3.500 هست
اما توان تحمل گشتاور بالا (یعنی موتور های بیگ بلاک) رو نداره.
Daniel
۴ دی ۱۳۹۵شرمنده بابت اشتباه.
ممنون که تصحیح کردی نیماجان… .
Nima
۵ دی ۱۳۹۵قربونت داداش?
شرمندگى نداره آخه منم ممکنه اشتباه کنم
Daniel
۴ دی ۱۳۹۵نیما بیوک ریورا هم خیلی خفنه
http://www.aparat.com/v/GdDAi
Lomborgini Lombo
۴ فروردین ۱۴۰۰بابا داداش ریورا که سوسکه ماشین امریکایی فقط پلیموت سوپربرد و دوج چارجر. سوپر برد یه اسطوره سرعته و دوج چارجر هم قویترین مدل ش که توی سریع خشن بود ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت داشت.کافیه بزاریشون روی داینو تا متوجه شی ولی بیوک رگال هم یکی از بهترین هاس.
ارش ۱۳ ساله
حمیدرضا
۴ دی ۱۳۹۵من عاشق سینه چاک بیوک هستم امیدوارم یه روز بتونم یکیشو سوار بشم و حس لوکس بودن رو تجربه کنم
(پهلوان مک لارن)new great britain
۴ دی ۱۳۹۵من واقعا رو دست خوردم.
مک لارن و بیوک؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
اصلا فکرشو نمیکردم مک لارن زیر زیرکی همچین کاری انجام داده.
تا باشه از این همکاری ها بین مهندسین بریتیش و امریکن.
واقعا هر وقت تو خودروسازی بریتانیا و آمریکا با هم همکاری کردن نتیجه عالی بوده.
واقعا کلمه ((شیطانی)) برازندشه.قیمتشم واقعا عالیه نصبت به ارزشش.
(مجید ببین ما چی هستیم که کمپانیه معظم بیوک با ما همکاری کرده❤️❤️❤️)
elemento
۴ دی ۱۳۹۵من که میگم این ماشین یک اسطورست.
خودروسازی امریکا با هر کشوری همکاری کرده شاهکار خلق کرده.
Gnx = مکلارن + بیوک
Viper=کرایسلر+لامبورگینی
منم اگر جایی به شما و مکلارن گیر دادم هدفم شوخی و سر به سرت گذاشتن بود.
مکلارن شرکت بزرگ و پرافتخاریه.
البته فراری و پورشه ، بیشتر به دل من میشینن.
شکست دادن F40 و 930 برای هر شرکتی یک آرزو بود.
اون زمان هم شتاب و سقف سرعت خیلی مهم بود.
امیرحسین (Lion26)
۴ دی ۱۳۹۵یادش بخیر
وقتایی که گرن توریسمو بازی می کردم،یه دستم با این ماشین رانندگی می کردم،اونم به خاطر صدای موتورش.با صداش حال می کردم.
Just France and Japan.
Mostafa
۴ دی ۱۳۹۵هلکت اون زمان بوده
الان اگه هلکت هم نسخه چهارچرخ متحرک با لانچ کنترلش بیاد از فراری هم سریع تر میشه
ASA
۴ دی ۱۳۹۵چه جالب
واقعا خشن هست
ارزش گذاشتن تو موزه رو داره
سینا
۴ دی ۱۳۹۵اونی که می خره هم نمی تونه از این ماشین هیجان انگیز استفاده کنه ، میزارتش یه کنار تا از ارزشش کم نشه
احمد باقری
۵ دی ۱۳۹۵عجب ماشینی بوده، با این سرعت و شتاب. طراحی پر ابهتی هم داشته.
رضا موتوری
۲۹ فروردین ۱۳۹۹خداییش تو زندگیم ماشینی به این زیبایی ندیدم لامصب انگار خود شیطونه طراحیش واقعا خفنه من یه مدت راننده بودم تمام ماشینای خفن ایران سوار شدم مثل پورشه پانامرا و کاین و بی ام و 650 و بنز اس 500 2014 یا بنز اس ال 500 و سی ال ا 45 و مازراتی گرن توریسمو اما خداوکیلی اونا خیلی خفن بودن ولی من هر بار عکسای این ماشینو میبینم کرک و پرم میریزه خیلی خفنه واقعا ارزو دارم یه دونشو داشته باشم فقط هر روز نگاش کنم
سلمان کتابچی
۱۰ بهمن ۱۴۰۰آخرین نسخه بیوک گرند نشنال، دو برابر پیش بینی این مقاله یعنی به قیمت پانصد هزار دلار به فروش رفت