صحبت کردن در مورد محبوبیت بالای خودروهای کلاسیک آمریکایی در ایران موضوعی تکراری است. برای اثبات این گفته میتوان به تعداد و تنوع این خودروها در کشور اشاره کرد. شاید اغراق نباشد اگر بگوییم که ایران ازنظر تعداد و تنوع مدل خودروهای کلاسیک آمریکایی یکی از کاملترین کشورها به شمار میرود. بر همین اساس ما به سراغ بیوک سنچوری کوپه مدل ۱۹۷۳ رفتهایم، که تنها نمونه موجود در کشور است. با ما همراه باشید تا پس از مروری کوتاه بر تاریخچه بیوک سنچوری، این خودروی زیبا و عضلانی را مورد بررسی قرار دهیم.
نام سنچوری برای اولین بار در سال ۱۹۳۶ توسط بیوک معرفی شد. اما نسل اول آن درواقع سال ۱۹۳۰ و با نام سری ۶۰ که طبق نامگذاری مدلهای بیوک در آن دوره بود، روانه بازار شد. این خودرو بر روی پلت فرم B_body جنرال موتورز و بهعنوان یک خودروی میان رده ساخته شد، و دارای مدلهای سدان، کوپه و رودستر بود.
برای این خودرو در طول ۶ سالی که بر روی خط تولید قرار داشت چند پیشرانه در نظر گرفته شد که قویترین نمونه یک پیشرانه ۲۷۸ اینچ مکعبی هشت سیلندر با قدرت ۱۰۰ اسب بخار بود. در سالهای ۱۹۳۳ و ۱۹۳۴ سری ۶۰ مانند دیگر مدلهای بیوک با فیسلیفت هایی همراه بود که خودرو را در بخش ظاهر و ابعاد و همچنین پیشرانه دستخوش تغییراتی کرد.
بدنه خودرو با استفاده از خطوط منحنی طراحی شده بود، همچنین جلوپنجره جدید بر روی تمامی مدلها نصب شد. بیوک توانست در طی پنج سال تعداد ۸۶۵۲۰ دستگاه سری ۶۰ را بفروش برساند. با آغاز سال ۱۹۳۶ و همزمان با معرفی نسل دوم، بیوک نام این مدل را به سنچوری تغییر داد. این تغییر نام در دیگر مدلهای بیوک نیز اتفاق افتاد تا نشاندهنده پیشرفت تکنولوژی و طراحی در این کمپانی باشد.
سنچوری در این سال دارای چهار تریم مختلف شامل: کوپه، کوپه کانورتیبل، کوپه ۲+۲ و سدان بود. نسل دوم سنچوری بین سالهای ۱۹۳۶ و ۱۹۴۲ از یک پیشرانه ۳۲۰ اینچ مکعبی یا ۵.۲ لیتری هشت سیلندر سود میبرد، که ۱۴۱ اسب بخار قدرت داشت و این خودرو را قادر میساخت تا به سرعت ۱۰۰ مایل و یا ۱۶۱ کیلومتر در ساعت برساند که آن را تبدیل به سریعترین مدل بیوک در آن زمان میکرد و به همین دلیل به سنچوری ۱۰۰ نیز معروف شد.
در بخش ظاهری سنچوری تقریباً هر سال دستخوش تغییرات میشد، و درنهایت در سال ۱۹۴۲ به دلیل مشکلات ناشی از جنگ جهانی دوم تولید آن متوقف شد و نسل سوم با وقفهای نسبتاً طولانی در سال ۱۹۵۴ معرفی شد، در این نسل به تریم های سنچوری مدل استیشن واگن نیز اضافه شد.
یک پیشرانه ۳۲۲ اینچ مکعبی با قدرت ۲۰۰ اسب بخار برای این خودرو در نظر گرفته شده بود. اما به لطف بهروزرسانیها قدرت این موتور در سال ۱۹۵۵ به ۲۳۶ اسب بخار و در سالهای ۱۹۵۶ تا ۱۹۵۸ به ۳۰۰ اسب بخار افزایش یافت. بیوک در سال ۱۹۵۸ مدل invictus را جایگزین سنچوری کرد اما در سال ۱۹۷۳ بار دیگر نام سنچوری توسط بیوک احیا شد.
نسل چهارم این خودرو همانند نسلهای گذشته در چندتریم مختلف در دسترس بود. برای این خودرو در ابتدا دو پیشرانه ۳۵۰ و ۴۵۵ اینچ مکعبی در نظر گرفته شد اما در سال ۱۹۷۵ و با شدت گرفتن قوانین زیستمحیطی نمونه ۴۵۵ کنار گذاشته شد و نمونههای شش سیلندر بهعنوان پیشرانه پایه در نظر گرفته شد. این خودرو در سال ۱۹۷۶ دچار فیسلیفت شد که تغییرات زیادی را برای آن به همراه داشت. و سرانجام در سال ۱۹۷۷ نسل چهار به کار خود پایان داد و یک سال بعد نسل پنجم معرفی شد. این نسل مانند اکثر خودروهای آمریکایی در آن سالها کمترین نشانهای از دوران اوج خود را نداشت و بهوضوح در طراحی دچار افت شدید شده بود.
تغییرات در ابعاد و وزن خودرو نیز اعمال شده بود و خودرو کوچکتر و درنهایت ۵۰۰ کیلوگرم از نسل قبلی خود سبکتر بود. پیشرانه شش سیلندر ۱۹۶ اینچ مکعبی بهعنوان موتور پایه در نظر گرفته شده بود. اما پیشرانههای هشت سیلندر بلوک کوچک همچنان قابل سفارش بودند. در سال ۱۹۸۰ سدان فستبک با یک سدان ناچبک جایگزین شد و مدل کوپه فستبک نیز در سال ۱۹۸۱ کنار گذاشته شد.
با شروع سال ۱۹۸۲ و عرضه نسل ششم سنچوری دارای دو تریم سدان ناچبک که حالا دیفرانسیل جلو بود و کوپه ناچبک میشد اما یک سال بعد مدل استیشن واگن نیز اضافه شد.
در بخش پیشرانه نیز موتورهای چهار و شش سیلندر بنزینی و دیزلی به چشم میخورد. این نسل دو بار در سالهای ۱۹۸۸ و ۱۹۹۱ دچار فیسلیفت شد که با اعمال تغییرات نسبتاً زیادی در ظاهر و پیشرانه و همچنین اضافه شدن سیستمهای ایمنی و راحتی همراه بود. در سال ۱۹۹۳ مدل کوپه به دلیل فروش پایین کنار گذاشته شد.
سنچوری در این نسل باوجود طراحی قدیمی اما از فروش خوبی برخوردار بود و درنهایت در سال ۱۹۹۷ با نسل هفتم جایگزین شد. این نسل که درواقع آخرین نسل سنچوری به شمار میرود تنها در مدل سدان و بر روی پلتفرم W_body جنرال موتورز که مدل Regal نیز از آن پلتفرم استفاده میکرد، ساخته شد. به همین دلیل این دو مدل شباهتهای زیادی به هم داشتند اما Regal خودروی لوکستری به شمار میرفت و پیشرانههای مورد استفاده در آن نیز قویتر بودند.
در سال ۱۹۹۸ و با پایان تولید مدل اسکای لارک سنچوری بهعنوان مدل پایه بیوک در دسترس بود. سرانجام در ۲۵ اکتبر سال ۲۰۰۴ این خودرو به کار خود پایان داد تا بار دیگر شاهد کنار رفتن یکی از مدلهای ماندگار باشیم.
۱۹۷۳ تا ۱۹۷۷: این نسل طلایی
بیوک سرانجام در سال ۱۹۷۳ و پس از وقفهای ۱۵ ساله نسل چهارم سنچوری را معرفی کرد. طراحی خودرو خاص و چشمنواز بود و تقریباً در تمام قسمتها دارای المانهای زیبایی بود.
مهمترین خصیصه طراحی بدنه خودرو خطی بود که از بالای چراغ جلو شروع میشد و تا نزدیکی گلگیر عقب ادامه داشت. بیوک این خودرو را درواقع بهعنوان جایگزینی برای مدل skylark در نظر گرفته بود. و با قرار گرفتن این خودرو در رده خودروهای متوسط و سگمنت A رقبایی نظیر شورولت chevelle malibu، الدزمبیل کاتلاس و پونتیاک Lemans را در برابر خود میدید.
در بخش پیشرانه یک موتور ۳۵۰ اینچ مکعبی (۵.۷ لیتری) بهعنوان موتور پایه در نظر گرفته شده بود، که هم با کاربراتور دو دهنه به قدرت ۱۵۰ اسب بخار و هم با کاربراتور چهار دهنه با قدرت ۱۷۵ اسب بخار در دسترس بود. همچنین یک نمونه بلوک بزرگ ۴۵۵ اینچ مکعبی با قدرت ۲۲۵ اسب بخاری نیز در نظر گرفته شده بود.
سنچوری در چند تیپ بدنه کوپه، سدان فستبک و استیشن واگن قابل خریداری بود. همچنین این مدلها خود دارای تریم هایی نظیر Luxus، landau، رگال (که یکتریم لوکس به شمار میرفت و دارای تفاوتهایی در بخش ظاهر و کابین با مدل پایه بود و در سال ۱۹۷۵ بهعنوان یک مدل مستقل تولید شد) بودند.
اما در این بین مدلهایی نیز بودند که شاید بتوان آنها را فراتر از یکتریم در نظر گرفت، سنچوری coupe gran sport که درواقع جایگزینی برای اسکای لارک کوپه بود و بهنوعی قویترین مدل سنچوری نیز به شمار میرفت. پیشرانه مورد استفاده در این مدل همان نمونه ۴۵۵ اینچ مکعبی بود با این تفاوت که در این مدل توان این موتور به ۲۷۰ اسب بخار افزایش یافته بود.
هرچند این قدرت به نسبت مدلهای های پیش از دهه ۷۰ میلادی کم به نظر میرسید اما بیوک تمام تلاش خود را بکار گرفت تا نهایت توان را ضمن حفظ قوانین آلایندگی از این موتور بگیرد و همین امر نیز باعث شد که توان gran sport به نسبت دیگر رقبا با موتورهای مشابه بیشتر باشد. سنچوری در سال ۱۹۷۴ با تغییراتی نظیر سپرهای جلو و عقب بزرگتر که برای مطابقت با استانداردهای تصادف ایالاتمتحده بود، سیستم تعلیق اصلاح شده و ترمزهای جلو دیسکی همراه بود.
از دیگر تغییرات میتوان به کاهش قدرت موتور ۴۵۵ اینچ مکعبی به ۲۴۵ اسب بخار در مدلهای gran sport نیز اشاره کرد. اما در سال ۱۹۷۵ و با شدت گرفت قوانین زیستمحیطی، مدل special بهعنوان نمونه پایه و با یک انجین ۲۳۱ اینچ مکعبی V6 به قدرت ۱۱۰ اسب بخار به بازار عرضه شد، و موتور ۴۵۵ اینچ مکعبی نیز بهطور کامل حذف شد و نمونههای gran sport با پیشرانههای ۳۵۰ اینچ مکعبی ۱۹۰ اسب بخاری در دسترس بودند. البته سنچوری دستخوش تغییرات ظاهری کمی در بخش جلوپنجره و چراغهای عقب نیز شد.
در سالهای ۱۹۷۵ و ۱۹۷۶ بیوک با مدل سنچوری در مسابقات Indianapolis شرکت میکرد، به همین دلیل اقدام به عرضه نمونه شهری مدلهای مسابقهای با نام century Free spirit کرد. این مدل در سال ۱۹۷۵ از یک موتور ۳۵۰ اینچ مکعبی استفاده میکرد (نمونه مورد استفاده در مسابقات دارای پیشرانه ۴۵۵ اینچ مکعبی بود) و در بخش ظاهری نیز تمامی این مدلها دارای رنگ بدنه سفید به همراه طرحهای آبی و قرمز که یادآور رنگهای پرچم ایالاتمتحده آمریکا بود روانه بازار شدند،
ولی نمونههای ۱۹۷۶ دارای پیشرانه V6 به حجم ۲۳۱ اینچ مکعبی (موتورهای مورد استفاده در مسابقات مجهز به توربوشارژر بودند) بود، و در سه رنگ نقرهای، مشکی و قرمز و با طراحی خاص در دسترس بودند، مدلهای Free spirit امروزه جز نمونههای ارزشمند و کلکسیونی به شمار میروند. اما در سال ۱۹۷۶ تغییرات نه در بخش فنی بلکه بخش ظاهری اتفاق افتاد.
چراغهای گرد جای خود را به نمونههای مستطیل شکل دادند که بهصورت دوتایی و افقی بر روی یکدیگر قرار گرفتند، با تغییر چراغها جلوپنجره نیز دستخوش تغییرات شد اما نمای کناری و عقب با تغییرات جزئی همراه شد. ولی مهمترین اتفاق در این سال تفاوت ظاهری بسیار زیاد بین مدلهای سدان و کوپه بود بهگونهای که شاید بتوان آنها را دو مدل مجزا از یکدیگر نامید.
مدل gran sport حذف شد و تریم های کاستوم که جایگزینتریم luxus شده بود و تریم landau در دسترس بودند. سنچوری در سال ۱۹۷۷ نیز با تغییرات کمی در ظاهر همراه بود و سرانجام در همین سال نسل چهارم به کار خود پایان داد.
خودروی مورد بررسی ما کوپه مدل ۱۹۷۳ است که یک پیشرانه ۳۵۰ اینچ مکعبی و گیربکس سه سرعته اتوماتیک دارد، این موتور درواقع پیشرانه فابریک خودرو بوده که صدایی بینظیر و گوشنواز را تولید میکند. و همچنین در بخش شتاب گیری نیز عملکرد قابل قبولی را از خود نشان میدهد.
در بخش ظاهر این خودرو با رنگ سبز جذاب و بدنهای بدون ایراد همه نگاهها را به خود خیره میکند و در بخش کابین نیز طراحی بسیار زیبای داشبورد و نشانگرها در کنار ترکیب رنگ مشکی داشبورد و رنگ سفید صندلیها و رودریها و همچنین استفاده زیاد از تریم چوب در قسمتهای مختلف کابین فضایی زیبا و دلنشین را به وجود آورده و همینطور راحتی صندلیها در کنار فضای زیاد کابین باوجود کوپه بودن خودرو ازجمله نکات مثبت این خودرو به شمار میروند.
این خودرو بیش از بیست سال است که در اختیار مالک فعلی بوده و در بخش کابین و فنی کاملاً فابریک و بسیار سالم و تمیز میباشد که این موضوع نشان از نگهداری خوب و مناسب مالک است. در پایان از جناب آقای رضا اکبری که هم وقت و هم خودرویشان را در اختیار ما قرار دادند کمال تشکر را داریم.
عکس: ابوالفضل ابراهیمی
MAJking2
۱۴ تیر ۱۴۰۱دستخوش به این عکاس واقعا تصاویر زیبا گرفته شده
mr-naftalin-az-roghan-abad-70
۱۴ تیر ۱۴۰۱خدایی خیلی قشنگ گرفته میشه به عنوان والپیپر پسزمینه هم استفاده کرد.
NAVID۰۰۹۸
۱۴ تیر ۱۴۰۱جداً یه زمانی سلطان خودروسازی جهان بودند از هر نظر چه نوآوری چه طراحی !
خداشاهده صندلی خودروهای قدیمی آمریکایی را میبینم خودبهخودی خوابم میگیره از بس که راحت ساخته شدند مثل مبل !
mr-naftalin-az-roghan-abad-70
۱۵ تیر ۱۴۰۱آره، فکر میکنم از مبل خونه ما هم نرم تره انگار ادم توش فرو میره
viper2
۱۵ تیر ۱۴۰۱فکر نکن . من که صندلی های کاپریس دوج دارت رو تجربه کردم میگم مطمعن اش که نرم تره . البته صندلی های این مدل بیوک هم خیلی نرمه اما صندلی های عقب اسکایلارک رو سوار شدم دقیقا مثل مبل هست و به اندازه کاپریس نرم نیست (خوب قیمتش هم کمتره)
GMA
۱۵ تیر ۱۴۰۱Chdm
دکتر استاپ😂😂😂
Humer
۱۵ تیر ۱۴۰۱مخصوصا نمای عقب
با اون لاستیک های پهن 🤠🤠🤠
یا اون کابیییین
اوففففففففففففف
افسر ارشد ارتش اتریش
۱۴ تیر ۱۴۰۱من خودم به ماشین های قدیمی آمریکایی خیلی علاقه دارم
ب خصوص به خاطر پهنای زیادشون
mr-naftalin-az-roghan-abad-70
۱۴ تیر ۱۴۰۱کِشتی هستن دیگه
viper2
۱۵ تیر ۱۴۰۱کشتی ای که براش چهار تا چرخ گذاشتی .
سپر های فلزی محکم ..
موتور هشت سیلنددددررر نعره کش
فنر بندی نرم
پهنا زیاد .
راحتی زیاد .
کیفیت عالی و….
mr-naftalin-az-roghan-abad-70
۱۵ تیر ۱۴۰۱👌
JDM lover
۱۴ تیر ۱۴۰۱یه جواهر خاص و کمیاب 👍👌
واقعا دم صاحبش گرم که اینقدر تمیز و سالم نگه داشته این ماشینو
و همچنین ممنون از عکاس که عکس های خیلی خوبی از این جواهر گرفته
mr-naftalin-az-roghan-abad-70
۱۴ تیر ۱۴۰۱هعی بیوک عزیزم جی ام چیکارت کرد…… دلم به حالت میسوزه. سنچوری رو ادم میبینه اشک تو چشماش جمع میشه از این ابهت آمریکایی، همشون چی بودنو چی شدن، چرا اینقدر باید ما حسرت بخوریم که همه برند های دنیا دیگه بدون عشق ماشین میسازن، اون موقع با لذت،حوصله و با انرژی چرم های ماشین رو روی در نصب میکردن پیچ رو روی آلمینیوم و توپ گرد گیربکس رو با عشق بی حد قرار میدادن الان چرا اینطوری شده.. چرا از سال ۲۰۰۵ و ۱۰ به بعد اکثر برندا به غیر از بعضی ها عشقشونو نسبت به ساخت این وسایل جون دار از دست دادن؟؟! من ماشین هارو جون دار میبینم… فقط میخوان برقی های بیجون رو بسازن و دله مارو بیشتر بشکونن.. اکثرشون هم منحل شدن.. ای کاش بیوک تو سال ۲۰۰۳ منحل میشد تا به این وضع نیوفته و به آرامش برسه مثل اولدزموبیل که کمتر کسی دردشو درک میکنه…..
viper2
۱۵ تیر ۱۴۰۱هعی
بیوک دیگه مُرد برای من
روزای روشن خداحافظ سرزمین من خداحافظ . ….
روح بیوک شاد
روح پونتیاک شاد
روح پلیموث شاد
روح اولدزموبیل شاد
روح مرکوری شاد
.
حتی ارم بیوک هم زدن بی اصالت کردن مثل ماشین ریش تراش . اخه بیوک باید ارمش سه تا چیزو یاد ادم بیاره . صلابت . غیرت . قدرت .
..
.
.
پاشو کاری کن فکر چاره باش فکر این دل پاره پاره باش …(ای جنرال موتورز)
mr-naftalin-az-roghan-abad-70
۱۵ تیر ۱۴۰۱😭😭😭 من دیگه فکر میکنم بیوک وجود نداره خودمو آروم میکنم.. یک زمان واقعا طلا بودن از ماسل کار های وحشی رفتن سراغ شاسی بلند ها، همیشه روزای قدیم بهتر بوده تا الان. لوگوش هم اره زدن زشت کردن،،….. دلم برای اولدزموبیلو پلیموث و پونتیاک تنگ شده.. همه ی این بدبختی هارو جنرال موتورز به وجود آورد.
mr-naftalin-az-roghan-abad-70
۱۴ تیر ۱۴۰۱نمای عقبش…. زیباست ، جلوش، سپراش امریکن استایلش….. آمریکایی اونایی بودن که کوپه هاشون ۶ متر بود! این یک کشتی با ابهتیه که ارزشش از طلا هم بالاتره!
mr-naftalin-az-roghan-abad-70
۱۵ تیر ۱۴۰۱کی دیس میده؟!
حسین
۱۵ تیر ۱۴۰۱نگا استیل گنگو .. :))
جواز نشستن تو این ماشین ب هرکس نمیدن
ی کابو واقعی ک چند پرونده قتل تو سابقشه
میتونه اینو برونه 🕶
:))))
phonix
۱۴ تیر ۱۴۰۱چه جواهر تمیزی
اونم با چرم سفید؟
احتمالا بازسازی شده
کوروش
۲ مرداد ۱۴۰۲سلام.خیر،بازسازی نشده.فابریکه
2646
۱۴ تیر ۱۴۰۱از همه دوستان بابت آف تاپیک عذر خواهی می کنم!
ادمین جان
من مشکل جدی دارم در ثبت کامنت :(
کامنت آخر من حراج آستونمارتین ونکوئیش زاگاتو شوتینگ بریک با قیمت یک میلیون دلاری دیده نمیشه، حتی تو وضعیت انتظار برای تایید هم نیست! رفته ددر فکر کنم.
احتمالا محدودیت تعداد کاراکتر داریم، چون حتی کلمه ناشایستی هم توش نیست.
mr-naftalin-az-roghan-abad-70
۱۴ تیر ۱۴۰۱نه نمیشه، چون منم قبلنا خیلی وقت پیش کامنت خیلی طولانی گذاشتم ثبت شد، الان هم کمی طولانی هست و ثبت شده لابد مشکل اینترنت یا سایته نگران نباش
phonix
۱۴ تیر ۱۴۰۱من هم این مشکل رو دارم افرادی که در سایت اکانت ثبت می کنن احتمالا با این مشکل مواجه میشن
باقی نفرات در سایت با ایمیل و یک اسم ایدی کامنت میزارن که روش سریع تر هست
من هم از وقتی اکانت رو در سایت ثبت کردم این مشکل برام پیش اومده پیام تاخیر میخوره و گاهی این تاخیر ها خیلی طولانی میشه
ذوستان دیگری که اکانت در سایت دارن لطف نظرشون رو در این باره اشتراک بگذارن که ببینیم ایا سایت مشکل داره یا من و اقا یا خانوم 2646
با تشکر
2646
۱۵ تیر ۱۴۰۱آقا یا خانوم 2646؟
نامرد پست های من رو نمی خونی؟ :)))
خانوم 2646 :)))
آخه کدوم دختری میره توی چال، قدم به قدم تعویض فیلتر گیربکس ماشین اش رو با تعمیرکار چک می کنه لامصب!
واجب شد کلیپ و عکس های بیشتری بگذارم!
mr-naftalin-az-roghan-abad-70
۱۵ تیر ۱۴۰۱خخخخ
phonix
۱۵ تیر ۱۴۰۱ببخشید ولی والا من یه زنایی میشناسم که خوره ماشین هستن
بالاخره عشق زن و مرد نمی شناسه درسته که زنا کمتر در جریانات هستن ولی باز هم پیدا میشه
کامنت هایی هم که درباره من هستم حتما میخونم دوست عزیز چرا که نه ما هم از دانش شما استفاده میکنیم
Nima
۱۵ تیر ۱۴۰۱تازه اونم نه ماشین ایرانى😂
وحید اسماعیل نسب
۱۴ تیر ۱۴۰۱واقعا زیباست و با ابهته
viper2
۱۴ تیر ۱۴۰۱بسیارررر عالیی . بسیار عالی . پر اووووبووووهت . پر دوام . کم استهلاک . نرم و راحت . جلب توجه و کلاس بالا . رنگ زیبا . کیفیت عالی و….. . خصوصیات این موتور . البته صدای خیلی خوب این موتور فراموش نشه و اینکه با دوام ترین موتور هم روی این ماشین هست
viper2
۱۴ تیر ۱۴۰۱تشکر میکنم از اقای عباسی .
mr-naftalin-az-roghan-abad-70
۱۵ تیر ۱۴۰۱وایپر۲ بخدا دیگه غیر از این سبز افعی، دیگه تو ایران رنگی پیدا نمیشه جز سیاهو ، سفید😂😂
viper2
۱۵ تیر ۱۴۰۱🤣🤦🏻♂️
یوسفی
۱۴ تیر ۱۴۰۱خیلی زیباست
وجودم رفت به سالهای 53تا57…
چه روزگاری داشتیم…
سپاس از شما
محمدرضا فاکر
۱۴ تیر ۱۴۰۱درود از خودرو های کلاسیک آمریکا یی بیشتر بزارید ممنون
SLR _ 722
۱۴ تیر ۱۴۰۱بسیار عالی
فقط کاش بیشتر از تجربه خود خودرو که در اختیار داشتید می نوشتید مثل بررسی یک خودروی کاملا نو . چون مطالب تاریخچه رو بعداً می توان نوشت اما تجربه سواری دیگر تکرار نخواهد شد
hasnnami
۱۵ تیر ۱۴۰۱این چرا دو تا دسته دنده داره ؟؟؟
فکر کنم صندلی های جلو با مدل gran sportعوض شده و مجبور شدن کنسول وسط gran sport هم برای قشنگی اونجا قرار بدن
Nima
۱۵ تیر ۱۴۰۱احتمالا شیفتر خلبانیش خرابه
البته تمام ماشیناى GM اون زمان فرموناشون حتى اگه لیور نداشتن میتونستى باشون دنده بدى.(ستون فرمون کلا دنده هست)
genius
۱۵ تیر ۱۴۰۱نوچ!ما الآن بنجل چینی سوار میشیم بهتره!!میدونی چرا؟چون وابسته نیستیم :)))))))))
کوروش
۲۲ تیر ۱۴۰۱سلام فابریک خودشه
علی
۲۳ آبان ۱۴۰۱سلام
شاید سن من جواب نده به اون دوران ولی وقتی بدنیا اومدم پدرم آمریکایی داشت
هیچ وقت برام مهم نبود ماشین چی باشه فقط باشه
از وقتی که عقلم رسیده عشق آمریکایی دارم پدرم ساز مخالف میزنه ولی ته دلش پر میزنه برای رانندگی با آمریکایی
بالاخره تونستم راضیش کنم الان 3 تا آمریکایی تو پارکینگه
#بیوک
#کادیلاک سویل
#سنچوری
هیچی آمریکایی نمیشه..
علی
۲۳ آبان ۱۴۰۱یا آمریکایی V8یا هیچی
بهروز
۱۱ دی ۱۴۰۱سلام و تشکر برای این گزارش زیبا،
فقط بنده ایراد دارم به تلفظ صحیح و نوشتار نام این اتومبیل. تلفظ صحیح نام این بیوک، “سنچری” میباشد به معنای قرن (Century). و سنچوری صحیح نمی باشد.
amine
۲ تیر ۱۴۰۲واقعا زیباست