بیوک

نسل آخر بیوک ریویرا، پایان دوران کوپه‌های لوکس آمریکایی

آخرین نسل بیوک ریویرا که بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۹ تولید شد، هرچند کوپهٔ فوق‌العاده‌ای بود اما قربانی تغییر سلیقهٔ بازار شد.

در طول تاریخ، جنرال موتورز چندین بار از عرضهٔ خودرویی توسط رقبای خود غافلگیر شده که ایجاد سگمنتی بنام «کوپهٔ لوکس شخصی» توسط فورد تاندربرد یکی از این موارد بود. تاندربرد که در سال ۱۹۵۵ به بازار آمد، در سال ۱۹۵۸ از ترکیب صندلی جدید ۲+۲ برخوردار شد که فروش را نسبت به نسخهٔ دونفرهٔ قبلی چهار برابر کرد. از سوی دیگر، جنرال موتورز درحالی‌که کوروت را همچنان به‌عنوان خودرویی دونفره حفظ کرده بود، باید به تاندربرد چهارنفره پاسخ می‌داد که منجر به خلق بیوک ریویرا در سال ۱۹۶۳ شد.

این خودرو با طراحی چشمگیر و تناسبات بی‌نقص که قلب‌ها را تسخیر می‌کرد و درعین‌حال برخورداری از تجملی که راننده محورتر از کوپه‌های بزرگ و لوکس جنرال موتورز بود، نشان داد که طراحان این شرکت تکالیف خود را خیلی خوب انجام داده‌اند. طراح ریویرا «ند نیکلز» و رئیس شرکت «بیل میچل» با این خودرو واقعاً کلاس خودروهای لوکس شخصی را ارتقاء بخشیدند. بااین‌وجود، بیوک از سال ۱۹۶۳ تا ۱۹۶۵ تعداد ۱۱۲,۲۴۴ دستگاه ریویرا به فروش رساند درحالی‌که فورد در همین مدت بیش از ۲۳۰ هزار دستگاه تاندربرد فروخت آن‌هم درحالی‌که ریویرا ۱۱۲ دلار ارزان‌تر بود. این شرایط قیمتی اما با گذشت زمان تغییر کرد زیرا بیوک به سمت ساخت کوپه‌ای لوکس‌تر و انحصاری‌تر حرکت کرد درحالی‌که فورد با بهره‌گیری از شبکهٔ نمایندگی‌های گستردهٔ خود، تاندربرد را به‌عنوان کوپهٔ لوکسی برای عموم مردم عرضه می‌کرد.

این خودروها همچنین با رقبای دیگری از خود شرکت‌ها شامل شورلت مونت‌کارلو و مرکوری کوگار، برندهای رقیب شامل کرایسلر کوردوبا و AMC ماتادور و حتی رقبای خارجی مثل مزدا کاسمو و ولوو 262C هم مواجه بودند. محبوبیت سگمنت کوپه‌های لوکس شخصی با نسل هفتم و کوچک‌تر تاندربرد که از سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۷۹ تولید شد و طی تنها سه سال فروش خیره‌کنندهٔ ۹۵۵ هزار دستگاهی را تجربه کرد به اوج رسید. به لطف پلت‌فرم مشترک با فورد تورینو و قیمت پایهٔ ۵,۰۶۳ دلاری، تاندربرد حالا در دسترس عموم مردم قرار داشت. این در حالی بود که فروش ریویرا یک‌دهم رقیب خود بود و طی سه سال مذکور تنها ۹۸,۸۵۴ دستگاه فروخت.

با اینکه کوپه‌های لوکس شخصی ارزان‌تر و در دسترس‌تر شده بودند، بیوک همچنان به جایگاه خود وفادار ماند و ریویرا را کماکان به‌عنوان کوپهٔ لوکس سطح بالایی حفظ کرد که به‌صورت استاندارد به امکاناتی مثل صندلی‌های مخملی و شیشه‌های برقی مجهز بود و قیمت پایهٔ ۷,۳۵۷ دلاری داشت. در دههٔ ۹۰ اما سگمنت کوپه‌های لوکس شخصی به دو دلیل اصلی منحل شد. یکی از این دلایل، هزینهٔ بالای توسعهٔ پلت‌فرم اختصاصی بود و دلیل مهم‌تر و تأثیرگذارتر، تغییر سلیقهٔ بازار به سمت شاسی‌بلندهای بزرگ بود که کوپه‌های لوکس را به حاشیه راند.

بااین‌حال، بیوک بجای آنکه وارد مهمانی شاسی‌بلندها شود و با خودروهایی مثل فورد اکسپلورر و الدزمبیل براوادا به رقابت بپردازد، همچنان به سگمنت کوپه‌های لوکس شخصی وفادار ماند و در سال ۱۹۹۵ نسل هشتم و آخر ریویرا را به بازار فرستاد. این خودرو هرچند طراحی مدرن و پلت‌فرم دیفرانسیل جلو داشت ولی آن‌قدر متناسب بود که شبیه مکملی برای ریویرای اولیه سال ۱۹۶۳ به نظر می‌رسید.

اگر صرفاً به اعداد روی کاغذ توجه کنیم، پرفورمنس این خودرو هرگز در حد یک ریویرا نبود ولی راحتی و تجربهٔ رانندگی خودرو به لطف اصلاحات پلت‌فرم G-Body، تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای مثل مگنا استیر (سیستم فرمان هیدرولیک تطبیقی) و پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری V6 سوپرشارژ سفارشی بهبود پیدا کرده بود. کابین نسل آخر ریویرا هم ترکیبی سیال از خطوط منحنی و جزئیات لوکس بود هرچند که پلاستیک‌های کسل‌کننده به این فضا لطمه زده بودند. به همین دلیل، کیت‌های طرح چوب متفرقه برای داشبورد ریویرا عرضه می‌شد که خیلی از خریداران استفاده می‌کردند و خوشبختانه از سال ۱۹۹۶ خود بیوک این تریم را ارائه کرد. این خودرو حتی از سوی برنامهٔ ماشین هفته «چشمگیرترین ریویرای تاریخ» توصیف شد.

هرچند فورد تاندربرد با قیمت ارزان‌تر هنوز در بازار حضور داشت اما این خودرو در سال ۱۹۹۷ کنار گذاشته شد؛ بنابراین، درحالی‌که رقیب تاریخی ریویرا از روی خط تولید کنار رفته بود، کوپهٔ بیوک باید کل بازار را تسخیر می‌کرد ولی بازاری که به‌سرعت در حال تغییر بود نشان داد جایی برای یک کوپهٔ لوکس شخصی وجود ندارد. از هر سو تهدیدهایی برای بازار ریویرا دیده می‌شد اما خطرناک‌ترین آن‌ها از داخل خانوادهٔ جنرال موتورز بود. جی‌ام‌سی یوکان در نمایندگی‌های مشترکی با بیوک به فروش می‌رسید و وقتی کسی در اواخر دههٔ ۹۰ برای خرید خودرو وارد نمایندگی می‌شد، واضح بود که به کدام سمت حرکت می‌کرد. با افزایش موج محبوبیت شاسی‌بلندها که حالا به خودروهای لوکسی تبدیل شده بودند، یوکان دنالی به‌راحتی ریویرا را مغلوب می‌کرد.

تهدید بعدی برای ریویرا، عرضهٔ هوندا آکورد کوپه در سال ۱۹۹۸ با موتور V6 بود. این ماشین نه‌تنها برای طرفداران خودروهای ژاپنی جذاب بود بلکه حالا حسی از تجمل هم پیدا کرده بود که امکان رقابت با کوپه‌های لوکس را فراهم می‌کرد. آکورد کوپه در سال ۱۹۹۸ حدود شش هزار دلار از قیمت پایهٔ ریویرا ارزان‌تر بود و بین شورلت مونت‌کارلو و کوپهٔ بیوک قرار می‌گرفت. علاوه بر این، آکورا CL هم از سال ۱۹۹۷ به بازار آمده بود که برادر لوکس‌تر آکورد کوپه محسوب می‌شد. این خودرو درحالی‌که کابین لوکس‌تر و باکیفیت‌تری نسبت به دیگر خودروهای آکورا داشت، حدود پنج هزار دلار ارزان‌تر از ریویرا بود. این رقبای تازه‌وارد بازار خودروهای نیمه‌لوکس را اشغال کردند و بیوک را به حاشیه راندند.

بنابراین، هرچند آخرین نسل ریویرا خودروی فوق‌العاده‌ای بود ولی با وجود تهدیدات مختلف از هر جهت، شانسی نداشت. البته نسل هشتم ریویرا کار خود را با فروش خوب ۴۱,۴۲۲ دستگاهی شروع کرد اما سال بعد این رقم به تنها ۱۷,۳۸۹ دستگاه کاهش یافت. تولید این خودرو سرانجام در سال ۱۹۹۹ پس از فروش مجموعاً ۸۹,۵۷۹ دستگاه خاتمه پیدا کرد تا آخرین کوپهٔ لوکس آمریکایی به تاریخ بپیوندد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۲ رای
منبع
Hagerty

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. Nismo

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1767 ديدگاه)

    آمریکایی یعنی کشتی، یعنی 8 سیلندر، یعنی تیر آهن، یعنی ابهت و قدرت

    موافقم 54
    مخالفم 14
    1. ۲۴ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (6063 ديدگاه)

      عجب چیزیه جونه داداچ

      موافقم 17
      مخالفم 4
  2. Mohammad

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (74 ديدگاه)

    آمریکا ، اروپا ، چین ، ژاپن و روسیه تو یه سطح دیگه ای از علم و فناوری هستن
    ما هم فقط میتونیم بهشون هیت بدیم و مسخرشون کنیم

    موافقم 23
    مخالفم 17
    1. J

      ۲۴ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (24 ديدگاه)

      روسیه دقیقا چی داره که امریکا نداره؟
      ضمنا روسیه مگه عضو اروپا نیست پس چرا گفتی اورپا و روسیه.

      موافقم 31
      مخالفم 10
      1. Mohammad

        ۲۵ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (74 ديدگاه)

        مگه من گفتم روسیه یه چیزایی رو داره که آمریکا نداره ؟
        گفتم از برترین کشور ها در حوزه تکنولوژی هست ، شما یه سفر روسیه برو اگه باور نمیکنی ببین تو چه سطح دیگه ای هستن نه این که به آمریکا ، ژاپن یا اروپا برسن نه ، ولی از همه کشور های خاورمیانه تکنولوژی بالاتری دارن
        بعد این که خیر ، درسته نیمی از روسیه جز قاره اروپا حساب میشه ولی روسیه عضو اتحادیه اروپا نیست

  3. Yaghoob

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (494 ديدگاه)

    طراحیش حرفی رو باقی نمیزاره
    حتی نگاه کردن به عکساش لذت بخشه

    موافقم 22
    مخالفم 9
  4. دکتر استاپ

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (91 ديدگاه)

    شاه کار به معنای واقعی

    موافقم 17
    مخالفم 6
  5. Hf

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (71 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/04/Buick-Riviera-2.jpg
    این نسخه ریویرا فوق العادست.هیچ چیز دیگه ای نمیشه گفت.

    موافقم 21
    مخالفم 2
  6. Aref

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (305 ديدگاه)

    متریال بدنه ماشین های قدیمی خیلی بهتره از الان هستش. نمی‌دونم بخاطر ایمنی افراد پیاده یا شرایط اقتصادی و متحول شدن صنعت خودرو الان شاهد اینجور بدنه های با کیفیت نیستیم.

    موافقم 17
    مخالفم 5
    1. ناشناس

      ۲۴ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (274 ديدگاه)

      با احترام این حرف به هیچ وجه درست نیست
      https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.pedal.ir/chevrolet/%25D8%25A2%25D8%25B2%25D9%2585%25D9%2588%25D9%2586-%25D8%25AA%25D8%25B5%25D8%25A7%25D8%25AF%25D9%2581-%25D8%25B4%25D9%2588%25D8%25B1%25D9%2588%25D9%2584%25D8%25AA/&ved=2ahUKEwjI6_2LhdWMAxUw0AIHHfhHGzg4ChCviQN6BAghEAM&usg=AOvVaw1gZCeo6vfdT7uVe5xIJDSF
      این یکی رو هم نگاه کنید
      https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.pedal.ir/mitsubishi/crash-test-of-a-30-year-old-mitsubishi/&ved=2ahUKEwiW19H3hNWMAxX79QIHHfxiOvQQFnoECDIQAQ&usg=AOvVaw08yjhQu9p4YKIBlI9Km9pt
      فقط در کشور هایی مثل ایران، کیفیت خودرو ها سال به سال پسرفت میکنه وگرنه خودرو های قدیمی نسبت به مدل های جدیدشون در زمینه امنیت و استحکام حرفی برای گفتن ندارن.

      موافقم 16
      مخالفم 2
      1. مازیار

        ۲۴ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (1437 ديدگاه)

        این هم یه اشتباه رایج دیگه هست که محصولات قدیمی کیفیت بهتری دارن
        و به نظرم علت اصلی اینه که تا قبل ۵۷ کالاهای روز و باکیفیت دنیا در دسترس بودن اما بعد قطع ارتباط با اغلب کشورهای صاحب صنایع، کالاهای فیک و بی‌کیفیت جای اونها رو گرفتن و این مقایسه ناگزیر و ناعادلانه شکل گرفت

        موافقم 6
        مخالفم 6
      2. علیرضا

        ۲۴ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (269 ديدگاه)

        من متوجه حرف دوستان شدم هر چقدر ایمنی پلتفرم خودرو افزایش پیدا کرده ایمنی ورق گلگیر، کاپوت یا پنل های در ضعیف شده بخاطر استاندارد ها و سیستم مصرف گرای که جوری له شه که یاقطعه تعویض شه یا ماشین

        موافقم 4
        مخالفم 1
  7. SepehrV10

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (66 ديدگاه)

    داخلش چقدر لوکسه
    رقیب کانتیننتال جی تی میتونست باشه

    موافقم 8
    مخالفم 2
  8. (Ali(chevynova

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (7630 ديدگاه)

    بیوک علاوه بر اونکه اعتبار خودروسازی آمریکا هست چه بخاطر تاریخ تاسیسش و چه بخاطر کانسپتهای دهه ۳۰ تا ۷۰میلادیش ، با ساخت ریوریا ثابت کرد میتونه به تنهایی پرچم خودروسازی امریکا رو بالا نگه داره
    بابا مرحبا سنچوری ۷۴
    بابا مرحبا موتور ۳۵۰ دلکو جلو بیوک
    بابا مرحبا الکترا ۲۲۵ مدل ۱۹۷۲
    بابا مرحبا تاریخ تاسیس بیوک

    موافقم 15
    مخالفم 25
    1. amir

      ۲۴ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (3860 ديدگاه)

      باید اول کامنتا میزاشتی دیر گذاشتی دیر رسیدی دیگه تکرار نشه نبینم

      موافقم 18
      مخالفم 8
    2. نه به تصادف

      ۲۴ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (164 ديدگاه)

      واقعاً آدم وقتی چند بار پشت سر هم “بابا مرحبا” می‌شنوه احساس می‌کنه طرف داره واسه ماشین دعا می‌کنه تا روشن شه نه تعریفش می کنه!
      مرحبا به ماشینی که راننده رو مجبور کنه هی بگه “بابا مرحبا” که نکنه از کنترل خارج شه!
      اگه عشق درگی باشه ولی وقتی پیچ میاد لطفاً کنار وایسا راهو نبند با کشتی تردد جاده
      راستی چطوره یه پارو رو وست پشت ماشینه بزاریم تا با چپ و راست کردنش ماشین کمی بهتر هندل شه

      موافقم 2
      مخالفم 3
    3. رامین کریمی

      ۲۴ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (277 ديدگاه)

      👌👌👌👌 دمت گرم علی جان که مرحبا گفتید واقعا درود بر تمام مغزهایی که به فکر پیشرفت علم و دانش بودند و هستند و شاهکارهایی به این زیبایی خلق کردن

      موافقم 5
      مخالفم 2
  9. دیمن

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (177 ديدگاه)

    پایان تلخ یک اسطوره

    موافقم 8
    مخالفم 2
  10. حسام الدین

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (47 ديدگاه)

    مقایسه شود با طراحی های امروزی و مخصوصاً خودروهای کره ای و چینی! واقعاً این ماشین لعنتی روح داره!!! چقدر ساده شکیل در عین حال باوقار! کیف کردم دم شما گرم امیر آقای دهقان!

    موافقم 11
    مخالفم 5
  11. Saman

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (197 ديدگاه)

    واقعا ماشینهای us نظیر ندارن فوق العاده جذاب ومهندسی خاص 🤗

    موافقم 10
    مخالفم 5
  12. PSA

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (41 ديدگاه)

    ماشین های جدید آمریکایی واقعا اون کیفیت سابق رو ندارن فقط آمریکا نیست ها ولی نه مثل دهه ۷۰ تا ۹۰ میلادی

    موافقم 6
    مخالفم 9
  13. نه به تصادف

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (164 ديدگاه)

    بسه آمریکایی چند تا ژاپنی دهه 90 بزارید مسل subaru svx تا بفهمن دنیا دست کیه به این نا متقارن نگن زیبا https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/04/Buick-Riviera-5.jpg

    موافقم 6
    مخالفم 10
    1. رامین کریمی

      ۲۴ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (277 ديدگاه)

      از مسل نوشتنت معلومه کی هستی🫥🫥😐😐 بدگویی و مسخره کردن دیگران فقط از بیسوادان و …. بر میاد چه فرقی داره آمریکایی یا اروپایی یا ژاپنی اکثرا محصولات فوق العاده با کیفیت دارند

      موافقم 5
      مخالفم 1
    2. نه به تصادف

      ۲۵ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (164 ديدگاه)

      منم میگم هرکدوم بحث جدایی داره امریکین فن های این سایت تو گوششون نمیره

      1. نه به تصادف

        ۲۵ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (164 ديدگاه)

        اینجوری اعلام جنگ می کنن😆

  14. Majid

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بیوک ریویرا فقط نسل 1976 ، واقعا طراحی فوق العاده ای داشت

    موافقم 1
    مخالفم 1
  15. Taha Ayoobi

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (5835 ديدگاه)

    این ماشین عشق منه
    مال منه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا